GrynetMolvik Skrevet 26. september 2019 #1 Skrevet 26. september 2019 Ser at så mange roser henne opp i skyene fordi hun er ærlig og åpen om diagnosene sine. Hvorfor er det et poeng å "stå frem" med diagnosen sin? Hvorfor er det viktig? Jeg spør fordi jeg genuint lurer og prøver ikke å være verken frekk eller morsom 3
parmanoia Skrevet 26. september 2019 #2 Skrevet 26. september 2019 1 time siden, GrynetMolvik skrev: Ser at så mange roser henne opp i skyene fordi hun er ærlig og åpen om diagnosene sine. Hvorfor er det et poeng å "stå frem" med diagnosen sin? Hvorfor er det viktig? Jeg spør fordi jeg genuint lurer og prøver ikke å være verken frekk eller morsom Jeg tror alle andre gjør et enormt poeng ut av diagnosen hennes. Men så skal det så lite til i dag. Bare man åpner munnen og sier man har angst så er det hylling herfra til månen. Tror ikke Gretha Thunberg selv er så opptatt av det som alle andre.
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 27. september 2019 #3 Skrevet 27. september 2019 Jeg har Asperger. At Greta har stått frem har ikke vært udelt positiv, for nå blir vi igjen stemplet som en gjeng som ikke kan se nyanser (vi er nok ikke best på det området, men noen av oss prøver jo) eller vet vårt eget beste. Dessuten er hun et barn som har blitt skremt og hjernevasket, og brukt av voksenpersoner som tjener grovt med penger. Jeg ønsker ikke å bli hyllet for at jeg har en diagnose. Jeg ønsker bare å bli akseptert som et fullverdig medlem av samfunnet.
Litenoggod Skrevet 27. september 2019 #4 Skrevet 27. september 2019 Jeg har et barn med Asberger og det er utrolig vondt å se hvor dømmende folk er mot gretha og mot Asbergere pga henne. Hun hadde ikke noe der å gjøre, de har misbrukt henne, ei jente som har ekstra mye følelser enn andre og reagerer sterkere enn andre gjør. 3
GrynetMolvik Skrevet 27. september 2019 Forfatter #5 Skrevet 27. september 2019 Men synes du det har hjulpet med forståelse for din datters diagnose, elker blir det litt sånn som Lille_Krokodille skriver?
Litenoggod Skrevet 27. september 2019 #6 Skrevet 27. september 2019 Man blir gjerne stemplet uansett hvilken diagnose man har. Jeg selv har dysleksi, det merkes ikke på skrive eller lese, men språket, jeg har problemer med å uttale ord, men fortsatt blir man dømt for å være dum fordi man har dysleksi eller om en annen diagnose. Jeg og min mann har valgt å ikke være så åpne om diagnosen til barnet vårt da det kommer fort at man blir dømt, og de med Asberger sliter sosialt og er mer følsomme enn et normalt menneske gjør. Gretha har blitt dømt pga diagnosen pga at hun hadde ikke noe å gjøre på den konferansen der og dessverre blir mange dømt fremover pga henne
Djungelvrål Skrevet 27. september 2019 #7 Skrevet 27. september 2019 Ja lurer også på hvorfor alle skal vite om diagnosene hennes. (moren har delt alle 4 i en bok da, så de er ute uansett) Jeg går ikke rundt og roper til alle at jeg har kronisk hodepine, hvorfor skulle jeg det? 1
Djungelvrål Skrevet 27. september 2019 #8 Skrevet 27. september 2019 24 minutter siden, Litenoggod skrev: Man blir gjerne stemplet uansett hvilken diagnose man har. Jeg selv har dysleksi, det merkes ikke på skrive eller lese, men språket, jeg har problemer med å uttale ord, men fortsatt blir man dømt for å være dum fordi man har dysleksi eller om en annen diagnose. Jeg og min mann har valgt å ikke være så åpne om diagnosen til barnet vårt da det kommer fort at man blir dømt, og de med Asberger sliter sosialt og er mer følsomme enn et normalt menneske gjør. Gretha har blitt dømt pga diagnosen pga at hun hadde ikke noe å gjøre på den konferansen der og dessverre blir mange dømt fremover pga henne Er dysleksi en diagnose og er skrive og lesevanske en sykdom? 1
Gjest TyrkiskPepper Skrevet 27. september 2019 #9 Skrevet 27. september 2019 Jeg er for diagnoser og tabu ihvertfall. Det å kunne hjelpe andre og fortelle sitt, er kjempe flott å komme "ut ifra" skyggen. Man er ikke alene, og kam de hjelpe andre der ute så hvorfor ikke?😊
DianaV Skrevet 28. september 2019 #10 Skrevet 28. september 2019 (endret) Jeg er autistisk selv, og det eneste som er negativt (i mine øyne) med at Greta er åpen om det, er å lese alle de nedsettende kommentarene som viser hvor lite folk forstår om aspergers/autisme. Jeg liker ikke å fortelle folk at jeg er på spektrumet nettopp pga andres ignoranse og misoppfatninger av diagnosen. Det er lettere for folk å forstå depresjon og traumer enn det er å forholde seg til autisme, og det er nok fordi folk rett og slett ikke forstår hvordan vi "tikker og går". Jeg gikk under radaren til jeg nærmet meg 30 før jeg ble utredet for asperger, og det er noe folk som kjenner meg har vanskelig for å forstå at jeg har. Men det er jo ingen av dem som kan sette seg inn i en hjerne som er helt annerledes enn en nevrotypisk hjerne. Folk frykter det de ikke forstår. Endret 28. september 2019 av DianaV 1
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 28. september 2019 #11 Skrevet 28. september 2019 4 timer siden, DianaV skrev: Jeg er autistisk selv, og det eneste som er negativt (i mine øyne) med at Greta er åpen om det, er å lese alle de nedsettende kommentarene som viser hvor lite folk forstår om aspergers/autisme. Jeg liker ikke å fortelle folk at jeg er på spektrumet nettopp pga andres ignoranse og misoppfatninger av diagnosen. Det er lettere for folk å forstå depresjon og traumer enn det er å forholde seg til autisme, og det er nok fordi folk rett og slett ikke forstår hvordan vi "tikker og går". Jeg gikk under radaren til jeg nærmet meg 30 før jeg ble utredet for asperger, og det er noe folk som kjenner meg har vanskelig for å forstå at jeg har. Men det er jo ingen av dem som kan sette seg inn i en hjerne som er helt annerledes enn en nevrotypisk hjerne. Folk frykter det de ikke forstår. Er virkelig folk så tette i pappen? noen ganger så er det som at mennesker ikke har utviklet seg på flere millioner år.
DianaV Skrevet 28. september 2019 #12 Skrevet 28. september 2019 (endret) 5 timer siden, lillesnøfnugg skrev: Er virkelig folk så tette i pappen? noen ganger så er det som at mennesker ikke har utviklet seg på flere millioner år. Det er min erfaring desverre, jeg har til og med familiemedlemmer som jobber i barnevernet og som liksom skal ha kjennskap til autisme som sa at de nektet å tro jeg var autistisk for jeg fremstår så velfungerende. To leger nektet å utrede meg av nøyaktig samme grunn. Dette på tross av at jeg slettes ikke er så velfungerende, men presentabel og flink til å tilpasse meg situasjoner, som foreksempel i familiesettinger og på legekontoret. Jeg er utredet etter alle kunstens regler av spesialister og det var en lettelse å endelig få diagnosen etter å ha følt meg som en alien I alle år. Autistiske kvinner er ofte mye flinkere til å ta på seg en "maske" og tilpasse seg sosialt blant andre mennesker, men de sliter like mye med å forstå nevrotypiske væremåter som autistiske menn. Det virker som menn slipper mye billigere unna med sine autistiske trekk, mens kvinner ikke får tillate seg like mange "særtrekk" om man kan si det sånn. Hatet mot Greta pga autismen handler veldig mye om at hun er en outspoken ung jente. Endret 28. september 2019 av DianaV 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå