Gå til innhold

Naboen er slem mot katten min

Anbefalte innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet

Naboen min liker ikke katten min. Det begynte med at katten dreit i grønsakshagen hennes, men jeg ga henne sitron-olje til å dryppe rundt grønsakshagen, og det holdt katten borte. Men nå syns jeg hun begynner å bli ganske ekstrem. Katten får ikke lov å tråkke på hennes del av plenen, og for noen dager siden så jeg at hun sparket katten. Hardt! :evil: Gudene vet hva som foregår når jeg ikke er i nærheten. I dag så jeg at hun sprutet noe på katten. Jeg trodde det var vann, men da katten kom inn, var pelsen helt misfarga, han klødde og klødde og luktet sitron lange veier. Hun har tydeligvis tatt sitron-olja som skulle brukes til grønsakshagen og helt den på katten. Når jeg prøver å snakke med henne, begynner hun å med å late som hun ikke forstår norsk. Men det er bare tull, for vi har snakket sammen før, og når det var noe hun ikke forsto gikk vi bare over til engelsk... Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke mulighet til å flytte, sånn som situasjonen er nå :-( . Aner ikke hvordan jeg skal takle dette. Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest katteeier
Skrevet

Har du flere naboer? Kanskje dere kan gå sammen om å skrive et "vennlig, men bestemt" brev? Jeg har selv vokst opp i et villastrøk med stor kattetetthet og foreldre som irriterte seg over katter i sandkasse, blomsterbed, kjeller, fuglebrett osv, men man må jo akseptere LITTEgrann, og i hvert fall ikke plage katten, som bare gjør det den tror er riktig.

Si at du prøver å ta hensyn til naboen og løse problemet (det har du jo gjort med oljen), og at du derfor føler det er urettferdig og ubehagelig at naboen åpenbart har et personlig vendetta ovenfor katten din - og at dette også gjør naboskapet ubehagelig.

Det er nå en gang slik at man nesten ikke kan unngå en katt i hagen sin - selv bor vi langt fra folk, men har likevel to katter i tillegg til vår egen luskende rundt hushjørnene. Kan jage de fremmede kattene ved å hvese til dem og legge ut stoffer de ikke liker lukten av eller noe, men mer drastiske tiltak enn det mener jeg er dyreplageri og ikke rettferdig ovenfor dyret.

Lykke til!

Skrevet

Kattene går ofte i grønsaksbed fordi det er veldig fine utendørs "kattetoaletter" med sin porøse og bare jord. For å holde katten mest mulig i din egen hage kan du jo lage en fin grop med porøs jord eller sand, og plante noe katten liker (f.eks kattemynte) der.

Gjest Ninakanin
Skrevet

må bare skryte over utrolig konstruktivt og flott innlegg!!!

Mer konkret og vennlig fremlagt, og faktisk fornuftig og brukbart, råd enn det skal man lete lenge etter her inne på forumet :ler:

Flink :kose:

Gjest katteeier
Skrevet
må bare skryte over utrolig konstruktivt og flott innlegg!!!

Mer konkret og vennlig fremlagt, og faktisk fornuftig og brukbart, råd enn det skal man lete lenge etter her inne på forumet :ler:

Flink :kose:

Enig:) ikke verst å foreslå noe man kan gjøre med sin egen hage - håper dette funker og at naboen og du blir venner!

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg har faktisk laget en "kattedo" i hagen min, en haug med løs jord som katten bruker som do. Den har sluttet å gå i grønsakshagen hennes, men problemet er at vi har felles hage. Vi bruker hver vår halvdel, men hvordan skal katten forstå at han ikke må tråkke over den usynlige streken som skiller min og naboens del? Med en gang den kommer litt for nærme hennes "område" er hun ute etter ham. Skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre for at dette skal ordne seg. Men jeg fikk snakket litt med henne i dag, og hvis jeg skal tro henne, så har hun aldri sett en katt før (?!). Hun har akkurat flyttet til Norge, og her i bygda er det uvanlig lite katter. Så hvis det stemmer det som hun sier, så er det jo forståelig om hun er redd for katten. Så da tenkte jeg at hjelpe til litt slik at hun kan bli kjent med katten, at jeg holder den så hun får klappe den osv, slik at hun ikke trenger å være redd. Men spørs om katten vil ha noe med henne å gjøre da, etter det hun har gjort mot den...

Gjest Ninakanin
Skrevet

forklar henne at her i norge er katter kjæledyr, dyr man betaler mye penger for å gi mat og omsorg, at vi er glade i disse dyrene. Og at du rett og slett ikke har, ifølge norsk lov, tilatelse til å sparke til noe som helst. Heller ikke med fire bein.

Skrevet

Synes virkelig du tar dette flott og oppfører deg diplomatisk! Om hun ikke er vant til katter er det kanskje ikke så rart hun er redd den. I mange land er det jo bare ville katter og hunder, og de bærer gjerne smittsomme sykdommer slik at man virkelig bør passe seg for dem.

En usynlig linje midt på en gressplen er det ikke rart at katten ikke skjønner seg på, men dersom du nå har fått snakket med henne så er det kanskje håp likevel for en fredelig løsning.

Gjest Ninakanin
Skrevet

ja jeg mente jo ikke å formidle dette i et sånn trusselbrev med utklipte bokstaver ifra blader og aviser :ler:

Ser mer for meg at du sier at katten er snill og er kjæledyret ditt, liksom :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...