AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #541 Del Skrevet 25. november 2020 Vet ikke om jeg er velkommen i denne tråden. Men jeg venter på svar på om jeg i det hele tatt kan søke! Det er nå opp til NAV om jeg får lov til å søke. Hvor lenge måtte dere vente på dette? Har gått 3 uker nå, ikke hørt noe. Om jeg får avslag på å få lov til å søke, så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre! Anonymkode: 68d71...af5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #542 Del Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vet ikke om jeg er velkommen i denne tråden. Men jeg venter på svar på om jeg i det hele tatt kan søke! Det er nå opp til NAV om jeg får lov til å søke. Hvor lenge måtte dere vente på dette? Har gått 3 uker nå, ikke hørt noe. Om jeg får avslag på å få lov til å søke, så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre! Anonymkode: 68d71...af5 Jeg ventet 4 uker på NAV-legen og veileders arbeidmarked- og uføretrygdvurdering før jeg fikk tommel opp for å søke. Altså fra legen hadde sendt legeerklæring, jeg hadde skrevet egenvurdering og jeg hadde fått beskjed fra veileder at hen skulle sette i gang uføreprosessen med NAV-lege og disse vurderingene. Kanskje mer enn 4 uker faktisk. Det var helt stille imellomtiden. Anonymkode: 5b934...343 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #543 Del Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dehar avvist søknaden min om uføretrygd 😭😭 Det er vel dokumentert at jeg har en alvorlig revmatisk lidelse jeg behandles for, men ikke blir bedre av og ikke klarer å stå i jobb pga blant annet bivirkninger, blitt alvorlig syk av ene medisinen, har uttalt fatigue og mye smerter og må supplere med smertestillende. Jeg har migrene jeg får forebyggende for, men ikke er anfallsfri, og har mye anfall, og får anfall flere ganger i mnd. Jeg har en stressende hverdag med barn med spesielle behov (ikke grunnlag for ufør, med totalbelastningen) Har perioder med depresjon, med det er bemerket at det er ytre faktorer som spiller inn, og jeg er ikke på nåværende tidspunkt deprimert. Nav avviser søknaden fordi de mener jeg ikke har prøvd kognitiv terapi, som "er en effektiv behandling og alt må prøves for å vurdere arbeidsevne". Arbeidsevnevurderingen, og nav-lege, er enige om at alt er prøvd, tiltak, omplassering på jobb, flere medisiner for revmatisme, rehabilitering. Jeg får til psykolog, men det er bearbeiding av traumer. Det vil ikke kurerer min autoimmune sykdom, min revmatisme, som gir meg store smerter i hverdagen, artritter i rygg og bekken, infeksjoner i øyne, brystbein, insomnia, høye leververdier, kronisk fatigue, lungeproblemer. Det vil ikke kurere betennelse i ryggsøylen og bekkenbeinet som er hovedårsaken til at jeg ikke klarer å stå i jobb, og er årsaken til at vi har prøvd å omplassere meg i FIRE forskjellige stillinger! Jeg sover to ganger om dagen og er fornøyd om jeg klarer å sette på en maskin med klær om dagen! Hva gjør jeg nå? Hvordan klager jeg? Alene? Sammen med lege? Nav? Jeg er så fortvilt, og ser ingen løsning. Jeg er aleneforsørger og mister plutselig all inntekt. Bare fordi noen som ikke kjenner meg mener psykolog skal fikse alt. Anonymkode: a9f89...b20 Huff høres ut som en soleklar uføretrygd-kandidat! Anonymkode: 69cb6...2e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #544 Del Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ventet 4 uker på NAV-legen og veileders arbeidmarked- og uføretrygdvurdering før jeg fikk tommel opp for å søke. Altså fra legen hadde sendt legeerklæring, jeg hadde skrevet egenvurdering og jeg hadde fått beskjed fra veileder at hen skulle sette i gang uføreprosessen med NAV-lege og disse vurderingene. Kanskje mer enn 4 uker faktisk. Det var helt stille imellomtiden. Anonymkode: 5b934...343 Jeg vet at fastlegen har sendt inn legeerklæring og en spesialist gjorde det i forrige uke tror jeg. Fikk iallefall spørsmål fra den erklæringen, så det ble jobbet med i forrige uke. Så det er 4 uker fra nå da.... Det er jo sykt lenge! Jeg har 0 inntekt annet enn bostøtte. 6 dager til husleien skal betales og jeg har enda ikke fått svar på sosialhjelp søknaden (AAP har gått ut) Anonymkode: 68d71...af5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #545 Del Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet at fastlegen har sendt inn legeerklæring og en spesialist gjorde det i forrige uke tror jeg. Fikk iallefall spørsmål fra den erklæringen, så det ble jobbet med i forrige uke. Så det er 4 uker fra nå da.... Det er jo sykt lenge! Jeg har 0 inntekt annet enn bostøtte. 6 dager til husleien skal betales og jeg har enda ikke fått svar på sosialhjelp søknaden (AAP har gått ut) Anonymkode: 68d71...af5 Byråkrati på sitt verste. Men du kan ikke gjøre noe med det. NAV-prosessen må gå sin gang på sine premisser. Imellomtiden er folk offer for prosessen, men det bryr dem seg fint lite om. Selve saksbehandlingen går jo raskt, men det var jo denne tiden papirene dine blir liggende på vent. Anonymkode: 5b934...343 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #546 Del Skrevet 25. november 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Nav avviser søknaden fordi de mener jeg ikke har prøvd kognitiv terapi, som "er en effektiv behandling og alt må prøves for å vurdere arbeidsevne". Da må du jo prøve kognitiv terapi! Rart du ikke har fått denne tilbakemeldingen før, kognitiv terapi virker jo som det første de tyr til av behandling. Din totalbelastning har for øvrig lite å si når de vurderer DIN uføregrad. At du har belastende barn spiller ingen rolle. Prøv terapien de sier, og se hva som skjer. Det er fint vi har/får strengere regler rundt uføretrygd, og at alt skal prøves før man ender der. Anonymkode: dd594...c86 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #547 Del Skrevet 25. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet at fastlegen har sendt inn legeerklæring og en spesialist gjorde det i forrige uke tror jeg. Fikk iallefall spørsmål fra den erklæringen, så det ble jobbet med i forrige uke. Så det er 4 uker fra nå da.... Det er jo sykt lenge! Jeg har 0 inntekt annet enn bostøtte. 6 dager til husleien skal betales og jeg har enda ikke fått svar på sosialhjelp søknaden (AAP har gått ut) Anonymkode: 68d71...af5 Hvorfor har du ikke søkt sosialhjelp før? At AAP-en gikk ut har du jo visst i lang tid. Anonymkode: dd594...c86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #548 Del Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vet at fastlegen har sendt inn legeerklæring og en spesialist gjorde det i forrige uke tror jeg. Fikk iallefall spørsmål fra den erklæringen, så det ble jobbet med i forrige uke. Du skrev forresten forrige uke. Det var da prosessen startet. Og fra denne prosessen så varte det for min del over 4 uker. Anonymkode: 5b934...343 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #549 Del Skrevet 25. november 2020 46 minutter siden, AnonymBruker said: Om jeg får avslag på å få lov til å søke, så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre! Som de fleste, skaffe deg en jobb. Hardt, men du må jo bare prøve på det, hvis NAV sier nei til å søke og du ikke har noen andre rettigheter. Anonymkode: dd594...c86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #550 Del Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Da må du jo prøve kognitiv terapi! Rart du ikke har fått denne tilbakemeldingen før, kognitiv terapi virker jo som det første de tyr til av behandling. Din totalbelastning har for øvrig lite å si når de vurderer DIN uføregrad. At du har belastende barn spiller ingen rolle. Prøv terapien de sier, og se hva som skjer. Det er fint vi har/får strengere regler rundt uføretrygd, og at alt skal prøves før man ender der. Anonymkode: dd594...c86 Kognitiv terapi mot alvorlig revmatisme ???? Anonymkode: 69cb6...2e2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #551 Del Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Byråkrati på sitt verste. Men du kan ikke gjøre noe med det. NAV-prosessen må gå sin gang på sine premisser. Imellomtiden er folk offer for prosessen, men det bryr dem seg fint lite om. Selve saksbehandlingen går jo raskt, men det var jo denne tiden papirene dine blir liggende på vent. Anonymkode: 5b934...343 Ikke sant, det er frustrerende å vite at de ofte bruker unødvendig tid. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du skrev forresten forrige uke. Det var da prosessen startet. Og fra denne prosessen så varte det for min del over 4 uker. Anonymkode: 5b934...343 Da må jeg regne fra neste uke da. Håper det kommer snart. Er så slitsomt å ikke vite om jeg i det hele tatt får søke. Anonymkode: 68d71...af5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #552 Del Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Som de fleste, skaffe deg en jobb. Hardt, men du må jo bare prøve på det, hvis NAV sier nei til å søke og du ikke har noen andre rettigheter. Anonymkode: dd594...c86 Eh... hvis jeg hadde helse til å jobbe, så hadde jeg ikke søkt uføretrygd 🤦♀️ NAV er et gedigent problem, ikke bare i min sak men også for andre. Selv når fastlege, psykolog og lege sier det samme (de anbefaler 100% ufør), så sitter NAV og sier "Vi er usikre på om hun er syk nok og har blitt utredet nok". De overkjører leger som jeg har ukentlig kontakt med over flere år. Jeg har møtt saksbehandleren min to ganger, TO ganger på 4 år. Har hatt korte samtaler via nett hvor jeg kun fortalte at jeg møtte opp til tiltakene. Ikke noe reell oppfølging. Så nei, det er ikke bare å skaffe meg en jobb. Jeg blir ikke frisk på magisvis av et avslag. Et nei fra NAV er totalt ubetydelig når alle andre rundt meg er enig i det samme, at uføretrygd er det rette. Anonymkode: 68d71...af5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #553 Del Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Eh... hvis jeg hadde helse til å jobbe, så hadde jeg ikke søkt uføretrygd 🤦♀️ NAV er et gedigent problem, ikke bare i min sak men også for andre. Selv når fastlege, psykolog og lege sier det samme (de anbefaler 100% ufør), så sitter NAV og sier "Vi er usikre på om hun er syk nok og har blitt utredet nok". De overkjører leger som jeg har ukentlig kontakt med over flere år. Jeg har møtt saksbehandleren min to ganger, TO ganger på 4 år. Har hatt korte samtaler via nett hvor jeg kun fortalte at jeg møtte opp til tiltakene. Ikke noe reell oppfølging. Så nei, det er ikke bare å skaffe meg en jobb. Jeg blir ikke frisk på magisvis av et avslag. Et nei fra NAV er totalt ubetydelig når alle andre rundt meg er enig i det samme, at uføretrygd er det rette. Anonymkode: 68d71...af5 Det er ofte slik at folk har gjort seg uføre i sitt eget hode. De er så oppsatt på å få trygd, at de lytter ikke til NAV og leger lengre. Anonymkode: 9a24c...a6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Byrding Skrevet 25. november 2020 #554 Del Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ofte slik at folk har gjort seg uføre i sitt eget hode. De er så oppsatt på å få trygd, at de lytter ikke til NAV og leger lengre. Anonymkode: 9a24c...a6b Ja, eller så er det sånn av NAV er så oppsatt på å ikke gi folk trygd, at de ikke lytter til personen det gjelder eller legen dems lengre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #555 Del Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da må du jo prøve kognitiv terapi! Rart du ikke har fått denne tilbakemeldingen før, kognitiv terapi virker jo som det første de tyr til av behandling. Din totalbelastning har for øvrig lite å si når de vurderer DIN uføregrad. At du har belastende barn spiller ingen rolle. Prøv terapien de sier, og se hva som skjer. Det er fint vi har/får strengere regler rundt uføretrygd, og at alt skal prøves før man ender der. Anonymkode: dd594...c86 Men det gjør jeg jo, men ikke for depresjon. For jeg er ikke deprimert. Og det står jo klart og tydelig i siste epikrise de fikk i september. "Pasienten har opplevd depressive episoder knyttet til ytre faktorer, men møter ikke kriterier for en depresjonsdisgnose. Pasienten er ikke deprimert i dag". Jeg går til psykolog for to ting, vurdering av adhd-medisin, og få kontroll på angst jeg har hatt hele livet. Som aldri var et problem på jobb, for der var det trygt å være på jobb, der mestret jeg og var god. Men det hjelper ikke når rygg og bekken ikke klarer å sitte oppreist mer enn 30 min av gangen, fingrene ikke klarer å skrive på datamaskin mer enn 30 minutt av gangen, jeg sovner i lunsjen av utmattelse, det er vondt å holde rygg og nakke oppreist fordi det brenner pga betennelse, det gjør vondt i leddene pga fibromyalgi, jeg har migrene og klarer ikke fokusere på skjerm. Kognitiv terapi hjelper ikke mot det. Eller de fem bivirkninger jeg har fått av medisinen, som har gitt følgesykdom, eller unngår at jeg får infeksjoner i mage, på øyet, i brystbeinet. I følge deres egen paragraf skal diagnosen være varig nedsettende og grunn for nedsatt innteksevne. Både revmatisme, migrene, insomnia og fibromyalgi er det. Angst har riktignok vært der av og på i noen år, men det var ikke før jeg havnet på AAP og jeg ikke hadde en jobb å gå til lenger det ble verre, og det søkte jeg hjelp for. Dessverre ble han omdisponert pga Corona og nå var jeg ny. Men det er GAD som behandles. Ikke depresjon. Kan ikke behandle noe jeg ikke har. Anonymkode: a9f89...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-venter- Skrevet 26. november 2020 #556 Del Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (På 8.7.2020 den 0.16): Veilederen min på nav har ferie, og veilederen min på ARR tok ferie på fredag, og dét tiltaket ble også avsluttet fordi jeg er for syk. Skulle vare fire uker, men ble i samråd med lederen på nav, min veileder for ARR og meg avsluttet etter tre uker. Så nei, har ikke ført diskutert det med. In veileder på nav, vi kom aldri så langt. Vi skulle prøve å få til et møte med min leder på jobb for å få dokumentasjon på tidligere tilrettelegging etc, men igjen, alt ble avsluttet pga helsa mi. Både ja, og nei. Jeg elsker jobben min og jeg ønsker jo for alt i verden å jobbe. Men jeg får ikke til. Jeg har kroniske smerter i flere ledd, artrose i fingre og håndledd, så det å sitte på datamaskin i flere timer (som er jobben min) er jo kjempe vanskelig). I tillegg sliter jeg med fatigue, som igjen kødder med hodet, sinnet, trigger aggresjon, søvn, hukommelse, afasi mm. Jeg sover og sover, men er aldri uthvilt. Jeg spiser ikke, og når jeg først spiser blir jeg kjempedårlig. Jeg og legen mener derfor det er hensiktsmessig å satse på full ufør, og tenke at det ikke er evig og gjøre det jeg kan for å komme tilbake. Forhåpentligvis få innvilget behandlingsreise til utlandet (det er jo kjempestrengt, og har fått avslag to år på rad nå dessverre, vært en gang) og kanskje innenlands, og fortsette behandlingen som reduserer betennelser. Føler meg stuck i limbo. Anonymkode: a9f89...b20 Så strengt er det vel ikke. Jeg har fått tildelt flere ganger, men ikke dratt pga barna. Skulle ha vært i september, men avlyst pga korona. Har også artritt og vært i delvis jobb frem til et år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #557 Del Skrevet 26. november 2020 -venter- skrev (1 time siden): Så strengt er det vel ikke. Jeg har fått tildelt flere ganger, men ikke dratt pga barna. Skulle ha vært i september, men avlyst pga korona. Har også artritt og vært i delvis jobb frem til et år siden. Jo, det er ganske strengt faktisk. OUS har et ganske strikt system de må vurdere utifra, avviker noen pasienter på f.eks blodprøver, har andre lidelser som kan komplisere oppholdet eller de ser at andre kan ha bedre nytte av det så får man avslag. Jeg har vært en av de. Anonymkode: a9f89...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-venter- Skrevet 26. november 2020 #558 Del Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det er ganske strengt faktisk. OUS har et ganske strikt system de må vurdere utifra, avviker noen pasienter på f.eks blodprøver, har andre lidelser som kan komplisere oppholdet eller de ser at andre kan ha bedre nytte av det så får man avslag. Jeg har vært en av de. Anonymkode: a9f89...b20 Synd du opplever det slik. Jeg ser bare at jeg har fått flere ganger. Jeg har også tilleggsdiagnoser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #559 Del Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er ofte slik at folk har gjort seg uføre i sitt eget hode. De er så oppsatt på å få trygd, at de lytter ikke til NAV og leger lengre. Anonymkode: 9a24c...a6b Du kjenner ikke meg!. Jeg har aldri gått for uføretrygd, faktisk så har jeg gjort det motsatte fra dag 1 og jeg er forbannet på regjeringen som tvinger meg over på uføretrygd. For AAP i 5-10 år kunne kanskje ha gitt meg litt håp om å kunne jobbe. Det var psykologen som pushet på dette nå. Fastlegen har mast om det i 4 år. For meg så er ikke ufør-tilværelsen et liv verdt å leve. Hadde jeg vist at i 2020 så skulle jeg søke 100% ufør, så hadde jeg lagt meg i graven i 2008. Målet er å komme meg opp på minst 50% jobb, men psykologen sier det er null håp. Men jeg nekter å ikke ha et liv som ikke er verdt å leve. Takler jeg ikke jobb, så takler jeg ikke livet og om det forblir slik så gir jeg opp. Anonymkode: 68d71...af5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #560 Del Skrevet 26. november 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: Et nei fra NAV er totalt ubetydelig når alle andre rundt meg er enig i det samme, at uføretrygd er det rette. Ubetydelig er det vel ikke akkurat. Det betyr at du ikke får penger. Det betyr at NAV ikke mener du er syk nok til å få uføretrygd. Hvorfor er du ikke mer på når det kommer til å følge opp NAV? Det høres jo helt merkelig ut at du har sett saksbehandleren din så lite på så lang tid. Da jeg var i den posisjonen sørget jeg for å ha jevnlige møter med saksbehandler, så hun hadde bedre grunnlag for å følge situasjonen min. Anonymkode: dd594...c86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå