Gjest Spacegirl Skrevet 19. mai 2005 #1 Skrevet 19. mai 2005 Jeg har tenkt å kjøpe nytt digitalkamera, og er litt usikker på hva jeg skal velge. Vurderer denne her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306905...5&view=detailed men får ikke bestemt meg. Prisklasse <6000 kr. Noen som har noen erfaringer/anbefalinger de vil dele?
Gjest Bhsiltsk Skrevet 19. mai 2005 #2 Skrevet 19. mai 2005 Da vi kjøpte vårt kamera, et HP Photosmart 945, valgte vi etter disse kriteriene: Zoom -Digital og optisk -Kvaliteten på bildet på max zoom Hvor store kort kamera hadde støtte for Hvor stor lcd-skjerm det hadde Pris Tester på nett Hvor store forandringer i forhold til tidligere kamera Muligheter for enkel opplading -Muligheter for å kjøpe vanlige batterier (alkaliske) og bruke det i en nødsituasjon. Medfølgende utstyr Hvor enkelt det er å få tak i tilleggsutstyr Det kamera som du viste til hadde bra nok megapixler, men jeg syns det hadde liten zoom. Det minnekortet som fulgte med syns jeg også var litt i minste laget. Det finnes jo større, men da må en plutselig regne noen hundrelapper ekstra i prisen. Sjekk test http://www.dinside.no/php/art.php?id=109265 De er fornøyde med kameraet, så da blir sikkert du det også.
Gjest Lea Skrevet 19. mai 2005 #3 Skrevet 19. mai 2005 Jeg liker Olympus sine kameraer. Grunnen er ganske enkelt at jeg ikke har noen dårlige erfaringer og at kameraene ikke krever noen form for software (ikke de jeg har prøvd i alle fall). Når du setter i USB-kabelen legger de seg som en egen disk som du kan kopiere til og fra. Akkurat nå ønsker jeg meg dette Tenk over om du virkelig trenger 7,1 megapiksler. Vi har et med 8 og har sjelden behov for så god oppløsning.
Gjest Spacegirl Skrevet 19. mai 2005 #4 Skrevet 19. mai 2005 Ok nå har jeg lest endel om de kameraene dere foreslo, og lest testen av Canon Powershot G6. G6 har ikke så mye medfølgende minne, men jeg har mengder av slike minnekort liggende hjemme så det har ingenting å si. Zoomen er ikke den største, men da jeg kjøpte mitt nåværende digitalkamera betalte jeg mye ekstra for en zoom som jeg så og si aldri bruker. Det jeg ønsker meg er et kamera som kan brukes med automatiske innstillinger, men som også har muligheter til å stille bl. lukkerhastigheten manuelt. Så da tror jeg at jeg går for Canon G6 . Så er det bare å vente på skattepengene . Noen som vet når de kommer forresten?
Gjest gjesta Skrevet 19. mai 2005 #5 Skrevet 19. mai 2005 Har akkurat vært igjennom den prosessen der. Anbefaler deg å sjekke ut Nikon Coolpix 7900 eller Nikon S1. Disse har få manuelle innstillinger samt 3 x optisk zoom. Dersom du gjerne vil styre selv med innstillinger så kan jeg anbefale Olympus Camedia C-55 Zoom. Denne har 5 x optisk zoom og det var det som ble avgjørende for mitt kjøp. Forburkerrapporten kåret i fjor Camedia som det beste kjøpet. Denne Camedia er nytt av året. Hjemme-pc kåret det til det beste i utgave 3/2005. Anbefaler at du tenker deg om hvordan du bruker kamera og hva som er viktig for deg. Nikon S1 er utrolig lite og snerten, men jeg valgte ut i fra mine behov og da ble det et litt tyngre og større kamera.
Cronos Skrevet 20. mai 2005 #6 Skrevet 20. mai 2005 Canon G-serien går for å være veldig bra. Det nærmeste du kommer speilrefleks uten at det er det. Har sett og testet G1 en gang i tiden, og det var (for den tiden) veldig bra. Mye bedre enn det jeg hadde (den gangen). Så jeg tviler ikke på at G6 er et bra kamera. Les test her og her. Hvis du velger å handle G6 finnes det ihvertfall 3 steder som er billigere enn Komplett: http://www.mshop.no/more_info.php?table=Pr...&limit=&selger= http://www.mpx.no/aspx/login.aspx?ReturnUr...8598&plid=38598 http://www.xd.no/asp/info.asp?p=38598&l=3 Kan også slenge ut et par andre tips i løse lufta: Nikon 7900 eller 5900. Canon Ixus 700. Panasonic Lumix DMC-FZ5. Når det gjelder å velge kamera vil jeg anbefale deg å lage en prioritert liste for deg selv over hvilke kriterier eller attributter du ser etter i et kamera. For mitt forrige kamera var det som følger: 1. Størrelse 2. Hurtighet 3. Batterikapasitet 4. Hvilken kort-type 5. Bildekvalitet 6. Pris Lykke til!
Gjest Spacegirl Skrevet 20. mai 2005 #7 Skrevet 20. mai 2005 Tusen takk for alle innspill. Cronos, det det sier at Canon G6 er det nærmeste du kommer speilrefleks uten at det faktisk er det, er egentlig akkurat det jeg er ute etter. Jeg kikket litt på speilreflekskameraene, men det ble litt for dyrt. Jeg får endel penger igjen på skatten, og tenkte det skulle rekke til både kamera og kajakk , så da satte jeg grensa på 6000 når det gjelder kameraet. Og tusen takk for tips om billigere nettbutikker
Imax Skrevet 22. mai 2005 #8 Skrevet 22. mai 2005 Har brukt 3 generasjoner med Nikon Coolpix, og er dødsfornøyd. Det siste kjøpte jeg nå i februar. 8 megapixler og ganske stort, men tar dødsbra bilder. Du får selvsagt mindre kameraer, men jeg vil anbefale deg å sjekke ut alle Nikons kameraer. PS! Når det gjelder digital zoom, så er det fullstendig useless. Det kan du jo gjøre på egenhånd på datan etter på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå