AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #1 Skrevet 26. september 2019 Hallo Jenta vår har akkurat begynt i barnehage, en måned senere enn de andre etter sommerferien. Hun er 2.5 år, flink til å prate, og en helt vanlig unge. Men hun er veldig sjenert, og veldig skeptisk til alt og alle, veldig stille, frem til hun føler seg trygg. Hun tar lang tid å bli trygg. Pga det har jeg kunnet vært med henne i noen dager først, slik at hun føler seg trygg.. En skulle tro etter 3 uker at det skulle bli noenlunde bedre, men det gjør det ikke. Ingen av de ansatte gjør særlig innsats for å bli kjent med henne, inkludere henne eller få kontakt med datteren min. Vi har snakket med lederen i avdelingen, og jeg har sagt det rett ut at "Signe har lettere for å bli trygg når andre gjør en innsats for å bli kjent, enten ved å prate, tulle eller spørre henne om ting", det fortalte jeg da jeg så at ingen gjorde noe.. I ettertid har ikke det bedret seg, det er kun hei, hade, liker du biler du da.. Og når de ikke får svar, gidder de ikke. Det forstår jeg jo om det hadde vært voksne.. Det var den ene ansatte som fortsatte å prate og prate, og tilslutt gikk det seg til med henne, og jenta mi viste seg fra sin beste side. Synd at hun sjeldent er der. Det ender med at jeg må selv aktivisere henne der, og vi blir sittende for oss selv. Jeg har prøvd å inkludere selv, men de har retningslinjer selvfølgelig som jeg må ta hensyn til. Altså, jeg forstår at de ikke kan gi særbehandling, og at ting ikke alltid lar seg gjøre, men jeg trodde de ville gjøre noe som helst for at det skulle bedre seg, særlig når de ser hvordan hun er.. Jeg vil ikke være hun vanskelige mora heller, men jeg vil jo så gjerne at hun skal føle seg trygg og at hun vet at hun ikke bare blir overlatt til seg selv når jeg leverer henne.. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: 1d480...e4e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #2 Skrevet 26. september 2019 Dere har selv valgt å holde henne hjemme så lenge, og da ligger hun naturligvis etter sosialt. De gjør nok det de kan, men de skal se de andre barna også. Anonymkode: 7243c...c3a 39
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #3 Skrevet 26. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere har selv valgt å holde henne hjemme så lenge, og da ligger hun naturligvis etter sosialt. De gjør nok det de kan, men de skal se de andre barna også. Anonymkode: 7243c...c3a Det er feil. Hun har vært i åpen barnehage, og har mange venner utenfor barnehagen, så hun er helt med sosialt når hun føler seg trygg. Ikke kom med den. Anonymkode: 1d480...e4e 45
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #4 Skrevet 26. september 2019 Hm... av og til vet man ikke hva man skal tro. Du virker veldig reflektert og "rolig" i uttrykket, men jeg vet om mødre som mener det samme som deg om hvordan barna blir behandlet i barnehagen som ikke stemmer over ens med hva man selv observerer. Men det kan være du har rett i dine observasjoner og da mener jeg du skal fortsette å si ifra til leder på avdelingen om hvordan du opplever at jenta di blir behandlet. Skjer det fortsatt ingen endring kan du klage til øverste leder ig be om en samtale. Hvis det ikke bedrer seg da så klager du til iommunen ig ber om å bytte barnehage fordi barnehagen du nå benytter forsømmer barnet ditt! For det er det de gjør dersom du har rett, og det er ikke greit under noen omstendigheter!! Anonymkode: 8b308...f09 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #5 Skrevet 26. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hm... av og til vet man ikke hva man skal tro. Du virker veldig reflektert og "rolig" i uttrykket, men jeg vet om mødre som mener det samme som deg om hvordan barna blir behandlet i barnehagen som ikke stemmer over ens med hva man selv observerer. Men det kan være du har rett i dine observasjoner og da mener jeg du skal fortsette å si ifra til leder på avdelingen om hvordan du opplever at jenta di blir behandlet. Skjer det fortsatt ingen endring kan du klage til øverste leder og be om en samtale. Hvis det ikke bedrer seg da, så klager du til kommunen og ber om å bytte barnehage fordi barnehagen du nå benytter forsømmer barnet ditt! For det er det de gjør dersom du har rett, og det er ikke greit under noen omstendigheter!! Anonymkode: 8b308...f09 Beklager så mange skrivefeil! Anonymkode: 8b308...f09
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #6 Skrevet 26. september 2019 Barnehageoppstart er ofte vanskelig når barnet har blitt så stort før det starter i barnehage. Ikke alltid lett å komme inn i en allerde etablert gruppe, selv for usjenerte barn. Men samtidig er de ansattes ansvar og inkludere henne. Kan du ikke ta en ny samtale med ped.leder og forteller at du fortsatt opplever at hu er utrygg i barnehagen, og spørre hva de gjør i barnehagen for å gjøre det bedre for henne. Kanskje de gjør ting du ikke vet om. Uansett så bør du få noen svar, og hvis du ikke føler det er tilfredstillende så må du igjen ta opp det du mener er viktig. Om det ikke hjelper, så blir styrer neste steg. Bør ikke være nødvendig å gå lengre enn det. Men hvis ingen i barnehagen bidrar til at barnet ditt får en god hverdag så må det meldes til barnehagekontoret. Heldigivs er det sjelden det er nødvendig. Håper det løser seg for dere. Anonymkode: 3c04a...605 8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #7 Skrevet 26. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere har selv valgt å holde henne hjemme så lenge, og da ligger hun naturligvis etter sosialt. De gjør nok det de kan, men de skal se de andre barna også. Anonymkode: 7243c...c3a Gratulerer med dagens mest idiotiske innlegg 🎉 Alle barn som begynner sent i barnehagen er mistilpassede barn uten sosiale evner. Selvsagt er de det 🙄 Anonymkode: 25a16...815 21
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #8 Skrevet 26. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hm... av og til vet man ikke hva man skal tro. Du virker veldig reflektert og "rolig" i uttrykket, men jeg vet om mødre som mener det samme som deg om hvordan barna blir behandlet i barnehagen som ikke stemmer over ens med hva man selv observerer. Men det kan være du har rett i dine observasjoner og da mener jeg du skal fortsette å si ifra til leder på avdelingen om hvordan du opplever at jenta di blir behandlet. Skjer det fortsatt ingen endring kan du klage til øverste leder ig be om en samtale. Hvis det ikke bedrer seg da så klager du til iommunen ig ber om å bytte barnehage fordi barnehagen du nå benytter forsømmer barnet ditt! For det er det de gjør dersom du har rett, og det er ikke greit under noen omstendigheter!! Anonymkode: 8b308...f09 Jeg har prøvd å være optimistisk, lage unnskyldninger for de voksne, men jeg ser at de ofte overser dem som kanskje burde trengt litt ekstra oppmerksomhet. Det er et barn jeg har lagt merke til som bare står der uten å snakke med noen. Ingen av de voksne snakker med henne. Jeg håper de gjør det de gangene jeg ikke ser. Dattera mi trenger bare litt tid for å bli trygg. Med det trenger hun en voksen som aktivt går inn for å få henne til å like henne. Med det kan hun føle seg trygg på de andre.. Jeg har vært veldig for å ha henne i bhg, så jeg har vært veldig optimistisk. Det er sant det jeg skriver, dessverre. Jeg får ta det opp på mandag.. Anonymkode: 1d480...e4e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #9 Skrevet 26. september 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere har selv valgt å holde henne hjemme så lenge, og da ligger hun naturligvis etter sosialt. De gjør nok det de kan, men de skal se de andre barna også. Anonymkode: 7243c...c3a Vet du, de små barna, som tvinges inn i barnehagen når de er 10måneder gamle slik regjeringen vil, det er de som har det verst den første tiden. Bare se hva forskningen sier. Det er bare bra at TS har holdt barnet hjemme så lenge spør du meg! Eneste grunnen til at barn som begynner tidlig i barnehage liksom har det bedre i barnehage når de er 2 år enn ferske toåringer er fordi de er vant til det. Å tilvenne små barn til barnehagen, som gråter fra de blir levert til de blir hentet, er det samme som å gå igjennom en gråter for søvn. Noe som overhodet ikke er anbefalt metode i disse dager, men det ser folk ut til å glemme når det gjelder barnehagestart. Samfunnet legger opp til systematisk svikt av toddlere. Barnehager et relativt nytt fenomen, og bemanningen blir stadig mer presset pga høyere barnetetthet per voksen og forholdene stadig dårligere pga økonomiske kutt. At barn har gått av å gå i barnehage er virkelig ikke en sannhet. For noen barn, ja, men overhodet ikke for alle. Anonymkode: 8b308...f09 20
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #10 Skrevet 26. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnehageoppstart er ofte vanskelig når barnet har blitt så stort før det starter i barnehage. Ikke alltid lett å komme inn i en allerde etablert gruppe, selv for usjenerte barn. Men samtidig er de ansattes ansvar og inkludere henne. Kan du ikke ta en ny samtale med ped.leder og forteller at du fortsatt opplever at hu er utrygg i barnehagen, og spørre hva de gjør i barnehagen for å gjøre det bedre for henne. Kanskje de gjør ting du ikke vet om. Uansett så bør du få noen svar, og hvis du ikke føler det er tilfredstillende så må du igjen ta opp det du mener er viktig. Om det ikke hjelper, så blir styrer neste steg. Bør ikke være nødvendig å gå lengre enn det. Men hvis ingen i barnehagen bidrar til at barnet ditt får en god hverdag så må det meldes til barnehagekontoret. Heldigivs er det sjelden det er nødvendig. Håper det løser seg for dere. Anonymkode: 3c04a...605 De gjør nok en hel del gode ting jeg ikke vet om, se har jo som oftest et pedagogisk grunnlag for det de gjør også. De tenker kanskje hun trenger tid for å observere, men det er ikke tilfellet lenger. Hun har observert i flere uker, og leker rundt meg, men fryser til med en gang noen nærmer seg. Og det er her vi trenger arbeid.. Men det ser ut til at de bare rygger unna.. Anonymkode: 1d480...e4e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #11 Skrevet 26. september 2019 Det er da vanlig at alle barn får en voksen primærkontakt ved oppstart i barnehage. Du må ta en prat med denne, selvsagt. Anonymkode: 23424...090 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #12 Skrevet 26. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer med dagens mest idiotiske innlegg 🎉 Alle barn som begynner sent i barnehagen er mistilpassede barn uten sosiale evner. Selvsagt er de det 🙄 Anonymkode: 25a16...815 Takk har jobbet målrettet for dette😊 Anonymkode: 7243c...c3a 2
Gjest Mass Skrevet 26. september 2019 #13 Skrevet 26. september 2019 Først og fremst så burde ikke du vært der. Det er lettere for de ansatte å jobbe med tilknytning uten at foreldre er i nærheten.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #14 Skrevet 26. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De gjør nok en hel del gode ting jeg ikke vet om, se har jo som oftest et pedagogisk grunnlag for det de gjør også. De tenker kanskje hun trenger tid for å observere, men det er ikke tilfellet lenger. Hun har observert i flere uker, og leker rundt meg, men fryser til med en gang noen nærmer seg. Og det er her vi trenger arbeid.. Men det ser ut til at de bare rygger unna.. Anonymkode: 1d480...e4e Merkelig! Men dette er faktisk forsømmelse av barnet og veldig alvorlig. Du må være ærlig med pedagogisk leder om hvordan du oppfatter situasjonen. Spør de direkte om hva de gjør for at jenta di skal trives. Du må være åpen om hva du føler og være hard uten å være anklagende. Anonymkode: 8b308...f09 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #15 Skrevet 26. september 2019 1 minutt siden, Mass skrev: Først og fremst så burde ikke du vært der. Det er lettere for de ansatte å jobbe med tilknytning uten at foreldre er i nærheten. Det er veldig sant! Men hvis TS forlater jenta alene med noen leker i en krok og henter jenta og ser at hun leker alene då tenker man jo sitt... Anonymkode: 8b308...f09 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #16 Skrevet 26. september 2019 Du burde overlate barnet til de ansatte og dra hjem. At foreldrene er til stede er ikke altid positivt. Anonymkode: f4f14...6fa 15
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #17 Skrevet 26. september 2019 Jeg anbefaler å sjekke ut om det er ledige plasser i en annen barnehage. Hvis det er det - gå på besøk dit og kjenn på atmosfæren/ stemningen der. Det ER forskjell på kvaliteten på barnehager, stor forskjell! Vi var i en lignende situasjon med vår 2-åring og er sjeleglade for at vi byttet. Den nye barnehagen er fantastisk og her har de allerede knyttet tette bånd til barnet vårt. I den andre barnehagen var det ingen som tok initiativ. (Og nei, tror ikke jeg er spesielt vanskelig - vi har fire barn og mye erfaring med barnehager, og det forundret meg hvordan vi ble tatt imot i den første barnehagen). Anonymkode: d0b3c...b6b 8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #18 Skrevet 26. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De gjør nok en hel del gode ting jeg ikke vet om, se har jo som oftest et pedagogisk grunnlag for det de gjør også. De tenker kanskje hun trenger tid for å observere, men det er ikke tilfellet lenger. Hun har observert i flere uker, og leker rundt meg, men fryser til med en gang noen nærmer seg. Og det er her vi trenger arbeid.. Men det ser ut til at de bare rygger unna.. Anonymkode: 1d480...e4e Selv om de mener at barnet ditt trenger tid for å observere så må hun allikevel få ha en voksen i nærheten. De må først bidra til at hun blir trygg på de voksne. Enig med deg, da trengs det arbeid fra personalets side. Et utrygt barn kan ikke bare bli helt overlatt til seg selv, og satse på at hun blir trygg når hun har observert nok. Ta en ny samtale, og hvis du får de samme svarene så gi de beskjed om at de må jobbe med å få henne trygg på de ansatte i barnehagen først. Synes egentlig det er håreisende at det ikke finnes noen hun er trygg på, annet enn ei som nesten aldri er der. Jo mer du forteller, jo større inntrykk får jeg av at de ikke gjør nok for barnet å få barnet ditt trygg. Ser flere her nevner at du ikke bør være der sammen med barnet ditt, og de i de fleste tilfeller stemmer det. Men når barnet ikke har noen trygghetspersoner i barnehagen, så er faktisk det beste for barnet at mor/far er der til barnet har knyttet et bånd til minst en av de ansatte. Anonymkode: 3c04a...605 2
heipådegsann Skrevet 26. september 2019 #19 Skrevet 26. september 2019 Jeg også tenker at du kanskje bør prøve å ikke være til stedet. Men forstår også at du ikke vil gjøre det hvis hun virker veldig utrygg der. Gutten min begynte i barnehagen som 1,5åring, og jeg opplevde ihvertfall størst fremgang etter de dagene hvor vi ikke var til stede. Men til og med jeg var kjempespent på hvordan det ville gå når jeg gikk (han var ikke vant til å bli passet av andre), og til forskjell fra i ditt tilfelle følte jeg at han allerede hadde litt god kontakt med enkelte av personalet etter noen dager når jeg for første gang forlot han for noen timer der. Det har veldig mye å si at både barn og foreldre føler de kan stole på personalet. Og hos oss var alle veldig på de nye barna, både med å snakke, leke, prøve å fange oppmerksomheten deres, i tillegg til at de var flinke til å snakke med oss voksne og å legge en plan med oss om hvordan vi skulle gå fram. Synes du ikke samtaler hjelper ville jeg nesten prøvd å finne en ny barnehage. Barna tilbringer mye tid der, så det er kjempeviktig at de trives! 1
Maleficenta Skrevet 26. september 2019 #20 Skrevet 26. september 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er feil. Hun har vært i åpen barnehage, og har mange venner utenfor barnehagen, så hun er helt med sosialt når hun føler seg trygg. Ikke kom med den. Anonymkode: 1d480...e4e Ikke hør på slike kommentarer. Ingenting er bra nok på Kg. Enten er man en grusom mor som sender barnet for tidlig i barnehagen og blir anklaget for å ville ha mest mulig alenetid uten barnet, men nå er det visst ikke godt nok når man er over 2 år når man begynner heller... Men er det ikke slik at barna har en primærperson som gjerne har ansvar for tre barn i gruppen? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå