Gå til innhold

Hund som ikke roer seg ned i pausene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har overtatt en omplasseringshund av typen skikkelig gatemix på 2,5 år. Han er en grei hund, men har sine ting han ikke takler (som for eksempel andre hunder og høye lyder etc). Til tross for dette har han glidd fint inn hos oss, er rolig og tilfreds inne og god motor ute.

Vi liker å gå mye tur og er mye på tur i skog og mark. Hunden er selvfølgelig med og selv om det er litt høyt stress i begynnelsen av turene så går han greit i bånd og sele. Det som er problemet er når vi går lengre turer der vi tar en kaffe eller matpause. Med en gang vi menneskene setter oss ned, er han overalt og stresser. Begynner å grave opp røtter, river opp busker, finner pinner han kan gnage på og hente. Han er også ekstremt tiggete da, noe han ikke er hjemme hos oss. Han traver gjennom ting og over folk for å sjekke hva som er på brødskiven. Vi har med et teppe han kan ligge på og har belønnet han for å legge seg, men han spretter med en gang opp igjen. Samme med om vi beveger oss...

Noen tips?

Anonymkode: c9761...422

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fest ham i ganske kort bånd der dere sitter, belønn når han er rolig.

Anonymkode: 1cd8f...ffd

• Liker 1
Skrevet

Ta med noe han kan spise på og som han bruker litt tid på, f.ex. en bit tørrfisk.

Anonymkode: 8030c...fda

• Liker 1
Gjest LaptopPute
Skrevet

Ta med en fylt kong med diverse i. La han jobbe med denne. Start med veldig korte og små pauser, og gradvis øk etter hva hunden ser ut til å trives med. Blir litt som hjemmealenetrening, veldig gradvis og kort i starten. 

Skrevet
1 minutt siden, LaptopPute skrev:

Ta med en fylt kong med diverse i. La han jobbe med denne. Start med veldig korte og små pauser, og gradvis øk etter hva hunden ser ut til å trives med. Blir litt som hjemmealenetrening, veldig gradvis og kort i starten. 

Jeg anbefaler å fryse denne dagen før dere går ut, da må hunden bruke ekstra lang tid på den 👌

Og så tenker jeg at en annen mulighet er å faktisk ha lengre pauser? Hunden bruker sikkert lengre tid på å roe seg ned ute, det er jo en ny plass, med spennende lukter, og den er i "ut på tur" - modus. Kanskje trenger den bare mer tid til å roe seg ned? 

Anonymkode: 8cb2a...a18

• Liker 1
Gjest LaptopPute
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg anbefaler å fryse denne dagen før dere går ut, da må hunden bruke ekstra lang tid på den 👌

Og så tenker jeg at en annen mulighet er å faktisk ha lengre pauser? Hunden bruker sikkert lengre tid på å roe seg ned ute, det er jo en ny plass, med spennende lukter, og den er i "ut på tur" - modus. Kanskje trenger den bare mer tid til å roe seg ned? 

Anonymkode: 8cb2a...a18

Ja, dere må jo se an hunden. Men mitt forslag er: Dere setter dere ned, det sekundet hunden roer seg ned, så bør dere belønne veldig, også gå opp og gå videre med en gang belønningen er ferdig. Og deretter prøve lengre og lengre. 

Skrevet

Jeg ville trent på pauser før de lange turene. Gå til en benk et stille sted og sett deg ned. Kast noen never godbiter i grøfta, slik at han må bruke nesen for å finne dem. Kast så mye at det varer i minst ti minutter. Både prosessen med å spise mat og prosessen med å søke aktivt med nesen er med på å roe ned.

Etter det så sitter du på benken og gjør ditt (ta med mobilen eller en bok) og ignorer hunden. Ignorer til han slapper av så sett av god tid. Når han faktisk "gir opp" og slapper av, så går du hjem.

Gjenta så ofte du gidder, og på ulike steder, til han blir vant med at når du setter deg, så skjer det ingenting. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...