Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på kontor i et stort firma. Fikk en tilbakemelding om noen småting jeg måtte gjøre annerledes fra sjefen. Men det var ikke sjefen som syntes det jeg gjorde var feil, men derimot noen kollegaer som hadde sagt ifra til h*n. Jeg er helt åpen for konstruktiv kritikk og skjerper med dersom jeg mener jeg kan gjøre ting annerledes.

Men det jeg derimot synes er litt ekkelt er at kollegaene mine ikke kan si ifra direkte til meg istedet. De går gjennom sjefen, og jeg får på en måte ingen sjanse til å fortelle min side av saken før jeg får beskjed om ting som er «feil». Det var ingen store greier heller, bare et par ting. Synes det er litt feigt at de ikke kan ta det opp med meg direkte? 

Anonymkode: 0ead6...3bf

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på kontor i et stort firma. Fikk en tilbakemelding om noen småting jeg måtte gjøre annerledes fra sjefen. Men det var ikke sjefen som syntes det jeg gjorde var feil, men derimot noen kollegaer som hadde sagt ifra til h*n. Jeg er helt åpen for konstruktiv kritikk og skjerper med dersom jeg mener jeg kan gjøre ting annerledes.

Men det jeg derimot synes er litt ekkelt er at kollegaene mine ikke kan si ifra direkte til meg istedet. De går gjennom sjefen, og jeg får på en måte ingen sjanse til å fortelle min side av saken før jeg får beskjed om ting som er «feil». Det var ingen store greier heller, bare et par ting. Synes det er litt feigt at de ikke kan ta det opp med meg direkte? 

Kan det være at de synes det er ubehagelig å ta opp ting med deg? Er du ydmyk når noen kommer til deg med noe du gjør som de synes ikke er helt bra? 

• Liker 4
Skrevet

Hvis det bare har skjedd denne ene gangen så er det forhåpentligvis bare en av kollegene dine som er veldig konfliktsky. Da skyldes dette muligens kun hans/hennes egen usikkerhet på seg selv i slike situasjoner og har ikke noe med deg å gjøre. Forsøk å legge det vekk, ikke la det gnage. Om det skjer igjen kan du jo nevne det til sjefen - at du er glad for tilvakemeldinger, og at det fikk deg til å lure litt på om det er vanlig at slike beskjeder går via h*n/sjefen. Hvis ikke så håper du det ikke er noe du har gjort eller sagt som gjør at vedkommende ikke vil henvende seg direkte til deg, for du vil jo ta imot tilbakemeldinger selv 

Skrevet

Det kan være mange grunner til det. Her er et par forslag:

- Kollegaen din har hverken ansvar for, eller myndighet til å korrigere, din måte å jobbe på. Å gå til noen som da har begge deler føles tryggere enn å skulle fremstå belærende selv

- De kan ha dårlig erfaring fra tidligere. Jeg sa direkte fra til en kollega en gang og fikk faktisk advarsel fordi jeg "gikk utenfor mitt ansvarsområde".

- De ønsker ikke at du skal vite hvem det er så det ikke skaper dårlig stemning mellom dere, enten fordi du blir påpasselig eller ubekvem rundt dem, eller begynner å mislike dem. 

Hvis du gjør noe på feil måte, hvorfor skal du forklare deg? Det ydmyke er jo å si "ok, takk for infoen, jeg skal jobbe med det". Jeg vet jo ikke hva dette går ut på, men om det er småting så er det vel ikke nødvendig å forklare seg? 

Anonymkode: f42b2...3fb

• Liker 4
Skrevet

Vi har tatt opp ting med hverandre tidligere direkte på jobb, noe jeg synes, og de andre har gikk uttrykk for at har gått fint. Jeg ser ikke på meg selv som en som ikke kan ta kritikk, jeg setter pris på konstruktive tilbakemeldinger, fordi det gir meg en mulighet til å gjøre ting bedre.

Jeg misliker mer når jeg føler at ting ikke kan bli tatt opp direkte med meg, fordi jeg på en måte føler at andre misliker arbeidet jeg gjør.. hvis det ga mening. Og vi har tatt opp lignende ting med hverandre tidligere som sagt. Så hvorfor noen småting plutselig må gjennom sjefen nå synes jeg er rart. Kan godt være kollegaen er konfliktsky, men likavel.. jeg vet ikke.

Er ikke veldig lyst på å gå inn i detaljer på akkurat hva det gjelder.

• Hjerte 1
Skrevet

Er du ny på jobben? Jeg har opplevd å komme inn som ny og blitt "sladra på" meg sånn jeg fikk inntrykk av at det var internt der var at sjefen hadde etterspurt tilbakemeldinger om meg fra andre kollegaer. Så kanskje er det litt sånn i begynnelsen at de "tester" de og evaluerer deg.

Anonymkode: b02e9...cc8

• Liker 1
Skrevet

De fleste arbeidssteder oppmuntrer til å kommunisere til sjefen.

Anonymkode: 80d7b...500

Skrevet

Jeg opplevde faktisk noe lignende på en tidligere arbeidsplass.  

Jeg fikk noen arbeidsoppgaver, men kunden hadde bedt om en liten variasjon av det vi vanligvis tilbyr. Men null problem å gjøre det på den måten. Så avdelingslederen sa at jeg måtte forandre litt på det jeg pleide å gjøreMen null problem det altså. Problemet var at enkelte kollegaer la merke til at jeg gorde mine arbeidsoppgaver på en litt annerledes måte enn det jeg pleier. De visste jo selvfølgelig ikke at jeg faktisk hadde fått beskjed om å gjøre disse tingene på en bestemt måte, dette var noe som gikk direkte mellom sjefen min og meg.          

Hvis mine kollegaer bare hadde spurt meg direkte "Hvorfor gjør du det sånn?" så kunne jeg selvfølgelig forklart dette, og vist dem det jeg har fått beskjed om (hvordan jeg får i oppgave å løse ting blir som regel skrevet ned) og dermed ville det forhåpentligvis ikke blitt noe mer problem av dette. MEN det var dessverre ingen kollegaer som kom direkte til meg for å stille spørsmål om hvorfor jeg gjorde  enkelte ting på en spesiell måte. I steden gikk de bak ryggen på meg, og baksnakket meg til andre kollegaer, og klagde over at alt jeg viss nok gjorde "feil" ifølge dem.     

I tillegg gikk noen til avdelingslederen min, og klagde over at jeg gjorde "feil" ting. Dette førte jo selvfølgelig til at avdelingslederen ble bekymretog stakk innom der jeg satt for å sjekke hvordan ting egentlig gikk med megAvdelingslederen synes at jeg gjorde var helt greit, og gikk derfor igjen kort tid seinere. Men mine  kollegaer hørte ikke hva jeg og lederen snakket om (de la bare merke til at avdelingslederen kom, og deretter gikk igjen etter en liten stund) og kollegaene regnet derfor med at jeg hadde fått kjeft på grunn av mine påståtte "feilgrep" på jobben. Noe som selvfølgelig førte til enda mer baksnakking og dritt om meg. SÅ forbanna enkelt kan ryktespredning og løgn faktisk oppståog når slike ting først begynner å gå så blir det nærmest umulig å dementere det ovenfor alle som har hørt kommentarene. 

Anonymkode: cd5d1...1c7

• Liker 4
Skrevet

^ når det er sånn på en arbeidsplass så er det rett tilbake til værste ungdomsskole-tida. Hvordan få god kommunikasjon i arbeidsmiljøet er ofte ikke lett og det ender om med minste motstands vei gjennom ryktespredning. Synes forøvrig avdelingslederen burde informert den som hadde klaget om hvordan du gjorde oppgaven hvorfor du gjorde det på den måten, nettopp for å unngå misforståelser.

Anonymkode: 3f86c...2f9

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...