AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #1 Skrevet 26. september 2019 Har skrevet her før om en drektig katt vi tok over for en gammel nabo som gikk bort. Nå har hun fått 4 fine unger. Hun valgte å føde de inni en slik liten kattehule som står på gulvet. Den er nå veldig grisete av avføring, blod og gørr. Har laget til en pappeske med masse tepper, men kan jeg bare flytte de oppi der? Og bør jeg la henne få litt mer fred før jeg flytter de? Hun fødte for noen timer siden. Den hula må kastes. Har kjøpt en hule til da som hun kan bruke om hun vil. Også en ting til. Vi har en kastrert hannkatt fra før. Disse to kattene kjenner hverandre godt da hunnkatten har vært mye inne hos oss og kattem vår inne hos naboen. De har bodd sammen hos oss en stund og. De kommer godt overens og er gode venner. Har holdt vår katt unna enn så lenge. Bør de holdes adskilt en stund? Evt når kan jeg introdusere hannkatten for kattungene? Tror kattemor er ganske beskyttende da hun begynte å knurre når hun hørte mjauing på TV. Anonymkode: ef057...9ca
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #2 Skrevet 26. september 2019 Normalt sett ønsker ikke kattemor andre katter rundt ungene sine, så jeg ville holdt dem atskilt. Derimot tillater de gjerne at mennesker håndterer dem, så lenge man er forsiktig og innenfor synsvidde. Du kan greit flytte kattungene nå. Anonymkode: 9d87f...cea 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #3 Skrevet 26. september 2019 Slapp av kattemor rydder opp flytter du ungene og mor ikke godtar det så flytter hun de bare tilbake. ville ikke fjernet hula mor kan bli stresset om hun ikke godtar det nye... Anonymkode: c8fad...0cf
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #4 Skrevet 26. september 2019 Hannkatten kommer til å sky kattungene som pesten, det er helt vanlig. Hannkatter er ikke så glad i ungene, for den vet at kattemamma passer på de små. Så han holder seg nok unna en stund, men han kan bare komme inn til dere som vanlig. Anonymkode: 6b8ad...415
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #5 Skrevet 26. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Normalt sett ønsker ikke kattemor andre katter rundt ungene sine, så jeg ville holdt dem atskilt. Derimot tillater de gjerne at mennesker håndterer dem, så lenge man er forsiktig og innenfor synsvidde. Du kan greit flytte kattungene nå. Anonymkode: 9d87f...cea Slutt å skrøne. Kattemamma kan faktisk bli så stresset av at folk blander seg opp i barna deres at de kan ende opp med å bite dem ihjel. De må få være mest i fred den første tiden. Det er en grunn for at katter gjemmer seg unna når de skal føde. Anonymkode: 5db9b...66c 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #6 Skrevet 26. september 2019 Katter i det fri pleier å flytte ungene 3-5 dager etter fødsel, nettopp pga alt griseriet kan tiltrekke seg rovdyr. Lag en ny plass til henne, og flytt dem i denne perioden, så kan det godt hende hun godtar det, siden det er i tråd med instinktene hennes. Anonymkode: 0c9e2...262 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #7 Skrevet 26. september 2019 Det er en grunn til at hun har født inne i hulen, så om du skal flytte dem bør hun føle seg like trygg i kassa som i hulen iallefall. Anonymkode: 7ca58...445
Kontormus Skrevet 26. september 2019 #8 Skrevet 26. september 2019 (endret) Noen ganger godtar mor å flytte, andre ganger ikke. Lag til en pappeske med tepper, legg gjerne et teppe over som tak. Fest det med klesklyper slik at det ikke faller ned på dem. Lag en åpning i front slik at mor lett kommer inn og ut. Følg med på at alle ungene dier. Det går som oftest bra at mennesker håndterer ungene, men ikke forlat boet med dem eller la ungene "skrike" uten at mor får bryte inn. Hannkatten ville jeg vente med å få hilse på i et par dager. Mor trenger ro rundt seg, hun blir veldig sliten av fødsel. Tilby henne noe ekstra næringsrikt hvis hun nå spiser og drikker lite. Mvh oppdretter Og forresten, kattungen tisser og bæsjer i boet. Mor fjerner dette på dem, men underlaget bør likevel byttes en gang om dagen frem til de begynner å gå på kattedo. Og når den tid kommer (3-4 uker) skaff en boks med lav kant, og IKKE bruk klumpesand (de kan finne på å spise sanden), men kjøp finkornet sand som ikke klumper. Endret 26. september 2019 av Kontormus 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #9 Skrevet 27. september 2019 Takker så mye for svar! Jeg prøvde å flytte ungene i går da jeg kjente at det var vått på "gulvet" i hulen. La de oppi pappesken. Det likte ikke mor. Hun ble veldig forvirret og redd. Ville ikke opp i pappesken, trakk seg inn i hulen, men var veldig urolig da ungene ikke var der. Så jeg måtte bare trekke ut mor i noen sekunder slik at jeg rakk å slenge et teppe over det våte og fikk puttet ungene inn igjen. Må få tatt ut "gulvet" i hulen i dag og få lagt på tepper i stedet. Lukter avføring, så må nesten gjøre det. Liker det ikke da mor reagerer så på det, men. Hun godtar at jeg håndterer ungene heldigvis. TS Anonymkode: ef057...9ca
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #10 Skrevet 27. september 2019 6 timer siden, Kontormus skrev: Noen ganger godtar mor å flytte, andre ganger ikke. Lag til en pappeske med tepper, legg gjerne et teppe over som tak. Fest det med klesklyper slik at det ikke faller ned på dem. Lag en åpning i front slik at mor lett kommer inn og ut. Følg med på at alle ungene dier. Det går som oftest bra at mennesker håndterer ungene, men ikke forlat boet med dem eller la ungene "skrike" uten at mor får bryte inn. Hannkatten ville jeg vente med å få hilse på i et par dager. Mor trenger ro rundt seg, hun blir veldig sliten av fødsel. Tilby henne noe ekstra næringsrikt hvis hun nå spiser og drikker lite. Mvh oppdretter Og forresten, kattungen tisser og bæsjer i boet. Mor fjerner dette på dem, men underlaget bør likevel byttes en gang om dagen frem til de begynner å gå på kattedo. Og når den tid kommer (3-4 uker) skaff en boks med lav kant, og IKKE bruk klumpesand (de kan finne på å spise sanden), men kjøp finkornet sand som ikke klumper. Takk for gode råd! Har aldri hatt kattunger før, så alt er liksom litt nytt og ukjent. Da venter jeg litt med hannkatten. Hun er nesten ikke ute av hula. Hørte hun var på do en gang i natt, ellers er jeg usikker på om hun har vært ute. Har servert henne god mat inni hula, også har hun tørrfôr og vann stående rett utenfor. Hun vil ikke ha vann når jeg tilbyr. Forresten, hvilken kattesand er det som ikke klumper? Syns nesten alle jeg ser er klumpesand. Anonymkode: ef057...9ca
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #11 Skrevet 27. september 2019 Bare steriliser katten når ungene har flytta til nye hjem etter 12 uker. Det er blitt så mye katter nå at de er å regne som skadedyr. De gjør seriøs skade på fauna og det er en lang rekke rødlistede fugle og reptilarter som er svært vanlige byttedyr for dem. Alle tror at deres katter ikke jakter så mye siden de ikke ser det skje men de fleste jakter mange ganger i uka. Det beste du kan gjøre for naturen (og katten tro det eller ei) er å bygge en stooor utegård til den - gjerne koblet til huset med katteluke så den kan gå inn og ut som den vil. Med trestubber og ting den kan klatre og mosjonere i. Da beskytter du andre dyr mot katten, og du beskytter katten mot biltrafikk og rovdyr og rovfugl. Utegående katter lever i snitt fire år. Innendørskatter og katter i utegård blir som regel opp mot 16 år! Hilsen katte og naturelsker Anonymkode: 0a319...740 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #12 Skrevet 27. september 2019 Du kan bruke havregryn som "sand" til kattungene. Helt trygt for dem om de skal finne på å smake litt (selv om de selvfølgelig ikke skal få servert havregryn som mat), og det er billig og lett tilgjengelig. Anonymkode: e47b9...d18 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå