AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #861 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Får man avslag da, i mitt tilfelle ble jeg oppringt av min veileder gjennom mange år, og han sa de nå ikke hadde mer å forelå for meg og ville åpne for ufør. Jeg sa javel, fulgte prosedyrene og ventet ikke avslag.. Kan man søke før nav åpner for det, og få innvilget? Anonymkode: e5323...2a1 Man kan i alle fall klage på avslaget. Slik jeg forstår det så vil også avslaget innholde tiltak de mener ikke er gjennomført, og da er det kanskje lurere å søke ny AAP og gjennomføre det som står at bør gjennomføres. Det finnes gode grupper på Facebook som kan hjelpe deg med hva du bør gjøre om du får avslag. Anonymkode: d2a8a...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #862 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Trudde det fotsatt var slik at eit ein må ha vert på avklaringstiltak (AAP ) før ein får innvilget uføretrygd ! Mange som søker uføretrygd er folk som har pådratt seg belastningskader igjennom mange år i yrkeslivet, og har ikkje restarbeidsevne og resssures å føre ein kamp mot NAV-systemet. Har de ikkje tariffavtale om førtidspensjonering v/ 62 år som var tiltenkt sliterne i arbeidslivet så er altenativet å kjempe i en jobb til de er 67 år. Desse saksbehandlere / paragraflyttere i NAV er er folk med akademiske utdannelse som aldri har hatt smuring, mold, dritt på hendene. Anonymkode: 786e9...18a De fleste må via AAP, men det er nok noen diagnoser som kan være kurantsaker. Min AAP bestod av utredninger (med ventetid) og noe behandling. Anonymkode: d2a8a...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #863 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Man kan i alle fall klage på avslaget. Slik jeg forstår det så vil også avslaget innholde tiltak de mener ikke er gjennomført, og da er det kanskje lurere å søke ny AAP og gjennomføre det som står at bør gjennomføres. Det finnes gode grupper på Facebook som kan hjelpe deg med hva du bør gjøre om du får avslag. Anonymkode: d2a8a...3a5 Nei, spørsmålet mitt var om hvordan man risikerer avslag, for man søker vel ikke før nav åpner for det. Dvs de mener alle tråder er nøstet. For min del var jeg aldri resd for avslag, fordi saksbehandler tok kontakt og la fram ufør som neste steg. Så det overrasker meg at det "går an" å få avslag, det må jo bety at folk søker før nav har åpnet for det. Jeg fikk innvilget. Anonymkode: e5323...2a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #864 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, spørsmålet mitt var om hvordan man risikerer avslag, for man søker vel ikke før nav åpner for det. Dvs de mener alle tråder er nøstet. For min del var jeg aldri resd for avslag, fordi saksbehandler tok kontakt og la fram ufør som neste steg. Så det overrasker meg at det "går an" å få avslag, det må jo bety at folk søker før nav har åpnet for det. Jeg fikk innvilget. Anonymkode: e5323...2a1 Ja, da misforstod jeg. Tror det er ca 20% som får avslag selv om nav lokalt har åpnet for å søke. Det er andre som vurderer søknaden, og da hender det de mener ikke alt er utprøvd allikevel. Det er sjokkerende å lese noen historier om hva de har opplevd i møte med nav. Alle kan søke uten at nav åpner for det, men tror det er tilnærmet umulig å få det gjennom. Anonymkode: d2a8a...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #865 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Får man avslag da, i mitt tilfelle ble jeg oppringt av min veileder gjennom mange år, og han sa de nå ikke hadde mer å forelå for meg og ville åpne for ufør. Jeg sa javel, fulgte prosedyrene og ventet ikke avslag.. Kan man søke før nav åpner for det, og få innvilget? Anonymkode: e5323...2a1 Man er garantert avslag i over 99% av tilfellene om man søker ufør før Nav har åpnet opp for det. Er ikke helt sikker, men tror man mister AAP på dagen også om man søker før Nav sier det er greit. Når man søker på ufør når Nav har åpnet opp for det, så får man et nytt vedtak på AAP i 8 mnd, en slags ventestønad. Får man avslag, opphører denne ventestønaden på dagen. Men har man tid igjen på opprinnelig AAP, så kan den gjenopptas. Anonymkode: e6cc8...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #866 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Alle kan søke uten at nav åpner for det, men tror det er tilnærmet umulig å få det gjennom. Anonymkode: d2a8a...3a5 Nope, jeg gjorde det da jeg hadde en helt ubrukelig og vrien saksbehandler. Hun ringte og truet meg med full stopp i AAP dersom jeg søkte. Men jeg gjorde det allikevel, fordi jeg hadde alt av dokumentasjon fra leger og spesialister - dokumentasjon som denne forferdelige saksbehandleren ikke engang hadde brydd seg om å gå igjennom. Først fikk jeg avslag, hvilket er modus operandi, men jeg klagde og la ved alt av nødvendig dokumentasjon, og fikk raskt medhold. Anonymkode: a7bb7...d80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #867 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man er garantert avslag i over 99% av tilfellene om man søker ufør før Nav har åpnet opp for det. Anonymkode: e6cc8...3cc Nei, har man en solid sak så vil man få medhold, etter å ha klaget på avslaget som skjer automatisk hver gang. Så, det er bare å søke, forvente avslag (det skjer omtrent alltid automatisk), for deretter å klage dersom man har en god sak. Og da er det langt mer enn 0.1% sjanse for medhold. Det er nok av ubrukelige, lokale saksbehandlere, men de er ikke allmektige (slik mange av dem liker å tro). Anonymkode: a7bb7...d80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #868 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, har man en solid sak så vil man få medhold, etter å ha klaget på avslaget som skjer automatisk hver gang. Så, det er bare å søke, forvente avslag (det skjer omtrent alltid automatisk), for deretter å klage dersom man har en god sak. Og da er det langt mer enn 0.1% sjanse for medhold. Det er nok av ubrukelige, lokale saksbehandlere, men de er ikke allmektige (slik mange av dem liker å tro). Anonymkode: a7bb7...d80 Men jeg anbefaler ikke å gjøre det med mindre man har en ekstremt vanskelig lokal saksbehandler og ikke blir gitt mulighet til å bytte. Anonymkode: a7bb7...d80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #869 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg synes ventetiden gikk lekende lett. Kan ikke forstå hvordan 6-8 måneders behandlingstid skulle skape så mye problemer for folk. Man har jo AAP mens man venter. Og AAP har de fleste hatt i mange år før de i det hele tatt søker om uføretrygd. Selv satt jeg på en strand på granka da vedtaket om ufør dumpet ned i inboksen. Og før det var jeg 3 år på AAP da jeg også for det meste oppholdt meg på granka. Til sammen tok det 4,5 år fra jeg ble sykmeldt første gang til uføretrygden var i boks. Og det meste av tiden ble tilbragt i ferieleiligheten på granka. Noen turer hjem ble det, men kombinerte møter med nav, legetimer og tiltak med andre gjøremål når jeg først var hjemme i gamlelandet. Anonymkode: 855b5...b36 Nå er det ikke alle som kan nyte livet på granka i AAP løpet og ventetiden på ufør. De fleste er i behandling og tiltak via Nav, møter med Nav, lege, tiltaksarrangør osv. Å selvsagt er ventetiden tung, man går å lurer på hva som skjer om man får avslag, om man blir gående uten inntekt f.eks. Jeg hadde også et enkelt AAP løp i forhold til mange andre, hadde en fantastisk Nav veileder, lege og veiledere hos tiltaksarrangør. Fikk søke ufør etter 26 mnd på AAP, og fikk innvilget etter 6 mnd. Men ventetiden var tung, det var også tiden på AAP. Anonymkode: e6cc8...3cc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #870 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Noen som vet om de behandler søknader om uføretrygd på sommeren? Forventet behandlingstid er snart passert, og jeg har enda ikke hørt noe. Bør jeg regne med å må vente ekstra pga ferietid? 🙂 Noen erfaringer? Går med nervene i høygir nå som det nærmer seg. Anonymkode: e4a97...7f2 Jeg fikk vedtak om uføretrygd i juli 2022 ☺️ da var de en måned på overtid. Deltok i denne tråden da, jeg måtte ringe etter 4 mnd (behandlingsfristen da) og purre. Fikk vedtak om 4 nye mnd behandlingstid, men fikk invilget etter 1 mnd ekstra (5 mnd behandlingstid til sammen). Anonymkode: 7dd78...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #871 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 21.34): Jeg synes ventetiden gikk lekende lett. Kan ikke forstå hvordan 6-8 måneders behandlingstid skulle skape så mye problemer for folk. Man har jo AAP mens man venter. Og AAP har de fleste hatt i mange år før de i det hele tatt søker om uføretrygd. Selv satt jeg på en strand på granka da vedtaket om ufør dumpet ned i inboksen. Og før det var jeg 3 år på AAP da jeg også for det meste oppholdt meg på granka. Til sammen tok det 4,5 år fra jeg ble sykmeldt første gang til uføretrygden var i boks. Og det meste av tiden ble tilbragt i ferieleiligheten på granka. Noen turer hjem ble det, men kombinerte møter med nav, legetimer og tiltak med andre gjøremål når jeg først var hjemme i gamlelandet. Anonymkode: 855b5...b36 Nå varierte utbetalingen på aap og ufør over 13 000kr i mnd for min del. Dette var jeg klar over, og ville selvsagt ut av aap fortest mulig… Anonymkode: ee5f1...b9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #872 Del Skrevet 7. februar Slenger meg på denne tråden, jeg. Fikk litt overraskende beskjed om at nav hadde åpnet for at jeg kunne søke helt uten at de hadde snakket med meg. Hadde møte med veileder i midten av januar, og da ble det ikke nevnt noe om veien videre da jeg fortsatt er under medisinsk behandlig. Har gått 3 år på aap, og har søkt, og fått innvilget, en ny 3-årsperiode med aev datert desember -24 hvor det stod at de vurderte meg til «spesielt tilpasset innsats». så tok det to måneder før de tok en 180° og bestemte «varig tilpasset innsats». Sitter her som et stort spørsmålstegn, men jeg må jo bare gjøre som de sier og søke, for ellers mistet jeg aap siden jeg i følge dem er ferdig avklart, og ikke lenger har rett til hjelp til å komme ut i arbeid. Sendte søknaden 5. februar og har allerde fått flere brev om rettigheter og behandlingstid. Men antar at det er sånt som blir sendt automatisk. Fikk også et brev på digipost om at aap er forlenget i 8 måneder mens søknaden behandles. Håper ventetiden går fort. Dagene som syk er jo ganske lange og monotone fra før. Også er det jo tvilen om alt er blitt forsøkt, og det at jeg ikke har vært i arbeidsutprøving siden høsten 2022 fordi jeg har vært for syk. Men på en annen side så ville de vel ikke gitt klarsignal ut av det blå om de ikke hadde vært sikre på at det går igjennom? Hater tankekjør Anonymkode: 58cb8...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #873 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Slenger meg på denne tråden, jeg. Fikk litt overraskende beskjed om at nav hadde åpnet for at jeg kunne søke helt uten at de hadde snakket med meg. Hadde møte med veileder i midten av januar, og da ble det ikke nevnt noe om veien videre da jeg fortsatt er under medisinsk behandlig. Har gått 3 år på aap, og har søkt, og fått innvilget, en ny 3-årsperiode med aev datert desember -24 hvor det stod at de vurderte meg til «spesielt tilpasset innsats». så tok det to måneder før de tok en 180° og bestemte «varig tilpasset innsats». Sitter her som et stort spørsmålstegn, men jeg må jo bare gjøre som de sier og søke, for ellers mistet jeg aap siden jeg i følge dem er ferdig avklart, og ikke lenger har rett til hjelp til å komme ut i arbeid. Sendte søknaden 5. februar og har allerde fått flere brev om rettigheter og behandlingstid. Men antar at det er sånt som blir sendt automatisk. Fikk også et brev på digipost om at aap er forlenget i 8 måneder mens søknaden behandles. Håper ventetiden går fort. Dagene som syk er jo ganske lange og monotone fra før. Også er det jo tvilen om alt er blitt forsøkt, og det at jeg ikke har vært i arbeidsutprøving siden høsten 2022 fordi jeg har vært for syk. Men på en annen side så ville de vel ikke gitt klarsignal ut av det blå om de ikke hadde vært sikre på at det går igjennom? Hater tankekjør Anonymkode: 58cb8...afa Jeg var aldri i arbeidsutprøving, så at du ikke har vært siden 2022 trenger ikke bety noe. Jeg hadde et møte med fastlege, nav og en behandler. De var enige i at uføretrygd var eneste løsningen. Min saksbehandler tok kontakt samme dagen h*n åpnet for søknaden og sa at det kunne være at de ville kreve arbeidsutprøving før det gikk gjennom. Så om jeg fikk avslag, så ville jeg få videre AAP. Kanskje du kan høre med saksbehandler hva som skjer i tilfelle du skulle få avslag? Det ga i alle fall meg litt ro i sjelen. Tror som du at det er stor sjanse for at det blir innvilget når de først åpner. Det er utfordrende å ikke ha kontroll på hva som skjer, men om du klarer - så legg fra deg tankene. De vil jo ikke påvirke vurderingen uansett. Anonymkode: d2a8a...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #874 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var aldri i arbeidsutprøving, så at du ikke har vært siden 2022 trenger ikke bety noe. Jeg hadde et møte med fastlege, nav og en behandler. De var enige i at uføretrygd var eneste løsningen. Min saksbehandler tok kontakt samme dagen h*n åpnet for søknaden og sa at det kunne være at de ville kreve arbeidsutprøving før det gikk gjennom. Så om jeg fikk avslag, så ville jeg få videre AAP. Kanskje du kan høre med saksbehandler hva som skjer i tilfelle du skulle få avslag? Det ga i alle fall meg litt ro i sjelen. Tror som du at det er stor sjanse for at det blir innvilget når de først åpner. Det er utfordrende å ikke ha kontroll på hva som skjer, men om du klarer - så legg fra deg tankene. De vil jo ikke påvirke vurderingen uansett. Anonymkode: d2a8a...3a5 Sendte melding til saksbehandler onsdag kveld om hvorfor dette skjedde, og hva som er planen videre. Jeg fikk beskjeden om at jeg kunne søke kun via innboks uten signatur, og ikke i den vanlige «dialog med veilederen din» Fikk bare beskjed om at «nav lokalkontor har besluttet at du skal søke om ufør». Har ikke fått svar på meldingen, men skal purre i starten av neste uke hvis jeg fortsatt ikke har fått svar. Det er nok lurt som du sier å ikke ta sorgene på forskudd. I brevet om forlengelse av aap i forbindelse med saksbehandlingstid stod det at hvis jeg fikk avslag fordi jeg ikke var nok avklart, så vil perioden med aap kunne starte opp igjen. Ganske sikker at det er der det stopper i så fall, og ikke at jeg får avslag på andre grunnlag. Takk for at du tok deg tid til å svare Anonymkode: 58cb8...afa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #875 Del Skrevet 18. februar Nå har søknaden endret status fra "Klar til behandling" til "til behandling". Så da har vel noen åpnet og lest litt i saken min? Er bare to uker inn i behandlingstiden, men det føles som et halvt år. Veksler mellom å tenke at "det går helt sikkert bra" og til å tenke "nei, dette går til helvete" Nevnte sist at jeg sendte melding til veileder, men siden jeg allerede hadde sendt inn søknaden, så var det ikke hun som mottok meldingen. Heldigvis så er hun og kollegaene på talefot, så hun fikk beskjed via vedkommende som hadde sendt innstillingen om uføretrygd. Da ringte hun meg for å oppklare noe av usikkerheten jeg satt med. Årsaken var visst at hun hadde fått en kollega (som er spesialist på søknader om uføretrygd eller noe sånt) til å gå over saken min og tolke legeerklæringen og vedkommende mente da at min sak var klar og at jeg var ferdig avklart. Vet ikke om jeg ble noe klokere, men får håpe de som skal behandle saken min er noe mer informert enn meg. Anonymkode: 58cb8...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå