Gå til innhold

Leverings- og hentetid i barnehagen blir ofte feil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare sånn det er?

Jeg føler ofte at jeg «forstyrrer» når jeg åpner døra til avdelingen, selv om de som jobber der sier det går helt fint. Jeg har et barn på 20 mnd som startet i august. Har mulighet for å gi han kortere dager nå i starten,og planlegger levering og henting ut i fra barnehagens dagsplan.Leverer alltid rundt kl.09:00 og henter rundt kl.13:45. Da vet jeg at jeg kommer utenom de faste ritualene i barnehagen. Men likevel skjer det at rutinene deres er litt forskjøvet slik at jeg kommer for å hente mens de kanskje fortsatt ikke er ferdig med noe de holder på med. Dette er så pinlig:( Er dette bare sånn det er for alle foreldre?

Anonymkode: 502f7...b6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehager har ofte kjernetid og ønsker at barna skal leveres før og hentes etter denne. Så lenge du holder deg til dette trenger du ikke føle at det er pinlig å levere sent/hente tidlig. :) 

• Liker 12
Skrevet

Jeg kjenner på det samme. Barnehagen har frokost fra 8 til 8.30, og da er det ikke ønskelig med levering av barn. Og det skjønner jeg. Eldstemann begynner på skolen 8.30, og etter levering der, kjører jeg til barnehagen med yngste, så er framme mellom 8.35 og 8.40, og det skjer sjeldent at de da er ferdige med frokosten når vi kommer. Jeg føler de ansatte ikke liker det, merker det selv om de sier det er greit. Men jeg kan ikke sitte i bilen til 9 heller bare fordi de er trege med spising. 

• Liker 7
Skrevet

Merker det samme i vår barnehage, men helt ærlig driter jeg i det. Jeg leverer før kjernetiden, og henter etter kjernetiden. Gjør det kjapt.

Anonymkode: 10b17...1f7

• Liker 7
Skrevet

Jeg gjør det samme. Leverer kl.09.30, men henter kl.15, da skal de være ferdig med frukten. Men ofte er frukten forsinket og jeg kommer midt i måltidet. Men sånn blir det noen ganger. Kjernetiden er 10-14, så lenge vi leverer/henter innen den tiden så tenker jeg det er greit.

Har ikke opplevd at de blir irritert av den grunn. De sa det var fint at vi fikk til kortere dager nå de første ukene.

Anonymkode: a1ef5...105

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Arkana skrev:

Barnehager har ofte kjernetid og ønsker at barna skal leveres før og hentes etter denne. Så lenge du holder deg til dette trenger du ikke føle at det er pinlig å levere sent/hente tidlig. :) 

Nei kanskje bare noe jeg føler..De har ikke kjernetid sa de, men jeg har spurt om det er Ok at jeg leverer etter fellesfrokosten som er fra 08:30 til ca.09:00. I dag var jeg litt tidlig ute (rundt kl.08:55) og da satt alle fortsatt ved bordet, selv om de var på vei til å rydde vekk. Like etter har de samlingsstund med sang, så føler jeg må være der senest kl09, ellers dumper vi jo rett inn i denne sangstunden også..

1 minutt siden, Jadzia skrev:

Jeg kjenner på det samme. Barnehagen har frokost fra 8 til 8.30, og da er det ikke ønskelig med levering av barn. Og det skjønner jeg. Eldstemann begynner på skolen 8.30, og etter levering der, kjører jeg til barnehagen med yngste, så er framme mellom 8.35 og 8.40, og det skjer sjeldent at de da er ferdige med frokosten når vi kommer. Jeg føler de ansatte ikke liker det, merker det selv om de sier det er greit. Men jeg kan ikke sitte i bilen til 9 heller bare fordi de er trege med spising. 

Skjønner godt du ikke kan sitte der og vente, de ansatte bør ha forståelse for dette synes jeg. Kanskje ta det opp med ped. Leder?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare sånn det er?

Jeg føler ofte at jeg «forstyrrer» når jeg åpner døra til avdelingen, selv om de som jobber der sier det går helt fint. Jeg har et barn på 20 mnd som startet i august. Har mulighet for å gi han kortere dager nå i starten,og planlegger levering og henting ut i fra barnehagens dagsplan.Leverer alltid rundt kl.09:00 og henter rundt kl.13:45. Da vet jeg at jeg kommer utenom de faste ritualene i barnehagen. Men likevel skjer det at rutinene deres er litt forskjøvet slik at jeg kommer for å hente mens de kanskje fortsatt ikke er ferdig med noe de holder på med. Dette er så pinlig:( Er dette bare sånn det er for alle foreldre?

Barnet ditt setter nok pris på at du henter og at barnet har kortere dager så ikke tenk på det

Anonymkode: 69da9...77c

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei kanskje bare noe jeg føler..De har ikke kjernetid sa de, men jeg har spurt om det er Ok at jeg leverer etter fellesfrokosten som er fra 08:30 til ca.09:00. I dag var jeg litt tidlig ute (rundt kl.08:55) og da satt alle fortsatt ved bordet, selv om de var på vei til å rydde vekk. Like etter har de samlingsstund med sang, så føler jeg må være der senest kl09, ellers dumper vi jo rett inn i denne sangstunden også..

I barnehagen våre gikk i var grunnen til at de ikke ønsket levering i kjernetiden at det forstyrrer aktiviteter. To dager i uken har de f.eks. gruppeaktiviteter og hvis en av de ansatte da må forlate gruppen sin for å møte et barn som ankommer forstyrrer det arbeidet, samt at barnet da må komme inn i en gruppe som allerede har begynt med aktiviteter. Andre dager er det turdag og da går de til fast tid og kommer man etter dette møter man en tom barnehage, rett og slett. Å komme mens de rydder vekk frokost og sånt skal du derimot ikke bekymre deg for, det blir noe annet enn å forstyrre en organisert aktivitet. :) 

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt du ikke kan sitte der og vente, de ansatte bør ha forståelse for dette synes jeg. Kanskje ta det opp med ped. Leder?

En barnehage, ts, er et evig kaos. At det kommer et barn eller tre mens de andre synger eller spiser forstyrrer ingen. 

Enten er dette noe du føler på fordi du ville blitt forstyrret om du jobbet der, eller så er det en eller flere av de ansatte som har en væremåte som gjør leveringen pinlig - noen har en naturlig gave for å gjøre situasjoner pinlige. Uansett må du bare riste det av deg. 

Anonymkode: 6d12e...c7e

• Liker 4
Skrevet

Henter jeg før kl 15 så vil ikke barnet hjem. Da er de enten midt i måltid eller midt i en lek, gjerne frilek eller tegning. Men barnet mitt liker ikke bli hentet midt i noe som er gøy.

Anonymkode: 1b433...e11

Skrevet

Jeg forsøker å holde meg til kjernetiden, men har hentet og levert til alle tider og ikke følt noe på det. Synes heller det er trivelig å få et innblikk i litt av alt ungene gjør i barnehagen. Både ansatte og barn prater ivrig, vi føles oss alltid veldig velkommen i barnehagen. Er de ikke ferdig med frukt når jeg kommer så setter jeg med ned og venter. Noen ganger kommer et eller to av de andre barna og setter seg på fanget mitt (mine barn er glad i frukt så de sitter gjerne og gomler ennå etter alle andre er ferdig). Er de på vei ut når vi kommer så kler jeg på egen unge. Sånn sett får man jo avlastet litt i forhold til om jeg hadde levert rett før. Hjelper også gjerne andre barn om det faller naturlig :) 

• Liker 5
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En barnehage, ts, er et evig kaos. At det kommer et barn eller tre mens de andre synger eller spiser forstyrrer ingen. 

Enten er dette noe du føler på fordi du ville blitt forstyrret om du jobbet der, eller så er det en eller flere av de ansatte som har en væremåte som gjør leveringen pinlig - noen har en naturlig gave for å gjøre situasjoner pinlige. Uansett må du bare riste det av deg. 

Anonymkode: 6d12e...c7e

Jo da, det forstyrrer. Det har de ansatte tatt opp på foreldremøte mange ganger

Anonymkode: 44476...c5c

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du man skal gjøre for å unngå det da? Er jo enig i at det er et evig kaos i bhg, og når de ikke alltid er a jour med egne rutiner risikerer man jo å alltid forstyrre,føler jeg da.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Jadzia skrev:

Det syns jeg hørtes veldig spesielt ut, må jeg si. For det første, så er det ikke ditt problem at de ikke er ferdig når de skal, så det ville jeg ikke tenkt på. Men jeg syns i seg selv det er spesielt at man ikke kan levere mellom 8 og 8.30, noe som er midt i vanlig levering for mange. Man kan så klart levere før, men om man ikke får til det, så virker det for dumt at man da må vente og komme senere på jobb. Særlig når man har flere barn som skal leveres er det en kabal som må gå opp.

I vår bhg har man i perioder hatt ønske om levering innen kl 9 eller 9.30 fordi de da begynner med samlingsstund, og jeg skjønner det blir forstyrrende med levering da. Men det blir jo noe annet, for de som har foreldre som jobber, er vel levert da uansett.

Det hender for øvrig jeg henter barna når de fortsatt spiser om ettermiddagen, hvis de er litt forsinket. Jeg bare vinker til meg barna og gjør lite nummer ut av meg overfor de andre. Jeg gidder ikke å sitte på gangen og vente. Og så lenge bhg ikke sier noe på det, ville jeg ikke tenkt på det ts tar opp heller. Da må bhg si fra hvis de ikke ønsker henting før en viss tid.

• Liker 5
Skrevet

Aldri følt på. 

Noen ganger har jeg levert midt i mat. Da følger jeg jenta inn, hun finner seg en stol og begynner å pludre med alle andre. De voksne sier god morgen, og gir henne en brødskive. De trenger jo ikke å reise seg fordi vi kommer. 

Hvis jeg henter og de er midt i en lek, venter jeg enten til de er ferdig med sangen/dansen osv, eller så ser dattera mi meg og vi vinker til den ansatte som fortsetter å leke. 

Dagsoppdatering får vi uansett i appen, så selv om jeg ikke rekker å prate med de ansatte en dag, går jeg ikke glipp av noe. Ellers sier de gjerne om det var noe spesielt dagen etterpå. 

• Liker 1
Skrevet

I barnehagen jeg jobber i har vi foreldre som henter alt i fra kl 13-16.30. Ikke noe problem om noen blir hentet midt i en aktivitet. Eneste er at foreldrene ikke kan forvente at det blir med en ansatt ut i garderoben hvis det er midt oppi noe. Vi ønsker også at barnet er i barnehagen innen 9.30, men går fint om det kommer seinere også. Men da er det ikke sikkert det får blitt med på alle aktiviteter,  f.eks hvis det egentlig skal på tur så må det istedet være igjen i barnehagen med en gruppe der. Og så ønsker vi at barnet har spist hjemme hvis det ikke er i barnehagen under felles frokosten. Så fortsett med korte dager. Det er fint for barnet.

Anonymkode: 4ae9c...23a

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Jadzia skrev:

Dette synes jeg også var veldig spesielt. Vi leverer som oftest i dette tidsrommet, og vi er på ingen måte de eneste. 

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud ta imot ungene som kommer og bli ferdig med det. Bhg er en tjeneste vi betaler for og så lenge man leverer og henter utenom kjernetid så må de bare takle det. 

Anonymkode: 1a799...196

• Liker 4
Skrevet

Jeg har absolutt kommet midt i noe mange ganger. Prøver og ikke gjøre så mye ut av meg når jeg kommer midt i maten osv. Vil ikke forstyrre og syns også det er pinlig. Her er også ting ofte forskjøvet, eller er rett og slett litt defuse. Det og det skjer en gang mellom 14-15 f.eks. Da kommer jeg ofte midt i det. 

Jeg jobber turnus og henter derfor på ulike tidspunkt, ofte i noe. Men sånn er det bare. De har aldri klagd noe på det, eller tatt det opp som noe negativt. 

Anonymkode: e4608...ce9

• Liker 2
Skrevet

De fleste barnehager har vel en kjernetid da mellom 09 og 14 eller 10 og 14, og i den perioden skjer det ting hele tiden. Det er jo viktig at barna har en fast dagsrytme i barnehagen og at de er deltakende på denne. Typisk spise frokost kl 09, leketid/tur/utetid, lunsj, sove/hviletid eller mer lek, samling/læring, rydding, frukttid, osv. Men det er ikke alle foreldre som har muligheten til å hente eller levere til disse tider pga. jobbsituasjonen, og slik vil det jo alltid være. Da er det best å snakke med ped.leder i barnehagen litt om det. De minste barna også bør jo ha litt kortere dager i starten, så da er det absolutt innafor å levere litt sent/hente litt tidligere.

Du "forstyrrer" bare om du konstant bryter opp i rytmen, og henter. Det er ikke sånn at det er et problem for de ansatte i barnehagen at du lever/henter til andre tidspunkter, så lenge det ikke er når barnehagen er på turer etc. Og de minste barna er vel sjeldent det. Det verste er kanskje for barnet som bør delta på de ulike delene av dagen i barnehagen - etter hvert som barnet blir trygg i alle fall.

Anonymkode: 379f5...fea

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...