Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke mobbe Greta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Argumentasjonen om at Greta ikke må være så sint og engasjert og heller overlate det til voksne minner meg om holdningen for 150 år siden om at damer måtte ikke snakke for høyt, engasjere seg for mye og ihvertfall ikke bli sint hvis de ble tråkket på. De fikk heller gå hjem til mannen sin og få han til å fremme sin sak. Hadde hun ingen mann fikk hun få faren eller broren sin til å representere seg!

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
3 timer siden, Bag skrev:

Argumentasjonen om at Greta ikke må være så sint og engasjert og heller overlate det til voksne minner meg om holdningen for 150 år siden om at damer måtte ikke snakke for høyt, engasjere seg for mye og ihvertfall ikke bli sint hvis de ble tråkket på. De fikk heller gå hjem til mannen sin og få han til å fremme sin sak. Hadde hun ingen mann fikk hun få faren eller broren sin til å representere seg!

Det er en greie i Norge og littt på nettet og se ned på unger og ikke stole på dem innenfor arbeid eller lære dem opp. Hater de sykt mye for det. Det er en ting å være for klengete og være i veien når det ikke hjelper osv "sunn fornuft gjør noe mens de gjør noe av fordeling" men bare misliker de sterkt når de har den makten og de rett og slett ser ned på og er nesten som de ikke har lyst å få dem ut i arbeid.. i bestefall noe dritt eller noe. Ikke alle er det men himmel og hav det er mange.

Endret av Shibu32
Skrevet

Faen så barnslig da, finn på noe annet å bruke tiden din på. Å se maling tørke virker mer din greie.

Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Hun fronter en viktig sak, men å sammenligne henne med Malala blir feil. Malala snakket for seg. Hun stod ikke og pekte på lederne som om de skyldte henne noe. Hun sto frem og var sterk ærlig og ydmyk. Greta er det motsatte.

Samtidig, blir hun brukt som en snakkende papegøye for de som står bak henne. Uten manus aner hun ikke selv hva hun skal si. Bare se pressekonferansen hun var på. https://m.youtube.com/watch?v=0bwLt_5t73g

Det blir så feil.

Viktig sak, men feil å bruke en sårbar jente på den måten der. 

Skrevet

Mobbes bør ingen. Kritiseres bør hun derimot. Hun har en viktig stemme, og hvis man skal ta henne på alvor, må man også kunne kritisere henne. 

• Liker 3
Skrevet
17 timer siden, Sirah skrev:

men hun gjør i det minste noe.

Hva konkret gjør hun egentlig? Er det å reise med fly rundt over hele verden for å fortelle andre at de burde slutte å fly - å gjøre noe? I så fall er kloden snart reddet, for det har gått inflasjon i folk som gjør akkurat det samme.

Al Gore har spådd at jordkloden bare har 10 år igjen å leve de siste 30 årene. Er enda flere som han noe verden egentlig trenger?

• Liker 3
Skrevet
58 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Hun fronter en viktig sak, men å sammenligne henne med Malala blir feil. Malala snakket for seg. Hun stod ikke og pekte på lederne som om de skyldte henne noe. Hun sto frem og var sterk ærlig og ydmyk. Greta er det motsatte.

Samtidig, blir hun brukt som en snakkende papegøye for de som står bak henne. Uten manus aner hun ikke selv hva hun skal si. Bare se pressekonferansen hun var på. https://m.youtube.com/watch?v=0bwLt_5t73g

Det blir så feil.

Viktig sak, men feil å bruke en sårbar jente på den måten der. 

Hun har Aspergers , noe som tilsier "klønete" sosial adferd og gjerne sterke interesser på smale områder, en kan jo ikke ta henne på noe faglig , hun peker også hele tiden vekk fra seg selv og henviser til artikler og forskning når hun snakker. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
18 timer siden, Sirah skrev:

Hvorfor skal man mobbe i det hele tatt? Syntes Greta får unødvendig mye pes. Hun er 16 år gammel. Hva gjorde du for å få en bedre verden når du var 16 år lissom? Man kan være så enig eller så uenig man bare vil, men hun gjør i det minste noe.

Hun gjør absolutt ingenting annet enn å få ungdommene hysteriske og såpass redde for fremtiden at de går inn i depresjon.

Disse skolestreikene for klimaet hjelper ikke på noe som helst annet enn at de får fravær for å være med på dette. Etterpå slenger de plakatene fra seg, slik at det er andre som må rydde opp etter dem.

Endret av Honey Dew
  • Liker 4
Skrevet
2 timer siden, A-hunter skrev:

Hva konkret gjør hun egentlig? Er det å reise med fly rundt over hele verden for å fortelle andre at de burde slutte å fly - å gjøre noe? I så fall er kloden snart reddet, for det har gått inflasjon i folk som gjør akkurat det samme.

Al Gore har spådd at jordkloden bare har 10 år igjen å leve de siste 30 årene. Er enda flere som han noe verden egentlig trenger?

1 time siden, Honey Dew skrev:

Hun gjør absolutt ingenting annet enn å få ungdommene hysteriske og såpass redde for fremtiden at de går inn i depresjon.

Disse skolestreikene for klimaet hjelper ikke på noe som helst annet enn at de får fravær for å være med på dette. Etterpå slenger de plakatene fra seg, slik at det er andre som må rydde opp etter dem.

Å være uenig med henne er helt greit. Å mene at hun tar fullstendig feil er også greit. Det er derimot ikke greit å mobbe og trakassere en 16 år gammel jente uansett hvordan man vrir og vender på det.

Btw så leste jeg at hun nektet å fly til USA, hun tok båt drevet på solcellepaneler eller noe. Om det stemmer skal jeg ikke gå god for.

• Liker 1
Skrevet

Mobbing er ikke greit. Men det som er ulempen når barn og unge skal utale seg offentlig om saker, er at det automatisk blir galt å si seg uenig eller gi kritikk. Da blir mobbekortet og hets kortet funnet frem. 

Men det som går under mobbing er ikke greit. Men burde være lov å kunne gi konstruktiv kritikk eller stille spørsmål 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Sirah skrev:

Å være uenig med henne er helt greit. Å mene at hun tar fullstendig feil er også greit. Det er derimot ikke greit å mobbe og trakassere en 16 år gammel jente uansett hvordan man vrir og vender på det.

Btw så leste jeg at hun nektet å fly til USA, hun tok båt drevet på solcellepaneler eller noe. Om det stemmer skal jeg ikke gå god for.

Hvordan skal hun komme seg tilbake igjen da? Med fly? Båten er jo hentet allerede.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Cyndaquil skrev:

Mobbing er ikke greit. Men det som er ulempen når barn og unge skal utale seg offentlig om saker, er at det automatisk blir galt å si seg uenig eller gi kritikk. Da blir mobbekortet og hets kortet funnet frem. 

Men det som går under mobbing er ikke greit. Men burde være lov å kunne gi konstruktiv kritikk eller stille spørsmål 

Konstruktiv kritikk eller å stille spørsmål er så klart helt innafor, men når folk driver å angriper utseendet hennes eller ønsker henne død så er det ikke ok uansett om du er 16 år eller 56 år.

5 minutter siden, Honey Dew skrev:

Hvordan skal hun komme seg tilbake igjen da? Med fly? Båten er jo hentet allerede.

Nei du det aner jeg ikke. Var bare ment som en "fun fact" og ikke som noe å diskutere egentlig :)

Men det er vel heller ikke poenget her. Poenget er at det ikke bør være ok å mobbe og hetse en ung jente som kjemper for en sak hun tror på selv om man er uenig i det selv. Det kan vi vel være enige i? 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Sirah skrev:

Du skriver ingenting om hva hun faktisk gjør. Det hun gjør var det du pekte på i første innlegg som var så flott og fint, og som fritar henne fra et hvert kritisk spørsmål.

Jeg spør igjen, hva er det hun gjør?

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Happy-Face skrev:

Samfunnet burde egentlig vite bedre enn å dytte mentalt syke barn foran seg, for å diskutere kompliserte vitenskapelige spørsmål eller politikk. 

Mental sykdom er et ganske vidt omfattende, fra lettere depresjoner til schizofreni, det er ikke lenge siden homofili ble strøket fra listen over mentale sykdommer, nå diskuteres det om det faktisk er riktig å snakke om en lidelse så lenge pasienten selv ikke føler det som en sykdom , jeg tør påstå at Greta's mentale kapasitet ikke ligger under den jevne velger.

Skrevet
22 timer siden, Sirah skrev:

Hvorfor skal man mobbe i det hele tatt? Syntes Greta får unødvendig mye pes. Hun er 16 år gammel. Hva gjorde du for å få en bedre verden når du var 16 år lissom? Man kan være så enig eller så uenig man bare vil, men hun gjør i det minste noe.

Er galt å mobbe uansett men det er ikke noe mer galt å mobbe en på 16 som en på 30. Det er like galt. 

• Liker 2
Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet

Den typiske mobberen i kommentarfeltene stemmer frp og har gått på «livets harde skole». Når det er sagt burde foreldrene til jenta gå gjennom kommentarer og politianmelde de verste. 

Skrevet
3 timer siden, A-hunter skrev:

Du skriver ingenting om hva hun faktisk gjør. Det hun gjør var det du pekte på i første innlegg som var så flott og fint, og som fritar henne fra et hvert kritisk spørsmål.

Jeg spør igjen, hva er det hun gjør?

Hva hun gjør klarer du vel å google deg til? Det er jo skrevet en milliard artikler om jenta. Uansett hva hun gjør (eller ikke gjør) så er det aldri greit å mobbe og hetse noen.

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Er galt å mobbe uansett men det er ikke noe mer galt å mobbe en på 16 som en på 30. Det er like galt. 

Enig. Mobbing og hets i kommentarfelt bør man holde seg for god til uansett alder. 

Altså, jeg er ingen kjempefan av jenta, men syntes ikke hun fortjener at voksne mennesker kaller henne stygg og ønsker henne død.

Skrevet

Jeg forstår ikke denne glorifiseringen av Greta. Folk oppfører seg som om hun er den nye frelseren og kan redde verden alene. Hun er et sårbart barn og hennes sårbarhet blir misbrukt av andre på det groveste. Det er bare trist. 

• Liker 3
Skrevet
16 timer siden, Drizzt skrev:

Jeg forstår ikke denne glorifiseringen av Greta. Folk oppfører seg som om hun er den nye frelseren og kan redde verden alene. Hun er et sårbart barn og hennes sårbarhet blir misbrukt av andre på det groveste. Det er bare trist. 

Mye av den omsorgen du ser for Greta er jo bare en form for hersketeknikk, fra spesielt klimaskeptikere og er ikke ekte, hun er også en 16 år gammel ungdom med et brennende engasjement og ikke et 4 år gammelt sårbart barn 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...