souffle Skrevet 26. september 2019 #1 Skrevet 26. september 2019 Hvor mye betaler dere i vann og avløp og hvor mange er dere i husholdningen? Jeg leier ut et hus hvor vann og avløp ikke inkludert, og de klager nå på at vannregningene er for høye... De er 3 voksne i huset, pluss en kjæreste av barnet som bor der ofte. Jeg har kontaktet renovasjon som skal se på om det kan være noe feil med måleren, men hadde vært greit å høre på hva dere andre ligger på? Nå ligger hver termin på ca. 3700-4700 kr.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #2 Skrevet 26. september 2019 Trodde det ikke var lov å kreve for vann og avløp fra leietakere. Anonymkode: a4e17...7b8 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #3 Skrevet 26. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trodde det ikke var lov å kreve for vann og avløp fra leietakere. Anonymkode: a4e17...7b8 Det er lov så lenge det står spesifisert i kontrakten at leietager skal betale for vann og avløp, hvis det ikke står noe om det i kontrakten så har heller ikke utleier lov til å ta betalt for det utenom. Anonymkode: 620b9...a7d
newman01 Skrevet 26. september 2019 #4 Skrevet 26. september 2019 (endret) https://www.nrk.no/livsstil/enorme-forskjeller-pa-kommunale-avgifter-1.14185741 Variabelt fra kommune til kommune. Ingen kan si om den summen du oppgir er høy eller lav, for det avhenger av hvor huset står. Men om det er kvartalsvis fakturering på 4700kr koster vann og søppel nesten like mye i kvartalet hos deg som ett helt år i Kongsberg Endret 26. september 2019 av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #5 Skrevet 26. september 2019 Vann og avløp er selvkost, det innebærer at alle kostnader legges på forbruker, men det er jo galskap å ha vannmåler i et bolighus spør du meg, ville bedt om at kommunen fjernet den.... Anonymkode: 0df7c...b84
Leo Skrevet 26. september 2019 #6 Skrevet 26. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vann og avløp er selvkost, det innebærer at alle kostnader legges på forbruker, men det er jo galskap å ha vannmåler i et bolighus spør du meg, ville bedt om at kommunen fjernet den.... Anonymkode: 0df7c...b84 I mange kommuner er man pålagt å ha vannmåler dersom man er tilknyttet det offentlige vann- og avløpsnettet og hvorfor skulle det være galskap å betale for det vannforbruket man faktisk har? 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #7 Skrevet 26. september 2019 Vi har vannmåler, og betaler ca 2200-2700,- pr gang. Betaler tre ganger i året. 2 voksne og 2 små barn. Anonymkode: 32b6d...a34
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #8 Skrevet 26. september 2019 2 timer siden, Leo skrev: I mange kommuner er man pålagt å ha vannmåler dersom man er tilknyttet det offentlige vann- og avløpsnettet og hvorfor skulle det være galskap å betale for det vannforbruket man faktisk har? I vår kommune er det kun næringsbygg som har vannmålere. De private som velger vannmåler er eksempelvis de som er enslig og dermed har lite vannforbruk. Vil være billigere for de aller fleste å betale standard pris for vanlig husholdning. Anonymkode: 0df7c...b84
Brunello Skrevet 26. september 2019 #9 Skrevet 26. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vann og avløp er selvkost, det innebærer at alle kostnader legges på forbruker, men det er jo galskap å ha vannmåler i et bolighus spør du meg, ville bedt om at kommunen fjernet den.... Anonymkode: 0df7c...b84 Der vi bor er det galskap å ikke ha måler. Da blir det dobbelt så dyrt. 1
Leo Skrevet 26. september 2019 #10 Skrevet 26. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I vår kommune er det kun næringsbygg som har vannmålere. De private som velger vannmåler er eksempelvis de som er enslig og dermed har lite vannforbruk. Vil være billigere for de aller fleste å betale standard pris for vanlig husholdning. Anonymkode: 0df7c...b84 I noen kommuner er det slik, men flere og flere kommuner innfører krav om vannmåler også i private boliger. Da går det ikke an å si at det er galskap og at man skal be kommunen om å fjerne måleren. Det er jo noe man er pålagt å ha og som man selv har betalt for. Det er jo heller ikke urimelig at hver enkelt husstand betaler for det faktiske vannforbruket. Det som derimot er urimelig er at enslige skal være nødt til å "sponse" storhusholdninger med for eksempel mange barn.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #11 Skrevet 26. september 2019 3 timer siden, Leo skrev: I noen kommuner er det slik, men flere og flere kommuner innfører krav om vannmåler også i private boliger. Da går det ikke an å si at det er galskap og at man skal be kommunen om å fjerne måleren. Det er jo noe man er pålagt å ha og som man selv har betalt for. Det er jo heller ikke urimelig at hver enkelt husstand betaler for det faktiske vannforbruket. Det som derimot er urimelig er at enslige skal være nødt til å "sponse" storhusholdninger med for eksempel mange barn. Kan godt hende at det er slik i noen kommuner. Jeg jobber i kommunal sektor og hos oss har det ikke vært et tema. Ikke i kommuner rundt heller. Familier som har kjøpt hus med vannmåler har fått disse fjernet og betaler standardsats ihht gebyrregulativet. Om jeg hadde bodd et sted med krav til vannmåler og regningen var høy, så ville jeg i allefall forsøkt redusere vannforbruket. Eksempelvis sparedusj, ikke la vannet renne mens man pusser tenner osv. Om leietakere har høy vannregning, så må de jo faktisk gjøre noe med forbruket! Anonymkode: 0df7c...b84
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #12 Skrevet 27. september 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Kan godt hende at det er slik i noen kommuner. Jeg jobber i kommunal sektor og hos oss har det ikke vært et tema. Ikke i kommuner rundt heller. Familier som har kjøpt hus med vannmåler har fått disse fjernet og betaler standardsats ihht gebyrregulativet. Om jeg hadde bodd et sted med krav til vannmåler og regningen var høy, så ville jeg i allefall forsøkt redusere vannforbruket. Eksempelvis sparedusj, ikke la vannet renne mens man pusser tenner osv. Om leietakere har høy vannregning, så må de jo faktisk gjøre noe med forbruket! Anonymkode: 0df7c...b84 Her har kommunen akkurat installert automatisk vannmåler. Alle boliger skal ha det innen 2020. Vanlig vannmåler har man hatt iallfall i 30 år her Anonymkode: 0fa2b...122
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #13 Skrevet 27. september 2019 Som flere alt har sagt: Det nytter ikke å få vite hva andre folk rundt i landet betaler. Nær sagt ingen kommuner har helt like avgifter. Det du kan gjøre er å spørre hvor mange kubikk folk bruker i året siden det som regel betales en fast avgift for vannmåleren og en avgift per kubikk. Anonymkode: c323f...01c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #14 Skrevet 27. september 2019 Har ikke vannmåler, men forbruket arealberegnes. Bolig på ca 100 kvm. Betaler 1600kr i året. Anonymkode: ce8f0...f5e
souffle Skrevet 29. september 2019 Forfatter #15 Skrevet 29. september 2019 Takk for mange svar, er i nærheten av Kongsberg så tipper vi ligger noenlunde likt i pris som hun som svarte over her Selv bor jeg en plass hvis man betaler bare en liten sum i året for vannet så dette er litt nytt for meg, men dere har vært til god hjelp. Vært i kontakt med kommunen som skal komme og se på måleren og bytte den ut. I følge hva jeg har lest rundt er normalforbruk på en familie er deres forbrukt langt høyere, så blir bra å få en sjekk.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #16 Skrevet 29. september 2019 Jeg bor i en større by. Vi er 4 personer i husholdningen. Vi har vannmåler, vi betaler ca 400 kr for hver av de to postene vann og avløp, altså ca 800 kr i året. Bor du avsides er det mye dyrere, men terminbeløp på omkring 4000 kr er hinsides fornuft. Anonymkode: ada94...7e3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #17 Skrevet 29. september 2019 52 minutter siden, souffle skrev: Takk for mange svar, er i nærheten av Kongsberg så tipper vi ligger noenlunde likt i pris som hun som svarte over her Selv bor jeg en plass hvis man betaler bare en liten sum i året for vannet så dette er litt nytt for meg, men dere har vært til god hjelp. Vært i kontakt med kommunen som skal komme og se på måleren og bytte den ut. I følge hva jeg har lest rundt er normalforbruk på en familie er deres forbrukt langt høyere, så blir bra å få en sjekk. Nedre Eiker. Har vannmåler. Fakturaen kom nå på 5 580 kr. Det er for et halvt år. 2 voksne og to barnehagebarn. Anonymkode: a4e17...7b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå