Gå til innhold

Tips til sammensetning av kostholdsplan på budsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker gjerne tips til å sette opp en enkel kostholdsplan på lavt budsjett. Målet er å bruke mindre penger på mat og samtidig spise sunnere. Har lagt ved noen punkt som jeg tenker kan være relevante 🙂

Ønsker gjerne råd til hvordan jeg setter dette sammen til en kostholdsplan og hvor mye jeg ca må spise for å få i meg de kaloriene jeg trenger. Kommer ikke til å telle kalorier, bare prøve å følge planen.

Jeg er kvinne, 23 år, student og har dårlig råd, trener ikke, spiser usunt og for lite mat 
-> Har regnet ut at jeg har et kaloribehov på minst 1700 kcal (BMR)
-> Spiser usunt nå da jeg spiser det jeg har lyst på pga lite matlyst/sliter med å få i meg mat,
til vanlig har jeg ikke et spesielt sunt kosthold, men vil si jeg spiser normalt
-> Er overvektig (BMI 35), men å gå ned i vekt er ikke noe jeg fokuserer på akkurat nå,
er jo positivt om det skjer, men målet med kostholdsplanen er å spisere sunnere og få i meg det jeg trenger av mat

Mine ønsker for kostholdsplanen:

• Billigst mulig matvarer 
  • Gjerne forholdsvis sunt 
  • Mat som er enkel å lage og krever lite tid 
  • Bestående av mat som gir metthetsfølelse og er lettspiselig,
    gjerne også som man ikke trenger å spise så mye av for at det skal holde

Mine tanker om hvordan kostholdsplanen kan se ut:
Frokost: Smoothie 
Lunsj: Knekkebrød eller wrap
Middag: Supper, gryter, enkle salater, laks eller kylling i form 
Kvelds: Granola eller havregrøt

Tanker om matvarer: 
- Bruke mest mulig bønner og kikerter da det er billig
- Laks og kylling da det er enkelt å lage i ovnen med grønnsaker
- Agurk, tomat og paprika til pålegg og i salater
- Gulrot, brokkoli og sopp som kan brukes til middag
- Hakkede tomater og kokosmelk til supper og gryter
- Frosne bær, banan, yoghurt i smoothie (og til havregrøt)

Anonymkode: 94ccd...e81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare så det er klart: du MÅ ikke spise mer kalorier enn BMR. Ingenting farlig med å ligge under, spesielt når du har BMI på 35. Å spise færre kalorier kan gjøre kostholdet mye billigere også.

Anonymkode: 8daf4...51c

• Liker 2
Gjest commeilfaut
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

eg ønsker gjerne tips til å sette opp en enkel kostholdsplan på lavt budsjett. Målet er å bruke mindre penger på mat og samtidig spise sunnere. Har lagt ved noen punkt som jeg tenker kan være relevante 

synes det virker som du allerede har en god plan.

Da jeg studerte pleide jeg å bake eget brød (rugbrød, surdeig), som ga enorm metthetsfølelse, var ganske billig å bake, og som varte en evighet i kjøleskapet. Supper er en god ide, og synes det veldig ofte er salater i 50% hylla i den nærmeste butikken; det er jo både sunt og billig.

Skrevet (endret)

Ville satt på egg, svin og sei på listen også. Jeg er også glad i wok (lager saus selv og ikke det sukkerklisset i butikkene). Omelett kan spises til de fleste måltid, varm og kald. Middagsrester er bra til lunsj. Frosne grønnsaker er topp til så mye.

Også vil jeg bare nevne at mye sunn mat er veldig næringstett og kan gjøre slik man legger på seg om man ikke passer seg. Eksempel ser jeg smoothie som dessert en sjelden gang, enn et måltid. Best å spise maten/frukt. 

Energibehovet er for å holde vekten. Jeg har nok blitt tykkere om jeg tok inn så mange kalorier. Så for å spare penger og helse ville jeg valgt å ta inn færre kalorier. 

Endret av RoNo
Skrevet

Jeg har de samme målene med min kostholdsplan, så jeg har noen innspill:

Om du får dreisen på å leve sunnere, er det stor sannsynlighet for at kommer du til å gå ned i vekt, selv uten å fokusere på akkurat det.

Det er avgjørende at den sunnere matplanen er mat du faktisk har lyst på, ellers kommer du ikke til å gidde å fortsette, og da er det egentlig liten vits i å starte engang.

Spiser du bedre, kommer matlysten antageligvis til å bli bedre. Men det forutsetter altså at du spiser mat du liker. Smaksløkene dine kommer på sin side til å tilpasse seg det nye kostholdet, over tid, om du utfordrer deg litt, men ikke overdriver.

Enkle måltider satt smart sammen, blir både billige og sunne. Tallerkenmodellen er en godt utgangspunkt, ihvertfall for typiske middagsmåltider. Mens du skal ned i vekt, bruk versjonen med 50% grønnsaker, 25% stivelse og 25% protein. Tenk på dette som komponenter. Det finnes utallige matvarer innenfor hver kategori, miks og match og finn dine favorittkombinasjoner.

Jo mindre lettspist maten er, jo mer mettende er den, som regel. Sunn mat gir litt motstand. 

Men ikke være redd for å ikke bli/holde deg mett, dette er i media gjort til et voldsomt problem, men når du spiser sunt, får du i deg det du skal ha av næring, og det er det som gjør deg mett, og så skal du bli sulten igjen før neste måltid, slik at du har lyst til å spise.

Tenk gjennom hvor mange måltider som faktisk passer best for deg. Det er ingen antall som er objektivt best for alle. 

Skaff deg en elektronisk kjøkkenvekt og regn ut kalorimengden i noen dagsmenyer sånn at du får en viss formening om hvor store måltidene dine bør være. Bruk vekta fram til du føler deg trygg på øyemålet ditt.

Følg med på mattilbud, det finnes apper, og de ulike kjedene pleier også å publisere sine kundeaviser i løpet av helgen.

Planlegg måltidene dine ut fra hva du allerede har i skapet, og hva som er rimelig. Skriv handleliste, bare kjøp så mye som du trenger, og bruk det opp. For at dette skal fungere, må du planlegge måltider du har lyst på.

Anonymkode: 3f7e6...cb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...