Gå til innhold

En fortvila pappa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. For litt over 1 år siden så gikk jeg og min samboer fra hverandre da hun hadde behov for nye eventyr og fant seg en annen en i jobben hun jobber i. 

Alt har egentlig gått helt greit, selvfølgelig litt ampert, men vi har da fått til fordeling osv av vår kjære datter på 3 år. Frem til for et par måneder siden, da har hun bestemt seg for å flytte ca 20 minutter fra her (vi bor i samme bygd nå), det går jo selvfølgelig helt fint at hun flytter, men da skulle hun absolutt dra med seg vår lille datter til ny barnehage, vår datter har alltid slitt når det kommer til å venne til seg ting og "hengt litt bak på", nå har hun ENDELIG begynt å få seg venner og leke seg i den barnehagen hun er i nå, men neida, da skal moren dra henne til ny barnehage fordi hun ikke gidder å kjøre de 20 minuttene det tar å hente sin datter når hun har hun. 

Får også veldig mye hjelp (både jeg og min ex) av min kjære mor til å hente hun osv når det blir overtid på oss, hun bor rett ved den barnehagen hun går i nå.

Min mor tok også opp sin "frustrasjon" på min ex, og da fikk hun til svar at hvis det ikke ble så hun fikk ha med seg sin datter til ny barnehage så fikk hun bare si fra seg retten på hun. Hva slags mor er du da? 

Nå skal vi til mekling i morgen, jeg vet, vi har drøyt en stund med det, men nå måtte vi bare da vi ikke en gang kan snakke sammen. 
Har jeg en god sak med tanke på å få ha min datter i den barnehagen hun går i nå? Noen tips?

Har i tillegg fått hørt (og sett) på bygda at hun legger ut rompebilde på sin Instagram, for all del... ikke ulovlig det... men nå er det nå en gang slik at hun har en datter, og dette er et lite sted, da blir min datter veldig fort et mobbeoffer kan bli? Foreldre snakker, til og med med barn til stede, utrolig hva de tar til seg, skal min datter da få høre at mamman hennes legger ut nakenbilder av seg? Er dette noe jeg burde ta opp på meklingen?

Jeg har vært så heldig å funnet med meg en fantastisk jente som min datter forguder, hun nevner navnet hennes hele tiden og maser og maser om hun. Mistenker at min ex er sjalu på dette og skal gjøre alt i sin makt for å lage et helvete. Men nå var det nå en gang slik at det var hun som ville ut av forholdet og hun som var utro, gud som jeg virkelige prøvde å ordne opp i forholdet vårt uten å lykkes.

Hilsen,
en fortvila pappa som bare vil sin datter vel. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datter vil heller aldri være til sin mor, når jeg leverer hun eller hun blir henta så vil hun liksom ikke være med og sier "være til pappa". Er dette noe man burde bekymre seg for?

Skrevet

Det ble bildene må du absolutt IKKE ta opp på mekling, det vil bare svekke din sak og få deg til å fremstå som en dust. Dessverre kan hun gjøre som hun vil og du må bare innse at du må akseptere at hun kan gjøre ekstremt mye rart som ikke er bra for barnet deres. 

Hvilken omsorgsfordeling har dere nå?

Anonymkode: 16c7e...713

• Liker 22
Skrevet

Oi, dette var mye flisespikk..

Du virker til å pirke en del. Det at du nevnte hva mor gjør privat gjorde at jeg fikk et nytt syn på innlegget ditt.

Du skriver ingenting om fordelingen dere imellom. 

Og innlegget ditt oser av at du mener mor ikke er egnet.

Hva mener du med god sak? Du har ingen spesiell sak akkurat. Fvk kan heller ikke bestemme hvor datteren din skal gå i barnehage..

Anonymkode: 1585c...8f7

• Liker 3
Skrevet

Høres fortvilende ut, og som at mor har lite innsikt. Vet ikke hva du skal gjøre, men tenker at megling er første steg. Og man kommer stort sett lenger ved å være raus, vise respekt og evne til å inngå kompromisser. Selv om ikke den andre parten gjør det. 

Anonymkode: 1b06b...672

• Liker 1
Skrevet

Meklingskontoret har ingen myndighet. 

Nøkkelen er er hvilken fordeling dere har nå på samværet? Hvem har hovedomsorgen? 

Anonymkode: faf65...bde

Skrevet

Husker da barna mine var små;  da de hadde vært på samvær hos far, ville de ikke tilbake til meg. Og da de hadde vært hos meg en stund, ville de ikke til far... tror akkurat dette er ganske normalt, og det trenger absolutt ikke bety noe 🙂

• Liker 11
Skrevet

Mtp at datter endelig trives og at dere har en mor/svigermor som kan avlaste ved behov på hjemstedet, og at det attpåtil er hun som -velger- å flytte, tenker jeg at du har flere gode kort på hånden. 

Hvem har hovedomsorg? 

At mor ikke evner å se seg selv og nå har et lite ungdomsopprør må få bli som det er. Sålenge det ikke skader barnet er ikke dette noe du må legge deg borti. 

Anonymkode: 77e85...1cf

• Liker 7
Skrevet

Ikke la hun bytte bhg på datteren, da kan hun senere flytte henne enda lenger fra deg. Så lenge hun går i bhg og har tilknyting der så er det bra for din sak. 

Under meklingen: fokuser på barnets beste. Pass på så ikke følelsene tar overhånd. Vær saklig. Ikke drittslenging. Du vil tjene på om du er samarbeidsvillig og «hyggelig».

Anonymkode: f158b...66a

• Liker 10
Skrevet

Din mor må også holde seg langt unna diskusjonen mellom deg og din ex.. 

Anonymkode: 140a0...4e3

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, FortvilaPappa skrev:

Datter vil heller aldri være til sin mor, når jeg leverer hun eller hun blir henta så vil hun liksom ikke være med og sier "være til pappa". Er dette noe man burde bekymre seg for?

Snakk om å velge å ta alt i verste mening da! Sønnen min på 7 år er annenhver helg hos faren å protesterer også når han skal hjem til meg igjen. Ikke fordi han ikke vil være med meg men fordi han ser far så sjeldent at han ikke vil gi slipp på faren. Men som han har sagt mange ganger så vil han ikke bo mest hos faren han vil bo hos meg. Men han ønsker mer tid med faren naturlig nok. 

Så nei det er ikke bekymringsfullt at barnet kan si at han/hun vil være hos deg. Barna lever veldig i nuet,så de vil helst være der de er. Det vil ikke si at mor er dårlig omsorgsperson skjerpings!!

Anonymkode: 1cef4...b82

Skrevet

Dersom dere begge har foreldreansvar, kan ikke mor (eller far) bytte barnehage/skole uten at begge samtykker.

Anonymkode: 82a6f...0fa

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dersom dere begge har foreldreansvar, kan ikke mor (eller far) bytte barnehage/skole uten at begge samtykker.

Tull! Jeg byttet bhg uten at far var enig å ingen fikk stoppet det. Vi hadde delt foreldreansvar men siden jeg hadde barnet mest så var det jeg som kunne bestemme alene at jeg ønsket å bytte bhg så det gjorde jeg. Jeg hadde gode grunner til å bytte bhg.

• Liker 4
Skrevet

Vi har skrevet under på et selvskrevet ark der jeg har datter 60% og mor 40%. Om dette er gyldig hvis mor blir vrang vet jeg ikke. 

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

En historie har mer enn bare en side.. 

Det leser jeg mellom linjene. 

Dere virker til å være et vanlig skilt par, men mor vil bo et annet sted og det er selvsagt et problem. Ingen av dere vil kjøre de 20 min og det er forståelig. 20 min er nok til at ikke tidskabalen går opp. Det er naturlig at barnet går i bhg der den foreldren det er mest hos bor. Det som vil veie for i din sak er at barnet trives og har venner i nåværende bhg. Dropp flisedpikkeri og snakk om rumpebilder. Det virker bare smålig. 

Skrevet

Vil uansett oppfordre deg til å virkelig ha barnets beste i fokus. Det er lett å si, men verre og praktisere. 

At mor legger ut «rumpebilder» er kanskje ikke optimalt (spørs hvem du spør), så slike ting tenker jeg du ikke skal legge deg bort i, uavhengig hva du tenker om det.

Både BARNET, mor og far kommer best ut av det dersom dere samarbeider og snakker fint til og OM hverandre. Ingen er tjent med at dere kommer med kommentarer/bemerkninger om hverandre. Aller minst barnet.

Uavhengig av barnets alder, vil det merke dårlig stemning og vil i mange tilfeller gjøre alt han/hun kan for å kompensere. Så langt må dere ikke la det gå... Det er dere som er de voksne. Dere må nok svelge mange kameler i løpet av årene, men belønningen får barnet deres!

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å velge å ta alt i verste mening da! Sønnen min på 7 år er annenhver helg hos faren å protesterer også når han skal hjem til meg igjen. Ikke fordi han ikke vil være med meg men fordi han ser far så sjeldent at han ikke vil gi slipp på faren. Men som han har sagt mange ganger så vil han ikke bo mest hos faren han vil bo hos meg. Men han ønsker mer tid med faren naturlig nok. 

Så nei det er ikke bekymringsfullt at barnet kan si at han/hun vil være hos deg. Barna lever veldig i nuet,så de vil helst være der de er. Det vil ikke si at mor er dårlig omsorgsperson skjerpings!!

Anonymkode: 1cef4...b82

Skjønner. Har bare reagert litt, for hvis jeg har hatt hun en uke også må jeg hente henne hvis mor jobber overtid en tirsdag når jeg leverte hun søndagen før så vil hun fortsatt ikke til mamman sin, vrir seg ut av hendene og vil til meg. 

Skrevet
3 minutter siden, Kvepp skrev:

Tull! Jeg byttet bhg uten at far var enig å ingen fikk stoppet det. Vi hadde delt foreldreansvar men siden jeg hadde barnet mest så var det jeg som kunne bestemme alene at jeg ønsket å bytte bhg så det gjorde jeg. Jeg hadde gode grunner til å bytte bhg.

Les linken over du. Jeg kan ikke uttale meg om din situasjon og hva som gjorde at du fikk byttet - men jeg jobber med dette her. Begge foreldre må samtykke til søknad om pass av barn. Det er utrolig mange som ikke skjønner forskjell på foreldreansvar og daglig omsorg.

• Liker 2
Skrevet

Familievernkontoret er til for at dere skal bli enig. 

Her tror jeg nok at rettsak kan være en god tanke. 

Du har en god sak. Barnets beste er å være i den barnehagen hun går i. Flytting av barn taper i slike saker. 

(Jeg tapte selv en slik sak med flytting, enda far ikke hadde arbeid, han gikk til samtaler med Psykisk sykepleier, og han bodde i ei rønne med plastikk over 1/4 del av huset.)

Anonymkode: 6106f...cfd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...