Gå til innhold

Norge er dritt

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, jabx skrev:

Det var ikke jeg som påstod at noen lever perfekte liv.

Du skrev jo ovenfor at dette med perfekte liv er noe som finnes i alle land. Og hva legger du i det? 

Anonymkode: b6ae8...bab

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, jabx skrev:

Da er det jo bra at Norge er et av de landene med størst grad av utjevning av sosiale ulikheter.

Tror ikke det er så stor trøst for de som er ulykkelige. Du virker til å ignorere det faktum ved å skrive det du gjør, men jeg tror ikke at det er din hensikt. Og det var litt sånn gjennom sidene jeg leste også. Selv om kritikken er berettiget, så ble det avfeid med argument om hvor bra alt annet var. Fordi Ts provoserte. 

Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Tror ikke det er så stor trøst for de som er ulykkelige. Du virker til å ignorere det faktum ved å skrive det du gjør, men jeg tror ikke at det er din hensikt. Og det var litt sånn gjennom sidene jeg leste også. Selv om kritikken er berettiget, så ble det avfeid med argument om hvor bra alt annet var. Fordi Ts provoserte. 

Jeg er TS. Synes det er rart at folk er så hårsåre. De blir så sure over at noen kommenterer noe negativt om Norge. Det er ganske utrolig. Tror de Norge er et perfekt paradis liksom?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er TS. Synes det er rart at folk er så hårsåre. De blir så sure over at noen kommenterer noe negativt om Norge. Det er ganske utrolig. Tror de Norge er et perfekt paradis liksom?

Tror ikke alle svarene er reflekterte. En svarer fort her inne noen ganger, uten å egentlig lese alltid. 

Og ja, noen tror at Norge er et paradis 

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
15 timer siden, jabx skrev:

Så fint at du koste deg på ferie. Det er fint å reise på ferie og unne seg litt ekstra. Denne luksusen kan ikke millioner av amerikanere unne seg, da de lever fra lønning til lønning. Over en halv million amerikanere går for eksempel personlig konkurs hvert år på grunn av gjeld relatert til helsehjelp.

Så lenge man er velstående og privilegert så er det stort sett greit i de fleste land. Men som turist som ikke har måttet vokse opp i en vanlig arbeiderfamilie i USA så er det nok vanskelig å skjønne hvordan de sliter i det daglige. USA er ikke så fryktelig fantastisk for dem. Og The American Dream? Det burde hete The Norwegian Dream. Det er mye, mye enklere å klatre på den sosiale rangstigen i Norge. I USA er det nærmest umulig på grunn av de stadig økende forskjellene. Vi har økende forskjeller i Norge også, men ikke så ekstremt som i USA. På grunn av våre sosiale sikkerhetsnett så er det enklere å komme seg opp og frem i Norge.

Eier man ikke empati og har holdningen "føkk de fattige, jeg har fått mitt" så er sikkert USA helt fantastisk.

Og så kan man jo spørre seg om forbrukskulturen i USA (som vi i stor grad har importert hit til Norge) er bærekraftig. Den er jo ikke det. Jeg minner om miljøproblemene vi står overfor, og særlig den globale oppvarmingen.

Tesla Model 3 er forresten en av de mestselgende bilene i sitt segment i USA.

USA er eit stort land, og Norge  som "pianøtt" å regne i forhold.    Fult klar over at det  i USA  har langt fleire munner å mette en  molbolandet  Norge.    Kjøpte m.a.  T-skjorter i USA  til omlag 15 doller pr. stk,  (kr. 120)   og  omlag det ein må betale for en T-skjorte i Norge importert fra China , Taiwan etc.     Kom til Gardermoen klesbutikk og der  kostet  denne  kr. 900,- 

Av hver krone vi tjener i Norge går  omlag 80  % tilbake til statskassa, og  de aller fleste nordmenn finansierer idag sin velferd m/ lånte penger.    Norge har eit av verdens beste velferdssystemer, og vel bra for mange, men vi må betale en høy pris for ha det det slik.    Skjønner ikkje hvordan folk flest kunne overleve  "før" vi fekk alle desse velferdsgodene   fra NAV.    Til tross for at det meste idag  blir digitalisert ,så øker antall byråkrater,  og flere som sitter foran en dataskjerm og skal sjekke hva den enkelte laster ned.       

Stadig ferre som er i produktiv arbeid, og stadig flere som havner på eit eller annet trygdebudsjett.

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

Ehh. Norge er lik Eirik Jensen og korrupsjon. Er bare toppen av isfjellet. Eventyr som alle tror på om at det er så bra.

Anonymkode: 93b76...eed

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finansieres av lånekassen og tidligere jobb? Hvordan det? Ja, tar den i Norge men har også bodd i utlandet for utveksling.

Nei, siden Norge er så dritt, tenker jeg. Likevel får du utdanning, og svært gunstig lån fra staten for å finansiere studiene. Det er tydeligvis ikke alt som er dritt med Norge likevel...

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tenker du folk gjør som er "perfekt"? Hvilke liv ser du til daglig som er "perfekte"? Hva gjør disse menneskene med livet sitt som du refererer til som perfekte?

26 minutter siden, jabx said:

Alt er slett ikke perfekt i Norge, og ingen påstår det. Dette med å leve perfekte liv har du over hele verden.

Alle får ikke hjelp i Norge, men flere får hjelp enn de fleste andre steder.

Hvor er det godtatt å være "ikke fullt så perfekt"? I land som de du snakker om her er det jo enda større grad av sosial utstøtelse og straff for de som skiller seg ut.

Norge er regnet som et av verdens beste land å bo i, på papiret -men det er jo akkurat dette da, når det kommer til de svakeste i samfunnet så sliter vi -det er et stort gap der, og har du ikke alt på stell blir du med en gang stigmatisert og må kjempe mye mer for å få ting på stell. Her snakkes det om å "kun ha en master", mens det noen andre steder blir sett på som mer enn nok og vel så det.

I endel andre land har det kanskje dårligere råd generelt, folk jobber mer, har hardere liv selv om de har god utdannelse og gode jobber -men det er heller ikke like viktig å ha de dyreste merkeklærne, den nyeste interiørmoten og den dyreste bilen for like mange som det er for Nordmenn. Vi har Fretex, andre land flommer over av bruktmarkeder. Vi har en appelstore i alle store og mindre byer, 22 for å være eksakt, fordelt på 5millioner mennesker -jeg sjekket akkurat et annet land sør i europa, 10millioner mennesker og 7 butikker. I samme land vet jeg at de aller fleste som bor litt utenfor byen har egen grønnsakshage, de har byhager over alt, de forsørger seg selv mer utenfor lønningen fra jobben -i Norge, hvor mange stikker hendene i jorda? Ikke mange.

I det samme landet blir folk omtrent tvunget til å gå i terapi for den minste ting, tilbudet er i allefall der og de spør bare du nevner til legen at grunnen til nakkeproblemet ditt mest sannsynligvis er stress i livet. I Norge kjemper folk for å få plass og en må vente i månedsvis, og mange opplever avslag "du er ikke syk nok". Det landet jeg snakker om har større arbeidsledighet, men færre som er utsatt for reell fattigdom.

Hvor? De landene jeg tenker på aller først er Nederland, Portugal og Belgia f.eks, til og med Danmark gjør det bedre enn oss, Tyskland og på et vis, men der er forskjellene fryktelig store innad i landet og de har større stor-industri, de er jo også ekstremt mange mennesker. Noen av de landene jeg ikke ser "opp til" når det kommer til disse spørsmålene må vel bli Spania og England

Sier bare at Norge liksom er så bra på papiret, høyere levestandar og lavere (synlig) korrupsjon -men andre jeg nevner virker som om de forsøker å hjelpe sine svakeste med et større hjerte, og det savnes veldig i Norge.

Anonymkode: 050b5...9ff

Skrevet
På 28.9.2019 den 13.19, Jon Are skrev:

Hva med å flytte til Iran eller Pakistan.dette fredelige presteskapet som ikke gjør en flue fortred.  Som blir hetser og fryktet uten grunn. De har stor respekt for kvinner og andre med uliknreligion. Heldigvis kom lethnes her til lander og opplyste oss om dette. Eller kanskje du burde flytte til Malmø.?  Deilig å være kvinne og helt trygg når det måtte være på døgnet og uansett h ikke klær du går i? Pakistan kanskje? Der får du håper mannen din ikke dør før deg. Enig med deg. Forlat dette hølet,  og kom deg til et av de la sene jeg foreslo. 

Bilderesultat for fuck norway

Anonymkode: 50381...a1a

Skrevet

Hmm visste ikke om jeg ville skrive her men gjør det allikevel. Jeg er fra ett sentraleuropeisk land. Er født der men vokste for det meste opp i Norge. Bodd i flere land i Europa og kjenner til en del kulturer. Jeg er nå gift med en nordmann og har det helt greit her. Mye er positivt men mye er også negativt. I Norge er man vokst opp med at Norge er best helt fra barnsben av. Men i det landet jeg kommer fra er det omvendt. Der er vesten, Nord-Europa, England for ikke snakk om USA det store. Veldig mange har kommet hit for å jobbe. Veldig mange har dratt tilbake. De trives ikke. Liker ikke nordmenn av mange årsaker. Det som er gjengs i de fleste Facebook postene (fra vår gruppe) er at det veldig mange nordmenn tror de er så fantastiske på ler andre folk av dem. Mange orker rett og slett ikke å være her og flytter hjem. Og det er ikke pga at de ikke for jobber eller ikke har utdannelse mange kommer hit med gode utdannelser og forlater gode jobber til de innser at dette ikke var så lukrativt allikevel og at de lever bedre hjemme av sine lønninger enn her.

Anonymkode: 096cf...ab3

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm visste ikke om jeg ville skrive her men gjør det allikevel. Jeg er fra ett sentraleuropeisk land. Er født der men vokste for det meste opp i Norge. Bodd i flere land i Europa og kjenner til en del kulturer. Jeg er nå gift med en nordmann og har det helt greit her. Mye er positivt men mye er også negativt. I Norge er man vokst opp med at Norge er best helt fra barnsben av. Men i det landet jeg kommer fra er det omvendt. Der er vesten, Nord-Europa, England for ikke snakk om USA det store. Veldig mange har kommet hit for å jobbe. Veldig mange har dratt tilbake. De trives ikke. Liker ikke nordmenn av mange årsaker. Det som er gjengs i de fleste Facebook postene (fra vår gruppe) er at det veldig mange nordmenn tror de er så fantastiske på ler andre folk av dem. Mange orker rett og slett ikke å være her og flytter hjem. Og det er ikke pga at de ikke for jobber eller ikke har utdannelse mange kommer hit med gode utdannelser og forlater gode jobber til de innser at dette ikke var så lukrativt allikevel og at de lever bedre hjemme av sine lønninger enn her.

Hvorfor ser de opp til USA? Utrolig overfladisk og et sykt fokus på materialisme. Er det det folk drømmer om i landet ditt? Masse ting?

Hva sier de egentlig om nordmenn? Kalde?

Hvorfor lever de bedre av sin lønn hjemme? Lavere skatt?

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

mange kommer hit med gode utdannelser og forlater gode jobber til de innser at dette ikke var så lukrativt allikevel og at de lever bedre hjemme av sine lønninger enn her.

At Norge er et høykostland er ikke akkurat en stor hemmelighet, men hva har dette med slemme nordmenn å gjøre? 

Norge er ikke perfekt, men nordmenn er like individuelle som alle andre folkeslag.  Jeg har utenlandske venner som trives veldig godt her, og jeg har venner som ikke liker seg her.  Noen trives svært godt med "Det norske lynne", andre gjør det ikke.  Ett sted passer ikke for alle, slik er det bare, uten at det må være noe "galt " av den grunn. 

Jeg liker ikke Oslo!  Jeg er oppvokst der, har bodd der i mange år, men klarer ikke trives der.  Er det noe galt med byen siden jeg ikke liker den, eller handler det om meg, og at jeg foretrekker noe annet?  

Jeg gjentar det jeg skrev tidligere i tråden: trives man ikke på et sted har man 3 valg:

1. Man kan jobbe aktivt for å gjøre det til et sted man liker å være

2. Man kan flytte til et sted som passer en bedre

3. Man kan sutre og klage uten å gjøre noe, og dermed ikke komme noen vei.

Jeg må innrømme at jeg har liten toleranse for sutring, og dette opplever jeg som sutring.

Anonymkode: 3c0ff...eaf

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ser de opp til USA? Utrolig overfladisk og et sykt fokus på materialisme. Er det det folk drømmer om i landet ditt? Masse ting?

Hva sier de egentlig om nordmenn? Kalde?

Hvorfor lever de bedre av sin lønn hjemme? Lavere skatt?

Jeg er helt enig der! Men det henger nok igjen fra gammelt av. Jeg tror ikke dere ønsker å vite hva de sier. En av gjengangere er hygiene blant annet , de mener nordmenn stinker. Ikke av krydder eller melk men rett og slett uvasket. Mange av mennene har sluttet å ligge ons med norske kvinner da de ikke tørr lenger grunnet hygiene. At nordmenn er falske smiler deg i ansiktet og stikker deg i ryggen. At de er utrolig treige både væremåten og hode. Det er veldig mye mer men ønsker ikke å såre noen.

Grunnen til at de lever bedre av sin lønn hjemme er rett og slett fordi de som er utdannede personer har bedre lønn i forhold til utgiftene. Det er ikke lavere skatt (tvert i mot) men det er lønnet bedre. For som de sier nytter det ikke med lønningen når du må bruke så mye penger på å leve.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig der! Men det henger nok igjen fra gammelt av. Jeg tror ikke dere ønsker å vite hva de sier. En av gjengangere er hygiene blant annet , de mener nordmenn stinker. Ikke av krydder eller melk men rett og slett uvasket. Mange av mennene har sluttet å ligge ons med norske kvinner da de ikke tørr lenger grunnet hygiene. At nordmenn er falske smiler deg i ansiktet og stikker deg i ryggen. At de er utrolig treige både væremåten og hode. Det er veldig mye mer men ønsker ikke å såre noen.

Grunnen til at de lever bedre av sin lønn hjemme er rett og slett fordi de som er utdannede personer har bedre lønn i forhold til utgiftene. Det er ikke lavere skatt (tvert i mot) men det er lønnet bedre. For som de sier nytter det ikke med lønningen når du må bruke så mye penger på å leve.

Hva var bra fra gammelt av med USA da?

Jeg misliker jo Norge selv så ser ikke hva som er sårende med det.

Skrevet
19 timer siden, SoWhat? skrev:

Joda, Norge er et godt land å bo i det. Men noen ganger så blir en nesten hjernevasket til å tro at Norge er best. Hvis alle hadde mulighet og økonomi til det, så tror jeg nok en del nordmenn ville flyttet til ulike andre land. Hvilket mange også selvsagt gjør! Så ja, Norge er bra, men det er faktisk ikke best for alle. 

Syns det er greit at Ts provoserte litt. 

Og der har du svaret ditt: hvis man har økonomi til det. 

Altså er det viktig at man sikrer seg på en annen måte enn hva man trenger i Norge om man skal flytte til et annet land. 

Godt å ha sekken full av penger så man kan leve som konge. 

Anonymkode: 5a494...f0d

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg vanskelig for å tro på. Det her går vel under "vi er bedre enn alle andre", litt slik mange nordmenn prater om utlendinger. 

Nei, det er ikke sårende, for jeg vet jo det ikke er sant :P

• Liker 4
Skrevet
På 26.9.2019 den 23.31, AnonymBruker skrev:

Er selv en etnisk norsk kvinne på 25 men jeg hater Norge. Har bodd noen år i utlandet og kommer til å emigrere når utdannelsen er over. Jeg vil bidra minst mulig til dette landet. Konforme og patetiske mennesker, ingen ambisjoner eller innsatsvilje, lat arbeidskultur, mange som snylter på nav og ødelegger velferdsstaten, mange naive på andre områder innen politikk. Hvordan orker dere å leve i dette forkvaklede landet? Det finnes ingenting positivt her. Null null null. 

Hade. 🙋🏼‍♀️

200w.webp?cid=790b76111db98d0b2e51525d06

• Liker 4
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg vanskelig for å tro på. Det her går vel under "vi er bedre enn alle andre", litt slik mange nordmenn prater om utlendinger. 

Nei, det er ikke sårende, for jeg vet jo det ikke er sant :P

Jeg har bodd i Norge hele livet. Eneste gangen jeg har merket at folk stinker svette er når det er over 30+ grader. Men det er kanskje ikke så rart da. Da kan man merke det hvis man står i køen på butikken f.eks. Ellers høres dette veldig merkelig og generaliserende ut, og hvorfor i helvete har dere en slags gruppe hvor dere snakker ned om nordmenn  ? Har dere ikke bedre ting å finne på? Sentraleuropeisk land sier du... er vel ikke så vanskelig å tenke hvilket land det er snakk om her, fordi det er over 100 000 mennesker som jobber her som er fra et sentraleuropeisk land (Men korriger men om jeg tar feil)... Dere tåler ikke akkurat at folk kritiserer deres land heller for å si det sånn 😛

Anonymkode: a6228...1a1

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i Norge hele livet. Eneste gangen jeg har merket at folk stinker svette er når det er over 30+ grader. Men det er kanskje ikke så rart da. Da kan man merke det hvis man står i køen på butikken f.eks. Ellers høres dette veldig merkelig og generaliserende ut, og hvorfor i helvete har dere en slags gruppe hvor dere snakker ned om nordmenn  ? Har dere ikke bedre ting å finne på? Sentraleuropeisk land sier du... er vel ikke så vanskelig å tenke hvilket land det er snakk om her, fordi det er over 100 000 mennesker som jobber her som er fra et sentraleuropeisk land (Men korriger men om jeg tar feil)... Dere tåler ikke akkurat at folk kritiserer deres land heller for å si det sånn 😛

Anonymkode: a6228...1a1

Det er ikke Polen om du tenker på det. Det er ikke så mange her fra det landet jeg snakker om. Og det er ikke svette de sikter til men spesielt lukt nedentil på mangel av dusjing! Vi er vandt til å dusje daglig mens det ikke gjøres her i Norge. Jeg kan låve deg at det er ingen som kritiserer vårt eget land mer enn oss selv😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...