Gå til innhold

Føler jeg aldri har tid til å snakke med barna mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hverdagens tjas og mas starter 06.00. 2 barn på 10 og 12 år. Opp og hopp, ordne seg, spise, og rase avgårde på skole og jobb kl.07.00. Kommer hjem mellom 16.00-16.30, og da er det middag, lekser og hver sin fritidsaktivitet (de har bare en hver). Så hjem, spise kvelds, og i seng før 21.00, så de får nok søvn. Vi skravler tilogfra i bilen og rundt middagsbordet, men føler at jeg kommer til kort. Jeg får ikke snakket ordentlig med de. På sengekanten har de derfor mye på hjertet. Men for å klare og komme oss opp så tidlig neste morgen, så er det mest fokus på ro og søvn. Hvordan gjør dere det? Råd/tips?

Anonymkode: 47ab0...4f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan barna hjelpe til med middag? Mange fine øyeblikk og samtaler da. Her gjøres leksene på kjøkkenet, vi har bygget øy med kokepunkt og plass til å sitte, sånn det er god plass til alle og jeg kan hjelpe med lekser og vi kan snakke. Av Og til hjelper de med kutting osv. 

De har vel ikke aktiviteter hver dag? 

Ta de med ut på tur. Vi har en hund som må ut hver dag, og ofte så blir en av dem med på turen. Hender vi jogger sammen. Ofte er de med venner, men hender at en av dem blir med på tur eller løpe. (Mine er 9 og 11). 

Anonymkode: 8aa45...1e6

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan barna hjelpe til med middag? Mange fine øyeblikk og samtaler da. Her gjøres leksene på kjøkkenet, vi har bygget øy med kokepunkt og plass til å sitte, sånn det er god plass til alle og jeg kan hjelpe med lekser og vi kan snakke. Av Og til hjelper de med kutting osv. 

De har vel ikke aktiviteter hver dag? 

Ta de med ut på tur. Vi har en hund som må ut hver dag, og ofte så blir en av dem med på turen. Hender vi jogger sammen. Ofte er de med venner, men hender at en av dem blir med på tur eller løpe. (Mine er 9 og 11). 

Anonymkode: 8aa45...1e6

Ja, men da blir bare praten i forbifarten som alltid. Alltid noe annet som opptar tiden samtidig som man skal snakke, og da faller jeg gjerne ut og blir ukonsentrert..

Hver sin trening, og hver sine kamper per uke. Så blir 4 dager med aktivitet.

Skrevet

Kunne du snakket med barna dine om det kanskje går an å kutte ut en aktivitet så dere kanskje får litt mer familietid..? 4 dager i uken er ganske mye. For du må tenke hva som er tidkrevende. Det er skole, jobb og aktiviteter. Og man kan jobbe redusert en dag, samtidig som den ene aktiviteten er prioritert bort.. Man kan få mer tid sammen om man virkelig vil. 

Anonymkode: 7bf93...1b3

• Liker 1
Skrevet

12 åringen kan kanskje legge seg en halv time etter 10 åringen, så får du fokusert litt mer på hver enkelt før de skal sove. 

Anonymkode: e9b96...b93

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du snakket med barna dine om det kanskje går an å kutte ut en aktivitet så dere kanskje får litt mer familietid..? 4 dager i uken er ganske mye. For du må tenke hva som er tidkrevende. Det er skole, jobb og aktiviteter. Og man kan jobbe redusert en dag, samtidig som den ene aktiviteten er prioritert bort.. Man kan få mer tid sammen om man virkelig vil. 

Som jeg skriver, så har de kun 1 hver. Og den ene synes jeg de skal måtte få beholde. Venner og fritid er like viktig.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

12 åringen kan kanskje legge seg en halv time etter 10 åringen, så får du fokusert litt mer på hver enkelt før de skal sove. 

Anonymkode: e9b96...b93

Ja, det var et godt tips! Takk :)

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skriver, så har de kun 1 hver. Og den ene synes jeg de skal måtte få beholde. Venner og fritid er like viktig.

Hva for en tidskrevende aktivitet er det..? 4 ganger i uken..? Eller er det slik at det er to ganger hver? For da har du to kvelder med hvert barn. Da kan dere få kvalitetstid der, og felles den siste ukekvelden. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hverdagens tjas og mas starter 06.00. 2 barn på 10 og 12 år. Opp og hopp, ordne seg, spise, og rase avgårde på skole og jobb kl.07.00. Kommer hjem mellom 16.00-16.30, og da er det middag, lekser og hver sin fritidsaktivitet (de har bare en hver). Så hjem, spise kvelds, og i seng før 21.00, så de får nok søvn. Vi skravler tilogfra i bilen og rundt middagsbordet, men føler at jeg kommer til kort. Jeg får ikke snakket ordentlig med de. På sengekanten har de derfor mye på hjertet. Men for å klare og komme oss opp så tidlig neste morgen, så er det mest fokus på ro og søvn. Hvordan gjør dere det? Råd/tips?

Du må rett og slett sette deg ned med tidsregnskapet ditt. 

Hva er det du gjør som ikke er verdt tida det tar? Og så må du faktisk kutte det ut. 

Det virker som postene "reise" og "mat" tar endel tid. Så det ville vært mine første punkt. Må du bo et sted A og jobbe et sted B som gir deg en arbeidsdag på 9,5 timer? Er det verdt det? Bare du vet svaret, men du må tørre stille spørsmålet. 

Jeg tenker også at med barn på 10 og 12 er det naturlig at de kommer seg til og fra aktiviteter på egenhånd, eller at dere til nød lager en carpool med 4 andre foreldre. Da må du maks kjøre til 1 aktivitet annenhver uke per barn og har frigjort 6 kvelder med alenetid med det andre barnet. 

Å lage en stor pott middag en dag du er ledig slik at middagen for storparten av arbeidsuka kan varmes opp mens dere prater rundt kjøkkenbordet og gjør lekser er også en rasjonell og normal måte å håndtere tidsklemma på. Om nylaget middag hver dag tar for mye tid? Ok - da tenker man stordrift.

Anonymkode: ceba0...6d7

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva for en tidskrevende aktivitet er det..? 4 ganger i uken..? Eller er det slik at det er to ganger hver? For da har du to kvelder med hvert barn. Da kan dere få kvalitetstid der, og felles den siste ukekvelden. 

Hva var det du ikke skjønte med hver sine treninger og hver sine kamper...?

Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Her har vi "alenetid". Altså jeg er hjemme og far drar ut på noe med bare ett barn. Da får de litt uforstyrret tid sammen og mulighet for å prate om ting. Neste gang er det det andre barnet sin tur. De eldste til far bor 40 % hos mor, så av og til låner han ett barn i mammahelg, slik at de to får alenetid sammen, og barnet som er igjen hos mor får med mor. Neste gang bytter de. Det trenger ikke være så ofte, men gull verdt dersom man får det til innimellom.

Føler at ofte blir viktige ting tatt opp akkurat ved leggetid. Lurt at de ikke legger seg på likt feks, så får man litt tid sammen i slutten av dagen. Ofte tar de opp det de tenker på når de skal legge seg. De eldste her er ca samme alder

Skrevet

Støtter noen av tipsene over... vi går turer og prater mye da. Av en eller annen grunn åpner barna seg mye lettere mens vi går, enn det de gjør rundt bordet eller i sofaen. Trenger ikke være lange toppturer, bare at vi går hjem fra trening i stedet for å kjøre f.eks.

Itillegg har vi også «alene tid» der en av oss tar med kun ett barn på «date». Da finner vi på noe gøy, og går gjerne på kafe og spiser, og har gode samtaler. Så rullerer vi slik at alle barna får alene tid med begge foreldre. Disse timene er gull verdt, og virkelig få sett det enkelte barn i en hektisk hverdag, og ha fullt fokus på bare ham/henne.

Anonymkode: c075d...9be

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva var det du ikke skjønte med hver sine treninger og hver sine kamper...?

Men hvorfor svarer du sånn ? Jeg prøver bare å hjelpe. Du må jo skjønne at tidkrevende aktiviteter og jobb og skole tar opp fritid, og du som voksen må prioritere slik at dere får den kvalitetstiden du sier du ønsker.. Men du er jo ikke akkurat villig til å prioritere heller så hvorfor spør du her da..? 

• Liker 1
Skrevet

Der har jo helgene, ferier, rundt middagsbordet. 4 dager med aktiviteter er mye, men kansje normalt? 

Anonymkode: 4ddad...011

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om barnas aktiviteter ikke er på samme dag kan du eller mannen ta med det barnet som er hjemme ut på et eller annet så dere kan få kvalitetstid. Eller bare ha kvalitetstiden hjemme. Her er yngste med og lager middag og det er en fin greie da vi er fokusert på matlagingen og de er lettere for ham å prate om vanskelige ting. Noen ganger tar vi en veldig rask middag som tomatsuppe med egg og så bruker jeg heller kvelden etter leggetid på å lage to former med lasagne som vi fryser. Supert på travle dager når middagen er ferdig laget. 

Siden dere har alle middager sammen forstår jeg det som om du savner den tiden alene bare du og et av barna. Helger er en fin tid å ta med en av dem ut, spise noe godt og prate. Kan du ta en helgetur et sted med et av barna og senere med det andre barnet? 

Anonymkode: 78263...845

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...