Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så usikker på hva jeg bør gjøre, vil jo gjerna ta en utdanning, men mulighetene mine er begrenset.

Jeg bor på bygda og kan ikke flytte pga mannens jobb, vi har også to barn, og jeg vil ikke flytte for da vil enten han eller jeg se barna så lite. Vil ikke ødelegge relasjonen mellom en av oss foreldre og barna. Jeg er forresten 28 år i november. Jeg har fullført vgs studiespeialisering. Jeg har tatt ett årsstudium i bedriftsøkonomi, men ettersom resten av studiet ikke var nettbasert kunne jeg ikke fortsette. Dessuten vil jeg helst jobbe med mennesker, og ikke med tall.

Jeg har tittet på eventuelle muligheter for bachelor over nett, men jeg ser det er så mye negativt som sier om skoler som bjørknes og christiania høyskolen. Mange sier disse bachelorgradene er verdt null og nada, og ettersom det er dyrt er det jo ikke så lurt å bruke masse penger på en utdanning man ikke vil kunne bruke.

Så mitt spørsmål er, ha ville du gjort? Ville du flyttet fra barna dine (yngste er bare 14 måneder), og kanskje bare sett de 4 ganger i året? Altså ofret relasjonen til barna dine for en utdanning.

Ville du tatt en bachelor over nett?

Ville du latt være å tatt utdanning og satset på å stige i gradene i jobben du har eller finne en ny jobb (Jeg jobber i dagligvarebutikk, derfor begynte jeg altså på en bachelor i økonomi)

Håper noen kan hjelpe meg og argumentere for de foskjellige valgmulighetene.

Anonymkode: 3976a...363

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en samlingsbasert bachelor? Hvor i landet holder du til? 

Anonymkode: d4b82...a78

• Liker 19
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har tenkt på det, men de studiene jeg har sett på har mange samlinger, og det koster en del i både penger å tid å reise. Må jo f eks bo på hotell og i en praksisperiode på flere uker vil jo det bli veldig dyrt. Bor så langt unna at jeg må ta fly til samlinger. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes heller ikke det er så mye å velge i. 

Barnehagelærer

Sykepleie 

Pedagogikk 

Ts. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes heller ikke det er så mye å velge i. 

Barnehagelærer

Sykepleie 

Pedagogikk 

Ts. 

Du sier du vil jobbe med mennesker, noe de fleste av yrkene du nevner innebærer. Det er vanskelig å hjelpe til når du ikke er tydelig med hensyn til hva du ønsker. 

• Liker 9
Skrevet

Personlig mener jeg at så små barn har det tryggest og best hos mor og ville kanskje sett på muligheten for å flytte med barna og at faren eventuelt pendler eller finner seg en ny jobb.

Uten utdannelse havner man fort i en bunke med 1000 andre når man søker jobber som ikke krever noen utdanning.

Anonymkode: c7305...370

• Liker 1
Skrevet

Ikke flytt fra barna. 

• Liker 8
Skrevet

Barne- og ungdomsarbeider? 

Anonymkode: d4781...e09

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du vil jobbe med mennesker, noe de fleste av yrkene du nevner innebærer. Det er vanskelig å hjelpe til når du ikke er tydelig med hensyn til hva du ønsker. 

Formulerte meg litt dumt. Alt dette er studier jeg gjerne kunne gått, men det er jo et år i praksis. Da må jeg jo flytte. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barne- og ungdomsarbeider? 

Anonymkode: d4781...e09

Absolutt et godt forslag men er det mulig å ta over nett? 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig mener jeg at så små barn har det tryggest og best hos mor og ville kanskje sett på muligheten for å flytte med barna og at faren eventuelt pendler eller finner seg en ny jobb.

Uten utdannelse havner man fort i en bunke med 1000 andre når man søker jobber som ikke krever noen utdanning.

Anonymkode: c7305...370

Han har drømmejobben og vi eier hus. Han har ikke utdanning så om han sier opp må han nok begynne u en kjedelig jobb i butikk eller lager og lignende. Jeg kommer aldri til å be han om å si opp kun fordi jeg ønsker en utdanning. 

Å pendle er ikke mulig. 

Skrevet

En ting er å skaffe seg utdannelse, men er det mulig å få brukt den evt utdannelsen til noe fornuftig der hvor du bor?  Hvis ikke det er passende jobber der, så blir det jo helt bortkastet.

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Formulerte meg litt dumt. Alt dette er studier jeg gjerne kunne gått, men det er jo et år i praksis. Da må jeg jo flytte. 

Absolutt et godt forslag men er det mulig å ta over nett? 

Tror du kan ta fagprøve etter 5 år? Sjekk det ut!

Anonymkode: b5fbb...2c3

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Pillarguri skrev:

En ting er å skaffe seg utdannelse, men er det mulig å få brukt den evt utdannelsen til noe fornuftig der hvor du bor?  Hvis ikke det er passende jobber der, så blir det jo helt bortkastet.

Joda er muligheter for jobb innen alt som til nå er nevnt i tråden 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på bygda og kan ikke flytte pga mannens jobb, vi har også to barn, og jeg vil ikke flytte for da vil enten han eller jeg se barna så lite.

Det er mange studier som ikke har obligatorisk oppmøte. Du kan jo melde deg inn på en skole og møte opp på eksamen. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Chiyo skrev:

Det er mange studier som ikke har obligatorisk oppmøte. Du kan jo melde deg inn på en skole og møte opp på eksamen. 

Kan du nevne noen eksempler? Har sett på flere, og selv om det ikke er obligatorisk oppmøte på forelesning er det obligatorisk gruppearbeid, praksis og enkelte forelesninger er også obligatoriske. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du nevne noen eksempler? Har sett på flere, og selv om det ikke er obligatorisk oppmøte på forelesning er det obligatorisk gruppearbeid, praksis og enkelte forelesninger er også obligatoriske. 

Altså nå tenker jeg på grader innen for humaniora. På UiB kan du studere språk, historie, religion uten og nødvendigvis møte opp på forelesninger eller seminar. Jeg er utdannet lektor, og det eneste jeg har tatt med obligatorisk oppmøte har vært pedagogikk, fagdidaktikk, og praksis. 

Jeg vet ikke hva du er interessert i da. Jeg har i alle fall studert engelsk, fransk, og historie uten at jeg måtte møte opp. Det var en gang jeg måtte møte opp i et lite fag i norrøn mytologi, men det var fordi faget var så lite, og de ville garantere oppmøte. 

Skrevet

Du virker veldig lite løsningsorientert, TS. Du har jo bestemt deg for at dere ikke kan flytte p.g.a mannen sin jobb. Hva sier han selv til å «ta en kjedelig jobb» mens du studerer. Huset kan dere leie ut dersom dere bestemmer dere for å flytte.

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, The Kitten skrev:

Du virker veldig lite løsningsorientert, TS. Du har jo bestemt deg for at dere ikke kan flytte p.g.a mannen sin jobb. Hva sier han selv til å «ta en kjedelig jobb» mens du studerer. Huset kan dere leie ut dersom dere bestemmer dere for å flytte.

Selvfølgelig kan vi leie ut, men mannen har jobbet i mange år for å få drømme jobben. Da vil han naturlig nok ikke si opp

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan vi leie ut, men mannen har jobbet i mange år for å få drømme jobben. Da vil han naturlig nok ikke si opp

Det forstår jeg, men hvorfor er hans jobb viktigere enn at du får en utdannelse du ønsker?

• Liker 2
Skrevet

Hva jobber mannen din med?

Anonymkode: 2e054...382

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...