Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fra mai til aug.  Byttet fastlege ( ikke mitt valg) + det var sommerferie, så gikk litt ekstra tid pga det.innsendt søknad i august og innvilget i februar. 

Anonymkode: af1c3...312

Så 3 mnd ca da. Hos meg så tar det nok litt ekstra tid på grunn av jul også sikkert. 
Den siste spesialisterklæringen ble sendt inn for 3 uker siden ifølge psykologen. Så det kan være at de er trege til å oppdatere dokumentene på min side. 
Klarer ikke å senke skuldrene før jeg får svar på om jeg får søke. Selve søkeprossesen tror jeg vil gå greit, siden jeg vil ha "normal" inntekt i mellomtiden, altså aap. Men den ventingen her tar livet av meg snart!  :bond:

Anonymkode: 68d71...af5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte i går. Forventet behandlingstid er 6 måneder står det på nav.no.

Anonymkode: 3a959...479

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Fikk innvilget 100% ufør i dag😊 Tok en mnd saksbehandling, er veldig lettet nå. (Om det er rett ord å bruke, skulle selvfølgelig heller vært frisk og jobbet). Alvorlig kronisk sykdom med vedlikeholdsbehandling og uten utsikter til å bli hverken frisk eller bedre. 

Anonymkode: 4df9b...f02

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Venter fortsatt på å få søke 😭 Er så forbanna urettferdig at andre får søke på 2 uker også svar innen 3 mnd. Jeg har ventet 2 mnd på om jeg i det hele tatt får lov til å søke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I desember kom svaret, jeg har trengt litt tid på å fordøye det. Gikk rett i kjelleren da jeg leste at uføretrygden var innvilget. Jeg som trodde jeg kom til å kjenne enorm lettelse bare gråt. Det har tatt meg ca 1 med å klare å forholde meg litt til det som en trygghet fremover, håper bare det snur litt til. 

Kan fortelle at det er mulig å komme gjennom nav systemet på en verdig måte (for jeg var sterkt preget av alle skrekkhistoriene der ute), Jeg har ingen enkel diagnose å få uføretrygd med, men likevel har jeg blitt sett og hørt på en så god måte. Etter 2 år på aap fikk jeg ny veileder, denne veilederen fikk en heftig epikrise rett i fanget og det første som ble gjort var å sette i gang søkeprosessen mot uføretrygd. Ca 2-3 uker senere var søknaden sendt, 2 med etter det var svaret klart- 2021 ble starten på livet med uføretrygd. Nå er målet å bli friskere, kanskje så frisk at jeg en vakker dag kan bestemme over dagene mine igjen, også håper jeg veldig at jeg kan stå i jobb om noen år. 

Anonymkode: 6e153...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fikk innvilget på 3uker. Og det var en veldig stor lettelse. 

Anonymkode: 937ec...b85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på aap i 4år, og fikk i dag beskjed fra nav om at jeg kunne søke ufør 50%. Jeg klarer å jobbe 50% nå, og det er jeg ufattelig glad for. Jeg gruer meg til å sette meg ned å søke... Jeg trøster meg med at man kan jobbe mer med tiden, dersom jeg blir friskere.
Hvor mye får man i forhold til aap? Hvor lenge må jeg vente på å få vite hva som skjer videre? Kan de avslå søknaden, selv om nav, jeg, behandler og arbeidsgiver er enig i at arbeidsevnen ligger på dette nivået?

Hilsen stressa

Anonymkode: 103a5...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har gått på aap i 4år, og fikk i dag beskjed fra nav om at jeg kunne søke ufør 50%. Jeg klarer å jobbe 50% nå, og det er jeg ufattelig glad for. Jeg gruer meg til å sette meg ned å søke... Jeg trøster meg med at man kan jobbe mer med tiden, dersom jeg blir friskere.
Hvor mye får man i forhold til aap? Hvor lenge må jeg vente på å få vite hva som skjer videre? Kan de avslå søknaden, selv om nav, jeg, behandler og arbeidsgiver er enig i at arbeidsevnen ligger på dette nivået?

Hilsen stressa

Hvor mye du får avhenger av inntekt du har hatt tidligere, men det er ca 66% av tidligere inntekt, eller minstesats ( eller ung ufør hvis du oppfyller kravene til det).  Det er veldig variabelt hvor lang tid du må vente, for meg tok det vel 1 måned fra jeg sendte uføresøknaden til den var innvilget.  

Det er veldig lite sannsynlig at nav avslår søknaden når nav er enige om arbeidsevnen din. De fleste som får avslag på uføresøknad er de som søker uten at nav er med på det/åpner for det ( mange skrekkhistorier der ute om at nav avslår søknader i øst og vest, men husk at  folk står ikke fram med de gode historiene like ofte som de som har dårlige og derfor blir de mer glemt :)

Anonymkode: 62f73...1bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvor mye du får avhenger av inntekt du har hatt tidligere, men det er ca 66% av tidligere inntekt, eller minstesats ( eller ung ufør hvis du oppfyller kravene til det).  Det er veldig variabelt hvor lang tid du må vente, for meg tok det vel 1 måned fra jeg sendte uføresøknaden til den var innvilget.  

Det er veldig lite sannsynlig at nav avslår søknaden når nav er enige om arbeidsevnen din. De fleste som får avslag på uføresøknad er de som søker uten at nav er med på det/åpner for det ( mange skrekkhistorier der ute om at nav avslår søknader i øst og vest, men husk at  folk står ikke fram med de gode historiene like ofte som de som har dårlige og derfor blir de mer glemt :)

Takk for svar:) Min person på nav har ikke nevnt at den muligens ikke kan bli godkjent engang, så håper ikke det skjer. Men samtidig er diagnosen psykisk, så jeg vet ikke om det har noe å si.. Jammen er det blandede følelser rundt dette, på en måte godt å få i havn, men samtidig en vond følelse av å liksom bli gitt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar. innvilget ung ufør 100%
Tok 3 uker fra jeg sendte til søknad til svar. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var raskt. Håper du finner noe å fylle dagene med  :) Er ufør selv. 

Anonymkode: 4c226...a68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk for svar:) Min person på nav har ikke nevnt at den muligens ikke kan bli godkjent engang, så håper ikke det skjer. Men samtidig er diagnosen psykisk, så jeg vet ikke om det har noe å si.. Jammen er det blandede følelser rundt dette, på en måte godt å få i havn, men samtidig en vond følelse av å liksom bli gitt opp.

Så lenge nav åpner opp for å søke ufør så er det nesten 100% sikkert at det blir innvilget. Det er spredt mye unødvendig skremsel gjennom diverse nav grupper på Facebook som gjør at det virker som det er vanskeligere å få innvilget en det reelt er, nettopp fordi disse menneskene som får avslag er som regel er for lite utprøvd eller har søkt før nav har gått god for det.

Hvilken diagnose har du?

Mine diagnoser er også psykiske tillegg til fysiske. Asperger, epilepsi og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Det var EUPF og asperger som de la mest vekt på, for gjennom 10 år med utprøvninger så så de at jeg fungerer jo ikke i dagliglivet i det hele tatt.

Men det er ikke primært diagnosen som gir ufør, men arbeidsevnen, men noen diagnoser har såpass dårlige prognoser at de er med å å lettere få det innvilget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så lenge nav åpner opp for å søke ufør så er det nesten 100% sikkert at det blir innvilget. Det er spredt mye unødvendig skremsel gjennom diverse nav grupper på Facebook som gjør at det virker som det er vanskeligere å få innvilget en det reelt er, nettopp fordi disse menneskene som får avslag er som regel er for lite utprøvd eller har søkt før nav har gått god for det.

Hvilken diagnose har du?

Mine diagnoser er også psykiske tillegg til fysiske. Asperger, epilepsi og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Det var EUPF og asperger som de la mest vekt på, for gjennom 10 år med utprøvninger så så de at jeg fungerer jo ikke i dagliglivet i det hele tatt.

Men det er ikke primært diagnosen som gir ufør, men arbeidsevnen, men noen diagnoser har såpass dårlige prognoser at de er med å å lettere få det innvilget.

Ja jeg føler det egentlig er nav og legen min som egentlig søker, jeg har bare sagt at jeg går med på det. Det er ptsd. Jeg bare orker ikke denne prosessen på nytt om de sier nei.. Håper det går raskt, slitsomt å gå og vente.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja jeg føler det egentlig er nav og legen min som egentlig søker, jeg har bare sagt at jeg går med på det. Det er ptsd. Jeg bare orker ikke denne prosessen på nytt om de sier nei.. Håper det går raskt, slitsomt å gå og vente.

Er det bare ptsd? for det høres for meg ganske tynt ut. Sånn uti fra diagnose alene (og det er det navlegen går uti fra). har du fått tillatelse av nav til å søke? for da skal du jo få en vurdering med overlegen sin vurdering og der står det jo hva de mener er din utsikt fremover og "om det er håp" eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det bare ptsd? for det høres for meg ganske tynt ut. Sånn uti fra diagnose alene (og det er det navlegen går uti fra). har du fått tillatelse av nav til å søke? for da skal du jo få en vurdering med overlegen sin vurdering og der står det jo hva de mener er din utsikt fremover og "om det er håp" eller ei. 

Hun skriver i sitt første innlegg at nav har gått god for det. Siden hun også skriver 50% ufør så regner jeg med at de sammen har kommet frem til at det er den riktige uføregraden for hennes arbeidskapasitet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2019 den 14.00):

Tryggere enn å ikke ha inntekt i det hele tatt. Alternativet er jo å bo på gaten uten midler. Og hadde jeg kunnet jobbe, hadde jeg heller gjort det selvsagt. Man velger ikke å være syk, man har ikke noe valg

Anonymkode: a2426...da6

Den usikkerheten vil alltid folk som jobber ha.  Når en begynner å bli eldre og det er omorganiseringer er det tungt med stadig usikkerhet, og ikke minst korona  og alle permitteringer. Som uføretrygda har du sikret deg fast inntekt livet ut.

Anonymkode: c98e6...6eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lest legeerklæringer som er sendt til Nav egentlig? Den sier det  meste....

Anonymkode: c98e6...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...