AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #1 Skrevet 27. september 2019 Har sett noen episoder av "Ikke spør om det" på NRK. Siste episode jeg så handler om muslimer og det blir stilt kanskje litt typiske spørsmål. F.eks "spiser du gris", "er du farlig", "føler du deg norsk" osv. Jeg synes hun ene som er med virker litt fornærmet. Greit nok, noen kan sikkert bli det. Men jeg føler heller ikke at de svarer ordentlig på spørsmålene. F.eks om hvorfor de ikke spiser gris. De sier bare "ja, men det blir som hvorfor noen er veganere" osv. Og f.eks når spørsmålet om muslimer er farlig kommer opp, så virker hun ene sjokkert og sier hun er det også. Selvsagt, man tar ikke alle under en kam, men burde ikke muslimer forstå at nordmenn kan være redd de muslimene som ikke opptrer greit? F.eks terrorister, slår barna, ikke lar jentebarna få gjøre det samme som guttebarna, omskjæring, IS osv. Samme jenten virker også litt fornærmet når noen hadde spurt henne "hvor kommer du fra"?, hvor hun hadde svart "vestlandet". Også hadde de spurt tilbake "men sånn egentlig". Jeg forstår jo henne også, hun kan jo være adoptert/blitt født i Norge, men er det så vanskelig å fortelle sannheten? F.eks "jeg kom hit da jeg var 5år, er oppvokst på vestlandet, men er opprinnelig fra....". Jeg føler liksom alt som blir spurt om skal bli misforstått på en eller annen måte. At de ikke er åpen. Hvis jeg hadde stilt samme spørsmålene er det ikke for å sette noen til veggs. Det er fordi jeg er nysgjerrig og interessert. Og hvis jeg hadde stilt et spørsmål som kunne fornærme ville jeg heller fått en oppklaring i hvorfor slik jeg kanskje kan ordlegge meg annerledes neste gang. Eller man kan finne ut av misforståelsen sammen. Hva tenker dere? Blir muslimer lett fornærmet? Skal det være lov å stille overnevnte spørsmål? Er det noe man ALDRI bør spørre om eller ta opp? Hva er lov og ikke lov å si? Anonymkode: 1176e...e5a 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #2 Skrevet 27. september 2019 Har du noen gang hørt om en svensk eller dansk person bli fornærmet av spørsmål fra nordmenn? Nei. Ikke jeg heller... det betyr vel at kulturene er inkompatible. Anonymkode: f8b81...337 10
Jensine Skrevet 27. september 2019 #3 Skrevet 27. september 2019 Skjønner jævlig godt at det ikke er kos å bli spurt om man er farlig. Hvordan kan man ikke komme i forsvarsposisjon når man får det spørsmålet? Og hvor kommer du egentlig fra - kan også skjønne at man ikke alltid er i humør til å begynne en konversasjon med en fremmed der. Det er en grunn til at man begynner med noe overflatisk man har felles - vær, forsinket buss, bra foreleser, noe som ikke får den andre til å føle seg i spotlight og på intervju. Selvfølgelig forskjell på hvor direkte folk er, men hvis man får følelsen av at mer er tillatt fordi man er minoritet. 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #4 Skrevet 27. september 2019 Min far, som er verdens hyggeligste og mest tolerante person, tør omtrent ikke spørre innvandrere om noe som helst lenger for han har fått med seg at vi lever i den lettkrenkede tidsalder. Anonymkode: 638b6...11f 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #5 Skrevet 27. september 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: De sier bare "ja, men det blir som hvorfor noen er veganere" osv. Anonymkode: 1176e...e5a Det er egentlig godt svart, for det forteller om noe du har valgt å gjøre. Og selv om jeg kan forstå at noen kan bli lei av å stadig bli spurt om sine valg så må det likevel være lov å spørre, for det ligger alltid en tanke bak et valg - noe som kan være interessant å snakke om. Anonymkode: 04cf8...e89 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #6 Skrevet 27. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min far, som er verdens hyggeligste og mest tolerante person, tør omtrent ikke spørre innvandrere om noe som helst lenger for han har fått med seg at vi lever i den lettkrenkede tidsalder. Anonymkode: 638b6...11f Sånn er det blitt. Må veie ordene på gullvekt og det blir så unaturlig at mange heller velger å ikke prate. Blir ikke god integrering eller kontakt av slikt. Spør du en med dialekt hvor han kommer fra svarer vedkommende villig vekk. Eller om du spør noen som snakker engelsk og noen spør andre på en ferietur feks svarer de/vi villig vekk. Det er jo bare av ren interesse eller høflighet. Men innvandrere flest vil ikke starte en samtale slik eller lignende, men det kunne blitt en koselig prat. Så da lar man heller være å spørre om noe som helst for ikke å bli beskyldt for å være rasist 😊 Anonymkode: f4930...f3b 6
Fru Uperfekt Skrevet 27. september 2019 #7 Skrevet 27. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har sett noen episoder av "Ikke spør om det" på NRK. Siste episode jeg så handler om muslimer og det blir stilt kanskje litt typiske spørsmål. F.eks "spiser du gris", "er du farlig", "føler du deg norsk" osv. Jeg synes hun ene som er med virker litt fornærmet. Greit nok, noen kan sikkert bli det. Men jeg føler heller ikke at de svarer ordentlig på spørsmålene. F.eks om hvorfor de ikke spiser gris. De sier bare "ja, men det blir som hvorfor noen er veganere" osv. Og f.eks når spørsmålet om muslimer er farlig kommer opp, så virker hun ene sjokkert og sier hun er det også. Selvsagt, man tar ikke alle under en kam, men burde ikke muslimer forstå at nordmenn kan være redd de muslimene som ikke opptrer greit? F.eks terrorister, slår barna, ikke lar jentebarna få gjøre det samme som guttebarna, omskjæring, IS osv. Samme jenten virker også litt fornærmet når noen hadde spurt henne "hvor kommer du fra"?, hvor hun hadde svart "vestlandet". Også hadde de spurt tilbake "men sånn egentlig". Jeg forstår jo henne også, hun kan jo være adoptert/blitt født i Norge, men er det så vanskelig å fortelle sannheten? F.eks "jeg kom hit da jeg var 5år, er oppvokst på vestlandet, men er opprinnelig fra....". Jeg føler liksom alt som blir spurt om skal bli misforstått på en eller annen måte. At de ikke er åpen. Hvis jeg hadde stilt samme spørsmålene er det ikke for å sette noen til veggs. Det er fordi jeg er nysgjerrig og interessert. Og hvis jeg hadde stilt et spørsmål som kunne fornærme ville jeg heller fått en oppklaring i hvorfor slik jeg kanskje kan ordlegge meg annerledes neste gang. Eller man kan finne ut av misforståelsen sammen. Hva tenker dere? Blir muslimer lett fornærmet? Skal det være lov å stille overnevnte spørsmål? Er det noe man ALDRI bør spørre om eller ta opp? Hva er lov og ikke lov å si? Anonymkode: 1176e...e5a Alle har rett til å bli fornærmet/krenket, men det skal ikke forhindre at alle har rett til å fornærme/krenke. Ytringsfrihet er viktigere enn enkelt individer 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #8 Skrevet 27. september 2019 Syns faktisk disse spørsmålene var teite, og jeg er ikke muslim. Hvis de blir fornærmet, er det nok fordi spørsmålene høres ut som de blir stilt til en idiot. Anonymkode: 0585f...0c6 7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #9 Skrevet 27. september 2019 Jeg synes det var rart at hun med hijaben (Marrokansk tror jeg det var) hadde blitt mobbet og kaldt sjokolademus. Hun ser jo 100% etnisk norsk ut av utseende. Jeg er veldig lik henne men har aldri fått slike kommentarer. Har blitt tatt for å være sydeuropeer men aldri noe negativt om utseendet. Anonymkode: 4c2f2...7dc 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #10 Skrevet 27. september 2019 10 minutter siden, Fru Uperfekt said: Alle har rett til å bli fornærmet/krenket, men det skal ikke forhindre at alle har rett til å fornærme/krenke. Ytringsfrihet er viktigere enn enkelt individer Rett til å ytre betyr ikke rett til å krenke, det er vel heller hensikten med ytringen som betyr noe. Et av de aller beste og mest nyttige spørsmål jeg har lært å stille når noen framsetter en påstand, er "Hva mener du med det?" Anonymkode: 04cf8...e89 2
Fru Uperfekt Skrevet 27. september 2019 #11 Skrevet 27. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Rett til å ytre betyr ikke rett til å krenke, det er vel heller hensikten med ytringen som betyr noe. Et av de aller beste og mest nyttige spørsmål jeg har lært å stille når noen framsetter en påstand, er "Hva mener du med det?" Anonymkode: 04cf8...e89 Alt kan være krenkende så om en skal tenke slik må en gå rundt og ikke ytre noe for å være sikker. 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #12 Skrevet 27. september 2019 Tenker at ofte blir spørsmålene stilt med en negativ innstilling til personen. Selvsagt er mange som spør genuint nysgjerrige, men langt ifra alle. Mange blir kanskje lei av å måtte forsvare valgene sine, og at folk ikke tar til seg svaret, men skal begynne å diskutere.. Å fortelle livshistorien hvor man er fra, hvor man er født osv til vilt fremmede mennesker, er ikke alltid koselig om du vet at en kanskje er negativ til deg i utgangspunktet.. Jeg selv bruker hijab, og om noen skal begynne å stille meg spm, så er det jo fordi jeg ser ut som jeg gjør. Og man ser jo an menneskene, og jeg er jo hyggelig til jeg har en grunn til å ikke være det. Men det skal sies, at hadde jeg ikke sett ut som en muslim, hadde folk faktisk ikke brydd seg med hvor jeg er fra, hva jeg spiser, om jeg er kriminell eller whatever.. Så ja, skjønner at folk blir fornærma. Anonymkode: d7531...02b 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #13 Skrevet 27. september 2019 Folk er tydeligvis føkka. Har da spurt mine muslimske bekjentskaper om alt mulig uten at de blir fornærma. Inkludert om mannen bidrar, hvorfor ungen ber og bruker hijab, osv osv.. Anonymkode: 89036...e91 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #14 Skrevet 27. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk er tydeligvis føkka. Har da spurt mine muslimske bekjentskaper om alt mulig uten at de blir fornærma. Inkludert om mannen bidrar, hvorfor ungen ber og bruker hijab, osv osv.. Anonymkode: 89036...e91 Kan det være fordi du godtar svarene du får og oppfører deg normalt og ikke anklagende? Eller at de kjenner deg såpass at de veit du ikke mener noe vondt med det..? Anonymkode: d7531...02b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #15 Skrevet 27. september 2019 Er ikke bare muslimer som blir fornærmet på grunn av spørsmål. Er faktisk ganske mange som blir det både religiøse og ikke religiøse Anonymkode: 08572...552 3
Fru Uperfekt Skrevet 28. september 2019 #16 Skrevet 28. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker at ofte blir spørsmålene stilt med en negativ innstilling til personen. Selvsagt er mange som spør genuint nysgjerrige, men langt ifra alle. Mange blir kanskje lei av å måtte forsvare valgene sine, og at folk ikke tar til seg svaret, men skal begynne å diskutere.. Å fortelle livshistorien hvor man er fra, hvor man er født osv til vilt fremmede mennesker, er ikke alltid koselig om du vet at en kanskje er negativ til deg i utgangspunktet.. Jeg selv bruker hijab, og om noen skal begynne å stille meg spm, så er det jo fordi jeg ser ut som jeg gjør. Og man ser jo an menneskene, og jeg er jo hyggelig til jeg har en grunn til å ikke være det. Men det skal sies, at hadde jeg ikke sett ut som en muslim, hadde folk faktisk ikke brydd seg med hvor jeg er fra, hva jeg spiser, om jeg er kriminell eller whatever.. Så ja, skjønner at folk blir fornærma. Anonymkode: d7531...02b Så når folk mener jeg ikke er ekte kristen, siden jeg er katolikk Og når folk spør meg hvor jeg er fra så er det noe jeg bør bli fornærmet for? Osv osv 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #17 Skrevet 28. september 2019 Slike tråder som dette bekrefter at det er utrolig mye misoppfatninger om muslimer og islam. Og derfor går jeg like fort ut av dem som jeg kom inn. Hilsen ikke-muslim Anonymkode: 1d647...009 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #18 Skrevet 28. september 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Min far, som er verdens hyggeligste og mest tolerante person, tør omtrent ikke spørre innvandrere om noe som helst lenger for han har fått med seg at vi lever i den lettkrenkede tidsalder. Anonymkode: 638b6...11f Han er jo ikke verdens hyggeligste. Les det du skriver. Anonymkode: 4f35a...667 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #19 Skrevet 28. september 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har sett noen episoder av "Ikke spør om det" på NRK. Siste episode jeg så handler om muslimer og det blir stilt kanskje litt typiske spørsmål. F.eks "spiser du gris", "er du farlig", "føler du deg norsk" osv. Jeg synes hun ene som er med virker litt fornærmet. Greit nok, noen kan sikkert bli det. Men jeg føler heller ikke at de svarer ordentlig på spørsmålene. F.eks om hvorfor de ikke spiser gris. De sier bare "ja, men det blir som hvorfor noen er veganere" osv. Og f.eks når spørsmålet om muslimer er farlig kommer opp, så virker hun ene sjokkert og sier hun er det også. Selvsagt, man tar ikke alle under en kam, men burde ikke muslimer forstå at nordmenn kan være redd de muslimene som ikke opptrer greit? F.eks terrorister, slår barna, ikke lar jentebarna få gjøre det samme som guttebarna, omskjæring, IS osv. Samme jenten virker også litt fornærmet når noen hadde spurt henne "hvor kommer du fra"?, hvor hun hadde svart "vestlandet". Også hadde de spurt tilbake "men sånn egentlig". Jeg forstår jo henne også, hun kan jo være adoptert/blitt født i Norge, men er det så vanskelig å fortelle sannheten? F.eks "jeg kom hit da jeg var 5år, er oppvokst på vestlandet, men er opprinnelig fra....". Jeg føler liksom alt som blir spurt om skal bli misforstått på en eller annen måte. At de ikke er åpen. Hvis jeg hadde stilt samme spørsmålene er det ikke for å sette noen til veggs. Det er fordi jeg er nysgjerrig og interessert. Og hvis jeg hadde stilt et spørsmål som kunne fornærme ville jeg heller fått en oppklaring i hvorfor slik jeg kanskje kan ordlegge meg annerledes neste gang. Eller man kan finne ut av misforståelsen sammen. Hva tenker dere? Blir muslimer lett fornærmet? Skal det være lov å stille overnevnte spørsmål? Er det noe man ALDRI bør spørre om eller ta opp? Hva er lov og ikke lov å si? Anonymkode: 1176e...e5a Typisk innsnevret holdning. Er du fra Vestlandet? Der florerer slike holdninger. Du vet lite, det ser jeg. 1.muslimer er ikke EN gruppe. 2. Hva er uhøflighet? Jo, å stille masse spørsmål om tilhørighet og rase ved de første møtene. Hvor ble det av samtalen om været? Tenk deg selv om du møtte noen som «bare» ville spørre deg hvorfor vestlendinger er så innsnevret, hvorfor de er stolte over byen sin når det er bare drittvær hele tiden, eller hvorfor de bor i Norges riktigste fylke uten å dele med noen andre? Er det behagelige spørsmål? Helt uskyldig? Uproblematisk? mine muslimske venner her i hovedstaden blir oppsøkt på gata hver dag av sånne som deg. «De er jo ikke rasister, men spør jo bare». De får spørsmål som: «når skal du dra hjem»? , «det er viktig at dere bidrar i samfunnet», «du må ta av deg hijaben», «hvilken inntektskilde har du?» etc etc. Du tror kanskje din tilnærming er helt uskyldig. Men jeg leser også at det du skriver har fordommer i seg («at DE (og oss) ikke er åpen»). Det er ikke muslimene det er noe galt med, men måten man tar kontakt på. Det er ikke naturlig for oss nordmenn å bare ta kontakt med ukjente. Hvorfor skal dere på død og liv gjøre det med muslimer? Kan du ikke bare behandle dem som vanlig? Hvorfor må du stille spørsmål på spørsmål? ps. Har venner som er legestudenter, tar doktorgrad, har master i teknologi og i samferdsel. DET hadde du ikke trodd gikk an hva? Og så snakker de flytende norsk, og er like integrert som deg. Tenk det! Blir såååå oppgitt av sånne innlegg og holdninger som dette. Trodde vi hadde kommet lenger mentalt i 2019 Anonymkode: 4f35a...667 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #20 Skrevet 28. september 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du noen gang hørt om en svensk eller dansk person bli fornærmet av spørsmål fra nordmenn? Nei. Ikke jeg heller... det betyr vel at kulturene er inkompatible. Anonymkode: f8b81...337 Så dumt🥶 Anonymkode: 4f35a...667
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå