Gå til innhold

Norge er dritt

Fremhevede innlegg

Skrevet

MDette var en underholdende tråd. Kom til side 4 da jeg ikke orket mer av selvgode og moraliserende innlegg. Lærte en ting på de sidene og det var at du er pliktig til å elske Norge, sette pris på velferden her, og at ingen land er bedre å bo i. Helt bastant med pekefingre. 😆

Hvis noen sier noe negativt om Norge, så skjer det samme hver gang : en blir fortalt at en må være ydmyk og takknemlig for å bo her. For det er jo best. På alle mulige måter. Jaja

Nå satt Ts ting på spissen her, men hn hadde flere poeng. Men neeiida, hn sa at Norge er dritt, så da måtte dere jo sette hn på plass! Godt jobba. Eller, ikke akkurat.

Ps  jeg elsker Norge, bare for å si det. Ellers blir jeg vel bedt om å dra dit jeg kommer fra igjen 🤣

Men hallo. Selvgodheten topper seg noen ganger

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

MDette var en underholdende tråd. Kom til side 4 da jeg ikke orket mer av selvgode og moraliserende innlegg. Lærte en ting på de sidene og det var at du er pliktig til å elske Norge, sette pris på velferden her, og at ingen land er bedre å bo i. Helt bastant med pekefingre. 😆

Hvis noen sier noe negativt om Norge, så skjer det samme hver gang : en blir fortalt at en må være ydmyk og takknemlig for å bo her. For det er jo best. På alle mulige måter. Jaja

Nå satt Ts ting på spissen her, men hn hadde flere poeng. Men neeiida, hn sa at Norge er dritt, så da måtte dere jo sette hn på plass! Godt jobba. Eller, ikke akkurat.

Ps  jeg elsker Norge, bare for å si det. Ellers blir jeg vel bedt om å dra dit jeg kommer fra igjen 🤣

Ikke sant? Men jeg lurer på om grunnen til at nordmenn er litt sensitive er fordi de har slitt med å være et uavhengig land i så mange år. At noen derfor tenker at må være mer takknemmlig nå ? Men problemet med at når folk bare ser at ting er ''perfekt'', så blir det aldri noe å forbedre...

Tror jeg har fått med meg etter å ha lest på forumet at du er opprinnelig fra Italia, de er jo også ganske stolte av landet sitt og ihvertfall maten 😄 (noe de har mer grunn til enn oss for å si det sånn)

Anonymkode: a6228...1a1

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant? Men jeg lurer på om grunnen til at nordmenn er litt sensitive er fordi de har slitt med å være et uavhengig land i så mange år. At noen derfor tenker at må være mer takknemmlig nå ? Men problemet med at når folk bare ser at ting er ''perfekt'', så blir det aldri noe å forbedre...

Tror jeg har fått med meg etter å ha lest på forumet at du er opprinnelig fra Italia, de er jo også ganske stolte av landet sitt og ihvertfall maten 😄 (noe de har mer grunn til enn oss for å si det sånn)

Jeg syns jo det er interessant å se nordmenn fra både innsiden og utsiden, og jeg tror vel egentlig at en alltid bør være litt forsiktig med å kritisere utenfra. Det faller sjelden i god jord, for det blir sånn nasjonalistisk stolthet som resulterer i fullt forsvar. Eller angrep. Jeg tror det gjelder alle land i mer eller mindre grad. En liker ikke utlendingers kritikk 🙂 selv om de faktisk kan være de mest objektive, eller treffe spikeren på hodet.

Men her var det få som virkelig leste hva Ts skrev. Mulig hn mente å bare provosere med overskriften, men provokasjoner er nyttig! 

Ja, Italia. Det er nesten et hellig forhold til mat. Noe som gjorde at jeg måtte spise restemat istedenfor pizza i dag. En hiver nemlig ikke mat 😮 Jeg elsker norsk mat 😄

Skrevet
På 27.9.2019 den 1.00, AnonymBruker skrev:

Joda, mange land som tilbyr like gode velferdsordninger + bedre helsevesen + bedre og varmere befolkning + finere natur og bygninger og at alt er billigere, fungerer raskere og lettere å få jobb. Her i Norge er folk så dårlige og fjerne og treige til å utføre viktige jobber. Har bodd i Sverige og der er ting det hakket bedre og Danmark og Sveits. I Sverige får man jobb med en gang man drar ned på aformidlingen, de investerer og er veldig opptatt av tannhelse og man får gratis tannlege der, nye kreftmedisinen får man også der. I Norge får man ikke stående MR hvis man krasjer og får store nakkeplager og man må betale selv for behandling. Lista er lang. Norge, Nord Korea og Syria æsj

Anonymkode: f3c0c...472

Eeeh..så det er bare for gøy at svenskene må immigrere til Norge for å få jobb og en plass å bo altså..?

Anonymkode: c0240...6e8

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Har de siste årene vert imponert over alle de flotte kjøpesenterene som har vokst opp rundt om i landet,  velfylte m/  en høy andel klesbutikker, og eit tilsynelatende  velfylte varebeholdninger både hos  Rema 1000 , Kiwi etc.   Trodde at Norge var et av verdens beste land å bo i men mye har endret seg siste 20-30 årene etter oljekranene vart opnet.     

Har de siste årene feriert hos noen på slekttreeet  bosatt i New York , og etter noen besøk på mange av  kjøpesenterene også  div.  , matbuttikker der så  er eg slettes ikkje  lenger så imponert over hverken standard eller  vareutvalget hverken hos Kiwi. Rema 1000, og de fleste andre matbutikkene.    klær  fås kjøpt hos mange kjæder til en langt høgere kvalitet og mye lavere pris en hva ein må  betale for importvarer  fra China, Taiwan,  Korea.  etc.her i Norge.

Bensinpriser til det halve en hva ein betaler i Oljelandet Norge, og igjennomgående høgere standard på bilene en i Norge Norge.      Flere og flere  biler kjører i USA  på gass , og  nesten ingen El-biler finnes  i trafikken, og  tydelegvis er eit særnorsk fenomen.  Selvbetjening passkontroll mange år før det blei innført på Gardermoen.    Nesten ikkje  fnugg av papir, tombosker,  og  annet søppel å sjå lang veinettet i mils omkrets.   Men norge skal liksom vera eit forgangsland når det gjeld å ta vare på miljøet m/ "miljørop " og her flyt det av tome blekkbokser, flasker .       Besøkte en kilometer lang badestarnd og ikkje fnugg av søpper å sjå noe sted.       

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er veldig bra når man ser at det er forbedringspotensiale! Men, jeg liker ikke når folk bare kritiserer (samtidig som de tar alle velferdsgodene for gitt) og aldri selv klarer å komme med forslag til løsninger. Det er så lite konstruktivt, og..harry! Da klager man bare for å klage. 

• Liker 5
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du jeg følte meg overlegen i et annet vest-europeisk land? Finnes mange rike i Vest-Europa. 

En vanlig arbeider? Studerer medisin og skal spesialisere meg innen et av de beste betalte feltene. Tviler på at så mange slår meg på lønn eller interessant jobb. 

Anonymkode: b6ae8...bab

Hvilket vest-europeisk land? Det er stor forskjell på ulike land.

Du kan finne positive og negative ting ved alle land. Men hatet ditt mot Norge ser ut til å være basert på noe irrelevant. Hadde du vært født i et nærmest hvilket som helst annet land så hadde du med all sannsynlighet fått det enda verre.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett, jeg har ikke problemer med å forstå at folk ikke synes Norge er rosenrødt slik som mange andre. Det finnes noen få bra ting, men det er også MANGE ulemper. Et samfunn som stadig blir mer og mer kaldt foreksempel.

Synes også (bortsett fra at nordmenn flest ikke stjeler eller slår ned folk) at det er ellers lite moral... Er jo bare å lese de utallige trådene her om folk som sier de liker å stjele kjærester osv, utroskap virker å være veldig mye høyere i Norge enn andre land. det gjør det slik at folk som har lyst på seriøs partner kanskje må se utenlands istedet, for her virker det å være lite ærlige mennesker gitt.

Ingen land er rosenrøde, men Norge er bedre enn det meste annet. Hva mener du med at samfunnet blir "mer og mer kaldt"? Det er da ikke noe kaldere enn andre samfunn. Tvert imot, Norge har en ganske enestående kultur basert på tillit. Det kan sikkert stemme at dette tillutsgrunnlaget eroderes med impulser fra andre steder, men det betyr ikke at ikke Norge fortsatt er mye bedre enn omtrent alt annet.

Og dette med moral er bare piss. Du tror det er noe bedre i andre land? Hahahahahahaha...

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

Det er ikke det at Norge er perfekt eller bedre på alt annet enn alle andre, men å rakke ned på Norge som TS har gjort blir bare latterlig.

Og ja, Norge er et av de aller beste landene å bo i, i hele verden, basert på de fleste objektive kriterier.

Klart man må sette irrasjonelt vås på plass. Vedkommende hater bare Norge fordi hun hadde en vanskelig barndom. Som om hun ville hatt en bedre barndom hvis hun hadde vokst opp i et annet land, liksom. LOL.

Det er TS som er selvgod.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har sagt at Norge er perfekt. Når du må ty til løgn så skjønner man at du bare er ute etter å trolle.

• Liker 1
Skrevet (endret)
48 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Har de siste årene vert imponert over alle de flotte kjøpesenterene som har vokst opp rundt om i landet, og velfylte m/  en høy andel klesbutikker, vareutvalget vi har å velge i på Rema 1000 , Kiwi etc.   Trodde at Norge var et av verdens beste land å bo i men mye har endret seg siste 20-30 årene etter oljekranene vart opnet.     

Har de siste årene feriert hos noen på slekttreeet  bosatt i New York , og etter noen besøk på mange av  kjøpesenterene og , matbuttikker der så  er eg slettes ikkje  lenger så imponert over vareutvalget hverken hos Kiwi. Rema 1000, og de fleste andre matbutikkene.    klær  fås kjøpt hos mange kjæder til langt høgere kvalitet og mye lavere pris en hva ein her på betale for importvarer  fra China, Taiwan,  Korea.  etc.     Bensinpriser til det halve en hva ein betaler i Oljelandet Norge, og bilparken av igjennomgående høgere standard en i Norge.      Flere og flere  biler kjører på gass , og  nesten ingen El-biler å sjå i trafikken som tydelegvis er eit særnorsk fenomen.   Imponert over logistikken i byen New York, og kanskje har nordmenn noe å lære av her.    

Så fint at du koste deg på ferie. Det er fint å reise på ferie og unne seg litt ekstra. Denne luksusen kan ikke millioner av amerikanere unne seg, da de lever fra lønning til lønning. Over en halv million amerikanere går for eksempel personlig konkurs hvert år på grunn av gjeld relatert til helsehjelp.

Så lenge man er velstående og privilegert så er det stort sett greit i de fleste land. Men som turist som ikke har måttet vokse opp i en vanlig arbeiderfamilie i USA så er det nok vanskelig å skjønne hvordan de sliter i det daglige. USA er ikke så fryktelig fantastisk for dem. Og The American Dream? Det burde hete The Norwegian Dream. Det er mye, mye enklere å klatre på den sosiale rangstigen i Norge. I USA er det nærmest umulig på grunn av de stadig økende forskjellene. Vi har økende forskjeller i Norge også, men ikke så ekstremt som i USA. På grunn av våre sosiale sikkerhetsnett så er det enklere å komme seg opp og frem i Norge.

Eier man ikke empati og har holdningen "føkk de fattige, jeg har fått mitt" så er sikkert USA helt fantastisk.

Og så kan man jo spørre seg om forbrukskulturen i USA (som vi i stor grad har importert hit til Norge) er bærekraftig. Den er jo ikke det. Jeg minner om miljøproblemene vi står overfor, og særlig den globale oppvarmingen.

Tesla Model 3 er forresten en av de mestselgende bilene i sitt segment i USA.

Endret av jabx
  • Liker 8
Skrevet

I Norge er alt "perfekt", men likevel, de som sliter, sliter. Og fordi landet liksom skal være så perfekt så er det stigmatiserende å ikke leve dette perfekte livet selv, synes jeg. Det snakkes mye om at "her får alle hjelp", men i realiteten er det store mørketall og fryktelig mange triste historier. 

Sånn sett er det bedre å være i land hvor det er mer godtatt å være "ikke fullt så perfekt". De har kanskje et dårligere teoretisk utgangspunkt ("velferdstat"), likevel er de ofte mer medmenneskelige, folk blir ikke like mye sett ned på om de sliter litt. Jeg snakker om endel andre europeiske land nå, ikke Usa eller utviklingsland.

Anonymkode: 050b5...9ff

Skrevet
7 minutter siden, jabx skrev:

Det er ikke det at Norge er perfekt eller bedre på alt annet enn alle andre, men å rakke ned på Norge som TS har gjort blir bare latterlig.

Og ja, Norge er et av de aller beste landene å bo i, i hele verden, basert på de fleste objektive kriterier.

Klart man må sette irrasjonelt vås på plass. Vedkommende hater bare Norge fordi hun hadde en vanskelig barndom. Som om hun ville hatt en bedre barndom hvis hun hadde vokst opp i et annet land, liksom. LOL.

Det er TS som er selvgod.

Joda, Norge er et godt land å bo i det. Men noen ganger så blir en nesten hjernevasket til å tro at Norge er best. Hvis alle hadde mulighet og økonomi til det, så tror jeg nok en del nordmenn ville flyttet til ulike andre land. Hvilket mange også selvsagt gjør! Så ja, Norge er bra, men det er faktisk ikke best for alle. 

Syns det er greit at Ts provoserte litt. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er alt "perfekt", men likevel, de som sliter, sliter. Og fordi landet liksom skal være så perfekt så er det stigmatiserende å ikke leve dette perfekte livet selv, synes jeg. Det snakkes mye om at "her får alle hjelp", men i realiteten er det store mørketall og fryktelig mange triste historier. 

Sånn sett er det bedre å være i land hvor det er mer godtatt å være "ikke fullt så perfekt". De har kanskje et dårligere teoretisk utgangspunkt ("velferdstat"), likevel er de ofte mer medmenneskelige, folk blir ikke like mye sett ned på om de sliter litt. Jeg snakker om endel andre europeiske land nå, ikke Usa eller utviklingsland.

Du har et stort poeng her ja. Ingen er så ulykkelige som de som er det blant alle vellykkede

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du folk gjør som er "perfekt"? Hvilke liv ser du til daglig som er "perfekte"? Hva gjør disse menneskene med livet sitt som du refererer til som perfekte?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt er slett ikke perfekt i Norge, og ingen påstår det. Dette med å leve perfekte liv har du over hele verden.

Alle får ikke hjelp i Norge, men flere får hjelp enn de fleste andre steder.

Hvor er det godtatt å være "ikke fullt så perfekt"? I land som de du snakker om her er det jo enda større grad av sosial utstøtelse og straff for de som skiller seg ut.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, SoWhat? skrev:

Joda, Norge er et godt land å bo i det. Men noen ganger så blir en nesten hjernevasket til å tro at Norge er best. Hvis alle hadde mulighet og økonomi til det, så tror jeg nok en del nordmenn ville flyttet til ulike andre land. Hvilket mange også selvsagt gjør! Så ja, Norge er bra, men det er faktisk ikke best for alle. 

Syns det er greit at Ts provoserte litt. 

Hvis man har penger så vil man kunne ha det bra nesten hvor som helst.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, jabx skrev:

Alt er slett ikke perfekt i Norge, og ingen påstår det. Dette med å leve perfekte liv har du over hele verden.

Alle får ikke hjelp i Norge, men flere får hjelp enn de fleste andre steder.

Hvor er det godtatt å være "ikke fullt så perfekt"? I land som de du snakker om her er det jo enda større grad av sosial utstøtelse og straff for de som skiller seg ut.

Hva er dette med perfekte liv? Hvilke perfekte liv lever folk i Norge?

Skrevet
8 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du har et stort poeng her ja. Ingen er så ulykkelige som de som er det blant alle vellykkede

Da er det jo bra at Norge er et av de landene med størst grad av utjevning av sosiale ulikheter.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er dette med perfekte liv? Hvilke perfekte liv lever folk i Norge?

Det var ikke jeg som påstod at noen lever perfekte liv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...