Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, det er store variasjoner, antar det både går på helsesituasjon og saksbehandlerkapasitet. I 2019 fikk jeg min søknad behandlet på tre uker (innvilget).

Anonymkode: 5c0f5...fb8

Hos meg skilte det et døgn fra nav stemplet søknad som mottatt tvil innvilget i 2013 så det handle også om saker er kurante eller ikke :) 

Anonymkode: a4cbe...42a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg fått ny svarfrist hvor de antar at den er ferdig behandlet innen 4 nye måneder. Ringte i dag og sjekket hvorfor, det viser seg at det er stor pågang i min landsdel og at søknaden min foreløpig bare har stått i kø (og gjør det enda) disse 4 månedene. 

Må innrømme at dette tærer litt på psyken, og jeg sliter egentlig ikke psykisk. 

Anonymkode: 7dd78...89a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2022 den 10.26):

Da har jeg fått ny svarfrist hvor de antar at den er ferdig behandlet innen 4 nye måneder. Ringte i dag og sjekket hvorfor, det viser seg at det er stor pågang i min landsdel og at søknaden min foreløpig bare har stått i kø (og gjør det enda) disse 4 månedene. 

Må innrømme at dette tærer litt på psyken, og jeg sliter egentlig ikke psykisk. 

Skjønner deg veldig godt. Håper du får svar snart ❤️ 

Anonymkode: a2426...da6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ventetid på 4 måneder men saken ble innvilget etter en mnd. Jeg var ganske trygg på at det skulle gå bra men man vet jo aldri. Saksbehandler hos nav sa at dersom saken dro ut så var det pga legeerklæringen. Hvis ikke legeerklæringen er god så bestiller nav ny erklæring evt spesialisterklæring og da drar det ut tiden. Jeg hadde en helt ræva erklæring, jeg har ikke lest den men nav sa at de var regelrett skuffet over fastlegens manglende evne til å tale min sak. Erklæringen besto av en oppramsing av diagnoser og intet mere. Heldigvis hadde jeg en solid arbeidsevnevurdering samt en historikk med sykemeldinger og en cv som bekreftet det arbeidsevnevurderingen sa.

Anonymkode: a2190...53e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg fikk ventetid på 4 måneder men saken ble innvilget etter en mnd. Jeg var ganske trygg på at det skulle gå bra men man vet jo aldri. Saksbehandler hos nav sa at dersom saken dro ut så var det pga legeerklæringen. Hvis ikke legeerklæringen er god så bestiller nav ny erklæring evt spesialisterklæring og da drar det ut tiden. Jeg hadde en helt ræva erklæring, jeg har ikke lest den men nav sa at de var regelrett skuffet over fastlegens manglende evne til å tale min sak. Erklæringen besto av en oppramsing av diagnoser og intet mere. Heldigvis hadde jeg en solid arbeidsevnevurdering samt en historikk med sykemeldinger og en cv som bekreftet det arbeidsevnevurderingen sa.

Anonymkode: a2190...53e

Behandlingstid er noe utenom det vanlige. Hvorfor er det slik at en må beholde AAP stønaden under hele behandlingstiden? Når det kommer til andre ting så blir jo ting innvilget, og gjeldende, fra søknadstidspunktet.

Jo, jeg «tapte» 6-7000kr pr mnd under behandlingstiden. AAP vs uføretrygd. 

Anonymkode: d96a4...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I dag fikk jeg endelig svar. 100% ung ufør, og en stor byrde er nå lettet fra mine skuldre ❤️. Lykke til alle dere andre som venter 🥰.

• Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 10.34):

Sendte søknad for 2mnd siden. Å klargjøre til søknad tok 4mnd fra NAV sin side, etter de fikk dokumentasjonen de etterspurte, så 4mnd behandlingstid i tillegg føles lenge. Er veldig spent på om jeg får ung ufør eller ikke.

Anonymkode: 88ccb...90d

Fikk svar i dag, en uke før det hadde gått 4mnd. 100% ung ufør fra 1. september. Jeg er veldig lettet nå.

Anonymkode: 88ccb...90d

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har søkt ufør nå nylig og kan si noe om hvor lang tid det tok for å få godkjent for å sende inn søknaden? Synes dette tar en evighet selv om det har tatt meg 25 år å komme hit😅

Var på møte med veileder i mai og ser legeattest er lagt inn ca to uker etterpå. 

Anonymkode: ba2c0...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det noen som har søkt ufør nå nylig og kan si noe om hvor lang tid det tok for å få godkjent for å sende inn søknaden? Synes dette tar en evighet selv om det har tatt meg 25 år å komme hit😅

Var på møte med veileder i mai og ser legeattest er lagt inn ca to uker etterpå. 

Jeg fikk telefon fra fastlegen min rett før fellesferien om at nav hadde sendt han mld om å skrive og sende inn legeerklæring. For en uke siden ringte veilederen min på nav og ga meg klarsignal til å søke. Så nå er det bare for meg å vente og håpe at det går min veg. Det var 4 måneder behandlingstid, så forhåpentligvis får jeg svar før jul 🙂

Anonymkode: d3114...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sikkert forskjellig fra kontor til kontor? Min veileder hadde et møte i begynnelsen av mai hvor h*n ble enig med sjef, rådgivende lege og kolleger (slik jeg forstod det) om at løsningen er ufør. Forstod det som om det var første mulighet etter at h*n fikk den siste spesialistuttalelsen. Deretter skrev h*n arbeidsevnevurdering og fikk en kollega til å vurdere at den var god nok. Det ble åpnet for å søke den 22. juni.

Jeg håper veilederen din snart får tatt fatt på din sak også ❤

Anonymkode: d2a8a...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar❤️ 

Er sikkert store forskjeller fra plass til plass, men var godt å høre andres erfaringer❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ghostface

For meg tok det fem måneder å få skjemaet jeg sendte inn godkjent. Selv ville jeg ikke sende inn skjemaet, men ble tvunget av Nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg endelig svar! 100% avslag. 😢

Anonymkode: 3eac0...89a

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Jeg søkte 22. juni, og fikk 100% innvilget i dag. 2 dager før de 4 månedene jeg fikk beskjed om.

Først og fremst er jeg takknemlig for at jeg slipper arbeidsutprøving. Legene har vært veldig klare på at ville føre til forverring, men jeg er også veldig takknemlig for at livet føles mer forutsigbart fremover. Økonomien blir også litt romsligere.

Anonymkode: d2a8a...3a5

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 100% ung uføretrygd i dag ! 

søkte for 2 måneder siden

Anonymkode: 67d18...a1d

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2022 den 21.38):

I dag fikk jeg endelig svar! 100% avslag. 😢

Anonymkode: 3eac0...89a

Hva var begrunnelsen? Og hva slags tiltak og arbeidsutprøving har du vært igjennom? 

Anonymkode: 1e7f4...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Prøver meg i denne tråden selv om aktiviteten er liten.

Den 1 mars endret søknaden min seg på ufør fra til behandling og til attestering. 

Etter Googling så spriker svar på hvor lang tid den attesteringen tar, men kort tid virker som normalen.

Er en pine å vente, så tenkte jeg kunne spørre her om ca dager det tok fra deres søknad sto til attestering og til svar forelå. 

Lettere å være tålmodig hvis det er vanlig å vente ett par uker på endelig svar.

Anonymkode: ce1b4...b1d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok en dag for meg❤️

Fikk innvilget.

Anonymkode: ca3b8...023

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 14.07):

Det tok en dag for meg❤️

Fikk innvilget.

Anonymkode: ca3b8...023

Her er det nå på 22dagen. Skal ha svar før mars ender, så får pines 1 uke til ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her er det nå på 22dagen. Skal ha svar før mars ender, så får pines 1 uke til ser det ut til.

Uffda, kanskje saksbehandlerne er uenige?  (Her tok det 1 - 2 dager).

Jeg fikk forresten en mistanke om at det ble innvilgelse her - for 5 dager før det ble innvilget hadde NAV hatt en tlf samtale med arbeidsstedet mitt og spurt hvor mye lønn i 100 % stilling var på.

Anonymkode: 920de...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...