Gå til innhold

Potetball/komle/dupp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mandelpotet, får jeg til å lage potetball da? Det er jo ikke nypotet sånn sett 🤔

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er å lage ball av gammelpotet, men du vil klare å få det til med alle andre typer potet også.  Personlig ville jeg ikke laget med mandelpotet, jeg foretrekker kokefaste poteter som tåler lang trekketid uten å gå i oppløsning, men prøv deg frem med mengde mel, så vil det sikkert gå bra.

Anonymkode: b9c2c...ec8

• Liker 1
Skrevet

Mandelpotet funker overhodet ikke - jeg har prøvd.

Anonymkode: 57304...e44

• Liker 1
Skrevet

Tull og vas, mandelpoteter funker utmerket, jeg har etter hvert gått over til å bruke kun det. Synes raspeballene blir altfor kompakte og tunge med kokefaste poteter. Og jeg er gift med en sunnmøring som er meget kresen på ballene sine, så når han godkjenner dem er de definitivt innenfor. ;) 

Bruker 3:1 med rå/kokte poteter, forresten, samt ca. 300 gram (hvete)mel. 

Anonymkode: 9fc61...0ca

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull og vas, mandelpoteter funker utmerket, jeg har etter hvert gått over til å bruke kun det. Synes raspeballene blir altfor kompakte og tunge med kokefaste poteter. Og jeg er gift med en sunnmøring som er meget kresen på ballene sine, så når han godkjenner dem er de definitivt innenfor. ;) 

Bruker 3:1 med rå/kokte poteter, forresten, samt ca. 300 gram (hvete)mel

På 1 kilo potet, altså. 

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker 3:1 med rå/kokte poteter, forresten, samt ca. 300 gram (hvete)mel. 

Jeg er selv vestlending fra tjukkeste komleland, og født og oppvokst med dette, så jeg jeg er nøye nok selv, takk. :filer: 

Og den gangen jeg laget komler med mandelpotet på samme vis som jeg har laget komler hele livet, uten presis oppskrift men etter min oldemors anvisninger, så fikk de kort fortalt helt feil konsistens og smak. Første og eneste gang jeg virkelig har laget en mislykket komlemiddag. Jeg konkluderte dermed med at sorten var uegnet til denne bruken, og ville bare vennlig advare TS mot å gjøre samme tabbe.

• Liker 2
Skrevet

Tilbehøret er minst like viktig :jepp:

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv vestlending fra tjukkeste komleland, og født og oppvokst med dette, så jeg jeg er nøye nok selv, takk. :filer: 

Og den gangen jeg laget komler med mandelpotet på samme vis som jeg har laget komler hele livet, uten presis oppskrift men etter min oldemors anvisninger, så fikk de kort fortalt helt feil konsistens og smak. Første og eneste gang jeg virkelig har laget en mislykket komlemiddag. Jeg konkluderte dermed med at sorten var uegnet til denne bruken, og ville bare vennlig advare TS mot å gjøre samme tabbe.

Så fordi du mislykkes én gang konkluderer du med at det er umulig å lage gode raspeballer med mandelpoteter? Merkelig nok har jeg laget ball med mandelpotet i 15 år uten problemer, så jeg tror ikke statistikken din holder mål, gitt. 

Min mormor var fra for øvrig fra et raspeballfylke, men bodde i Nord-Norge store deler av livet, og laget utmerkede raspeballer av Gulløye, som i likhet med mandel er en meget melen potet, så jeg stiller meg fortsatt tvilende til at kokefaste poteter er det eneste som duger. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...