Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tinema skrev:

BergensBrud, vi skal jo til og med kanskje ha samme vigsler, skal dere komme inn sammen, eller skal du følges opp av noen. Vår vigsler tar det nemlig som en selvfølge at vi kommer inn sammen, vet at der er flere som skal følges opp, men siden det er i samme by vi skal gifte oss, ville jeg høre hva dere skal.

Vi skal komme inn sammen, ja. Men nå kommer ikke en gang faren min i bryllupet, så vi hadde bestemt oss for dette lenge før vi snakket med vigsleren. Han virket imidlertid som om han syntes dette var den beste måten å gjøre det på. For min del tror jeg det hadde vært det mest naturlige uansett, med eller uten faren min tilstede. Jeg har jo gitt meg selv bort for lenge siden, jeg :hoho:

Det er jo veldig mange måter man kan involvere foreldrene på i vielsen, hvis man ønsker å bevare noe av symbolikken - og da kan mødrene væremed også :) uten at man trenger å 'gis bort'...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har noen av dere HEF - bruder forresten fått negative reaksjoner fra familie/venner på vielsesformen, eller har dette gått greit?

Har ikke fått noen negative reaksjoner, selv om det vel er mulig at folk hvisker i skjegget...

Jeg valgte å konfirmere meg i regi av HEF og selv om ingen sanoe direkte til meg den gang var nok både besteforeldre og noen tanter og onkler en smule skeptiske. Etter å ha overvært seremonien er de gamle veeeldig positivt innstilt til det hele for det var den fineste konfirmasjonen de noen gang har vært i! :wink:

Folk er vel generellt ofte litt skeptiske til nye ting...

Skrevet
Jeg skal også vies av HEF i Bergen, riktignok ikke før i mai neste år. Jeg skal følges opp av min far. Håper ikke at vigsleren protesterer på det.

Det virker ikke som om vår vigsler har noe i mot det, men han tar det som en selvfølge at vi skal komme inn sammen. Vi har ikke hatt noe møte med ham ennå, så vi får snakke ordentlig med ham når vi skal møtes en gang i juli. Jeg har nemlig mest lyst til å bli fulgt frem av min far, ikke fordi at jeg skal "gis vekk", men fordi jeg syns det er så romantisk tanke, å gå fra å være mine foreldres familie og deres nærmeste, til å være min kjæres familie og nærmeste :hjerter: . For meg blir det en symbolsk handling, og det håper jeg at han har forståelse for.

Skrevet

Jeg kan egentlig ikke forstå at det skulle være noe problem for HEF om man vil følges av sin far eller partner. Hva de legger i det og hva man selv legger i det kan jo være veldig forskjellig. Jeg vet at min far har veldig lyst til dette, og da synes jeg det er helt på sin plass at han skal få lov til det. Hadde ikke tenkt å spørre vigsleren om dette engang - kun informere. :sjarmor:

Skrevet

Vi har heller ikke spurt om det var i orden, ga ham bare et utkast over hvordan vi ønsker vielsen skal være, og der skrev vi "inngangsmarsj, brurelåt fra Seljord". Til det fikk vi svar at han regnet med at vi kom inn sammen. Vi har tenkt å si hvordan vi vil ha det, når vi skal i møte med ham en gang i juli. Tror da ikke at det skal bli noe problem, det burde det i hvertfall ikke bli. :-?

Hvor skal dere forresten holde vielsene deres???

Ute? samme sted som festen? Hjemme i hagen?

Vi skal holde vår vielse samme sted som festen. Hadde jo vært fint med sol :kul::hoho: så vi kunne vært utenfor i hagen, men tør ikke satse på det.

Skrevet
Hadde jo vært fint med sol så vi kunne vært utenfor i hagen, men tør ikke satse på det.

Ikke akkurat noe å satse på i Bergen, nei ... :)

Når det gjelder det å gå inn sammen eller bli fulgt opp, tror jeg ikke akkurat at viglseren kommer til å nekte dere det, altså! Man legger jo opp vielsen som man vil! Greit allikevel å ha tenkt igjennom det på forhånd - hvorfor det er viktig og riktig for dere - og så kan man formidle dette ovenfor vigsler.

Gjest Smarties - ikke innlogget
Skrevet

Hvorfor skulle dette være et problem for vigsler / HEF? Det er da vel ikke noe spesielt religiøs betydning i denne tradisjonen, er det? (Jeg tenker da ikke på det sånn, i alle fall..)

Skrevet

Jeg tror det dette handler om fra HEFs side er at bruden 'gis vekk' av forelder (far) til brudgom. Dette handler altså ikke nødvendigvis om at det er knyttet til kirkelige eller religiøse tradisjoner, men at dette opprinnelig kommer av at bruden ikke bestemte selv hvem hun giftet seg med og at hun ikke hadde noe selvstendig liv imellom barndomshjem og giftemål, men måtte beskyttes, bestemmes over, forsørges og tas vare på av en mann gjennom hele livet... :-?

Men dette er noe jeg bare antar altså! Har som tidligere nevnt ikke diskutert dette inngående med vår vigsler, da det aldri uansett var aktuelt for oss med noe annet enn å gå sammen. Mener vår vigsler kommenterte noe om at han synes det var merkelig å skulle 'gis vekk' når man allerede hadde vært sammen/samboer i mange år eller noe sånt.

Kanskje noen av de andre HEF brudene som HAR gått inn sammen med sin far har hatt andre diskusjoner med vigsler??

Tror ikke at HEF kommer til å nekte dere det heller, akkurat ... :)

Skrevet

Det kan jo godt være at vi endrer mening, og føler at det eneste riktige er å komme inn sammen (det er jo ennå 2½ måned igjen). Vi får se hva som skjer. Vet at der er noen som har blitt fulgt opp av deres far, og at noen har ønsker om det, selv om det er HEF som står for vieslen.

Skrevet

Det er jo ikke lenge igjen til den store dagne for deg nå BergensBrud. Du må love oss fult referat her inne. :-)

Skrevet
Det er jo ikke lenge igjen til den store dagne for deg nå BergensBrud. Du må love oss fult referat her inne.

Nei - ikke lang tid i det hele tatt!!!! :-) :-) :-)

:hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe:

Skal selvfølgelig gi fullt referat + legge ut bilder etter hvert!

oioioioioi - gleder meg masse og er sinnssykt nervøs på samme tid!

Skrevet

Lemona, gratulerer med overstått bryllupsdag. :klem: ,

Håper at dere hadde en fantastisk dag. Folk ble vel veldig overrasket.

Er veldig spent på å høre fra deg. :hoppe:

Skrevet

Takk for det! Det ble en kjempeflott dag. Den startet jo med navnefest for den yngste datteren vår i rådhuset. Synes HEF sine seremonier er veldig høytidelige og fine.

Da seremnoien var over ringte jeg min forlover og sjekket at alt var klart - vigsler og sangerinne på plass. Jeg hadde skrevet i innbydelsen at lunsjen var en overraskelse i hjertet av Tigerstaden.

Familien gikk i samlet flokk ned til rådhusbrygga hvor det lå en båt og ventet på oss. Gjestene ble overrasket over at vi skulle ut på sjøen, men hadde fortsatt ingen anelse om at de skulle i bryllup.

Mens gjestene fikk servert drikke gikk jeg nedenunder hvor forloverene, vigsleren og sangerinnen ventet. Jeg skiftet til brudekjole (som min forlover hadde bragt til båten) og fikk brudebuketten overlevert av henne.

Da alle gjestene var plassert på dekk gikk forloverne, og vigsleren ut på dekk og rett etter satt kapteinen på brylupsmarsjen, og jeg kom ut på dekk sammen med min kjære. Det var mange lange ansikter, og noen brukte lenger tid enn andre for å skjønne hva de var med på.

Seremonien var kjempefin og vigsleren holdt en flott tale. Mange av gjestene gråt under vielsen. Båten lå stille utenfor Hovedøya under vielsen, og det fantastiske været var jo en flott ramme.

Da vielsen var over ble vigsler og sangerinne satt i land, mens vi spiste lunsj(koldtbord) på fjorden. Personale på båten var fantastiske og bidro absolutt til at det ble en vellykket dag. Etter båtturen dro vi hjem til oss, og hadde kaffe, bryllupskake og taler.

Kvelden ble avsluttet på bryllupssuite hvor det ventet champagne, frukt, sjokolade, boblebad, morgenkåper og roseblader på sengen. Neste morgen ble det servert frokost på sengen.

Hele bryllupet ble akkurat slik jeg ville ha det. Passe uformelt, og med overraskelsesmomentet som et ekstra krydder. Riktig nok hevdet min mor og søster at de hadde skjønt at noe var i gjære, men det la ingen demper på gleden. Veldig fornøyd med HEF-opplegget, og det kan absolutt anbefales. :bryllup:

Skrevet

Høres ut som en perfekt dag Lemona!

Skrevet
Høres ut som en perfekt dag  Lemona!

Enig!

Var faktiskt i Rådhuset på navnedag på lørdag, så da kanskje jeg så deg... I blant de 20 andre foreldre parene. Det var en flott sermoni og en flott tale syntes jeg. Dessuten hadde HEF koret fått en oppsving med ny dirigent. Hadde tårer i øynene store deler av tiden. :grine:

Skrevet

Var faktiskt i Rådhuset på navnedag på lørdag, så da kanskje jeg så deg... I blant de 20 andre foreldre parene. Det var en flott sermoni og en flott tale syntes jeg. Dessuten hadde HEF koret fått en oppsving med ny dirigent. Hadde tårer i øynene store deler av tiden.  :grine:

Ja det gjorde du nok da. Enig ang. koret. Synes sangene var kjempeartige, og stor forskjell siden min eldste datter hadde navnefest for tre år siden. :)

Gjest Svimle
Skrevet

Hei Lemona - og gratulerer!

Høres ut som du hadde en fantastisk dag!

Ble helt rørt når jeg leste dette, jeg :grine:

Hilsen Anette

Skrevet

Høre ut som om du har hatt drømmedagen din, gratulerer med det. Flott at været holdt og at resten av dagen ble en suksess. Kan tenke meg at der var noen lange ansikter ja.

Igjen, gratulerer med vel overstått dag :-)

Gjest deleted
Skrevet

Er det noen som kan fortelle meg hav HEF er?? :)

Lemona; Gratulerer!!! Jeg ble jo helt tårevåt i øyekroken... :ler:

Skrevet
Er det noen som kan fortelle meg hav HEF er?? :)

Lemona; Gratulerer!!! Jeg ble jo helt tårevåt i øyekroken... :ler:

Human Etisk Forbund :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...