Gå til innhold

Uintelligente mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Eneste jeg kan bifalle her, er det første.
Hverken egosentrisk eller mangel på sosiale antenner trenger bety manglende tegn på intelligens. Ofte tvert i mot, spesielt det siste.
Mennekser med intelligens, kan gjerne virke usosiale, fordi de finner sosiale sammenhenger med intetsigende småprat lite inspirerende.
Kom i den sammenheng til å tenke på den siste tids kjendis Greta Thunberg, som i Skavlan sa at hun hatet "smalltalk" og snakket ikke uten at hun måtte privat. Hun har Asperger ja, men det  anser jeg som noe intelligente mennesker lett kan ha. Så ingen motsetning. Har selv Asperger, og er nok ganske intelligent. Men jeg kan være klossete og trives dårlig i sosiale settinger. Som ofte er innhyllet i lavmålske subjektive stemninger. Ikke alltid, men intelligente samtaler og fokus er sjelden i forsetet der. Man kan være innom det, men oftest veldig sånjn avgrenset, med typisk husholdningskloke kortvarige innslag, mer på siden av alt det helt trivielle man lulles inn i.   

Anonymkode: 749c3...990

Når jeg skriver egosentrisk, så refererer jeg til det å være selvopptatt, selvsentrert og se på seg selv som midtpunktet i alt. Jeg oppfatter de som uintelligente ettersom de ikke klarer å finne en balanse, alt skal handle om dem. Det er svært slitsomt å opprettholde en god relasjon til slike når de ikke lar andre slippe til, og når de først slipper til, så er alle andre meninger enn deres egen, feil. 

Når jeg skriver sosiale antenner, så snakker jeg ikke om personer som ikke klarer å tolke sosiale situasjoner korrekt. Vi har alle ulike forutsetninger, som f.eks. asperger du nevner over.

Problemet oppstår først (det er og her egosentrisme kommer inn) når personen ikke vil motta korreksjoner, mener at det hen har gjort er det eneste riktige eller gjentar oppførsel (som en har mottatt direkte veiledning på) gang på gang. Slike personer mener jeg mangler sosiale antenner, ettersom man ikke ønsker å forbedre seg, tross beskjed fra andre om at det ikke er innafor.

Jeg beklager at dette ikke kom fram i det første innlegget mitt. 

Skrevet
På 27.9.2019 den 16.30, AnonymBruker skrev:

Folk som henger seg opp i detaljer hva andre gjør røyker eller ikke røyker, hva dem ferierer i eller ikke ferierer i, hva dem drikker eller ikke drikker, hva dem stemmer eller ikke stemmer, hvem dem liker eller ikke liker, hvordan andre forholder seg til politiske saker, hva dem har hjemme og hvilket kjæledyr dem har. 

Anonymkode: cb620...728

Folk som ikke kan forskjellen på de og dem har nok ofte lave kognitive ferdigheter.

Anonymkode: dd746...49e

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)
På 27.9.2019 den 17.03, SoWhat? skrev:

Alt jeg kan si er at du ser det i blikket. Om noen et hjemme. Det er Ikke verre enn det.

Jeg er forøvrig imot hypen som lar så mange tro at de er mer intelligente. Verden assa. Den vil bedras. 

Jeg skulle til å si noe lignende. Hvorvidt folk er intelligente eller "bare" middels intelligente tar det ofte litt tid å finne ut av, men om noen er mindre intelligente ser/hører man veldig fort. 

Det har lite å gjøre med hva de har på seg eller hva de ser på TV, men man merker at hos noen går det sakte rundt oppi der, rett og slett. At de ikke forstår enkle forklaringer, hvordan helt enkle ting henger sammen. Med noen mennesker merker jeg at jeg legger meg på et lavere nivå når jeg snakker, for at de skal forstå hva jeg snakker om, litt som når jeg snakker til barn. Dette er uintelligente mennesker. Det er ikke noe galt i det, det er jo en ærlig sak å være mindre intelligent, de har jo ikke akkurat bestemt det selv. Sånn er livet bare.

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet
9 minutter siden, professordatter skrev:

Når jeg skriver egosentrisk, så refererer jeg til det å være selvopptatt, selvsentrert og se på seg selv som midtpunktet i alt. Jeg oppfatter de som uintelligente ettersom de ikke klarer å finne en balanse, alt skal handle om dem. Det er svært slitsomt å opprettholde en god relasjon til slike når de ikke lar andre slippe til, og når de først slipper til, så er alle andre meninger enn deres egen, feil. 

Når jeg skriver sosiale antenner, så snakker jeg ikke om personer som ikke klarer å tolke sosiale situasjoner korrekt. Vi har alle ulike forutsetninger, som f.eks. asperger du nevner over.

Problemet oppstår først (det er og her egosentrisme kommer inn) når personen ikke vil motta korreksjoner, mener at det hen har gjort er det eneste riktige eller gjentar oppførsel (som en har mottatt direkte veiledning på) gang på gang. Slike personer mener jeg mangler sosiale antenner, ettersom man ikke ønsker å forbedre seg, tross beskjed fra andre om at det ikke er innafor.

Jeg beklager at dette ikke kom fram i det første innlegget mitt. 

Ja. Og jeg er ganske så enig med deg i din beskrivelse, og syn på slike personer. Ikke minst fordi jeg er, hva skal jeg si .. belemret med å kjenne en person som er akkurat slik. Vedkommende kan også virke en smule psykopatisk e.l. Framstår som velmenende/positiv, ja nesten sukkersøt i sin tilnærming, men jeg fant etterhvert ( dog for sent ) ut, at vedkommende var mest opptatt av å ha en kontroll, ja nesten 'eierskap' til meg. ( presiserer at vi begge er [hetero] hanner,  og at det dreide seg om et slags kameratskap, basert på noen felles interesser fra ganske ung alder ).

Han bekjente seg tidlig åpent for oss nærmeste "venner", selv å være egostentrisk. Blant annet. Og fyller utvilsomt kriteriene, og er omtrent akkurat slik du beskriver.
MEN: vedkommende er definitivt ikke uintelligent, det kan jeg trygt si. Han var både skoleflink, og har til tider enorm og imponerende evne til innsikt på en rekke områder, og faktisk også dyp forståelse for det meste, inkl. andre peroner. Men likefullt egosentrisk så det ryker etter. Ganske skremmende forsåvidt. Heldigvis er han ekstremt antivoldelig, men utrolig slitsom å forholde seg til.
Det egostentriske +, oppfatter jeg som å være en slags lidelse i seg selv, som altså ikke virker å ha noe med manglende intelligens å gjøre. 

Anonymkode: 749c3...990

Skrevet (endret)
På 28.9.2019 den 12.42, Huttetuen skrev:

Evnen og vilje til å tilegne seg kunnskap(at man aldri føler seg utlært) 

Evne til å se en sak fra flere sider

Evne til å ta til seg hva andre sier til deg

Evne til å vise forandring 

Endelig noe saklig. Ellers er det meste her inne bare fordommer. 

Ellers tenker jeg at det er en stor mangfold og at både mindre intelligente og høyere intelligente kan være både usosial og sosial, ha få/mange venner, klønete blant andre, tilpasse seg lett andre og lista går videre. Det som er litt morsomt er hvordan enkelte prøver å tilpasse de såkalte typiske tegnene på intelligens og mener selv at de er det, men fremstår egentlig ikke så intelligente som de vil fremstå alikavel. De liker å snakke ned om andre hele tiden, men selv er de noe helt unikt, de er bedre, mer intelligent, de er sterkere enn alle andre, ingen kan måle seg med den osv. Bare kvalmt å høre på. Alle bidrar med noe , både på godt og vondt fra begge leir. 

Endret av wintergirl
  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Fjeud skrev:

Jeg har to innspill til deg. Du virker mer uintelligent enn du ellers hadde gjort når du bruker store ord for å virke smart. Du har enormt mange skrivefeil. 

Hvilke store ord?

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg skulle til å si noe lignende. Hvorvidt folk er intelligente eller "bare" middels intelligente tar det ofte litt tid å finne ut av, men om noen er mindre intelligente ser/hører man veldig fort. 

Det har lite å gjøre med hva de har på seg eller hva de ser på TV, men man merker at hos noen går det sakte rundt oppi der, rett og slett. At de ikke forstår enkle forklaringer, hvordan helt enkle ting henger sammen. Med noen mennesker merker jeg at jeg legger meg på et lavere nivå når jeg snakker, for at de skal forstå hva jeg snakker om, litt som når jeg snakker til barn. Dette er uintelligente mennesker. Det er ikke noe galt i det, det er jo en ærlig sak å være mindre intelligent, de har jo ikke akkurat bestemt det selv. Sånn er livet bare.

Har en følelse av at det har skjedd meg noen ganger - at noen (ut fra fordommer mot meg fordi jeg har noe med øya, eller de bare er sånn) har lagt seg på et så lavt nivå at jeg misforstår og tror de snakker metaforisk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske unintelligent selv, men jeg vil nå si at om man tror at jorden er flat så er det et tegn på at man er unintelligent. 

• Liker 3
Skrevet
På 27.9.2019 den 16.18, SupaWoman skrev:

De ser på paradaise og ex on the biitsh eller andre realityshows hvor folk drikker, kler av seg,  kranger og  har sex foran kamera. 

Man kan fortsatt være en intelligent og oppegående person selv om man ser på reality-TV. Det er ikke akkurat er mysterie hvorfor mennesker er tiltrukket til reality-serier - det er drama og spenning involvert (selv om det ofte er skuespilt/redigert for å virke mer dramatisk). Vi er tiltrukket til å observere andre mennesker sine negative følelser, så lenge følelsene deres påvirkes oss i noe sterk grad. Det henger sammen med at vi er sosiale dyr.

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
3 timer siden, Jensine skrev:

Har en følelse av at det har skjedd meg noen ganger - at noen (ut fra fordommer mot meg fordi jeg har noe med øya, eller de bare er sånn) har lagt seg på et så lavt nivå at jeg misforstår og tror de snakker metaforisk.

Sier ikke at det ikke går an å ta feil, altså. Men jeg synes veldig ofte det slik når man støter på uintelligente mennesker, man ser det liksom på dem med én gang (og det handler IKKE om utseende eller klesstil), det er noe i blikket som gjør det klart og tydelig at her er "lyset på, men ingen hjemme". 

Skrevet

Tenker bare på seg selv og sitt, men har ingen indre refleksjoner om seg selv.

Ser bare på sånne "drittprogram" på tv, og syns det er bra tv. (altså, drittprogram som i lav kvalitet, billig reality svada uten mål og mening og bare for å peke og flire av rare folk osv)

Skjønner ikke at andre folk der ute er individer osv. For eksempel, hvis man sier "du burde slutte med X, fordi det dreper 1 barn i måneden" (bare for å sette på spissen), så driter de i det inntil det er deres eget barn som blir drept - da må alle slutte med X. Fordi de rett og slett ikke evner å skjønne at andre også er faktiske, ekte mennesker med følelser og ikke bare en fjern statistikk.

Veldig religiøse. (mener ikke at folk som har en personlig tro er dumme, men de som lett lar seg gli inn i en eller annen "komfortabel" religion som de kan hekte seg på og bare følge strømmen. Mange av disse ekstreme bibelbelteridderne har en helt sånn tom og blåst fremtoning. 

Anonymkode: f58d2...4dc

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, simsmachop skrev:

Man kan fortsatt være en intelligent og oppegående person selv om man ser på reality-TV. Det er ikke akkurat er mysterie hvorfor mennesker er tiltrukket til reality-serier - det er drama og spenning involvert (selv om det ofte er skuespilt/redigert for å virke mer dramatisk). Vi er tiltrukket til å observere andre mennesker sine negative følelser, så lenge følelsene deres påvirkes oss i noe sterk grad. Det henger sammen med at vi er sosiale dyr.

Tør påstå det er en forskjell på at hvermansen tar seg en titt innom Charterfeber for å le litt, fremfor disse som aldri har sett en TV-serie hvor man må følge litt mer med og heller bare sitter og tanketomt glaner på fastfood-tv.

Anonymkode: f58d2...4dc

• Liker 1
Skrevet

Folk som starter tråder om uintelligente mennesker.

Anonymkode: b5ca4...7ab

• Liker 4
Skrevet (endret)

Folk som er utdannet hos Livets Harde Skole, og som jobber som Fulltids-mamma.

Endret av got2go
Skrevet
  • Stemmer FrP.
  • Trur ikke på klimaforandringer.
  • Hater el-bil, og gjør narr av dem.
  • Hater vegetarianere, og gjør narr av dem.

Anonymkode: b9e26...f4a

• Liker 1
Annonse
Gjest Paramount
Skrevet

Kjennetegn for manglende intelligens er blind tro på vitenskap, og kun tillit til kunnskap som kan dokumenteres ved forskning. Disse menneskene er fullstendig uten tankevirksomhet og naturlig kritisk sans. De tror at all kunnskap har sin opprinnelse i menneskets intelligens.
Vi er enda et stykke fra å kunne skape nye jordkloder på egen hånd. Det sier det meste om menneskets intelligens, og betydning. Å ødelegge kan nær sagt hvem som helst. Selv mennesket.

Skrevet
10 minutter siden, Paramount skrev:

Kjennetegn for manglende intelligens er blind tro på vitenskap, og kun tillit til kunnskap som kan dokumenteres ved forskning. Disse menneskene er fullstendig uten tankevirksomhet og naturlig kritisk sans. De tror at all kunnskap har sin opprinnelse i menneskets intelligens.
Vi er enda et stykke fra å kunne skape nye jordkloder på egen hånd. Det sier det meste om menneskets intelligens, og betydning. Å ødelegge kan nær sagt hvem som helst. Selv mennesket.

Så enig!👏🏼👏🏼👏🏼

• Liker 1
Skrevet

Snakker vi om fornærmelsen eller den direkte betydning av uintelligent?

Førstnevnte kan nok mye i tråden stemme, om det er sistnevnte så er det nok slik at høyt intelligente mennesker kan være egoistiske, manipulere, bruke tiden på søppeltv (eller være på søppeltv). Hva som motiverer et menneske varierer veldig, og noen som er veldig intelligente og forstår ting i dybden kan fortsatt gjøre veldig skadelige og stygge handlinger. De kan også være psykopater eller narssisisster som ødelegger andre mennesker. 

Man er ikke snill, grei og saklig bare fordi man er intelligent. 

• Liker 3
Skrevet
På 27.9.2019 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Hva er typisk for dem?

Anonymkode: f4686...ea3

Lavere IQ en gjennomsnittet.

Anonymkode: 76f29...e93

Skrevet
On 9/29/2019 at 5:28 PM, simsmachop said:

Man kan fortsatt være en intelligent og oppegående person selv om man ser på reality-TV.

Selvfølgelig - det kan være deilig å ta en pause, koble av og bare la seg underholde.

Såkalt uintelligente mennesker har gjerne begrensede kunnskaper og manglende evne til å se dette selv. Det betyr ikke nødvendigvis at de er usympatiske eller slemme.

Anonymkode: d0916...f9d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...