Gå til innhold

Rydde opp i heimen når partner ikke vil være med.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gjennom de siste årene ryddet unna en god del, både i selve leiligheten, på loft og i kjeller og har blitt flink til å ikke anskaffe meg flere ting som jeg ikke trenger. Jeg har ryddet unna mine eiendeler og kvittet oss med den del fellesting som partner har vært enig med. 

Vi trenger fortsatt å rydde unna en god del ting. Problemet er at partner ikke er med eller bidra. Det er også veldig vanskelig å rydde unna felles eiendeler når den andre eieren ikke er delaktig eller enig. Så det at partner ikke vil bli med å fikse opp betyr bare at man ikke komme seg videre og blir ferdig. Jeg tenker det er viktig for bedre livskvalitet for oss som familie. Det er totalt uaktuelt å kaste ting uten enighet og lov. Det er både respektløst og bidrar kun til konflikt. 

Hvordan løser dere andre en slik problemstilling med deres partnere? 

Anonymkode: 85717...f2a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde pakket partners ting ned i egne esker, alt han ikke svarte på hadde jeg bare lagt i esker og merket med navnet hans og stuet vekk. Av felles ting hadde jeg overkjørt han og gjort som jeg ville. Gidder han ikke engasjere, så gidder han ikke. Da trenger han ikke klage heller. 

• Liker 8
Skrevet

i plastkasser og inn i garasjen/boden?

Anonymkode: 39848...37a

Skrevet

Jeg kaster uten å informere ham. Jeg orker ikke mase mer.

Men det skal sies at han har samlemani, og ikke engang husker hvilke ting han eier. Jeg kaster dog ikke gjenstander som har affeksjonsverdi.

Respektløst kan nok noen mene det er, og det skal de få lov til å mene. Men for å snu litt på det, så er det også respektløst av ham å forvente at jeg skal leve i et overfylt rotehus fordi han selv ikke evner å verken kvitte seg med ting eller delta i husarbeid.

Anonymkode: 954d9...1a0

• Liker 7
Skrevet

Av fellesting som han ikke engasjerer seg i gjør seg som jeg vil med. Vi har det sånn at det er jeg som har orden på gamle klær og ting som lagres til senere bruk, og da også bestemmer hva som skal kastes/gis videre. I tvilstilfeller spør jeg ham, men vi blir stort sett ganske fort enige. 

Det du kan gjøre hvis det er ting du må ha partneren med på, er å ta alle tingene og legge i en haug, feks midt i stua så det ikke går an å unngå. Ta så for deg en ting om gangen og spør partneren for hver enkel ting. Da får du svar, og så kan du evt gi partneren den ene haugen og be ham/henne kaste/rydde det. 

Anonymkode: 3d71c...5ce

• Liker 1
Skrevet

Fellesting tar jeg sjefsavgjørelse på og kvitter meg med det jeg ikke synes vi trenger. Han har aldri etterlyst noe av det heller, så det har gått bra.

Vi fikk gjennom en del av hans saker i sommer, her er det snakk om verktøy som er nok til en middels stor verktøysbutikl, da slengte han en del og jeg sorterte, la det på plass i forskjellige verktøykasser. 

Anonymkode: c20f6...413

Skrevet

Jeg synes kompromiss er fin ting. Finn frem alt du vil bli kvitt, så kan han få beholde halvparten. Da blir fokus at han bestemmer hva som skal beholdes, og ikke at du bestemmer hva som skal ut. Gjenta dette ofte, så blir du etterhvert kvitt mye.

Anonymkode: 28af1...7d9

Skrevet
50 minutter siden, Jadzia skrev:

Jeg hadde pakket partners ting ned i egne esker, alt han ikke svarte på hadde jeg bare lagt i esker og merket med navnet hans og stuet vekk. Av felles ting hadde jeg overkjørt han og gjort som jeg ville. Gidder han ikke engasjere, så gidder han ikke. Da trenger han ikke klage heller. 

Dette! Har han ikke savnet noe etter ett år, så kan du kaste det.

Skrevet

Jeg kjøret full Marie Kondo i leiligheten i sommer - jeg sorterte alt og hans ting satte jeg i en krok så han selv kunne gjennomgå og sortere ut. Vi kastet noe, ga bort endel til velddighet og noe solgte vi på FINN. 

Menn trenger ofte litt hjelp til å komme igang. 

Anonymkode: 956b4...e61

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...