Tinema Skrevet 19. mai 2005 #1 Skrevet 19. mai 2005 Hei! Jeg tenkte at det kanskje kunne være litt spennende å starte en tråd for å kunne utveksle erfaringer og ideer for dem som skal vies av HEF. Selv skal vi gifte oss i regi av HEF 3 september 2005. Har utrolig lyst til å høre fra de som både har giftet seg og skal gifte seg i HEF regi...
Olifant Skrevet 19. mai 2005 #2 Skrevet 19. mai 2005 Bra initiativ! Vi satser og på HEF vielse. Har foreløbig ikke tenkt så veldig mange tankene annet enn at vi nok kommer til å bygge opp seremonien litt lik den kirkelige. (musikk-innslag, følges opp kirke-gulvet etc) Veldig spent på hva dere andre gjør!
Lemona Skrevet 19. mai 2005 #3 Skrevet 19. mai 2005 Hei! Vi vies av HEF 18.juni. Synes vi har funnet en morsom vri. Vi har vært sammen i 10 år, og ønsker ikke noe voldsomt bryllup. Vi skal vies samme dag som vi holder navnefest for yngste datteren vår, og ingen av gjestene vet om det. Vielsen blir foretat på en båt som vi har leid. Vielsen har vi tenkt å legge opp med Mendelssohn som inngangsmarsj, et solistinnslag a capella, tale til brudeparet, dikt, solistinnslag a capella, vigsel med undertegn. av dok, allsang, utgangsmarsj. Jeg hadde først tenkt å være iført samme antrekk som under navnefesten i rådhuset (drakt e.l.), men ombestemte meg og har nå kjøpt en Rembo-kjole som ikke er hvit. Tenkte også å ha en enkel brudebukett.
Olifant Skrevet 19. mai 2005 #4 Skrevet 19. mai 2005 Hei! Vi vies av HEF 18.juni. Synes vi har funnet en morsom vri. Vi har vært sammen i 10 år, og ønsker ikke noe voldsomt bryllup. Vi skal vies samme dag som vi holder navnefest for yngste datteren vår, og ingen av gjestene vet om det. Vielsen blir foretat på en båt som vi har leid. Vielsen har vi tenkt å legge opp med Mendelssohn som inngangsmarsj, et solistinnslag a capella, tale til brudeparet, dikt, solistinnslag a capella, vigsel med undertegn. av dok, allsang, utgangsmarsj. Jeg hadde først tenkt å være iført samme antrekk som under navnefesten i rådhuset (drakt e.l.), men ombestemte meg og har nå kjøpt en Rembo-kjole som ikke er hvit. Tenkte også å ha en enkel brudebukett. Så spennende!!!
Tinema Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2005 Hei! Vi vies av HEF 18.juni. Synes vi har funnet en morsom vri. Vi har vært sammen i 10 år, og ønsker ikke noe voldsomt bryllup. Vi skal vies samme dag som vi holder navnefest for yngste datteren vår, og ingen av gjestene vet om det. Vielsen blir foretat på en båt som vi har leid. Vielsen har vi tenkt å legge opp med Mendelssohn som inngangsmarsj, et solistinnslag a capella, tale til brudeparet, dikt, solistinnslag a capella, vigsel med undertegn. av dok, allsang, utgangsmarsj. Jeg hadde først tenkt å være iført samme antrekk som under navnefesten i rådhuset (drakt e.l.), men ombestemte meg og har nå kjøpt en Rembo-kjole som ikke er hvit. Tenkte også å ha en enkel brudebukett. Dette høres utrolig spennende ut. Vi har forresten valgt å legge opp vår vielse noenlunde som dere, med dikt, inn og ut marsj, solosang, og allsang. Er der forresten noen som har et forslag til en egnet allsang? Det skal jo være en de fleste kan synge med på, og som passer til et bryllup.
Tinema Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #6 Skrevet 19. mai 2005 Noe jeg har tenkt på er dette med slør. Skal dere andre ha slør. Jeg tror ikke jeg skal ha det, men begynner å bli usikker. Har kjøpt drømmekjolen min, brudekjole, men vet ikke om jeg skal ha slør. Har egentlig aldri tenkt at jeg skulle ha det. Men brudekjole skal jeg ha. :-)
Lemona Skrevet 19. mai 2005 #7 Skrevet 19. mai 2005 Noe jeg har tenkt på er dette med slør. Skal dere andre ha slør. Jeg tror ikke jeg skal ha det' date=' men begynner å bli usikker. Har kjøpt drømmekjolen min, brudekjole, men vet ikke om jeg skal ha slør. Har egentlig aldri tenkt at jeg skulle ha det. Men brudekjole skal jeg ha. :-)[/quote'] Personlig synes jeg kanskje slør blir litt "too much" når man ikke gifter seg i kirken, men har man lyst har man lov.
Olifant Skrevet 20. mai 2005 #8 Skrevet 20. mai 2005 Jeg synes vel egentlig at dette kommer mer an på rammen rundt selve vielsen enn om det er i kirken eller ikke. Vi satser på å ha vielsen i en slottshage og jeg regner med at rammen rundt det vil være "pynta nok" til at slør vil være greit. Jeg har ikke tenkt meg slør, men hvem vet hva man ender opp med. Min svigerinne som gifter seg på ambassaden i Roma skulle bestemt ikke ha slør til sin Rembo kjole, men når damen i butikken snek seg opp bak henne mens hun speilet seg og holdt opp det perfekte sløret så var det ingen til, det måtte hun bare ha.
Junibruden Skrevet 20. mai 2005 #9 Skrevet 20. mai 2005 Vi skal ha HEF bryllup 25 juni i matsalen i et gammelt kloster. Vi skal ha Secret Garden's Nocturne på fiolin til innmarsj, en velkomst av viglser og et dikt (profeten om ekteskapet) lest av en god venninne, så en melodi på filoin (vet ikke hvilken enda). Så kommer halve talen til vigsler, etterfulgt av lystenning sammen med foreldre mens fiolinist spiller Serenade to spring av secret garden, så kommer resten av talen til vigsler etterfulgt av selve ekteskapsinngåelsen. På utmarsjen skal vi ha Gabriels Obo. Vi skal ta bildene på klosteret så gjestene drar i forveien til festen. Jeg skal ha slør og en a-line brudekjole i nydelig silke uten masse 'dill' på. Brudgom har sjakett, og mine to forlovere har lik farge på kjoler (men forskjellig fasong) mens brudgom's forlovere har matchende slips. Åhh, som jeg gleder meg til å se brudgommen, han blir så flott og vielsen blir så romantisk! Lykke til dere andre HEF-bruder! og alle andre bruder også!
Fakse Skrevet 20. mai 2005 #10 Skrevet 20. mai 2005 Vi hadde en vielsesseremoni med taler fra HEF før de fikk vigselsrett. Som inspirasjon til de som ønsker legger jeg inn vårt program her: Inntogsmarsj; Purpose av Nordraak Taleren fra HEF ønsket velkommen på tre språk (vi hadde spansktalende og engelsktalende gjester), og introduserer diktleser. Lillesøster leser "Lyset" av Haldis Moren Vesaas Allsang; Cykelstyre (Organist og fløytespiller spillte først et vers uten sang til, siden det er en melodi ikke alle kjenner) Ringseremoni der vi gav hverandre løfter og utvekslet ringer. Her byttet vi også plass slik at jeg satt ved siden av brudgommen. Hadde tidligere sittet ved min forlover. Ventet litt før vi satte oss, slik at folk fikk fotografere. Solonummer på fløyte (musikeren valgte selv hva hun ville spille, vi visste ikke hva hun skulle spille på forhånd). Vielsestale ved HEF Allsang; En liten gylden ring. Her også et vers instrumentalt før folk begynner å synge. Utgangsmarsj; Bruremars fra Lødingen. Taleren fra HEF fungerte som "konfransier" under hele vielsen, og introduserte de ulike sangene, fortalte hva som skulle skje, ba oss reise oss før ringseremonien, og sa navnet på de som skulle spille og lese dikt.
Tinema Skrevet 20. mai 2005 Forfatter #11 Skrevet 20. mai 2005 Takk for masse svar. Jeg tror ikke at jeg skal ha slør, men settingen tror jeg nok hadde passet, (folk har jo slør i byfogden/rådhus). Jeg har et annet spørsmål som jeg har fundert mye over. Skal dere/har dere blitt fulgt opp av noen eller har dere kommet inn sammen. Vigsleren vår tror jeg tar det som en selvfølge at vi kommer inn sammen, men jeg har lyst til å bli fulgt opp av min far, (jentedrøm :oops: ). Vi skal holde vielsen i et gammelt herskapshus med en nydelig hage. Det kunne jo vært fantastisk dersom været var flott, og vi kunne holdt vielsen i hagen.
Fakse Skrevet 20. mai 2005 #12 Skrevet 20. mai 2005 Jeg har et annet spørsmål som jeg har fundert mye over. Skal dere/har dere blitt fulgt opp av noen eller har dere kommet inn sammen. Vigsleren vår tror jeg tar det som en selvfølge at vi kommer inn sammen, men jeg har lyst til å bli fulgt opp av min far, (jentedrøm :oops: ). Jeg ble fulgt opp av min far, noe annet var aldri på tale og jeg tror han hadde blitt lei seg om han ikke hadde fått gjøre det. Glemte å nevne at vi giftet oss i bunad. Jeg hadde fra før, men brudgommen fikk sydd bunad til bryllupet. Min far har aldri villet ha bunad, men vi snakket om å leie en til han til bryllupet. Han lurte meg, sa at han ikke ville likevel, og jeg ville ikke presse han. Da jeg kom til vielseslokalet på selve dagen møte han meg i en bunad som han hadde fått sydd i hemmelighet. Gjett om jeg ble overraska!
Junibruden Skrevet 20. mai 2005 #13 Skrevet 20. mai 2005 Nå svarer jeg bare for meg selv, men jeg synes jo at selv om vi gifter oss utfor kiken så vil jo ha et gammeldags bryllup. Med gammeldags mener jeg at noen tradisjoner kan man holde selv om man ikke blander religion inn i bildet. Min far skal følge meg opp, jeg skal sove hjemme siste natt, jeg har hvit kjole og langt slør. Ikke gjør noe vigsleren mener du bør gjør, dere gjør det dere vil. Det er deres bryllup!! Nyt det!
Tinema Skrevet 20. mai 2005 Forfatter #14 Skrevet 20. mai 2005 Jeg skal følges av min far jeg også, det har jeg bestemt, og da blir det sånn. Høres utrolig flott ut med bunadsbryllup. Vi skal ha "vanlig" bryllupstøy, med kjole og dress, men inn og utmarsjene vi har valgt er norske brudemarsjer, brudemarsj fra Seljord som innmarsj, og brudemarsj fra Øre til utmarsj. Skal spilles av 2eller3 trumpeter. Gleder meg
Lemona Skrevet 20. mai 2005 #15 Skrevet 20. mai 2005 Jeg har et annet spørsmål som jeg har fundert mye over. Skal dere/har dere blitt fulgt opp av noen eller har dere kommet inn sammen. Vigsleren vår tror jeg tar det som en selvfølge at vi kommer inn sammen, men jeg har lyst til å bli fulgt opp av min far, (jentedrøm :oops: ). Tror vigsleren vår også så på det som mest naturlig. Det har vel noe med at det kanskje ikke er helt i den humanistiske tankegang at man skal bli gitt bort fra sin far til en mann. Men de fleste tenkker vel ikke sånn på det så man må gjøre som man føler for.
Lemona Skrevet 20. mai 2005 #16 Skrevet 20. mai 2005 Jeg trekker meg. Enig i at hvis rammen er slik kan det passe med slør. I min vielse tror jeg det ville sett litt merkelig ut.
Tinema Skrevet 20. mai 2005 Forfatter #17 Skrevet 20. mai 2005 Det har vel noe med at det kanskje ikke er helt i den humanistiske tankegang at man skal bli gitt bort fra sin far til en mann. Men de fleste tenkker vel ikke sånn på det så man må gjøre som man føler for. det har du sikkert rett i. Jeg tror nok som deg heller ikke at de fleste tenker på at man blir gitt bort på samme måte som før. Når man stiller i fullt bryllupstøy og lager en sermoni, føler jeg bare at det på en måte hører med. Litt sikkert fordi det er en gammel tradisjon. Jeg legger jo ikke mer i det enn at det er en fin tradisjon. Skal dere andre forresten ha brudekjoler???
Fakse Skrevet 20. mai 2005 #18 Skrevet 20. mai 2005 det har du sikkert rett i. Jeg tror nok som deg heller ikke at de fleste tenker på at man blir gitt bort på samme måte som før. Når man stiller i fullt bryllupstøy og lager en sermoni, føler jeg bare at det på en måte hører med. Litt sikkert fordi det er en gammel tradisjon. Jeg legger jo ikke mer i det enn at det er en fin tradisjon. Klart man blir gitt bort Jeg spøker ikke bare altså. For meg og min mann var en av de viktige tingene med å bli gift at vi ble hverandres nærmeste, vi ble en familie. Før bryllupet var våre foreldre våre nærmeste pårørende, etter bryllupet var vi hverandres nærmeste pårørende. Så på en måte ble jeg gitt fra mine foreldre til han, og han ble gitt fra sine foreldre til meg. Kanskje burde brudgomen bli ført opp av sin mor, og bruden av sin far?
Tinema Skrevet 20. mai 2005 Forfatter #19 Skrevet 20. mai 2005 hei Fakse, har du forresten teksten eller noe til den sangen du nevner dere brukte "cykelstyre". Det kunne jo være at den hadde passet mer til oss, enn den vi har tenkt på. Men jeg kjenner den ikke.
Fakse Skrevet 20. mai 2005 #20 Skrevet 20. mai 2005 hei Fakse' date=' har du forresten teksten eller noe til den sangen du nevner dere brukte "cykelstyre". Det kunne jo være at den hadde passet mer til oss, enn den vi har tenkt på. Men jeg kjenner den ikke. [/quote'] Sender deg pm, kan vel ikke legge ut teksten her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå