Gå til innhold

Hysteroskopi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har nettopp blitt operert og fordi jeg selv søkte etter mye info og historier på forhånd velger jeg å dele min erfaring her:

Jeg har i mange år vært plaget med kraftig og langvarig menstruasjon. Har tatt det opp med fastlegen flere ganger men ikke blitt henvist videre. Av prevensjon har jeg prøvd det meste, kondom, pessar, p-piller og minipillen. Pillene slutta jeg med pga psykiske plager, fikk satt inn hormonspiral men den ble støtt ut etter noen måneder, blødde kraftig da! 

Det siste året har blødningene blitt kraftigere og lengre, jeg er 42 år og fastlegen avfeier det med at overgangsalderen nærmer seg og sannsynligvis er det muskelknuter i livmoren -helt vanlig! Jeg kommer fra en familie hvor overgangsalderen kommer sent i 50-årene, jeg orket ikke gå sånn her 10-15 år til og bestilte meg time hos privat gynekolog, fikk time fort og var der i midten av mai.

Han fant muskelknute i livmoren, ca 2 cm. Ikke veldig stor, men nok til å forårsake plagene mine. Jeg har også en vanncyste på ene eggstokken, ca 4 cm. Jeg ble henvist til MR av bekkenet, fikk time bare en måned etterpå. Ble tatt blodprøver for å sjekke fare for kreft i eggstokkene og fordi jeg skulle få kontrastmiddel i MR. Blodprøvene var fine, heldigvis!

MR tok 30-40 minutter. Fikk tarmavslappende middel først, dette gav meg umiddelbart rask puls noe som var litt ubehagelig, men gikk fort over! Kontrastmiddelet fikk jeg mot slutten av undersøkelsen, merket ikke noe til den.

Var på kontroll på sykehuset for halvannen måned siden, cysten var omtrent uforandret, muskelknuten er liten nok og ligger slik at den kan fjernes hysteroskopisk, altså via skjeden. MRen viste også at jeg har tegn på adenomyose (endometriose lokalisert i livmoren), siden jeg er ferdig å få barn foreslo legen at de fjerner livmorslimhinnen også for å øke sjansen på å få bukt med blødningene. Jeg er med på det!

Jeg leser meg opp på andres erfaringer, googler mine plager og finner da ut at sjansene er større for forverrede plager om slimhinnen fjernes når en har adenomyose. 

Operasjonsdagen kommer, jeg har time på dagkirurgi. Får prate med kirurgen og legger fram min bekymring, hun tar det med på morgenmøtet. Hun tar kontakt med meg igjen, de har diskutert mitt problem og vil ikke fjerne slimhinnen likevel da adenomyosen kan gi økte kramper og blødninger da. De foreslår å sette inn hormonspiral istedet, det takker jeg ja til!

Blir preppet før operasjon, fikk 3 paracet som beroligende. Hadde lite tru på det, men på fastende mage fungerte det! Jeg må barberes nedentil, (dette gjorde en trivelig sykepleier, helt uproblematisk!) blodtrykk måles og er fint, får pratet med anestesilegen og føler meg klar! Inngrepet gjøres i narkose, det var jeg veldig spent på og nervøs for i forkant.

Kjapp forberedelse på preoperativen, ble trillet inn på operasjonsdagen og gitt narkose. Mer vet jeg ikke før jeg våkner på oppvåkningen. Ble godt ivaretatt, inngrepet gjøres i gynekologstilling men alt det gjorde de etter jeg var sovnet. Våknet med ingen smerter, ikke kvalm eller uvel heller. Gruggen i halsen, etter intubering, var nesten verst.

Kom opp på rommet etter en time, spiste, drakk og fikk gått på do og var klar til hjemreise etter et-par timer.

Nå har det gått noen dager, har hatt lite vondt og blødninger. Litt murringer i livmoren, det hører med. Nå er jeg bare spent på menstruasjonene framover, om det blir bedring! Kirurgen mente at det sannsynligvis var muskelknuten som forårsaket utstøting av spiralen sist! Slimhinnen min var allerede blitt ganske tykk, selv om mensen var over bare 5 dager før inngrepet. Spiralen trenger noen måneder på seg før den oppnår ønsket effekt, jeg krysser fingrene for at det funker!

Ble et langt innlegg, håper det kommer til nytte for andre som søker info som jeg gjorde. Jeg er bare glad for at jeg oppsøkte hjelp selv, har fått kjempegod oppfølging! Skal inn til kontroll om et halvår, cysten skal følges med på! Har du plager som fastlegen avfeier, ikke nøl med å få time hos gynekolog! Det er min anbefaling!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for at du deler! Jeg har menoragi og var hos fastlegen i dag. Siden jeg hadde muskelknuter i livmoren under siste graviditet er dette sannsynligvis grunnen til de store blødningene mine. På de verste dagene bruker jeg 12-14 grønne OB i døgnet. Har fått henvisning til gynekolog nå. Er spent på fortsettelsen. 

Skrevet

Takk for at du deler. Fastlegen min syntes heller ikke dette var noe å ta tak i, men heldigvis henviste hun meg til gynekolog etter en celleprøve som endte med et blodbad. Derfor ble jeg henvist videre til sykehus for fjerning av livmor.

Jeg hadde adeomyose og en stor muskelknute. Jeg har fjernet slimhinnen en gang før, med liten effekt. Jeg har også gått på diverse hormoner og var i ferd med å bli benskjøre pga disse. Derfor var fjerning av livmor og eggledere eneste alternativ. Jeg har også noen år igjen til overgangsalder.

Selve operasjonen gikk kjempefint, jeg hadde lite blødninger etterpå og klarte meg med truseinnlegg første uka. Trengte ikke smertestillende etter de to første dagene og har fått et helt nytt liv. Tenker bare at det burde vært gjort for mange år siden.

Anonymkode: cbdd1...a50

Skrevet
54 minutter siden, Dorey skrev:

Takk for at du deler! Jeg har menoragi og var hos fastlegen i dag. Siden jeg hadde muskelknuter i livmoren under siste graviditet er dette sannsynligvis grunnen til de store blødningene mine. På de verste dagene bruker jeg 12-14 grønne OB i døgnet. Har fått henvisning til gynekolog nå. Er spent på fortsettelsen. 

Ønsker deg lykke til, håper det ordner seg for deg👍

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du deler. Fastlegen min syntes heller ikke dette var noe å ta tak i, men heldigvis henviste hun meg til gynekolog etter en celleprøve som endte med et blodbad. Derfor ble jeg henvist videre til sykehus for fjerning av livmor.

Jeg hadde adeomyose og en stor muskelknute. Jeg har fjernet slimhinnen en gang før, med liten effekt. Jeg har også gått på diverse hormoner og var i ferd med å bli benskjøre pga disse. Derfor var fjerning av livmor og eggledere eneste alternativ. Jeg har også noen år igjen til overgangsalder.

Selve operasjonen gikk kjempefint, jeg hadde lite blødninger etterpå og klarte meg med truseinnlegg første uka. Trengte ikke smertestillende etter de to første dagene og har fått et helt nytt liv. Tenker bare at det burde vært gjort for mange år siden.

Anonymkode: cbdd1...a50

Blodbad etter celleprøve???? I alle dager! Bra det ble henvisning etter det da! Godt å høre at du har fått det bedre, syns det er synd at så mange av oss går lenge med store plager som blir avfeid hos fastlege! Jeg er iallfall glad jeg tok tak i dette selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...