Gå til innhold

Vet du at det er lurt å ta i bruk SOS tlf i tunnel ved bilstans?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du kjører i tunnel og opplever å må stoppe bilen av div årsaker (motorhavari, tom for drivstoff/batteri, punktering, brann i kjøretøy, sykdom hos noen i bilen, andre årsaker) har du tenkt over hvor viktig det er å ta opp SOS tlf? 

Hvem tror du svarer der? Hvilken hjelp kan du få? 

Om du ikke tar den opp, å de som styrer tunnelen ser deg på kamera, er det vanskelig for dem å vite om du har behov for hjelp eller ikke, eller om du selv har organisert hjelp av feks bilberger/ambulanse/brann/politi, osv. 

Uansett er det viktig at folk vet at de bør ta opp røret i tlfboksen for å informere. Slik at de på Vegtrafikksentralen kan hjelpe de ved å feks stenge av tunnelen/kjørefeltet/løpet, bestille bilberger/annen hjelp. Det er ikke alle tunneler som har kameraovervåking, slik at man kan raskere få hjelp om man bare varsler. I tillegg er det til nytte for deg selv å de andre som kjører i tunnelen slik at ikke det blir kollisjon osv om man står i vegbanen.

Har du tenkt over dette og snakket med andre om det som kanskje ikke viste det?

Anonymkode: e3940...d13

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

.... kan du ikke bruke mobilen din og gi samme informasjon?

Anonymkode: 8d2e9...a2e

Telefonene i tunellen er merket slik at sentralen vet nøyaktig hvor du er. Det gjelder ikke en mobiltelefon.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hvissvass skrev:

Telefonene i tunellen er merket slik at sentralen vet nøyaktig hvor du er. Det gjelder ikke en mobiltelefon.

men det er jo info man kan gi på telefonen selv...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det vil ta lengre tid for sentralen å lokalisere hvilken tunell du ringer fra. Bare slapp av, bruk mobilen du. Det er sikkert ikke så farlig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvordan det er der du ferdes, her hvor jeg kjører er det fryktelig mange tunneler. Ved en nødsituasjon er det ikke sikkert jeg husker navnet på tunnelen, hvor mange meter/km jeg har kjørt inn i tunnelen osv. Kanskje kjører jeg i en del av landet jeg ikke har kjørt før. Vet du navnene på alle tunneler der du kjører? 

Ts

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig hatt en spørreundersøkelse på dette. Lurer litt på hvor mange som er klar over dette eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mellom Bergen og Voss er det sånn 42 tunneler. Lykke til med å forklare hvor du er 😜👍

Anonymkode: 763e3...428

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke SOS-telefonen i tunnelen er det eneste riktige. Å løfte av røret gir direkte kontakt med operatør på vegtrafikksentralen, som får opp informasjon om nøyaktig hvor du befinner deg. 

De vil da sende bilberging evt nødetater til riktig sted, ved røykutvikling starte ventilasjon, brannvesen vil kunne ta seg inn fra tryggeste side ved evt brann, og d3 vil kunne stenge tunnelen (aktivere bom/lys) ved behov. 

Du er altså garantert å få riktig hjelp til riktig sted raskt.

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Region+sør/bruk-nødtelefon-i-tunnel

Anonymkode: ab9b6...9cb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å bruke SOS-telefonen i tunnelen er det eneste riktige. Å løfte av røret gir direkte kontakt med operatør på vegtrafikksentralen, som får opp informasjon om nøyaktig hvor du befinner deg. 

De vil da sende bilberging evt nødetater til riktig sted, ved røykutvikling starte ventilasjon, brannvesen vil kunne ta seg inn fra tryggeste side ved evt brann, og d3 vil kunne stenge tunnelen (aktivere bom/lys) ved behov. 

Du er altså garantert å få riktig hjelp til riktig sted raskt.

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Region+sør/bruk-nødtelefon-i-tunnel

Dette. SOS-telefonene er ikke laget for de ytterst få som drar hjemmefra uten mobil, de er laget for alle:) 

Og TS: Tusen takk for at du tok opp dette! :blomst:

Anonymkode: a4df8...33b

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg ikke klar over, men nå vet jeg det dersom jeg skulle komme i en situasjon hvor det blir nødvendig. Takk 🙂 

Anonymkode: 058ac...1fa

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jeg ikke klar over, men nå vet jeg det dersom jeg skulle komme i en situasjon hvor det blir nødvendig. Takk 🙂 

Det er det mange som ikke er. Det er fryktelig underkommunisert.

Nå begynner det å bli noen år siden jeg kjørte opp (jeg er jammen usikker på om SOS-telefoner var utbredt mot slutten av forrige årtusen), men det var ikke nevnt da i alle fall. 

Dette er jo kunnskap som bør læres fra barnsben av - på lik linje med annet trafikkvett - i alle fall i områder der man relativt hyppig kjører tunnel. 

Spre det glade budskap til så mange som mulig 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette. SOS-telefonene er ikke laget for de ytterst få som drar hjemmefra uten mobil, de er laget for alle:) 

Og TS: Tusen takk for at du tok opp dette! :blomst:

Anonymkode: a4df8...33b

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig!😃

Kanskje vi kan prøve å holde tråden varm en stund, slik at forhåpentligvis flere kan få den med seg? Kanskje flere kan lære noe nytt!?😊

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idé å forsøke å holde tråden varm 😊

Andre her som har barn? Min åtteåring har allerede fått forklart at hvis man trenger hjelp i en tunnel skal man bruke 'tunneltelefonen' for da vet de hvor man er. Vi kjører ikke så ofte i tunnel sammen da, men hun spurte hva det var som lyste på veggen, så da passet det godt å forklare 😃

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg visste ikke dette. Jeg har vel ikke reflektert over dette, selv om jeg ofte kjører gjennom f.eks. Knappetunnelen og vet at det er 26 nødutganger der (nerd, ja vet).

Men nå vet jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 27.9.2019 den 14.59, AnonymBruker skrev:

Om du kjører i tunnel og opplever å må stoppe bilen av div årsaker (motorhavari, tom for drivstoff/batteri, punktering, brann i kjøretøy, sykdom hos noen i bilen, andre årsaker) har du tenkt over hvor viktig det er å ta opp SOS tlf? 

Hvem tror du svarer der? Hvilken hjelp kan du få? 

Om du ikke tar den opp, å de som styrer tunnelen ser deg på kamera, er det vanskelig for dem å vite om du har behov for hjelp eller ikke, eller om du selv har organisert hjelp av feks bilberger/ambulanse/brann/politi, osv. 

Uansett er det viktig at folk vet at de bør ta opp røret i tlfboksen for å informere. Slik at de på Vegtrafikksentralen kan hjelpe de ved å feks stenge av tunnelen/kjørefeltet/løpet, bestille bilberger/annen hjelp. Det er ikke alle tunneler som har kameraovervåking, slik at man kan raskere få hjelp om man bare varsler. I tillegg er det til nytte for deg selv å de andre som kjører i tunnelen slik at ikke det blir kollisjon osv om man står i vegbanen.

Har du tenkt over dette og snakket med andre om det som kanskje ikke viste det?

De som kjører bil uten å vite at de ved behov for stans/i nødsituasjon i tunneler skal bruke telefonene i tunnelene de bør straks oppsøke nærmeste politihus og levere fra seg førerkortet. 

Å vite hva man gjør og hvordan man opptrer i en nødsituasjon er en del av førerkortopplæringen. I teoriboka står også hi sitt budskap forklart. Så vi som har lest og fått med oss den boka vet dette. 

Forleden måtte jeg kjøre inn i en havarilomme i en tunnel. Grunnen var en bakenforkjørende som lå så tett at jeg ikke så lysene hans i speilen og han tok ikke hintet med å sette på nødblinken. Ute av tunnelen ble faktisk tunnelen stengt, og det ble opplyst på trafikkradioen til nrk at tunnelen ble stengt. Så noen følger godt med på kameraene... det tok nemlig ikke mange sekunder å få bort den uforsvarlige trafikkanten bak. 

Anonymkode: efe02...8d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2019 den 15.03, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke bruke mobilen fordi det da tar langt lenger tid å få plottet inn på kartet hvor du befinner deg, langt lenger tid å få varslet osv. Sov du da emnet var tema eller er du en av dem som ikke åpnet teoriboka under førerkortopplæringen? 

Nødtelefonene gir viktig og riktig info til alle som trenger infoen i en nødsituasjon uten tap av viktig tid. Brenner bilen, så går sekundene og ulykkens konsekvenser vokser. 

Hadde du lest noe så enkelt som mrdias omtale av flere av de store tunnelbrannene de siste årene så hadde du fått med deg at mobilene folk da prøvde å bruke, ikke fungerte og derfor ble det verre enn det kunne blitt. 

Anonymkode: efe02...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunnelsikkerhet er foreløpig ikke en obligatorisk del av føreropplæringen. 

Man kan ikke forventes å vite det man aldri har lært.

I stedet for å snakke ned de som mangler denne kunnskapen, kan du ikke heller bidra til konstruktiv spredning av informasjon? 

Jeg finner ikke informasjon om når SOS-telefon i tunnel ble standard, men så sent som i 2003 var det bare 23% av tunneler på europa- og riksvegnettet som hadde ventilasjon - 81% hadde lys. 

En svært stor andel av dagens bilister, fikk dermed kjøreopplæring før SOS-telefoner i tunneler var vanlig, og kan dermed ikke forventes å inneha kunnskap om hvor viktig det er å benytte disse.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...