Gjest RoNo Skrevet 27. september 2019 #1 Skrevet 27. september 2019 Har du greid å slutte å røyke? Hvor lenge har du vært røykfri? Greide du å holde vekten, eller gikk du opp og hvor mye? Hva er dine beste råd for å klare å slutte? Kjenner det begynner å bli latterlig å røyke. Kjenner det lukter vondt, tennene er ikke lengre hvite og har ikke lyst å eldes raskere enn andre. I tillegg har jeg lyst å spare pengene eller bruke de på noe annet. Når det er sagt, jeg er livredd for å bli overvektig igjen. Det var virkelig ikke bra for helsen min. Heller ikke for selvfølelsen min.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #2 Skrevet 27. september 2019 Anbefaler deg på det sterkeste å trappe rolig ned! Det er tross alt virkestoffer som du har brukt over mange år, som er blitt en del av deg, som nå skal reduseres. Avslutter du brått, kan du få abstinenssyndrom, depresjon, angst, stress og annen elendighet. Vet folk har endt opp i psykiatrien pga røykeslutt! Så ta dette på alvor, og trapp rolig ned, på følgende måte: Få oversikt over hvor mye du røyker hver dag. Røyker du f.eks 15 sigaretter, så starter du dagen imorgen med 14 i en pakke. Disse røyker du denne dagen. Du røyker så 14 dagen etterpå også, og i f.eks 5 dager i strekk. 6. dagen tar du 12 i en pakke, og røyker 12 pr dag i f.eks 7 dager. Etter disse 7 dagene tar du 10 i en pakke hver dag, og røyker dette denne dagen. Fortsett så i med 10 pr. dag i 7 dager. Deretter 8 sigaretter pr dag i 7 dager. Deretter 6 sigaretter pr dag i 14 dager. Deretter 4 sigaretter i 28 dager. Deretter 2 sigaretter i 40 dager. Du bruker visstnok mange måneder på venne deg av med det, men til ditt eget beste, og venner kroppen med langsiktig nedgang av tilførselen av virkestoffene. Kanskje du får milde abstinenser underveis, men dem er betraktelig mindre alvorlig og mindre plagsomt enn hvis du stopper brått! Med slik nedtrapping kan du også unngå å gå opp så mye i vekt. Jeg kan ikke få sagt nok hvor mye jeg anbefaler deg å gjøre det på denne måten. Du vet faktisk ikke hva som skjer med deg før du har sluttet, og det som kan komme er ikke en spøk! Anonymkode: 9bcda...186
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #3 Skrevet 27. september 2019 Først; så bra at du tar tak! 👏🏻👏🏻😊 Man blir IKKE overvektig av å slutte å røyke! Det er fordi man spiser istedet for å røyke! Så bare vær obs på det. Ta en tyggis hver gang du vil ha en røyk. Så er det innstillingen: dersom du går inn i det med tanker som "uff, dette blir vanskelig", "dette kommer jeg aldri til å klare", "åh, som jeg kommer til å savne en røyk". Og "tankefeller" etter du har sluttet; "nå hadde det vært godt med en røyk", "er så stressa/sint/irritert, trenger en røyk", etc... Mange mener dette er svada, men din indre monolog har faktisk alt å si! Så du må si til deg selv: "åh, så deilig å ikke være avhengig av noe!", "Herlig å ikke stinke røyk", "godt å ikke bruke så utrolig mye penger på gift", "herlig å prøve og passe helsen". Alt det positive du kommer på! Du må være motivert! Du skal ikke prøve, du skal! Jeg sluttet i 1996 (fatter ikke at det er SÅ lenge siden 🙈), og har aldri sett meg tilbake! 😊 Min motivasjon var barn. Jeg synes at gravide som røyker er fullstendig uansvarlige! Ingen (med hodet i behold) ville sitte å røyke med et nyfødt barn i hendene, men å sende dritten rett i blodet er liksom greit... (Fordi de ikke ser babyen?) Anyways; første gangen jeg fikk en positiv graviditetstest, så kastet jeg sigarettene. Dessverre begynte jeg å røyke igjen når jeg var ferdig å amme 🥴 Men da vi bestemte oss for å få nr.2, så sluttet jeg å røyke et par mnd før vi startet prøvingen. Da med tankene på "rett" sted! (Sluttet av redsel for å skade babyen første gangen... Det er absolutt en GOD grunn! Men ikke så langvarig kanskje...) Ja, og siden da (1996) har jeg ikke sett meg tilbake! 😊 Lykke til ❤️ Dette fikser du! Anonymkode: 7fa9f...eac 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #4 Skrevet 27. september 2019 Det kreves forresten fokus, selvdisiplin og sterk vilje for å få det til. Du må innerst i hjerterota ha lyst til å slutte å røyke. Og under nedtrappingen finnes det ingen unnskyldninger for å røyke mer én dag, fordi du skal på fest da. Nei. Du må være knallhard, og følge en slik nedtrappingplan nøye. Det jeg skrev over var et eksempel. Du kan selvfølgelig dra ut dagene noe hvis du mener nedtrappingen er brå. Det viktigste er at du kontinuerlig reduserer røyken. Bruk omså et år på det! Men når du f.eks går fra å røyke 15 for dag og ned til 6 pr dag over lang tid, så gjør det også noe med deg. Positivt. Stå på. Og lykke til! Anonymkode: 9bcda...186
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #5 Skrevet 27. september 2019 Sluttet å røyke og snuse fordi jeg ble gravid. Har vært nikotinfri i nøyaktig 15 uker i dag. Har gått opp 0,5 kg, men det er pga graviditeten. Det er bare til å bestemme seg og så gjennomføre. Anonymkode: 5bf07...d3d 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #6 Skrevet 27. september 2019 Havner man i psykiatrien pga røykeslutt, så er der jaggu en del underliggende greier! Abstinenser varer noen dager, etter det er det vane/uvane og i hodet det sitter! Og det er der det må bearbeides... (Ett annet lite tips er å gjøre ting som ikke kan kombineres med røyk; være der det ikke er lov å røyke og holde fingrene opptatt med andre ting 😉) Anonymkode: 7fa9f...eac 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #7 Skrevet 27. september 2019 Det høres kanskje litt rart ut, men jeg hadde plutselig bare ikke lyst på røyk, og så røyka jeg ikke mer. Har ikke røyka siden i februar og da hadde jeg røyka i 8 år. Periodevis to pakker om dagen, periodevis to røyk. Anonymkode: 63f19...1cf
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #8 Skrevet 27. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Havner man i psykiatrien pga røykeslutt, så er der jaggu en del underliggende greier! Abstinenser varer noen dager, etter det er det vane/uvane og i hodet det sitter! Og det er der det må bearbeides... (Ett annet lite tips er å gjøre ting som ikke kan kombineres med røyk; være der det ikke er lov å røyke og holde fingrene opptatt med andre ting 😉) Anonymkode: 7fa9f...eac Nei det trenger det ikke være. Abstinenser kan være så mye mer enn "sug" etter røyk, som kanskje du har opplevd. Anbefaler deg å lese om abstinenssyndrom. Det er vanlig at dette forekommer ved opioider og andre sterke avhengighetsskapende rusmidler, men det hender at folk opplever dette ved røyke- og snusslutt også! Selv om du har vært skånet for det, så har vi alle forskjellige terskler for hva som skjer. Noen kan slutte å røyke uten at det hefter dem, andre kan få langvarig depresjon fordi avhengighetsskapende virkestoffer er blitt tatt stoppet opp. Slutter du på SSRI brått så kan du også få abstinenssyndrom. Nikotin stimulerer belønningssystemet det også, og det er ikke uvanlig at man opplever dette. Er helt vanlig å plutselig ukontrollert begynne å gråte når man slutter på nikotin. Man gråter i mange dager i strekk, uten at man skjønner hvorfor. Dette er det garantert noen her inne som kjenner seg igjen. Anonymkode: 9bcda...186
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #9 Skrevet 27. september 2019 Jeg klarte å slutte ved bruk av damp. Jeg vet at jeg ikke hadde klart å slutte uten det. Nå er det så vidt jeg bruker dampen , så merker at jeg snart slutter med den også . Anonymkode: 99a2a...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #10 Skrevet 27. september 2019 Jeg sier som Ingvard Wilhelmsen: det er lett! Du må bestemme deg, og så må du oppføre deg som om du mener det. Jeg har gått ned i vekt ved å oppføre meg som om jeg mener det. Lagt om kostholdet og blitt mer aktiv. Jeg har også ønsket å gå ned i vekt og ikke oppført meg som jeg mener det. Da gikk jeg ikke ned i vekt, som ikke er så rart. Bestemmer du deg for å slutte å røyke så lar du være å kjøpe røyk. Du bommer ikke av andre eller festrøyker. Du slutter å røyke. Punktum. Anonymkode: 23d44...952
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #11 Skrevet 27. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Havner man i psykiatrien pga røykeslutt, så er der jaggu en del underliggende greier! Abstinenser varer noen dager, etter det er det vane/uvane og i hodet det sitter! Og det er der det må bearbeides... Les dette du: Utover i 1970-årene kom det imidlertid til et paradigmeskifte når det gjaldt oppfatningen av nikotin og avhengighet. Det ble klart at daglig tobakksbruk er knyttet til nikotinavhengighet og ikke bare er en vane. I 1979 uttaler den amerikanske helsedirektør at røyking er prototypen på stoffavhengighet (6). I 1988 angir den amerikanske helsedirektør at de farmakologiske og atferdsmessige prosesser som bestemmer nikotinavhengighet, er lik de som forårsaker avhengighet til stoffer som kokain og heroin (2). Abstinenssymptomer for nikotin er svakere enn de for alkohol og heroin, men sterkere enn for kokain. Det er to hovedkaraktertrekk som tilkjennegir avhengighetsskapende stoffer. For det første har de behagelige og stimulerende effekter i hjernen. Dette skaper et ønske om å tilføre mer stoff (positiv forsterking). For det andre vil stopp i stoffbruken etter langtidstilførsel resultere i et abstinenssyndrom, noe den avhengige søker å unngå ved å fortsette bruken av stoffet (negativ forsterking). Abstinenssyndromet som oppstår ved røykestopp, er det typiske tegn på den fysiske avhengigheten som gjentatt tilførsel av nikotin ved røyking fører til. Irritabilitet/aggressivitet, nedstemthet, engstelse, urolighet, manglende konsentrasjonsevne og røykesug er vesentlige bortfallssymptomer ved røykestopp. https://tidsskriftet.no/2002/01/tema-royking/nikotinavhengighet-medisinsk-biologiske-forhold Anonymkode: 9bcda...186
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #12 Skrevet 27. september 2019 39 minutter siden, RoNo skrev: Har du greid å slutte å røyke? Hvor lenge har du vært røykfri? Greide du å holde vekten, eller gikk du opp og hvor mye? Hva er dine beste råd for å klare å slutte? Har slutta flere ganger. Var røykfri over 1 år hver gang. Har nå vært røykfri i 3 eller 4 år. Tenker ikke på det engang. Når jeg kjenner savn eller lyst, går det meget raskt over. Hver gang jeg kjenner røykere i butikk eller andre steder, priser jeg meg lykkelig for å ha klart å slutte! Beste råd? Dra til legen og få piller. Champix funker gull, selv uten motivasjon. Nei, ikke gått opp i vekt. Har gått ned fordi fysisk aktivitet er langt lettere nå enn før. Anonymkode: 3dd51...e32
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #13 Skrevet 27. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarte å slutte ved bruk av damp. Jeg vet at jeg ikke hadde klart å slutte uten det. Nå er det så vidt jeg bruker dampen , så merker at jeg snart slutter med den også . Anonymkode: 99a2a...3e2 Anbefaler ikke TS å erstatte en avhengighet med en annen. Dampen er da overhodet ikke sunt. Anonymkode: 3dd51...e32 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #14 Skrevet 27. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Anbefaler ikke TS å erstatte en avhengighet med en annen. Dampen er da overhodet ikke sunt. Helt korrekt. Og TS burde aldri i verden starte med snus istedenfor. Det er 0,8 mg nikotin i én vanlig røyk. Det er 8 mg nikotin i én vanlig snus. Altså, 10 ganger så mye, og nikotininnholdet i 10 sigaretter i én snus! Snuser du da 15 for dag, så tilsvarer det nikotininnholdet i 150 sigaretter! Noen snuser også ekstra sterk, noe som tilsvarer mellom 12 og 16 mg nikotin i én snus. Regnestykket der kan dere ta selv. Ikke erstatt nikotin med mer nikotin, når du skal slutte å røyke! Anonymkode: 9bcda...186 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #15 Skrevet 27. september 2019 Sluttet å røyke over natta, men da hadde jeg tenkt på det og forberedt meg på det i flere måneder. Gikk fra å røyke 20 om dagen til null, det er 7 år siden. Gikk ikke opp noe som helst pga det, men ringte røyketelefonen og drakk latterlige mengder koffeinfri te og kaffe i noen dager. Det viktigste er å IKKE stappe innpå med mat for å døyve suget eller nervene som følge av slutten. Det tok ca en uke før de verste nervene og angsten ga seg, og det hjalp VELDIG å ringe de på røyketelefonen som visste hva jeg følte og kunne forklare meg hvorfor. For meg var det viktig å være klar over hva jeg gikk gjennom, det var lettere å takle det. Har ikke tenkt på røyk på flere år, nesten rart å tenke på at jeg sugde i meg TYVE sigaretter pr dag og mer på fest. Anonymkode: 1a7fb...be5 1
Ms. Steele Skrevet 27. september 2019 #16 Skrevet 27. september 2019 Sluttet å røyke for 12 år siden. La på meg ca fem kg på et halvt år, men jeg hadde mer fokus på røykeslutt enn vekt. Sluttet ved hjelp av boka til Alan Carr. Anbefales virkelig! Han fikk meg til å tenke helt annerledes og jeg ble heller aldri den typiske fanatiske eksrøykeren. Jeg brukte den første, men den har også kommet ut for kvinner. Jeg har lest begge, men det var mest for moro skyld at jeg leste den for kvinner etterpå. Da var jeg allerede røykfri. Egentlig så skal man lese den mens man fremdeles er røyker, men jeg orket ikke røyke mer da jeg hadde lest de første sidene 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #17 Skrevet 27. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt korrekt. Og TS burde aldri i verden starte med snus istedenfor. Det er 0,8 mg nikotin i én vanlig røyk. Det er 8 mg nikotin i én vanlig snus. Altså, 10 ganger så mye, og nikotininnholdet i 10 sigaretter i én snus! Snuser du da 15 for dag, så tilsvarer det nikotininnholdet i 150 sigaretter! Noen snuser også ekstra sterk, noe som tilsvarer mellom 12 og 16 mg nikotin i én snus. Regnestykket der kan dere ta selv. Ikke erstatt nikotin med mer nikotin, når du skal slutte å røyke! Anonymkode: 9bcda...186 Helt riktig! Det er MYE verre å snuse enn å røyke, en røyk må du fysisk tenne og finne frem, og du kan ikke røyke mens du sover eller dusjer, eller gjør andre ting med hendene. Kjenner folk som snuser 24/7 og da overdriver jeg ikke, de sovner med snus og våkner med snus, tar ut gammel og setter inn ny, ofte to ganger eller mer i timen. Det er helt sinnsykt at de påstår det er bedre enn røyking. Anonymkode: 1a7fb...be5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #18 Skrevet 27. september 2019 Slutta tvert for tre år siden. Ble ikke psykiatrisk tilfelle, eller feit. Anonymkode: 13e2d...a9a
Gjest RoNo Skrevet 27. september 2019 #19 Skrevet 27. september 2019 Oj, tusen takk for svar. Det var oppmuntrende. Jeg tenker å bruke litt nikotin tyggis eller sugetabeletter. Er ikke så glad i smaken så tenker jeg kommer til å bruke det kun når jeg står i fare for å sprekke. Lever et hektisk liv med barn, så i tillegg til at det er motivasjonen, så er det også litt av grunnen til at jeg røyker. Altså, det å kunne trekke seg bort og ta en pause. Jeg røyker mer om morgenen enn om kvelden. Også røyker jeg MYE når jeg fester. Har prøvd snus, men det var ikke for meg. Og etter jeg fant ut hvor mye enkelte av mine venner snuser ble det helt uinteressant å begynne. Noen snuser tilsvarende 60! røyk om dagen.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #20 Skrevet 27. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helt riktig! Det er MYE verre å snuse enn å røyke, en røyk må du fysisk tenne og finne frem, og du kan ikke røyke mens du sover eller dusjer, eller gjør andre ting med hendene. Kjenner folk som snuser 24/7 og da overdriver jeg ikke, de sovner med snus og våkner med snus, tar ut gammel og setter inn ny, ofte to ganger eller mer i timen. Det er helt sinnsykt at de påstår det er bedre enn røyking. Anonymkode: 1a7fb...be5 Vel, helsemessig er snus så ufattelig mye bedre enn røyk. Men nikotinmessig og avhengighetsmessig er snus kontra røyk en katastrofe! Abstinenssyndrom er selvfølgelig mye verre på snus enn røyk, ettersom snus er så himla sterkt. I verste fall kan man i overgang fra røyk til snus også oppleve nikotinforgiftning, fordi du ganger nikotininntaket med minst 10. Noe kroppen ikke er vant med! Tenk på alle stakkerne som snuser sterksnus. Som f.eks Siberia, med nikotininnhold på 36 mg og 48 mg pr snus. 48 mg, vi snakker altså om nikotininnholdet i 60 sigaretter i én snus! Det er vanvittig. Anonymkode: 9bcda...186 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå