AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #1 Skrevet 26. september 2019 Har seg sånn at jeg har fått uvi. Jeg har hatt det en del ganger før og er sikker på at det er riktig. Jeg har en pakke bactrim liggende hjemme som jeg vurderer å ta, da jeg er student og ikke har råd til en legetime til 595kr (dr.dropin fordi fastlegen har for lang ventetid). Kan dette være farlig? Anonymkode: 8c676...9c6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #2 Skrevet 26. september 2019 Alt her skurrer. Hvorfor har du dette hjemme? Mest sannsynlig fordi du ikke har fullført kuren din sist gang. AB krever FULL behandling, eller så dropper man det pga faren for resistens. Gå til lege og lever anibiotikaen til destruering. Anonymkode: cdd26...2ef 11
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #3 Skrevet 26. september 2019 NEI! Fastlegen din skal ha hastetimer tilgjengelig, det burde du få med en uvi! Anonymkode: 64b1c...643 8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #4 Skrevet 26. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt her skurrer. Hvorfor har du dette hjemme? Mest sannsynlig fordi du ikke har fullført kuren din sist gang. AB krever FULL behandling, eller så dropper man det pga faren for resistens. Gå til lege og lever anibiotikaen til destruering. Anonymkode: cdd26...2ef Takk for svar, men du hopper alt for fort til konklusjoner her. Ingen av dine tolkninger stemmer. Jeg har en pakke liggende fordi jeg ble utskrevet en pakke extra forrige gang. Anonymkode: 8c676...9c6 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 26. september 2019 #5 Skrevet 26. september 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har seg sånn at jeg har fått uvi. Jeg har hatt det en del ganger før og er sikker på at det er riktig. Jeg har en pakke bactrim liggende hjemme som jeg vurderer å ta, da jeg er student og ikke har råd til en legetime til 595kr (dr.dropin fordi fastlegen har for lang ventetid). Kan dette være farlig? Anonymkode: 8c676...9c6 Selv har jeg gjort dette et par ganger. Jeg overlevde veldig greit. Og ble kvitt uvien min også
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #6 Skrevet 26. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar, men du hopper alt for fort til konklusjoner her. Ingen av dine tolkninger stemmer. Jeg har en pakke liggende fordi jeg ble utskrevet en pakke extra forrige gang. Anonymkode: 8c676...9c6 Det tviler jeg på stemmer, og om det stemmer bør du bytte lege. Legen skal kun skive ut én og én kur. Selvbehandling har vi ikke råd til når det gjelder AB. Om du har fått bactrim så er det ikke første gangen du har uvi for å si det mildt. Anonymkode: cdd26...2ef 1
minister-mio Skrevet 26. september 2019 #7 Skrevet 26. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, men du hopper alt for fort til konklusjoner her. Ingen av dine tolkninger stemmer. Jeg har en pakke liggende fordi jeg ble utskrevet en pakke extra forrige gang. Anonymkode: 8c676...9c6 Hvorfor fikk du skrevet ut en pakke ekstra?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #8 Skrevet 26. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det tviler jeg på stemmer, og om det stemmer bør du bytte lege. Legen skal kun skive ut én og én kur. Selvbehandling har vi ikke råd til når det gjelder AB. Om du har fått bactrim så er det ikke første gangen du har uvi for å si det mildt. Anonymkode: cdd26...2ef Fikk baktrim etter jeg ble innlagt for nyrebekkenbetennelse. På klistrelapper apoteket setter på står det mot urinveisinfeksjon så jeg lurer på om det kan hjelpe? Anonymkode: 8c676...9c6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #9 Skrevet 26. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fikk baktrim etter jeg ble innlagt for nyrebekkenbetennelse. På klistrelapper apoteket setter på står det mot urinveisinfeksjon så jeg lurer på om det kan hjelpe? Anonymkode: 8c676...9c6 Gå til lege! Ta u-stix og CRP. Anonymkode: cdd26...2ef
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #10 Skrevet 26. september 2019 5 minutters ventetid og en behageligere pris enn dr.dropin https://www.nettlegevakt.no/?gclid=EAIaIQobChMIpZf1nIju5AIVR7YYCh12LA9vEAAYASAAEgInVvD_BwE Anonymkode: f2965...bcc 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #11 Skrevet 26. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 5 minutters ventetid og en behageligere pris enn dr.dropin https://www.nettlegevakt.no/?gclid=EAIaIQobChMIpZf1nIju5AIVR7YYCh12LA9vEAAYASAAEgInVvD_BwE Anonymkode: f2965...bcc Takk! Hadde nettopp tenkt til å spørre om noen hadde erfaring med denne tjenesten Anonymkode: 8c676...9c6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #12 Skrevet 26. september 2019 Det er veldig dumt å bruke mer antibiotika enn man absolutt behøver, pga. at antibiotikaresistens er et veldig alvorlig og økende problem for oss alle. Jeg ville ringt fastlegen og spurt om hastetime. De kan ikke la deg gå og vente i mange dager med UVI, da må du få komme inn raskere. Det kan hende at du skal ha en annen type behandling denne gangen eller en lengre kur f.eks. Selv leger får ikke lov å behandle seg selv, da bør ikke vi som ikke er leger gjøre det heller. Anonymkode: 0e4a8...ec7 1
Pottah Skrevet 26. september 2019 #13 Skrevet 26. september 2019 Fastlegekontoret ditt skal ha noen haste-timer, anbefaler å ringe med en gang! Forøvrig får jeg alltid en pakke med 20 tabletter (2 brett med 10 i hver), men skal bare bruke 3 tabletter i 3 dager, altså 9 tabletter totalt. Så jeg får med andre ord 11 tabletter ekstra. 2
Jdz Skrevet 26. september 2019 #14 Skrevet 26. september 2019 12 minutter siden, Dævendøtte skrev: Selv har jeg gjort dette et par ganger. Jeg overlevde veldig greit. Og ble kvitt uvien min også Det er ikke det som er problemet. Selvfølgelig overlever man en selvadministrert antibiotikakur. Problemet er at bakteriene i større og større grad også overlever på grunn av feil bruk av antibiotika. https://www.fhi.no/sv/antibiotikaresistens/om-antibiotikaresistens/ 8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #15 Skrevet 26. september 2019 2 minutter siden, Pottah skrev: Fastlegekontoret ditt skal ha noen haste-timer, anbefaler å ringe med en gang! Forøvrig får jeg alltid en pakke med 20 tabletter (2 brett med 10 i hver), men skal bare bruke 3 tabletter i 3 dager, altså 9 tabletter totalt. Så jeg får med andre ord 11 tabletter ekstra. Det var det samme som hendte med meg da jeg fikk bactrim og det er derfor jeg har noen liggende. Tydeligvis er det noen som tenker at det er umulig at slikt skjer, selv om det helst kanskje ikke burde skje Anonymkode: 8c676...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #16 Skrevet 26. september 2019 Hvorfor i alle dager deles det ut ekstrapakker med antibiotika? Uansett håper jeg at dere som har piller dere ønsker å kvitte dere med ikke hiver dem i søpla, men heller leverer dem inn på apoteket. De har returordning som sikrer at det ikke kommer ut i naturen. Anonymkode: f2965...bcc 2
Pottah Skrevet 26. september 2019 #17 Skrevet 26. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager deles det ut ekstrapakker med antibiotika? Uansett håper jeg at dere som har piller dere ønsker å kvitte dere med ikke hiver dem i søpla, men heller leverer dem inn på apoteket. De har returordning som sikrer at det ikke kommer ut i naturen. Anonymkode: f2965...bcc Det er vel ikke det at det deles ut ekstra-pakker, men antibiotika kan brukes for forskjellige infeksjoner og må brukes i forskjellig lengde. Har fått inntrykk av at det er ganske vanlig at samme antibiotika kan brukes i 7 dager mot en infeksjon og 3 dager mot en annen. 3 dager er eksempelvis minstetiden jeg skal bruke antibiotikaen jeg får mot UVI. Men noen ganger trenger jeg den i flere dager (sammenhengende, i samme kur).
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #18 Skrevet 26. september 2019 Man skal ikke ukritisk spise antibiotika. Ring legekontoret. Helsesekretæren kan ta urinprøve og evt crp. Er det utslag kan legen ta deg mellom pasienter i full fart. Anonymkode: b840e...c37 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #19 Skrevet 26. september 2019 38 minutter siden, AnonymBruker said: Har seg sånn at jeg har fått uvi. Jeg har hatt det en del ganger før og er sikker på at det er riktig. Jeg har en pakke bactrim liggende hjemme som jeg vurderer å ta, da jeg er student og ikke har råd til en legetime til 595kr (dr.dropin fordi fastlegen har for lang ventetid). Kan dette være farlig? Anonymkode: 8c676...9c6 Det skal du ikke gjøre, med mindre du har avtalt med legen at du kan initiere kur på egen hånd. Alle fastleger skal ha ø-hjelpstimer tilgjengelig hver dag. Hvis du ringer ved åpningstid, er akutt UVI grunn til å få en slik konsultasjon til normal takst. 22 minutter siden, AnonymBruker said: Det tviler jeg på stemmer, og om det stemmer bør du bytte lege. Legen skal kun skive ut én og én kur. Selvbehandling har vi ikke råd til når det gjelder AB. Om du har fått bactrim så er det ikke første gangen du har uvi for å si det mildt. Anonymkode: cdd26...2ef For pasienter med kronisk residiverende urinveisinfeksjoner, hender det at man gjør slike avtaler. Ts omtaler ikke dette, og jeg tar derfor utgangspunkt i at slik avtale foreligger, og at hun ikke skal initiere kur og dosering selv. Bactrim har dessuten en del interaksjoner som bør vurderes initialt før kur iverksettes. Dette har pasienter sjelden oversikt over. Anonymkode: 99049...d83
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #20 Skrevet 26. september 2019 Just now, AnonymBruker said: Det skal du ikke gjøre, med mindre du har avtalt med legen at du kan initiere kur på egen hånd. Alle fastleger skal ha ø-hjelpstimer tilgjengelig hver dag. Hvis du ringer ved åpningstid, er akutt UVI grunn til å få en slik konsultasjon til normal takst. For pasienter med kronisk residiverende urinveisinfeksjoner, hender det at man gjør slike avtaler. Ts omtaler ikke dette, og jeg tar derfor utgangspunkt i at slik avtale *ikke* foreligger, og at hun ikke skal initiere kur og dosering selv. Bactrim har dessuten en del interaksjoner som bør vurderes initialt før kur iverksettes. Dette har pasienter sjelden oversikt over. Anonymkode: 99049...d83 Viktig korreksjon. Anonymkode: 99049...d83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå