AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #1 Del Skrevet 27. september 2019 Blitt bedt om å å jobbe selv om jeg er sykemeldt, bare en dag, men ble litt lei meg siden de ikke hadde spurt om jeg hadde en sykdom som var mer alvorlig eller noe de hadde respektert. Har reumatisk sykdom som er i en dårlig fase nå og legen har sagt jeg skal være sykemeldt. Hva ville dere svart? Anonymkode: 83d33...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PepsiFlax Skrevet 27. september 2019 #2 Del Skrevet 27. september 2019 Det er du som kjenner om du har mulighet til det, og sjefen kan prøve å tilrettelegge. Sjefen din følger loven og spør om muligheten for dette. Sykemelding fra legen er kun rådgivende, og det skal være helt ekstremt før du har 0% restarbeidsevne. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PepsiFlax Skrevet 27. september 2019 #3 Del Skrevet 27. september 2019 Og hvorfor forventer du at sjefen skal spørre om sykdom? Det har han ikke lov til. Du må fortelle det selv hvis du ønsker det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #4 Del Skrevet 27. september 2019 Takk for svar:) Anonymkode: 83d33...203 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #5 Del Skrevet 27. september 2019 Når du er sykemeldt så er du sykemeldt. Legen har bekreftet at du er så syk at du ikke kan arbeide. Derfor kan du si "beklager, det kan jeg ikke" med god samvittighet. Anonymkode: 26e09...b89 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #6 Del Skrevet 27. september 2019 Det er jo for å forsøke og inkludere deg og for at du ikke skal falle utenfor. I tillegg er det lovpålagt. Anonymkode: 43e7f...05e 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PepsiFlax Skrevet 27. september 2019 #7 Del Skrevet 27. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når du er sykemeldt så er du sykemeldt. Legen har bekreftet at du er så syk at du ikke kan arbeide. Derfor kan du si "beklager, det kan jeg ikke" med god samvittighet. Anonymkode: 26e09...b89 Feil. Om du f.eks. er sykemeldt fra en fysisk jobb fordi du er for syk til dette pga f.eks. skade, kan det godt hende det er andre oppgaver i bedriften du kan gjøre i mellomtiden. Legen kan ikke bestemme noen ting, og er kun rådgivende. Legen vet lite om hvilke tilrettelegginger som er mulige i bedriften. Før sykemelding skal man egentlig snakke med sin sjef for å høre om muligheten til tilrettelegging. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergenser Skrevet 27. september 2019 #8 Del Skrevet 27. september 2019 Hvis du ser at du ikke klarer å jobbe for øyeblikket på grunn av sykdommen din, så må du bare si at intil videre så må du bare følge sykemledingen til du har klart å komme deg mer ovenpå igjen. Det er også helt mulig å si at hvis de vil ha deg inn på jobb, så må de gjøre kraftige tilrettelegginger under sykelmeldingsperioden, og det kan være en ganske dyr affære det også. Og du kan spørre sjefen din om det er noe han vil bruke ressurser på akkurat nå. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #9 Del Skrevet 27. september 2019 Dessverre så må sjefen spørre sånne litt ubehagelige spørsmål. Opplevde det samme når vi hadde en ansatt som var syk, vi var pålagt av NAV å finne ut om det fantes noe vi kunne gjøre for at personen kunne jobbe litt. Det kan oppleves som mas og negativt av den ansatte, men vi må nødt til å spørre. Bare svar ærlig, si dessverre og at det ikke er mulig. Det er helt ok. Anonymkode: 158ef...5af 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Juks Skrevet 27. september 2019 #10 Del Skrevet 27. september 2019 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blitt bedt om å å jobbe selv om jeg er sykemeldt, bare en dag, men ble litt lei meg siden de ikke hadde spurt om jeg hadde en sykdom som var mer alvorlig eller noe de hadde respektert. Har reumatisk sykdom som er i en dårlig fase nå og legen har sagt jeg skal være sykemeldt. Hva ville dere svart? Anonymkode: 83d33...203 Såfremt du føler dette er noe du er i stand til å gjøre uten at det går utover din helsetilstand, så er det jo greit. Men er det dine vante oppgaver, som du faktisk er sykemeldt fra, så burde du jo ikke gjøre det. Du er kun pålagt å fortelle arbeidsgiver hva som må til for å få deg tilbake helt eller delvis i jobb med tanke på tilrettelegging, ikke hva som feiler deg. Er tilretteleggingsforslagene ikke gode nok for deg, har du rett til å si nei og/eller forslå andre metoder. Jeg ville svart nei hvis jeg anså det arbeidsgiver har satt meg til som problematisk iht til sykemeldingen og helsa, men svart ja hvis det lot seg gjøre uten at man risikerte forverring eller opprettholding av nåværende helsetilstand, som tydeligvis ikke er god ettersom du er sykemeldt. Endret 27. september 2019 av Juks Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #11 Del Skrevet 27. september 2019 Bytt jobb til en med sjef om respekterer at du er sykemeldt. Anonymkode: ad9b6...ee4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #12 Del Skrevet 27. september 2019 I dagens arbeidsmarked er det tydeligvis ikke mye rom for den som ikke kan sette ned tydelige grenser for seg selv. Den som ikke kan si nei kan ende opp med kraftig forverring av sykdomsbilde, og ikke en sjel som sier takk. Anonymkode: bc19a...838 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PepsiFlax Skrevet 27. september 2019 #13 Del Skrevet 27. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bytt jobb til en med sjef om respekterer at du er sykemeldt. Anonymkode: ad9b6...ee4 Sjefen følger loven. Hadde ikke vært mye til sjef om han ikke fulgte opp gitt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #14 Del Skrevet 27. september 2019 22 minutter siden, PepsiFlax skrev: Og hvorfor forventer du at sjefen skal spørre om sykdom? Det har han ikke lov til. Du må fortelle det selv hvis du ønsker det. Sjefen vet hvilken sykdom jeg har. Men siden det ikke er kreft eller noe slikt så blir det ikke sett på som alvorlig. Så alvorlig som feks legene mine syns det er. Spesielt nå når betennelsene ødelegger bein og ledd. Anonymkode: 83d33...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #15 Del Skrevet 27. september 2019 19 minutter siden, bergenser skrev: Hvis du ser at du ikke klarer å jobbe for øyeblikket på grunn av sykdommen din, så må du bare si at intil videre så må du bare følge sykemledingen til du har klart å komme deg mer ovenpå igjen. Det er også helt mulig å si at hvis de vil ha deg inn på jobb, så må de gjøre kraftige tilrettelegginger under sykelmeldingsperioden, og det kan være en ganske dyr affære det også. Og du kan spørre sjefen din om det er noe han vil bruke ressurser på akkurat nå. Det blir ingen tilrettelegging. Har spurt før. Lang historie. Uansett de mangler en person på jobb den dagen og spør om jeg kan steppe inn. Som vanlig jobbende. Siden de andre har fri eller lignende. Anonymkode: 83d33...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #16 Del Skrevet 27. september 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre så må sjefen spørre sånne litt ubehagelige spørsmål. Opplevde det samme når vi hadde en ansatt som var syk, vi var pålagt av NAV å finne ut om det fantes noe vi kunne gjøre for at personen kunne jobbe litt. Det kan oppleves som mas og negativt av den ansatte, men vi må nødt til å spørre. Bare svar ærlig, si dessverre og at det ikke er mulig. Det er helt ok. Anonymkode: 158ef...5af Handler ikke om tilrettelgging siden jeg har vært åpen om sykdom og alt hele veien. Handler om at personen jeg jobber med ikke skal være alene. Må ha assistent. (Tannlege). Anonymkode: 83d33...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #17 Del Skrevet 27. september 2019 Takk for svar, alle sammen. Gode poeng. Anonymkode: 83d33...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #18 Del Skrevet 27. september 2019 22 minutter siden, PepsiFlax said: Sjefen følger loven. Hadde ikke vært mye til sjef om han ikke fulgte opp gitt. Nei, denne sjefen BRYTER loven. Anonymkode: 0c819...fb9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PepsiFlax Skrevet 27. september 2019 #19 Del Skrevet 27. september 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, denne sjefen BRYTER loven. Anonymkode: 0c819...fb9 På hvilken måte? En hver sjef skal sørge for tilrettelegging og om noe kan gjøres for at vedkommende kan være på arbeid. Sett bort fra akkurat denne saken; En sjef kan også bestride en sykemelding. En sykemelding går ikke over alt annet her på jord. Les litt her om arbeidsgivers plikter ved sykemelding: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/tilrettelegging-og-oppfolging-av-sykmeldte-arbeidstakere/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PepsiFlax Skrevet 27. september 2019 #20 Del Skrevet 27. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Handler ikke om tilrettelgging siden jeg har vært åpen om sykdom og alt hele veien. Handler om at personen jeg jobber med ikke skal være alene. Må ha assistent. (Tannlege). Anonymkode: 83d33...203 Da må du svare ut fra situasjonen. Tror du det går bra å jobbe akkurat denne dagen uten forverring, så gjør du det. Om du føler det blir verre av å jobbe dagen, så sier du fra om det. Vil tro sjefen setter pris på ærlig tilbakemelding! God bedring! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå