AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #21 Skrevet 28. september 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du noen gang hørt om en svensk eller dansk person bli fornærmet av spørsmål fra nordmenn? Ja, må bare stille de rette spørsmålene. Anonymkode: 143e8...8c1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #22 Skrevet 28. september 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Typisk innsnevret holdning. Er du fra Vestlandet? Der florerer slike holdninger. Du vet lite, det ser jeg. 1.muslimer er ikke EN gruppe. 2. Hva er uhøflighet? Jo, å stille masse spørsmål om tilhørighet og rase ved de første møtene. Hvor ble det av samtalen om været? Tenk deg selv om du møtte noen som «bare» ville spørre deg hvorfor vestlendinger er så innsnevret, hvorfor de er stolte over byen sin når det er bare drittvær hele tiden, eller hvorfor de bor i Norges riktigste fylke uten å dele med noen andre? Er det behagelige spørsmål? Helt uskyldig? Uproblematisk? mine muslimske venner her i hovedstaden blir oppsøkt på gata hver dag av sånne som deg. «De er jo ikke rasister, men spør jo bare». De får spørsmål som: «når skal du dra hjem»? , «det er viktig at dere bidrar i samfunnet», «du må ta av deg hijaben», «hvilken inntektskilde har du?» etc etc. Du tror kanskje din tilnærming er helt uskyldig. Men jeg leser også at det du skriver har fordommer i seg («at DE (og oss) ikke er åpen»). Det er ikke muslimene det er noe galt med, men måten man tar kontakt på. Det er ikke naturlig for oss nordmenn å bare ta kontakt med ukjente. Hvorfor skal dere på død og liv gjøre det med muslimer? Kan du ikke bare behandle dem som vanlig? Hvorfor må du stille spørsmål på spørsmål? ps. Har venner som er legestudenter, tar doktorgrad, har master i teknologi og i samferdsel. DET hadde du ikke trodd gikk an hva? Og så snakker de flytende norsk, og er like integrert som deg. Tenk det! Blir såååå oppgitt av sånne innlegg og holdninger som dette. Trodde vi hadde kommet lenger mentalt i 2019 Anonymkode: 4f35a...667 Jeg tror kanskje du har misforstått hovedinnlegget bittelitt..? Dessuten; det er sjelden jeg leser mer fordomsfulle innlegg enn det innlegget du har produsert..du som syns det er så tragisk å se hvordan muslimer blir behandlet. Hvorfor gjør du likedan selv? Anonymkode: e230b...f5a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #23 Skrevet 28. september 2019 Jeg syns de virker helt ok, og noen reaksjoner her er jo helt forståelige. Gjett hvor mange ganger en muslim blir spurt om hvorfor de ikke spiser gris? Og gjett hva nordmenn tenker om det? Anonymkode: 5895b...acc
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #24 Skrevet 28. september 2019 6 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Så når folk mener jeg ikke er ekte kristen, siden jeg er katolikk Og når folk spør meg hvor jeg er fra så er det noe jeg bør bli fornærmet for? Osv osv Du bestemmer jo selv om du skal bli fornærmet eller ikke. Man kan jo merke om folkene som stiller spm mener det frekt eller ikke.. Anonymkode: d7531...02b
Fru Uperfekt Skrevet 28. september 2019 #25 Skrevet 28. september 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bestemmer jo selv om du skal bli fornærmet eller ikke. Man kan jo merke om folkene som stiller spm mener det frekt eller ikke.. Anonymkode: d7531...02b Jeg har valgt at uansett så tar jeg som om de er forvegen, sparer endel på det.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #26 Skrevet 28. september 2019 Alle skal få lov til å bli fornærma, bortsett fra muslimer Anonymkode: 3b78e...fca
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #27 Skrevet 28. september 2019 Til og med 2. og 3. generasjons innvandrere blir spurt om hvor de "egentlig" er fra. Hva betyr egentlig det? Om besteforeldrene dine er fra Pakistan? Gamlinger eller folk fra bygda spør om sånt. Jeg diskuterer ikke innvandrere med gamle folk eller de som ikke har bodd i nærheten av en stor(relativt) by. De ser ikke på innvandrerne som individer, men som en gruppe. De skiller ikke en gang mellom innvandrere og flyktninger. Påstår at muslimer får masse penger av staten fordi de er muslimer og annet tøv. Disse spørsmålene ER krenkende og noen reagerer med å bli defensiv, noen reagerer med humor, de fleste blir nok såret uansett. Anonymkode: 093f9...b69 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #28 Skrevet 2. oktober 2019 On 9/27/2019 at 4:19 PM, AnonymBruker said: Har sett noen episoder av "Ikke spør om det" på NRK. Siste episode jeg så handler om muslimer og det blir stilt kanskje litt typiske spørsmål. F.eks "spiser du gris", "er du farlig", "føler du deg norsk" osv. Jeg synes hun ene som er med virker litt fornærmet. Greit nok, noen kan sikkert bli det. Men jeg føler heller ikke at de svarer ordentlig på spørsmålene. F.eks om hvorfor de ikke spiser gris. De sier bare "ja, men det blir som hvorfor noen er veganere" osv. Og f.eks når spørsmålet om muslimer er farlig kommer opp, så virker hun ene sjokkert og sier hun er det også. Selvsagt, man tar ikke alle under en kam, men burde ikke muslimer forstå at nordmenn kan være redd de muslimene som ikke opptrer greit? F.eks terrorister, slår barna, ikke lar jentebarna få gjøre det samme som guttebarna, omskjæring, IS osv. Samme jenten virker også litt fornærmet når noen hadde spurt henne "hvor kommer du fra"?, hvor hun hadde svart "vestlandet". Også hadde de spurt tilbake "men sånn egentlig". Jeg forstår jo henne også, hun kan jo være adoptert/blitt født i Norge, men er det så vanskelig å fortelle sannheten? F.eks "jeg kom hit da jeg var 5år, er oppvokst på vestlandet, men er opprinnelig fra....". Jeg føler liksom alt som blir spurt om skal bli misforstått på en eller annen måte. At de ikke er åpen. Hvis jeg hadde stilt samme spørsmålene er det ikke for å sette noen til veggs. Det er fordi jeg er nysgjerrig og interessert. Og hvis jeg hadde stilt et spørsmål som kunne fornærme ville jeg heller fått en oppklaring i hvorfor slik jeg kanskje kan ordlegge meg annerledes neste gang. Eller man kan finne ut av misforståelsen sammen. Hva tenker dere? Blir muslimer lett fornærmet? Skal det være lov å stille overnevnte spørsmål? Er det noe man ALDRI bør spørre om eller ta opp? Hva er lov og ikke lov å si? Anonymkode: 1176e...e5a Du? Veldig mange kvinner menn blir sint og provosert over at folk reagerer på at de går lettkledd og på toppen av det hele oppfører seg fordommsfullt og diskriminerende paga andres livsstil,kultur. Synes du det er greit at mange menn og kvinner tar seg nært av at folk reagerer på fordommene dems? Om du synes det er greit at folk spiser gris så bør du vel også synes det er greit at andre ikke liker og spise det? Og om du synes det er opp til hver enkelt og gå kledd slik de selv vil så bør du også synes at det er opp til hver enkel muslim og få bestemme selv om de vil gå med hijab og muslimske klær? Alle må få bestemme det selv uten og være så nyskjerrig og opptatt av andre liv det må da være bedre og være opptatt av sitt eget liv? Anonymkode: ab932...189 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #29 Skrevet 2. oktober 2019 Det har skjedd et par ganger at jeg har spurt fremmede muslimer noe om religion deres. Tør ikke å spørre noen igjen for å si det sånn.. Prøver bare å være hyggelig og interessert, men de går i full forsvarsmodus og blir sure.. Skal sies at jeg har vært borti én som svarte veldig hyggelig tilbake da. Men etter å ha prøvd ca. 5 ganger og 4 av dem har snakka sånn tilbake, da tør jeg ikke mer. Anonymkode: 9d10f...0b6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #30 Skrevet 2. oktober 2019 24 minutter siden, AnonymBruker said: Det har skjedd et par ganger at jeg har spurt fremmede muslimer noe om religion deres. Tør ikke å spørre noen igjen for å si det sånn.. Prøver bare å være hyggelig og interessert, men de går i full forsvarsmodus og blir sure.. Skal sies at jeg har vært borti én som svarte veldig hyggelig tilbake da. Men etter å ha prøvd ca. 5 ganger og 4 av dem har snakka sånn tilbake, da tør jeg ikke mer. Anonymkode: 9d10f...0b6 Men du synes sikkert ikke at det hadde vært kult og bli spurt selv? Anonymkode: ab932...189 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #31 Skrevet 2. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du synes sikkert ikke at det hadde vært kult og bli spurt selv? Anonymkode: ab932...189 Hæ? Altså jeg går ikke til fremmede på gata og spør, men har i løpet av livet kommet i snakk med muslimer i forhold til jobb osv. Så da har det vært litt smalltalk. Hvis noen hadde spurt meg hvorfor jeg ikke tror på Gud. Selvfølgelig svarer jeg hyggelig tilbake. Er forskjell på tonefallet når noe blir spurt også da, men jeg passer godt på det når jeg selv spør om noe personlig. Anonymkode: 9d10f...0b6
SoWhat? Skrevet 2. oktober 2019 #32 Skrevet 2. oktober 2019 Blir helt matt. Så det er greit å spørre om de er farlige, og det må de forstå? Faen så sjukt! Muslimer går ikke rundt og spør oss om det samme. Snu på det. Men dumheten blomstrer i slike tråder, og jeg gidder egentlig ikke.... sett dere bare selv i samme situasjon. Kanskje det går opp et lys. Er å håpe 1
Hatsumomo Skrevet 2. oktober 2019 #33 Skrevet 2. oktober 2019 Jeg har sett alle eps av "Ikke spør om det", og eps om muslimer var den eneste eps hvor jeg følte folka som ble spurt var direkte unnvikende på flere spørsmål. Føltes ikke ekte. Til og med eps med nittiåringene som fikk enkelte veldig invaderende spørsmål, svarte så godt de kunne.
Nuttery Skrevet 2. oktober 2019 #34 Skrevet 2. oktober 2019 Jeg trodde konseptet ved dette programmet var at de skulle svare ærlig, uten å reagere noe særlig. "Er du farlig?" "Nei" "Hvorfor bruker du hijab?" "Fordi jeg er religiøs, og det står i koranen. Derfor føles det riktig for meg." Etc...
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #35 Skrevet 2. oktober 2019 10 hours ago, SoWhat? said: Blir helt matt. Så det er greit å spørre om de er farlige, og det må de forstå? Faen så sjukt! Muslimer går ikke rundt og spør oss om det samme. Snu på det. Men dumheten blomstrer i slike tråder, og jeg gidder egentlig ikke.... sett dere bare selv i samme situasjon. Kanskje det går opp et lys. Er å håpe Helt enig hilsen muslimsk kvinne! Anonymkode: ab932...189 1
Gjest loveli Skrevet 2. oktober 2019 #36 Skrevet 2. oktober 2019 (endret) På 27.9.2019 den 16.19, AnonymBruker skrev: Har sett noen episoder av "Ikke spør om det" på NRK. Siste episode jeg så handler om muslimer og det blir stilt kanskje litt typiske spørsmål. F.eks "spiser du gris", "er du farlig", "føler du deg norsk" osv. Jeg synes hun ene som er med virker litt fornærmet. Greit nok, noen kan sikkert bli det. Men jeg føler heller ikke at de svarer ordentlig på spørsmålene. F.eks om hvorfor de ikke spiser gris. De sier bare "ja, men det blir som hvorfor noen er veganere" osv. Og f.eks når spørsmålet om muslimer er farlig kommer opp, så virker hun ene sjokkert og sier hun er det også. Selvsagt, man tar ikke alle under en kam, men burde ikke muslimer forstå at nordmenn kan være redd de muslimene som ikke opptrer greit? F.eks terrorister, slår barna, ikke lar jentebarna få gjøre det samme som guttebarna, omskjæring, IS osv. Samme jenten virker også litt fornærmet når noen hadde spurt henne "hvor kommer du fra"?, hvor hun hadde svart "vestlandet". Også hadde de spurt tilbake "men sånn egentlig". Jeg forstår jo henne også, hun kan jo være adoptert/blitt født i Norge, men er det så vanskelig å fortelle sannheten? F.eks "jeg kom hit da jeg var 5år, er oppvokst på vestlandet, men er opprinnelig fra....". Jeg føler liksom alt som blir spurt om skal bli misforstått på en eller annen måte. At de ikke er åpen. Hvis jeg hadde stilt samme spørsmålene er det ikke for å sette noen til veggs. Det er fordi jeg er nysgjerrig og interessert. Og hvis jeg hadde stilt et spørsmål som kunne fornærme ville jeg heller fått en oppklaring i hvorfor slik jeg kanskje kan ordlegge meg annerledes neste gang. Eller man kan finne ut av misforståelsen sammen. Hva tenker dere? Blir muslimer lett fornærmet? Skal det være lov å stille overnevnte spørsmål? Er det noe man ALDRI bør spørre om eller ta opp? Hva er lov og ikke lov å si? Anonymkode: 1176e...e5a Mange misforstår med vilje føler jeg. Jeg spør aldri hvor folk egentlig kommer fra fordi jeg ønsker å skille den jeg spør fra meg selv, jeg spør for å komme enda nærmere den jeg snakker med. Jeg vil skape broer, ikke bygge murer mellom oss. Hvorfor skjønner man ikke det? Jeg får også spørsmål om jeg er født og oppvokst i byen jeg bor i liksom, det er jo fordi jeg har skarre-r, og jeg forteller som sant er at at mamma og pappa kommer fra et annet fylke. Herregud, hva er problemet med å bli spurt om det liksom?? Men hun virket veldig sint på Norge og nordmenn hun dama der. Følte hun var veldig passiv aggressiv og skulle være offer for alt. Endret 2. oktober 2019 av loveli
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå