Gå til innhold

Varmekablene blir ikke ordentlig varme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Termostaten eller der man skrur av og på lyser grønt når jeg setter på lavt og rødt når jeg tar høy styrke, men de blir jo ikke varme.

Hva er galt? Har ikke hatt de på i sommer, hvor lang tid tar det evt. før de blir varme?

Anonymkode: 78929...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta av strømmen og sjekk at ledningene inn i termostaten sitter godt fast. Kan være en ledning har løsnet.

Eller så kan en elektriker termografere og måle kablene.

Anonymkode: 37827...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar mange timer før varmekabler som er kalde blir så varme som de skal. Det tok en hel dag nesten når jeg skrudde på mine varmekabler på badet for første gang. Trodde de ikke funket til å begynne med, men det gjorde de.

Anonymkode: decfe...fa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips, skal prøve de ut🖒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ta av strømmen og sjekk at ledningene inn i termostaten sitter godt fast. Kan være en ledning har løsnet.

Eller så kan en elektriker termografere og måle kablene.

Anonymkode: 37827...87c

Bør kanskje ikke gjøre akkurat dette med mindre en har litt greie på sånt. Sånt rent lovmessig er det jo faktisk forbudt. Ts er det et gammelt anlegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, RoH skrev:

Bør kanskje ikke gjøre akkurat dette med mindre en har litt greie på sånt. Sånt rent lovmessig er det jo faktisk forbudt. Ts er det et gammelt anlegg? 

Tørr kanskje ikke prøve det. Jeg vet ikke hvor gammelt det er, kanskje rundt 2005. Hvor lenge holder slikt før det må byttes?

Bør jeg sette på full styrke med en gang når jeg ikke har brukt de på en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er lys i termostaten er det stor sannsynlighet for at de fungerer. 

Det kan fort ta 12-24 timer før man merker særlig til varme i gulvet, litt avhengig av hvor mye betong det er som skal varmes opp. Bør ikke kjøre på MAX med en gang, men ta det passe rolig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring elektriker. Vi hadde det likt, han byttet termostat og føler. Var gjort på 10min og kostet ikke mye. 

Anonymkode: 340ff...c4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, newman01 skrev:

Hvis det er lys i termostaten er det stor sannsynlighet for at de fungerer. 

Det kan fort ta 12-24 timer før man merker særlig til varme i gulvet, litt avhengig av hvor mye betong det er som skal varmes opp. Bør ikke kjøre på MAX med en gang, men ta det passe rolig. 

Takk for råd, da prøver jeg det.

Vil jeg få sjokk på strømregningen?😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett på maks nei, det blir alt for varmt. Du vil kunne tilnærmet brenne deg når du går på gulvet og få 30+ grader i luften. Jeg har aldri brukt full styrke på noen av mine gulv med varmekabler.

Vær obs på at hvis du bruker tepper på gulvet så vil gulvet kunne bli svært varmt under disse. Det kan potensielt ødelegge gulvet eller føre til at det tilsynelatende "aldri blir varmt" i rommet.

Få elektriker til å se på det dersom du ikke har fått noen endring innen kvelden.

Anonymkode: a1fd8...831

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sett på maks nei, det blir alt for varmt. Du vil kunne tilnærmet brenne deg når du går på gulvet og få 30+ grader i luften. Jeg har aldri brukt full styrke på noen av mine gulv med varmekabler.

Vær obs på at hvis du bruker tepper på gulvet så vil gulvet kunne bli svært varmt under disse. Det kan potensielt ødelegge gulvet eller føre til at det tilsynelatende "aldri blir varmt" i rommet.

Få elektriker til å se på det dersom du ikke har fått noen endring innen kvelden.

Ok så oppsummert setter jeg på svak/middels varme og venter et døgn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tørr kanskje ikke prøve det. Jeg vet ikke hvor gammelt det er, kanskje rundt 2005. Hvor lenge holder slikt før det må byttes?

Bør jeg sette på full styrke med en gang når jeg ikke har brukt de på en stund?

i 8 av 10 tilfeller er det termostaten som er gåen. Denne har du ikke lov å bytte selv. Hadde fått tak på en kar (eller dame) med kunskap, så sjekker de kabelen samtidig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok så oppsummert setter jeg på svak/middels varme og venter et døgn?

Sett det på litt over middels, vil jeg si. Vet ikke hvordan termostaten din ser ut men hvis den går fra for eksempel 1 til 5 så prøv 3 eller 3,5. Lampa må lyse rødt når du stiller den, hvis ikke skjer det ingenting. Når den skifter til grønt har den oppnådd ønsket temperatur. Da kan du justere igjen, hvis du synes det er for varmt eller kaldt. Hvis det ikke skjer noen ting i løpet av 12 timer så er det noe galt, mener jeg. Du har jo relativt nytt anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett det på litt over middels, vil jeg si. Vet ikke hvordan termostaten din ser ut men hvis den går fra for eksempel 1 til 5 så prøv 3 eller 3,5. Lampa må lyse rødt når du stiller den, hvis ikke skjer det ingenting. Når den skifter til grønt har den oppnådd ønsket temperatur. Da kan du justere igjen, hvis du synes det er for varmt eller kaldt. Hvis det ikke skjer noen ting i løpet av 12 timer så er det noe galt, mener jeg. Du har jo relativt nytt anlegg.

Man kan stille den på 2 4 6 8 og 10. På to og fire lyser den grønt når jeg setter den der og gulvet er iskaldt. På de høyere tallene lyser den rødt.

Kan det være at de lavere er gåen og ikke de høyere temperaturene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan stille den på 2 4 6 8 og 10. På to og fire lyser den grønt når jeg setter den der og gulvet er iskaldt. På de høyere tallene lyser den rødt.

Kan det være at de lavere er gåen og ikke de høyere temperaturene?

Hvor varmt er det i rommet du skal ha varme i?

Du må stille gulvvarme på høyere varme enn det allerede er i rommet. Når den lyser grønt varmer den sannsynligvis ikke, fordi ønsket temperatur er oppnådd. Når det lyser rødt varmer den sannsynligvis.

Anonymkode: d638c...976

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OPPDATERING! 

Tusen takk for alle råd.

Noe merkelig skjedde, jeg satte de på i går i flere timer uten at noe skjedde, så skrudde de av. Når jeg kom fra jobb i dag skrudde jeg de på og det ble varme med en gang!!!

Skjønner ikke dette, men da har det vel ordnet seg😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at termostater som er så gamle ryker. 
Min røyk etter litt over ti år. Da hadde den i en periode vært noe ustabil på temperaturer, noen ganger ble det varmt, andre ganger iskaldt. 
Jeg ble overrasket over hvor billig og kjapt det var for elektriker å fikse det :) Mener huske jeg betalte rett over tusenlappen for arbeid og ny termostat, pluss kjøring. 

Anonymkode: 76255...c80

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...