Gå til innhold

Norge er dritt

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 29.9.2019 den 20.09, Anonym Bruker skrev:

USA er eit stort land, og Norge  som "pianøtt" å regne i forhold.    Fult klar over at det  i USA  har langt fleire munner å mette en  molbolandet  Norge.    Kjøpte m.a.  T-skjorter i USA  til omlag 15 doller pr. stk,  (kr. 120)   og  omlag det ein må betale for en T-skjorte i Norge importert fra China , Taiwan etc.     Kom til Gardermoen klesbutikk og der  kostet  denne  kr. 900,- 

Av hver krone vi tjener i Norge går  omlag 80  % tilbake til statskassa, og  de aller fleste nordmenn finansierer idag sin velferd m/ lånte penger.    Norge har eit av verdens beste velferdssystemer, og vel bra for mange, men vi må betale en høy pris for ha det det slik.    Skjønner ikkje hvordan folk flest kunne overleve  "før" vi fekk alle desse velferdsgodene   fra NAV.    Til tross for at det meste idag  blir digitalisert ,så øker antall byråkrater,  og flere som sitter foran en dataskjerm og skal sjekke hva den enkelte laster ned.       

Stadig ferre som er i produktiv arbeid, og stadig flere som havner på eit eller annet trygdebudsjett.

Nå roter du fælt. Vi betaler slett ikke en høy pris for velferdssystemet. Amerikanerne betaler derimot en høy pris for deres dårlige velferdsysstem. Mange dør hvert år fordi de ikke har råd til helseforsikring, og en halv million går personlig konkurs som følge av helseregninger. Samtidig gjør Norge det bedre enn USA på det meste, fra lavere spedbarnsdødelighet, til høyere levealder, til bedre helse generelt.

Kom tilbake når du er tørr bak ørene, du. For livserfaring har du ikke.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 29.9.2019 den 20.11, AnonymBruker skrev:

Ehh. Norge er lik Eirik Jensen og korrupsjon. Er bare toppen av isfjellet. Eventyr som alle tror på om at det er så bra.

Anonymkode: 93b76...eed

Norge er et av de minst korrupte landene i verden. En enkeltsak endrer ikke dette. Skjerp deg.

• Liker 1
Skrevet
På 29.9.2019 den 20.52, AnonymBruker skrev:

Norge er regnet som et av verdens beste land å bo i, på papiret -men det er jo akkurat dette da, når det kommer til de svakeste i samfunnet så sliter vi -det er et stort gap der, og har du ikke alt på stell blir du med en gang stigmatisert og må kjempe mye mer for å få ting på stell. Her snakkes det om å "kun ha en master", mens det noen andre steder blir sett på som mer enn nok og vel så det.

I endel andre land har det kanskje dårligere råd generelt, folk jobber mer, har hardere liv selv om de har god utdannelse og gode jobber -men det er heller ikke like viktig å ha de dyreste merkeklærne, den nyeste interiørmoten og den dyreste bilen for like mange som det er for Nordmenn. Vi har Fretex, andre land flommer over av bruktmarkeder. Vi har en appelstore i alle store og mindre byer, 22 for å være eksakt, fordelt på 5millioner mennesker -jeg sjekket akkurat et annet land sør i europa, 10millioner mennesker og 7 butikker. I samme land vet jeg at de aller fleste som bor litt utenfor byen har egen grønnsakshage, de har byhager over alt, de forsørger seg selv mer utenfor lønningen fra jobben -i Norge, hvor mange stikker hendene i jorda? Ikke mange.

I det samme landet blir folk omtrent tvunget til å gå i terapi for den minste ting, tilbudet er i allefall der og de spør bare du nevner til legen at grunnen til nakkeproblemet ditt mest sannsynligvis er stress i livet. I Norge kjemper folk for å få plass og en må vente i månedsvis, og mange opplever avslag "du er ikke syk nok". Det landet jeg snakker om har større arbeidsledighet, men færre som er utsatt for reell fattigdom.

Hvor? De landene jeg tenker på aller først er Nederland, Portugal og Belgia f.eks, til og med Danmark gjør det bedre enn oss, Tyskland og på et vis, men der er forskjellene fryktelig store innad i landet og de har større stor-industri, de er jo også ekstremt mange mennesker. Noen av de landene jeg ikke ser "opp til" når det kommer til disse spørsmålene må vel bli Spania og England

Sier bare at Norge liksom er så bra på papiret, høyere levestandar og lavere (synlig) korrupsjon -men andre jeg nevner virker som om de forsøker å hjelpe sine svakeste med et større hjerte, og det savnes veldig i Norge.

Anonymkode: 050b5...9ff

Mye svada her. De svakeste i samfunnet sliter i alle land. I Norge sliter de mindre enn i de fleste andre land på grunn av forholdsvis gode sosiale sikkerhetsnett.

Du gulper opp vage påstander om disse andre landene der folk er så lykkelige selv om de må jobbe ræva av seg og knapt har fritid. LOL.

Landene du ramser opp er stort sett ganske like Norge. Vi har dog hakket bedre velferdstjenester enn de fleste av dem, og tar bedre vare på folk som faller utenfor.

Du bare synser med svada om "større hjerte", men har ikke annet enn tomme ord å komme med. Gjesp.

• Liker 3
Skrevet
På 30.9.2019 den 0.43, AnonymBruker skrev:

Hmm visste ikke om jeg ville skrive her men gjør det allikevel. Jeg er fra ett sentraleuropeisk land. Er født der men vokste for det meste opp i Norge. Bodd i flere land i Europa og kjenner til en del kulturer. Jeg er nå gift med en nordmann og har det helt greit her. Mye er positivt men mye er også negativt. I Norge er man vokst opp med at Norge er best helt fra barnsben av. Men i det landet jeg kommer fra er det omvendt. Der er vesten, Nord-Europa, England for ikke snakk om USA det store. Veldig mange har kommet hit for å jobbe. Veldig mange har dratt tilbake. De trives ikke. Liker ikke nordmenn av mange årsaker. Det som er gjengs i de fleste Facebook postene (fra vår gruppe) er at det veldig mange nordmenn tror de er så fantastiske på ler andre folk av dem. Mange orker rett og slett ikke å være her og flytter hjem. Og det er ikke pga at de ikke for jobber eller ikke har utdannelse mange kommer hit med gode utdannelser og forlater gode jobber til de innser at dette ikke var så lukrativt allikevel og at de lever bedre hjemme av sine lønninger enn her.

Anonymkode: 096cf...ab3

Så andre ler av at vi har blant verdens laveste barnedødelighet, høyeste levealder, generell helse, osv.? Jaja, de får dra tilbake til de fantastiske landene sine der de dør unge og må slite seg ihjel.

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, jabx skrev:

Dette er bare svada fra din side. Poenget er at Norge har større utjevning av forskjeller. Ingen har sagt at Norge er perfekt, men det er bedre enn det meste annet på akkurat dette med "ulykkelig sammen med vellykkede".

Tar det til etterretning. Men ser pr nå at vi ikke er enige 

Skrevet
På 30.9.2019 den 9.24, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig der! Men det henger nok igjen fra gammelt av. Jeg tror ikke dere ønsker å vite hva de sier. En av gjengangere er hygiene blant annet , de mener nordmenn stinker. Ikke av krydder eller melk men rett og slett uvasket. Mange av mennene har sluttet å ligge ons med norske kvinner da de ikke tørr lenger grunnet hygiene. At nordmenn er falske smiler deg i ansiktet og stikker deg i ryggen. At de er utrolig treige både væremåten og hode. Det er veldig mye mer men ønsker ikke å såre noen.

Haha, dette må være noe av det dummeste jeg har lest.

Svadaen om hygiene gidder jeg ikke kommentere, men det med å stikke noen i ryggen er jo helt motsatt. Her motsier du deg selv. Først så er nordmenn så kalde og smiler ikke til noen, men i neste øyeblikk smiler de til deg og så stikker deg i ryggen?!

Haha, dere klarer ikke engang la være å motsi dere selv når dere skal hetse Norge.

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Tar det til etterretning. Men ser pr nå at vi ikke er enige 

Du er ikke enig i at Norhe har en av de absolutt beste velferdsstatene? 

Anonymkode: 5a494...f0d

Skrevet
På 30.9.2019 den 16.58, AnonymBruker skrev:

Det er ikke Polen om du tenker på det. Det er ikke så mange her fra det landet jeg snakker om. Og det er ikke svette de sikter til men spesielt lukt nedentil på mangel av dusjing! Vi er vandt til å dusje daglig mens det ikke gjøres her i Norge. Jeg kan låve deg at det er ingen som kritiserer vårt eget land mer enn oss selv😂

Anonymkode: 096cf...ab3

Nordmenn flest dusjer minst en gang om dagen, luringen.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke enig i at Norhe har en av de absolutt beste velferdsstatene? 

Anonymkode: 5a494...f0d

Det kommer nok an på hva du legger i "velferd"

Skrevet
På 30.9.2019 den 17.18, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, dette blir for dumt😂. Nordmenn lukter nedentil?? Snuser dere folk mellom beina? Og tro meg, de aller fleste nordmenn dusjer hver dag! Vet ikke hva slags miljø du ferdes i hvis du stadig opplever stinkende folk.

Anonymkode: f6840...085

Vedkommende omgås vel sine egne landsmenn da, og siden det er disse som snakker om lukt nedentil så er det vel seg selv de snakker om da.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at nordmenn flest hadde oppført seg som de i EXIT hvis de hadde vært rike.

Det gjelder alle folkeslag.

Sitat

Ikke glem at dere stammer fra fattige fiskere og en skål grøt om dagen var en luksus før i gamle dager.

Hva så? De færreste i Norge har fattige foreldre. Det er irrelevant om generasjonene før det igjen var fattige.

• Liker 1
Gjest Sirkelen
Skrevet

Hvis folk tydelig kan forklare hva de mener er feil med Norge, går det an å diskutere løsninger og forbedringsforslag. Jeg synes denne tråden blir veldig vag og preget av emosjonelle utbrudd uten substans. Samfunnskritikk behøves, men den må være rettet mot noe og poengtert.

Vi har alle dårlige perioder og dårlige dager, men å slenge ut sure kommentarer mot hele samfunnet blir lite konstruktivt. Det er nok selvpisking her i landet, kanskje det nærmeste en utopi verden har sett.

Skrevet
På 14.10.2019 den 19.19, Sirkelen skrev:

Hvis folk tydelig kan forklare hva de mener er feil med Norge, går det an å diskutere løsninger og forbedringsforslag. Jeg synes denne tråden blir veldig vag og preget av emosjonelle utbrudd uten substans. Samfunnskritikk behøves, men den må være rettet mot noe og poengtert.

Vi har alle dårlige perioder og dårlige dager, men å slenge ut sure kommentarer mot hele samfunnet blir lite konstruktivt. Det er nok selvpisking her i landet, kanskje det nærmeste en utopi verden har sett.

Nå er det jo slik at samfunn stadig endrer seg. Det er ikke noe galt med Norge i forhold til natur, Naturen her er den beste! Ingen tvil. Men Jeg begynner å ikke føle meg trygg i Norge lenger. Har vurdert å flytte i fremtiden da jeg tror at landet blir mer og mer ''politisk'' splittet der alt skal handle om politikk, og de som ikke mener det samme som andre blir utstøtt av samfunnet totalt.

Jeg begynner å føle mer og mer at måten man gjør ting i Skandinavia bare er latterlig. Man gir altfor milde straffer til folk som voldtar, og dreper osv. Hvorfor tror man at sånne folk kan endre seg?? Er det ikke litt vel naivt ? Det finnes ikke noe behandling for sosiopati, det er noe alle psykiatere er enig om... Men rettsystemet mener at disse kan ut igjen altså?

Et samfunn der hookup er viktigere enn familieverdier. Jeg føler meg mer og mer utilpass. 

Folk bryr seg mer om å se bra ut for ''politisk korrekthet'' enn hva de egentlig tenker. Stemmer det??

Rart at et land har så høye skilsmisser...

Jeg begynner å føle meg utilpass i dagens skandinaviske samfunn. Jeg føler meg ikke hjemme lenger. Men jeg har ikke noe annet hjem heller, så hvor skal jeg finne mitt hjem?

Hvor kan jeg flytte? Et rolig og fredelig sted. Hvor folk holder seg mest til seg selv, og er fredelige? Litt som Skandinavia på 90-tallet kanskje. Hvor det ikke er for varmt?

Jeg vet at dette ikke bare er unikt for Skandinavia generelt, og mange land har samme problem... Jeg bare føler meg trist over det hele. Fremtiden såg så lys ut før... Nå gjør den ikke det.

Anonymkode: a6228...1a1

Gjest Sirkelen
Skrevet
På 28.9.2019 den 19.41, jabx skrev:

Igjen, nei, serien er ment å vise hvordan noen av de aller rikeste holder på. Det gjenspeiler altså ikke norsk kultur generelt.

Jeg har ikke sett «Exit» og har ikke det minste ønske om å gjøre det. Selvfølgelig skildrer den et snevert miljø totalt blottet for moralske verdier, ikke samfunnet som helhet. Men interessen for denne frastøtende serien forteller litt om «nivået» i Norge. Forfall, overforbruk og nihilisme er gøy, noe som lyser opp i en grå hverdag.

Nordmenn har svak kultur og bryr seg som regel lite om ekte verdier. Det er ikke noe unikt for vårt land, men er sant likevel.

Skrevet

Ryddet for latterliggjøring. 

_popcorn_, mod

Gjest Sirkelen
Skrevet
På 16.10.2019 den 14.05, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo slik at samfunn stadig endrer seg. Det er ikke noe galt med Norge i forhold til natur, Naturen her er den beste! Ingen tvil. Men Jeg begynner å ikke føle meg trygg i Norge lenger. Har vurdert å flytte i fremtiden da jeg tror at landet blir mer og mer ''politisk'' splittet der alt skal handle om politikk, og de som ikke mener det samme som andre blir utstøtt av samfunnet totalt.

Jeg begynner å føle mer og mer at måten man gjør ting i Skandinavia bare er latterlig. Man gir altfor milde straffer til folk som voldtar, og dreper osv. Hvorfor tror man at sånne folk kan endre seg?? Er det ikke litt vel naivt ? Det finnes ikke noe behandling for sosiopati, det er noe alle psykiatere er enig om... Men rettsystemet mener at disse kan ut igjen altså?

Et samfunn der hookup er viktigere enn familieverdier. Jeg føler meg mer og mer utilpass. 

Folk bryr seg mer om å se bra ut for ''politisk korrekthet'' enn hva de egentlig tenker. Stemmer det??

Rart at et land har så høye skilsmisser...

Jeg begynner å føle meg utilpass i dagens skandinaviske samfunn. Jeg føler meg ikke hjemme lenger. Men jeg har ikke noe annet hjem heller, så hvor skal jeg finne mitt hjem?

Hvor kan jeg flytte? Et rolig og fredelig sted. Hvor folk holder seg mest til seg selv, og er fredelige? Litt som Skandinavia på 90-tallet kanskje. Hvor det ikke er for varmt?

Jeg vet at dette ikke bare er unikt for Skandinavia generelt, og mange land har samme problem... Jeg bare føler meg trist over det hele. Fremtiden såg så lys ut før... Nå gjør den ikke det.

Jeg er veldig enig i mye av det du skriver, det har vært mange negative utviklingstrekk. Mindre samhold, mer politisk splittelse, mer kriminalitet, mindre stabile kjærlighetsforhold. Listen er lang, og jeg deler også mye av din nostalgi. Men jeg tror ikke løsningen er å flytte herfra, men bite tenna sammen og prøve å leve livet slik man mener er riktig. Det finnes alltid meningsfeller der ute.

Skrevet

Om Norge ikke er dritt, så kommer det ihvertfall til å bli det om kort stund. Er jo bare å se hvordan ting utvikler seg.

Hele fremtiden er kjørt her til lands. Good job. Nå må vi være redd for å bli utsatt for vold bare vi tar oss en joggetur på kvelden.

Gjest Sirkelen
Skrevet

Det handler mye om øynene som ser.

Det er en ærlig sak å ikke like mennesker, deres holdninger og levemåte, men hvorfor skille ut Norge som spesielt ille? Folk kan være mye verre andre steder. 

Helsevesenet er forøvrig et dårlig sted å jobbe om man (som meg) ikke liker så godt å forholde seg til mennesker. Man må ha et ærlig forhold til seg selv, det er viktig.

Gresset er ofte ikke grønnere på den andre siden. I tillegg synes jeg man skylder sitt hjemland å bidra etter evne. Man skylder faktisk landet sitt alt. Tenk om du var født i Afrika eller Midtøsten? Da hadde du hatt virkelig grunn til å klage.

Skrevet
7 timer siden, Sirkelen skrev:

Det handler mye om øynene som ser.

Det er en ærlig sak å ikke like mennesker, deres holdninger og levemåte, men hvorfor skille ut Norge som spesielt ille? Folk kan være mye verre andre steder. 

Helsevesenet er forøvrig et dårlig sted å jobbe om man (som meg) ikke liker så godt å forholde seg til mennesker. Man må ha et ærlig forhold til seg selv, det er viktig.

Gresset er ofte ikke grønnere på den andre siden. I tillegg synes jeg man skylder sitt hjemland å bidra etter evne. Man skylder faktisk landet sitt alt. Tenk om du var født i Afrika eller Midtøsten? Da hadde du hatt virkelig grunn til å klage.

Hvorfor er ikke helsevesenet bra fordi man ikke er så glad i folk generelt? Man må forholde seg til folk i nesten alle yrker.

Midtøsten flyttes jo til oss i enorme antall så det er ikke lenge til Norge blir nettopp like dårlig som det er der.

Anonymkode: b6ae8...bab

Gjest Sirkelen
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ikke helsevesenet bra fordi man ikke er så glad i folk generelt? Man må forholde seg til folk i nesten alle yrker.

Midtøsten flyttes jo til oss i enorme antall så det er ikke lenge til Norge blir nettopp like dårlig som det er der.

Anonymkode: b6ae8...bab

Det er enklere i en kontorjobb hvor du flytter papirer, eller i en jobb som tekniker eller lignende. Jeg liker selv best å jobbe for meg selv med teknisk arbeid. 

At samfunnet forverres på grunn av innvandring er det få som er uenig i. Vi får se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...