AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #1 Skrevet 26. september 2019 Hun eller han vil komme under grensa for å oppgi skattepliktig. Jeg har lov å gi drinks. En gave, en femtilapp ekstra. Hvor går grensa? Ikke at det betyr noe. Ingen vil få vite det. Det er et nederlag at jeg må head hunte hjelp. Er to hundre kroner timen ok svart? Mitt behov for vaskehjelp varierer, men jeg har en usynlig sykdom som gjør at jeg ikke kan gjøre alt. Likevel er jeg nysgjerrig på hva grensen er før man må oppgi det på egenmeldingen. Min grunn til å være det er irrevant. Synes også det er ydmykende å ha vaskehjelp. Jeg er også kjempefornøyd. Men, jeg har ikke behov for det ukentlig, som min kjære kompis sa. Da knurret jeg, men han har rett, jeg trenger det av og til. Min er under lar og går på subutex. Hundre prosent til å stole på og ok å forholde seg til. Rører ikke alkohol, og har en behagelig og ærlig personlighet. Anonymkode: f4c4f...d54
Jytte Skrevet 26. september 2019 #2 Skrevet 26. september 2019 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun eller han vil komme under grensa for å oppgi skattepliktig. Jeg har lov å gi drinks. En gave, en femtilapp ekstra. Hvor går grensa? Ikke at det betyr noe. Ingen vil få vite det. Det er et nederlag at jeg må head hunte hjelp. Er to hundre kroner timen ok svart? Mitt behov for vaskehjelp varierer, men jeg har en usynlig sykdom som gjør at jeg ikke kan gjøre alt. Likevel er jeg nysgjerrig på hva grensen er før man må oppgi det på egenmeldingen. Min grunn til å være det er irrevant. Synes også det er ydmykende å ha vaskehjelp. Jeg er også kjempefornøyd. Men, jeg har ikke behov for det ukentlig, som min kjære kompis sa. Da knurret jeg, men han har rett, jeg trenger det av og til. Min er under lar og går på subutex. Hundre prosent til å stole på og ok å forholde seg til. Rører ikke alkohol, og har en behagelig og ærlig personlighet. Anonymkode: f4c4f...d54 Meg over. Hun eller han er behagelig, og jeg flytter meg når jeg må. Ingen må tro at en under Lar, er samme person. *De er likevel j.... ærlige, de jeg kjenner. Min vaskehjelp giddet ikke tørke støv, har jo også sine problemer osv., så det ble bare en time i dag. Og jeg må ringe par dager før. Anbefales, kontakt er lik Oslo. Det gjorde ikke jeg. Naboen anbefalte meg en det er det. Endret 26. september 2019 av Jytte
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #3 Skrevet 26. september 2019 Du er klar over at svart vaskehjelp er ulovlig, dekkes ikke av forsikringer og du står økonomisk ansvarlig om noe skulle skje vedkommende i ditt hus.... Anonymkode: 2c386...9aa 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #4 Skrevet 26. september 2019 Man kan vel utføre småjobber hjemme hos noen om det ikke kommer over 6 000,- Så lenge du ikke betaler vedkommende over 6 000,- i året så er det jo ikke ditt ansvar om vedkommende også tar på seg oppdrag andre steder og derved er skattepliktig. Anonymkode: 8c17e...9e6 8
Jytte Skrevet 26. september 2019 #5 Skrevet 26. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er klar over at svart vaskehjelp er ulovlig, dekkes ikke av forsikringer og du står økonomisk ansvarlig om noe skulle skje vedkommende i ditt hus.... Anonymkode: 2c386...9aa Det er ikke ulovlig å utføre vennetjenester og betale for det i alle fall. Tror ikke man står økonomisk ansvarlig når det kommer til stykket. Har ikke tenkt å be de pusse alle vinduene på Oslo Plaxa heller. Jobbet som vaskehjelp når jeg var ung, vet at det er drittjobb, så er to hundre pluss en sum ekstra ok?? Hvis du hadde vært student for eksempel. En times jobb er to hundre, men jeg gir 250 og, og og, kan man straffes for det? Det tviler jeg på. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man kan vel utføre småjobber hjemme hos noen om det ikke kommer over 6 000,- Så lenge du ikke betaler vedkommende over 6 000,- i året så er det jo ikke ditt ansvar om vedkommende også tar på seg oppdrag andre steder og derved er skattepliktig. Anonymkode: 8c17e...9e6 Det er regel nå? Trodde summen var ti tusen, eller åtte. Jeg vil heller aldri skrive en arbeidskontrakt, er kun snakk om små oppdrag.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #6 Skrevet 26. september 2019 Betal hvitt og gi vaskehjelpen mulighet til å opparbeide seg rettigheter og pensjonspoeng. Svart er aldri ok! Anonymkode: fd525...11e 11
Jytte Skrevet 26. september 2019 #7 Skrevet 26. september 2019 (endret) 35 minutter siden, Jytte skrev: Det er ikke ulovlig å utføre vennetjenester og betale for det i alle fall. Tror ikke man står økonomisk ansvarlig når det kommer til stykket. Har ikke tenkt å be de pusse alle vinduene på Oslo Plaxa heller. Jobbet som vaskehjelp når jeg var ung, vet at det er drittjobb, så er to hundre pluss en sum ekstra ok?? Hvis du hadde vært student for eksempel. En times jobb er to hundre, men jeg gir 250 og, og og, kan man straffes for det? Det tviler jeg på. Det er regel nå? Trodde summen var ti tusen, eller åtte. Jeg vil heller aldri skrive en arbeidskontrakt, er kun snakk om små oppdrag. Pluss at studenten eller han under Lar får bestemme selv om de vil jobbe en eller tre timer. Synes jeg er en ok sjef. To timer blir fem hundre osv. Men, setter en fastpris og. Da kontakter jeg... hvem? Noen, og noe gjør jeg selv. Har som sagt et helt usynlig handicap. Pluss har fått flere lidelser, men det går ok. Vet ikke om jeg lever om ett år, men tar ikke en notis av det, men det vil bli ...det vil bli sånn at jeg blir et spøkelse som av og til kommer og passer på. Når jeg dør kommer jeg til å bli en engel, men også en ond heks. Endret 26. september 2019 av Jytte
Jytte Skrevet 26. september 2019 #8 Skrevet 26. september 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betal hvitt og gi vaskehjelpen mulighet til å opparbeide seg rettigheter og pensjonspoeng. Svart er aldri ok! Anonymkode: fd525...11e Men jeg betaler jo ok, og det er svart men under skatteplikig beløp. Og det er ikke fast, og jeg kan ikke kreve at nå skal du vaske det også osv. Jeg lar de bestemme selv, men sier jeg at gulvet skal vaskes, er det ok. Bad, seng, kjøkken tar jeg selv. Eller betaler jeg for høyt vil det jo si det samme som at dette blir skattepliktig? Som arbeidsgiver driter jeg i om jeg bryter par lover, velger å kalle det for vennetjenester. Samme som om en kompis hjelper deg med pc-en. Endret 26. september 2019 av Jytte
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #9 Skrevet 26. september 2019 200 er helt ok. Vi betaler også 200. Anonymkode: 78810...c82 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #10 Skrevet 26. september 2019 Vi betaler 400 kr for 1.5-2 timer. Anonymkode: 965ec...7a2 1
Jytte Skrevet 26. september 2019 #11 Skrevet 26. september 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi betaler 400 kr for 1.5-2 timer. Anonymkode: 965ec...7a2 OK
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #12 Skrevet 26. september 2019 Du kan ikke skrive kontrakt med en vaskehjelp som jobber svart. Det er det første problemet ditt. Ingen kontrakt, ingen oppsigelsetid. Ingen kontrakt; denne personen kan velge å ikke dukke opp for å gjøre jobben. Hva gjør du da? Du kan egentlig ikke gjøre noe. Fordi du har ingen kontrakt å henvise til. Problem to; moralsk: Svart arbeid er ulovlig. Du bryter norsk lov. Problem tre: Hvorfor kan ikke denne personen jobbe hvitt? Er det en grunn for det? Og om så, hvorfor? Anonymkode: 29cd6...56c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #13 Skrevet 27. september 2019 Jeg tjente også noen kroner på si ved å vaske da jeg gikk på videregående, hang opp lapp på eldresenter i nærheten. Synes det er fint å gi slike småjobber til studenter eller andre som har lyst til å spe på hverdagsøkonomien litt. Vi betaler 200 kr timen til vår vaskehjelp. Gir litt mer i feriegave når det er sommer og jul. Hun velger selv når hun kommer, tar kun lett støvsuging og vask av alle flater (gulv). Det er en av våre nye landsmenn som går på introduksjonskurs og jobbtreningskurs, så dette er midlertidig, til hun finner seg en ordentlig jobb. Anonymkode: ac54d...c74 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #14 Skrevet 28. september 2019 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/lonnsarbeid-i-hjemmet/ og det er hvitt. Anonymkode: 44b22...4e4
Ada901 Skrevet 22. oktober 2019 #15 Skrevet 22. oktober 2019 https://yoopies.no/c/svart-til-hvit-vaskehjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå