Gå til innhold

17 år og ruser meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, så jeg er 17 år og ruser meg. Er ikkje noen store greier. 3-4 gang i måneden kanskje.. og jeg har lest litt rundt. Ingen utenom få venner er klar over dette. Jeg lurer da på, hva vil skje om jeg forteller psykolog om dette. Gikk til bup i et år, men sluttet nå i juni, da jeg ikkje følte det hjalp. Vet dere hva som vil skje, fyller 18 i feb, og vet egt ikkje helt... 

Anonymkode: 8e2ca...a60

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så jeg er 17 år og ruser meg. Er ikkje noen store greier. 3-4 gang i måneden kanskje.. og jeg har lest litt rundt. Ingen utenom få venner er klar over dette. Jeg lurer da på, hva vil skje om jeg forteller psykolog om dette. Gikk til bup i et år, men sluttet nå i juni, da jeg ikkje følte det hjalp. Vet dere hva som vil skje, fyller 18 i feb, og vet egt ikkje helt... 

Er det noe du rømmer fra? Finnes det en annen måte å komme seg unna eller overvinne dette, som f.eks. å flytte?

• Liker 2
Skrevet

Vær åpen og fortell det. Det kan være til god hjelp for deg. Du har ingenting å tape på å si det, heller tvert imot.

• Liker 3
Skrevet

Rømmer ikkje fra noe, er mer meg selv og meg.. om det gir meining og jeg vil heller ha noen koselige timer i uka, enn å bare ha triste dager. Så ja...

Tingen er at jeg er redd for alt m bv og det å bli sendt på rus inst... og at det på en måte blir noe «stoooor» sak ut av det. Er ingen av familie som er klar over noe av dette... sååååå... 

Skrevet

Hva er det du ruser deg på? Og er du avhengig?

Anonymkode: af959...04d

• Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rømmer ikkje fra noe, er mer meg selv og meg.. om det gir meining og jeg vil heller ha noen koselige timer i uka, enn å bare ha triste dager. Så ja...

Tingen er at jeg er redd for alt m bv og det å bli sendt på rus inst... og at det på en måte blir noe «stoooor» sak ut av det. Er ingen av familie som er klar over noe av dette... sååååå... 

Hva med å heller finne ut hvorfor du ikke klarer å være helt deg selv uten rus? Deg å rømme inn i rus handler nettopp om at man ikke takler hverdagen og flykter fra den. 

Du sier du ikke ruser deg så ofte. Da tenker jeg at fokuset ditt bør være å rydde opp i hverdagen din og de tingene som gjør at du ikke takler den. Men det bør foregå uten rus. Rusen hjelper deg ikke videre, den gjør deg bare likegyldig en periode, før du går tilbake til det samme livet. Be om hjelp til å gjøre endringer og ta kontroll over situasjonen selv. 

Om du fremdeles føler behov for hjelp fra psykiatrien bør du be om det så fort som mulig. Det er vanskeligere å komme til når du blir over 18. Hvis du ikke hadde så god kjemi med forrige behandler kan du be om en ny. Men husk at du må åpne deg for at noe skal skje. Ingen kan hjelpe en som ikke vil motta hjelp.

Ønsker deg lykke til.

Anonymkode: f3472...b22

• Liker 5
Skrevet

Her har vel alle klart å ignorere det mest viktige. TS er klar over problemet og ønsker å gjøre noe med det. Dette vil gå helt fint for TS.

De som vil få problemer med rus er de som neppe er åpne om å snakke om det, ikke innser at det er et stort problem osv.

Dette går bra TS. Du er på god vei!

Anonymkode: 9cb7f...1eb

• Liker 2
Skrevet

Kort oppsummert, fra en som har jobbet med ruspasienter i mange år:

Dersom man bruker rus for å "få noen hyggelige timer" i en ellers trist hverdag, er dette et alvorlig faresignal, og en sterk predikator for senere alvorlige rusproblemer dersom man ikke tar tak i det her og nå.

Meldeplikt for førerkort gjelder for de som innehar førrerrett for motorvogn. Det skal meldes dersom pasienten har førerkort, og det er mulig å gjøre skjønnsvurderinger ut fra pasientens situasjon.

Det er mange sykdommer som gjør at man ikke kan kjøre bil. Å la være å søke hjelp på dette grunnlaget, er idioti og selvskading. En melding om pasient med rusproblemer og førerkort fører ikke automatisk til inndragelse av førerretten. Det vil vurderes hos fylkesmannen, som eventuelt sender en anbefaling til politiet om inndragning av førerkort. Ved mindre alvorlige forhold, vil dette gjelde for seks måneder, der førerkortet vil tilbakeføres uten ny praktisk eller teoretisk prøve hvis man leverer rene prøver i perioden.

For ts' vedkommende vil det ikke sendes noen melding, da det ikke er noe å sende melding om. Man kan ikke melde fra om et førerkort som ingen har. Dersom ts tar tak i sine problemer nå, og får kontroll over sitt liv og situasjon, vil det ikke ha noen konsekvenser for et eventuelt senere førerkort.

Til ts: Det høres ut som om dette enda ikke er noe som har noe større omfang. Du bør absolutt ikke vente med å fortelle psykolog og lege om dette. Det finnes god hjelp å få, og dersom det ligger på det nivået du beskriver, kan dette høyst sannsnlig ordnes poliklinisk (uten innleggelse), og uten at noen får vite om det. DIne behandlere har taushetsplikt overfor alle, og etter at du er fylt 16, gjelder dette også dine foreldre eller eventuell verge.

Det du beskriver, er alvorlige faresignaler, og viser at du har et problematisk forhold til rus. Hvis du tar tak i dette nå, slipper du sannsynligvis store problemer siden. Venter du for lenge, kan problemet bli uoverstigelig vanskelig å håndtere.

Jeg synes du heller bør snakke med psykologen din enn kg. Forumet er fullt av folk som ikke vet hva de snakker om, og som gir råd som både er gale og farlige.

Anonymkode: 73ca8...b0c

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Kort oppsummert, fra en som har jobbet med ruspasienter i mange år:

Dersom man bruker rus for å "få noen hyggelige timer" i en ellers trist hverdag, er dette et alvorlig faresignal, og en sterk predikator for senere alvorlige rusproblemer dersom man ikke tar tak i det her og nå.

Meldeplikt for førerkort gjelder for de som innehar førrerrett for motorvogn. Det skal meldes dersom pasienten har førerkort, og det er mulig å gjøre skjønnsvurderinger ut fra pasientens situasjon.

Det er mange sykdommer som gjør at man ikke kan kjøre bil. Å la være å søke hjelp på dette grunnlaget, er idioti og selvskading. En melding om pasient med rusproblemer og førerkort fører ikke automatisk til inndragelse av førerretten. Det vil vurderes hos fylkesmannen, som eventuelt sender en anbefaling til politiet om inndragning av førerkort. Ved mindre alvorlige forhold, vil dette gjelde for seks måneder, der førerkortet vil tilbakeføres uten ny praktisk eller teoretisk prøve hvis man leverer rene prøver i perioden.

For ts' vedkommende vil det ikke sendes noen melding, da det ikke er noe å sende melding om. Man kan ikke melde fra om et førerkort som ingen har. Dersom ts tar tak i sine problemer nå, og får kontroll over sitt liv og situasjon, vil det ikke ha noen konsekvenser for et eventuelt senere førerkort.

Til ts: Det høres ut som om dette enda ikke er noe som har noe større omfang. Du bør absolutt ikke vente med å fortelle psykolog og lege om dette. Det finnes god hjelp å få, og dersom det ligger på det nivået du beskriver, kan dette høyst sannsnlig ordnes poliklinisk (uten innleggelse), og uten at noen får vite om det. DIne behandlere har taushetsplikt overfor alle, og etter at du er fylt 16, gjelder dette også dine foreldre eller eventuell verge.

Det du beskriver, er alvorlige faresignaler, og viser at du har et problematisk forhold til rus. Hvis du tar tak i dette nå, slipper du sannsynligvis store problemer siden. Venter du for lenge, kan problemet bli uoverstigelig vanskelig å håndtere.

Jeg synes du heller bør snakke med psykologen din enn kg. Forumet er fullt av folk som ikke vet hva de snakker om, og som gir råd som både er gale og farlige.

TS er reflektert om problemet, noe en som er i fare for å bli rusmisbruker aldri hadde vært. Dette er det tydeligste signalet på at det kommer til å ordne seg for TS. De som virkelig er i faresonen, de er ikke engang klar over problemet sitt, og om de er det, så vil de helst unnvære å spørre spørsmål om hva de kan gjøre.

Skrevet

Finn en «lavterskel» person å snakke med... Går du på skole? Finnes det en miljøterapeut der feks? Eventuelt helsesøster på helsestasjon for ungdom. Eller psykisk helseteam i kommunen din. Ingen stor alarm vil gå. Og jeg tror at dette dreier seg mer om psykisk helse enn om rus, enn så lenge. Få hjelp før det utvikler seg til et rusproblem. Du har bare møtt feil behandler på bup, det finnes noen der ute som kan hjelpe deg ♥️

Anonymkode: 47825...97d

Skrevet

Det er ikke lenge siden jeg var 17 og i samme situasjon.

Jeg vet det ikke funker og prøve og advare deg, så jeg sier det rett ut: du kommer til å rævkjøre livet ditt. Om ti år fra nå kommer du til å tenke tilbake på hvor du er nå og hate deg selv for at du ikke valgte annerledes. Dette kommer til å følge deg resten av livet om du fortsetter. 

Anonymkode: 44eb2...485

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykologer har taushetsplikt og publiserer ikke det pasientene sier. I kun noen få tilfeller kan psykologen bryte tausheten dersom det f.eks er trolig at pasienten kommer til å være til skade for andre. Da hjelper det ikke med en muntlig avtale om «off the record».

Anonymkode: cea4a...376

Taushetsplikt er en ting, men det kommer i journalen til TS. Og du trenger ikke innrømme at du gjør mer enn å røyke hasj en gang i mnd før mange leger er skeptisk til å gi smertestillende og beroligende medisin. 

Jeg skulle ønske det bare var en konspirasjonsteori som dophuer har funnet på, men neida. 

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

TS er reflektert om problemet, noe en som er i fare for å bli rusmisbruker aldri hadde vært. Dette er det tydeligste signalet på at det kommer til å ordne seg for TS. De som virkelig er i faresonen, de er ikke engang klar over problemet sitt, og om de er det, så vil de helst unnvære å spørre spørsmål om hva de kan gjøre.

Dette er rett og slett ikke riktig. Min erfaring gjennom 20 år i fagfeltet tilsier at det ikke er noen redusert risiko ved at man er "reflektert" over eget problem. Snarere tvert i mot, er slike pasienter ofte mye vanskeligere å hjelpe.

Ts bør snarest ta fatt i dette før problemet utvikler seg til å bli uhåndterlig. Når det først skjer, skjer det veldig fort.

Just now, AnonymBruker said:

Taushetsplikt er en ting, men det kommer i journalen til TS. Og du trenger ikke innrømme at du gjør mer enn å røyke hasj en gang i mnd før mange leger er skeptisk til å gi smertestillende og beroligende medisin. 

Jeg skulle ønske det bare var en konspirasjonsteori som dophuer har funnet på, men neida. 

Alternativet er mye verre. Mener du i fullt alvor at du fraråder ts å søke hjelp fordi problemet blir nedfelt i journal?

For unge mennesker som har en periode i livet med slke problemer, er det sjelden noe som blir brukt mot dem senere i livet dersom de får kontroll med problemet før det blir for stort.

Slutt med den jævla skremselspropagandaen!

Skrevet

IKKE si noe om det til noen som er offentlig ansatte. Selv om de i ut har taushetsplikt har de også plikt til å melde fra til politiet og / eller fylkesmannen sånn at du kan få problemer hvis du senere ønsker å ta lappen, jobbe i helsevesenet eller noe annet som krever attest på rulleblad eller edruelighet.

Anonymkode: cdd10...6ac

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

IKKE si noe om det til noen som er offentlig ansatte. Selv om de i ut har taushetsplikt har de også plikt til å melde fra til politiet og / eller fylkesmannen sånn at du kan få problemer hvis du senere ønsker å ta lappen, jobbe i helsevesenet eller noe annet som krever attest på rulleblad eller edruelighet.

Anonymkode: cdd10...6ac

Dette er tull.

Hva i all verden skal de melde?

Det er ikke noen ordning for å melde om førerrett når pasienten ikke har førerkort. For eventuelle fremtidige yrker eller privilegier, finnes det ikke noe register for pasientopplysninger som man melder noe til. Dersom man krever helseattest for eventuell jobb eller stilling, er det bare relevante opplysninger som skal påføres denne.

Ved slike problemstillinger må man eventuelt levere en helseattest. Det er svært få situasjoner der et gammelt rusproblem som er et tilbakelagt stadium vil skape noen problemer. Om man fortsatt har problemet, skal man jo ikke inneha slike jobber eller privilegier uansett.

Et mindre problem vil ikke nødvendigvis følge journalen en gang, dersom man bytter fastlege.

Å skrive slikt til en som ønsker hjelp for et begynnende rusproblem er ondsinnet. Ts trenger hjelp. Du forsøker å fraråde ts den hjelpen. Da står du ansvarlig for om ts utvikler et betydelig mer alvorlig problem, fordi du overtalte ts til å ikke søke kritisk nødvendig hjelp i en sårbar og vanskelig periode i livet.

Vil du ta det ansvaret?

• Liker 4
Skrevet

Hva ruser du deg på ts?

Anonymkode: 16aa4...b08

Skrevet

Oj, det var en del her. Men jeg lurer på om det kan bli no innblanding av bv her. Rus institusjon for eks???

er ecstasy.. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med deg siden du begynte på det? 

Anonymkode: 7a342...fad

Skrevet

Er da ikke noe galt med henne selv om hun gjør det innimellom! 

Jeg har tidligere holdt på i et slikt miljø, og kan forstå årsakene for valgene. Det er godt å ha det gøy noen timer 😄 men det er mye galt som kan skje.. Både helsemessige og at du blir innblandet med feil folk.  Prøv istedet å finne andre ting du kan gjøre for å få samme gledes kicket 😄 aktiviteter ute anbefales, riding klatring, kanskje fallskjerm hopping når du blir 18 😄  hjernen din lager setotinin helt selv, og trenger bare litt hjelp av deg for å frigjøre det gjennom sunne aktiviteter. Prøv å lag deg en plan over hva du vil oppnå, eller ha som mål. Kan være enkle, morsomme ting som å reise til en sydhavsøy, få deg en katt eller jobb ønsker du har. Så har du noe annet i livet du kan glede deg til 😄 for livet er det samme når du er på nedtur etter en morsom natt, og hvis du ikke skal ruse deg gjennom livet, bør du finne andre kilder til lykke. 

Lykke til❤️

Anonymkode: 071f0...dc8

Skrevet

Ryddet for forherligelse av lovbrudd, brukerangrep og svar til dette.

Edie, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...