AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #1 Skrevet 26. september 2019 Kan en psykolog unnlate å skrive om noe i journal om pasienten ber om det? Har de noen retningslinjer eller regler i forhold til dette å følge? Har det noe å si hva det gjelder og alvorlighetsgraden? Vil en psykolog alltid dokumetere det de tenker er relevant uavhengig av pasientens ønske og begrunnelse for at det ikke skal skrives om i journal? Anonymkode: e863d...0b3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #2 Skrevet 26. september 2019 Kommer veldig ann på hva det er. Psykologen har journalføring splint og nå skrive ned alt som er relevant for pasientens helse. Men journalen skal også hovedvekt på hvilken helsehjelp som er gitt og hvorfor. Så en kanskje unnlate å skrive at feks pasienten har vært utro en gang om dette vurderes som irrelevant. Man skriver ikke ned alle detaljer pasienten forteller, men de store linjene og de viktige detaljene. Men sånn generelt vil jeg anta at det er noe viktig du ikke ønsker skal stå og dette vil psykologen ikke kunne love. Men! Husk at psykologen har taushetsplikt så denne journalen skal jo de færreste noen gang lese med unntak av nye behandlere Anonymkode: d9d45...cb6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #3 Skrevet 26. september 2019 Alt du sier kan bli brukt imot deg siden og trukket helt ut av sammenheng. Velg ordene med omhu. Anonymkode: f8ae4...1df 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #4 Skrevet 26. september 2019 Kommer helt an på. Er du under behandling for angst er det irrelevant å skrive at du hadde hund som liten, men det er svært relevant å skrive at du feks har blitt voldtatt. Men du kan ikke diktere hva som blir skrevet, tror neppe du kan nekte psykologen å dokumentere noe hn mener er relevant for din behandling. Psykologen har plikt til å dokumentere. Anonymkode: 677a3...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #5 Skrevet 26. september 2019 Nå er jeg lege, og forholder meg sjeldent til så private opplysninger og betroelser som psykologer gjør (implisitt: de journalføres ikke), men generelt journalfører jeg ikke ting som er irrelevante for utredningen og behandlingen. For å eksemplifisere; hvis jeg behandler deg for blodpropp i lungene og du nevner at du merket at du ble mer tungpustet når du hadde sex med elskerinnen, journalfører jeg selvfølgelig ikke elskerinnedetaljen. Kommer du derimot inn med symptomer på HIV/syfilis eller lignende, og samme opplysning fremkommer, journalfører jeg det da det er relevant for det aktuelle. Men rent generelt har jeg en journalføringsplikt som trumfer pasientens ønske om hva som skal stå i journalen. Man kan ikke diktere sin egen journal, det er jo primært et arbeidsredskap for helsearbeidere. Anonymkode: 0f093...f9a
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #6 Skrevet 26. september 2019 Jeg går jevnlig til psykiater og vi snakker om det meste som foregår i livet mitt. Men, for en tid tilbake gjorde mannen min noe veldig dumt som også fikk konsekvenser for meg. Jeg ønsket å prate om det, men ikke få det i journalen siden det ikke var min handling. Det var ingen problem. Anonymkode: e5342...5dc
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #7 Skrevet 26. september 2019 En psykolog skriver sjelden detaljert i journalen. Jeg kan fortelle han detaljene om overgrepene og tanker jeg hadde. I journalen vil det stå «snakket om traumer pas har opplevd og hennes tanker rundt dette». Anonymkode: ee326...83a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå