Far til 2 Skrevet 19. mai 2005 #1 Skrevet 19. mai 2005 Jeg har, kansje med rette, fått litt pepper for å ha deltatt i avsporing av en konkret debatt. Men hva er årsaken til at slike avsporinger skjer. Når det gjelder "barn og familie" er det tusenvis av ting som kan påvirke de sakene som diskuteres. Enten det relaterer seg til "jeg er frustrert" eller "barnet vil ikke på skolen" er det ikke til å unngå at det kommer inn punkter/tema med relasjon til trådstarters innlegg som sklir ut. Men hvem er skyld i at debatten sklir ut. Er det den som spør "hvorfor barnet ikke vil på skolen", eller er det den som trekker inn mobbing. Mulig det kan være den som trekker inn dårlig inneklima/allergi som blir syndebukken. Jeg har ingen problemer med å innse at jeg fra tid til annen kan være delaktig i slike avsporinger. Ikke minst fordi "inneklima/allergi" alternativet kan føre til at noen foreslår å kontakte skolekontoret eller kommunens tekniske etat. Men er det virkelig en eneste person som skal skytes for en avsporing ? Er ikke meddebatantene som har vært like aktive i debatten like medskyldige ? Jeg tror det er feil å fristille seg selv for ethvert ansvar og deretter skyte på sin motdebatant. Men jeg er kansje alene om å mene dette ? Jeg har ikke vært så aktiv i de andre forumene (heldigvis vil sansynligvis noen si ) så jeg vet ikke hvordan det er når det gjelder andre tema.
Gjest gjest1 Skrevet 19. mai 2005 #2 Skrevet 19. mai 2005 jeg vet ikke helt.. melder meg litt ut når ting tar helt av, er liksom ikke noe vits å delta lenger. MEN ang den 17.mai tråen (faren som droppa å ferie 17 mai) synes jeg det gikk så allt for langt. Og jeg sier ikke at det er du som har skylden, far til 2. Er bare at når det inngås en ihuga diskusjon som er så O.T så er det litt feil oven for den som starter trå`n osv..
Gjest leser Skrevet 19. mai 2005 #3 Skrevet 19. mai 2005 Det er noen som skiller seg ut som mer kverulerende eller manipulerende enn andre. Det går på formuleringer, valg av ord, gjentagelser, ensidighet, manglende nyansering og ikke minst totalt manglende evne til å se seg selv. Det finnes flere som er sånn, men du er unik i så måte, særlig på Barn og familie. Jeg har vært med fra starten av, er som regel gjest fordi det kan gå lang tid mellom hver gang jeg er innom, men "snikleser" litt her og der. Du har en og samme agenda og har hatt den i alle år. Den får dessverre ikke tilførsel av særlig mye nytt og er sterkt preget av din egen situasjon. Det er nok derfor du får mange tilbakemeldinger på det, stilen din er ensporet og overkjørende og det oppfattes provoserende - forumet tatt i betraktning er det ikke så rart. Men neida, du er ikke helt alene. Uten at det blir bedre av den grunn ;-)
Gjest Mannen Skrevet 19. mai 2005 #4 Skrevet 19. mai 2005 Det er egentlig alle debattanters ansvar å holde debatten litt på sporet. Om en debattant sporer av, er det på en måte andre som må passe på å dra det "inn igjen" ved å ikke svare på de verste avsporingene. Fordi svarer man for inngående på avsporingene, ja, da drar man tråden lenger ut på jordet.
Gjest *Fiona* Skrevet 19. mai 2005 #5 Skrevet 19. mai 2005 Tja... Selvsagt er det flere debattanter inne i bildet. Temaet er det næreste vi har; barna våre. Det er ikke så rart, egentlig, at det går litt varmt for seg sånn sett. Det som skiller seg ut med dine innlegg, synes jeg da, er at du har litt skylapper mht til hvordan ting skal gjøres. Jeg skjønner godt at du har en bitter situasjon, hvem har ikke smakt litt på bitterheten etter et brudd. Men jeg synes det er en tendens til å undervurdere dem du er i debatt med, du går automatisk ut fra at det er en mamma som i utgangspunktet gladelig saboterer far hvis hun kan - og det er vel litt frekt, og temmelig utidig, enkelte ganger. Det er en tendens til at det er mange avsporinger og sinn i kok der du er, som slik sett er unikt for Barn og familie. Som jeg har nevnt for deg før, har jeg debattert med deg i et annet forum, hvor du hadde akkurat samme greie på gang, med akkurat samme responsen, så jeg tror ikke kvinner på KG er særskilt fiendtlige av seg sånn generelt, det er vel en viss fare for, når man får samme tilbakemelding av flere, at det kan være noe i det? Det er mest den rigide holdningen som kan være lett å bli lei av, i hvert fall etter helt usannsynlig mange innlegg av helt usannsynlig lengde med nøyaktig samme innhold, uansett om trådstarter har en komplisert konflikt eller det gjelder mer enkle ting som faktisk ikke krever to kilometer med lovgjengivelser og henvisninger til meklingskontor...
Gjest Marianna Panna Skrevet 19. mai 2005 #6 Skrevet 19. mai 2005 Tja... Selvsagt er det flere debattanter inne i bildet. Temaet er det næreste vi har; barna våre. Det er ikke så rart, egentlig, at det går litt varmt for seg sånn sett. Det som skiller seg ut med dine innlegg, synes jeg da, er at du har litt skylapper mht til hvordan ting skal gjøres. Jeg skjønner godt at du har en bitter situasjon, hvem har ikke smakt litt på bitterheten etter et brudd. Men jeg synes det er en tendens til å undervurdere dem du er i debatt med, du går automatisk ut fra at det er en mamma som i utgangspunktet gladelig saboterer far hvis hun kan - og det er vel litt frekt, og temmelig utidig, enkelte ganger. Det er en tendens til at det er mange avsporinger og sinn i kok der du er, som slik sett er unikt for Barn og familie. Som jeg har nevnt for deg før, har jeg debattert med deg i et annet forum, hvor du hadde akkurat samme greie på gang, med akkurat samme responsen, så jeg tror ikke kvinner på KG er særskilt fiendtlige av seg sånn generelt, det er vel en viss fare for, når man får samme tilbakemelding av flere, at det kan være noe i det? Det er mest den rigide holdningen som kan være lett å bli lei av, i hvert fall etter helt usannsynlig mange innlegg av helt usannsynlig lengde med nøyaktig samme innhold, uansett om trådstarter har en komplisert konflikt eller det gjelder mer enkle ting som faktisk ikke krever to kilometer med lovgjengivelser og henvisninger til meklingskontor... Enig med deg, og det er noe i det at når man får høre det samme fra mange forskellige mennesker så er sjansen stor for at det kanskje er ting man bør rette på, ikke verden som er gal.
Far til 2 Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #7 Skrevet 19. mai 2005 Nå synes jeg noen av dere sporer litt av. Det er ikke meningene mine jeg ønsker å debatere i denne tråden. Det er om flere av debatantene er medkyldige i om en tråd sporer av. Meningene mine har jeg forstått at noen er uenig i. Jeg vet at stadig fler er enig også. Men i denne tråden gjelder det altså dette med avsporingen. Eller er det slik at argumentasjonen mot meg ikke egentlig relaterer seg til avsporingen men til mine meninger
Gjest *Fiona* Skrevet 19. mai 2005 #8 Skrevet 19. mai 2005 Nå synes jeg noen av dere sporer litt av. Bombe. :o Er det noen her som debatterer dine meninger? Det er vel måten å debattere på som det ytres meninger om, og det er vel i høyeste grad relevant for hvorvidt en tråd sporer av? Eller er du ikke helt klar over hva du spør om her? Eller er det slik at argumentasjonen mot meg ikke egentlig relaterer seg til avsporingen men til mine meninger Jeg vet du liker å tro det, at dine meninger er uangripelige og hvis noen motsier deg er det enten fordi de er bitre kvinner som vil sabotere far eller så har de ikke forstått deg. Stakkars pappa ;-) Men nei, svaret er fortsatt; "argumentasjonen mot deg" som du innrømmer, bevisst eller ubevisst - det relaterer seg til dine avsporinger. En avsporing er vitterlig en mening - man drar inn meninger som ikke er relatert til emnet - det er en sammenheng der... I den grad skyldspørsmålet er interessant, er det vitterlig den som gjentatte ganger drar inn masse irrelevant som har "skyld" i avsporingen. At det i sin tur fører til at folk svarer på det som blir sagt, selv om det avviker fra opprinnelig spørsmål, er ikke så unaturlig - selv om det i noen tilfeller bidrar til å opprettholde avsporingen. Slik sett er det forskjell på typen avsporinger, synes jeg - avsporinger på normalt vis fører ofte til en morsom nyansering og nye momenter. Mens annen type avsporing, som den du er veldig god på, fører til gjentagelser av det samme hver eneste gang. Hadde jeg vært nødt til å høre deg snakke hadde det sikkert rent blod ut av ørene på meg, men vi er heldigvis på nettet ;-) Det er ikke alltid det er meningene dine som er så aparte som du liker å tro, det er mer at du er lite villig til å anerkjenne den jobben som ganske mange kvinner her inne er nødt til å gjøre fordi de har vanskelige situasjoner. Så hvis du med dine avsporinger ønsker å få folk til å se ting fra din side, som du har sagt du ønsker, så oppnår du det motsatte ved å kjøre en linje med mer eller mindre subtil innebygd fiendtlighet. Som du vet har jeg en lykkelig løsning. Men det er mange her som ikke har det, av mange ulike grunner. Det ville vært på sin plass med en smule mer ydmykhet i forhold til det faktum at det FAKTISK FINNES fedre som ikke duger, og mødre som ikke er hekser. Uten at det dermed gjelder alle fedre eller mødre.
Far til 2 Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #9 Skrevet 19. mai 2005 Bombe. :o Er det noen her som debatterer dine meninger? Det er vel måten å debattere på som det ytres meninger om, og det er vel i høyeste grad relevant for hvorvidt en tråd sporer av? Eller er du ikke helt klar over hva du spør om her? Kansje du har rett. Kansje det er måten jeg debaterer på. Men har det relevans for om jeg alene er årsak til at en debatt sporer av. Følgende beskrivelse er tydligvis av meg: Det er noen som skiller seg ut som mer kverulerende eller manipulerende enn andre. Det går på formuleringer, valg av ord, gjentagelser, ensidighet, manglende nyansering og ikke minst totalt manglende evne til å se seg selv. Det finnes flere som er sånn, men du er unik i så måte, særlig på Barn og familie. Utifra dette oppfatter jeg angrepene på mine meninger eller "debatt teknikk". Da blir det feil å angripe meg for at jeg sporer av debatten. Det hadde vært en fordel om mine motdebatanter hadde kallt en spade for en spade, og ikke brukt annen vikarierende argumentasjon. Slik sett er det forskjell på typen avsporinger' date=' synes jeg - avsporinger på normalt vis fører ofte til en morsom nyansering og nye momenter. Mens annen type avsporing, som den du er veldig god på, fører til gjentagelser av det samme hver eneste gang. [/quote'] Nå er det desverre ikke særlig lett å finne "morsomme avsporinger" rundt tema som relaterer seg til svært alvorlige tema som manglende oppfølging av barn eller annen form for mishandling. Å komme med sleivspark rundt slike tema vil sansynligvis skape større negative reaksjoner enn latter. Men om du mener det er verd det kan jeg altids gjøre noen forsøk.
Gjest *Fiona* Skrevet 19. mai 2005 #10 Skrevet 19. mai 2005 Det finnes faktisk en mellomting. Tro det eller ei, men det finnes nyanser mellom beksvart og snøhvitt. Det finnes mye i mellom evinnelige gjentagelser og fastkjørte argumenter på den ene siden, og upassende sleivete morsomheter på den andre. Men jeg er ikke så overrasket over at du synes det er vanskelig å se. At det finnes en mellomting, mener jeg. Det bekrefter egentlig bare det jeg sier. For øvrig snakket jeg om avsporinger generelt. Men har det relevans for om jeg alene er årsak til at en debatt sporer av. Ja. Utifra dette oppfatter jeg angrepene på mine meninger eller "debatt teknikk". Da blir det feil å angripe meg for at jeg sporer av debatten. ?? Er det et angrep fra Gjest? Jeg leser det som en subjektiv oppfatning av hvordan du, som spør i dette tilfellet, påvirker trådene. Det må jo sies å ha en viss relevans? *Fiona* skrev: Nå er det desverre ikke særlig lett å finne "morsomme avsporinger" rundt tema som relaterer seg til svært alvorlige tema som manglende oppfølging av barn eller annen form for mishandling. Å komme med sleivspark rundt slike tema vil sansynligvis skape større negative reaksjoner enn latter. Men om du mener det er verd det kan jeg altids gjøre noen forsøk. Jeg vet ikke om du tar det - men her har jeg et svært konkret eksempel på hvordan du vrir og vender på det folk sier. Ser du selv at det er forskjell, ganske stor også, på det å mene at en avsporing ofte kan føre til morsom nyansering - og det at man må finne på morsomme avsporinger? At du faktisk her får det til å virke som om jeg mener temaer som mishandling (hvor nå DET dukket opp her... enda en avsporing fra din side, kanskje?) bør spøkes om for å holde tonen lett - det er godt mulig du rett og slett ikke er veldig språklig eller kommunikativ bevisst, men slike vridninger foretar du ganske ofte med dem du debatterer med - det er derfor folk blir provosert, for der de prøver å si noe så enkelt som mulig, blir de plutselig helt ugjenkjennelige. En engstelig mamma med et spørsmål, blir til en sjalu bitter drage med skjult agenda før man får sukk for seg. Neida, avsporinger på flere sider eksisterer ikke hvis ikke folk svarer, slik sett ikke mulig for EN person å holde på. Men det er kanskje et tegn på at folk ikke klarer å la enkelte feilsiteringer og manipulasjoner stå uimotsagt gang på gang på gang på gang på gang på gang på gang på gang på gang på... vel, you get the drift...
Varja Skrevet 19. mai 2005 #12 Skrevet 19. mai 2005 Fiona' date=' du får sagt det!! [/quote'] Enig! Det er fint at noen orker å forsøke å forklare. Vet ikke om det når fram, men du skal ha all ros for forsøket!
Gjest Sissi Skrevet 19. mai 2005 #13 Skrevet 19. mai 2005 Henger meg på Varja og Bø - bra at noen tar seg tid (og orker!) til å vise manipuleringen og kveruleringen. At resultatet blir endring er vel heller tvilsomt..... :-?
Far til 2 Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #14 Skrevet 19. mai 2005 ... At du faktisk her får det til å virke som om jeg mener temaer som mishandling (hvor nå DET dukket opp her... enda en avsporing fra din side, kanskje?) bør spøkes om for å holde tonen lett - det er godt mulig du rett og slett ikke er veldig språklig eller kommunikativ bevisst, men slike vridninger foretar du ganske ofte med dem du debatterer med - det er derfor folk blir provosert, for der de prøver å si noe så enkelt som mulig, blir de plutselig helt ugjenkjennelige. En engstelig mamma med et spørsmål, blir til en sjalu bitter drage med skjult agenda før man får sukk for seg. Det høres nesten ut som om jeg ikke skal få si at jeg er uenig med den reaksjonen jeg oppfatter at denne moren ønsker å gjennomføre. Jeg har sagt at jeg forstår hennes reaksjon, men ikke hennes metode for å unngå at tilsvarende skal skje igjen. Jeg kan faktisk ikke forstå at dette er så kontroversielt som noen ønsker å fremstille det. Såfremt jeg ikke kaster meg på hylekortet kan det synes som om noen isteden snur seg mot meg og roper "korsfest, korsfest". Jeg synes som sagt ikke at jeg har angrepet denne moren, bare sagt at jeg er uenig og hvorfor jeg er uenig. Mulig min skriftlige fremstilling er dårlig. Mulig at jeg også provoserer (jeg vet faktisk at jeg provoserer, men dette mener jeg det er flere som gjør). Men fortsatt mener jeg det er liten grunn til å beskylde meg for ensidig å avspore debatter slik det blir fremstilt av enkelte. Da er det bedre å "ta meg" for mitt språkbruk (evt. språkmisbruk) enn å angripe en av personene (i dette tilfellet meg) for å avspore debatten. Jeg kan oppfattes som "en furten unge" når dere leser dette. Det er slett ikke meningen. Jeg tar gjerne kritikken. I noen tilfeller er den sikkert beretiget. Men kall en spade for en spade. Neida' date=' avsporinger på flere sider eksisterer ikke hvis ikke folk svarer, slik sett ikke mulig for EN person å holde på. Men det er kanskje et tegn på at folk ikke klarer å la enkelte feilsiteringer og manipulasjoner stå uimotsagt gang på gang på gang på gang på gang på gang på gang på gang på gang på... vel, you get the drift...[/quote'] Feilsiteringer må jeg nok stå til rette for om det skulle skje. Men å påstå at jeg "manipulerer" i min argumentasjon synes jeg er noe drøyt. Relasjoner som har med barn og foreldre etter et samlivsbrudd er mildt sagt et viktig tema for meg. Det vil jeg tro det er for enhver forelder som har sterk tilknytning til sine barn og blir tilsidesatt mht muligheter til å følge dem opp. Om min subjektive analyse er riktig vil det medføre: Provoserende ? - Ja Feilsitterende ? - Ikke med vilje Manipulerende ? - Nei. Om mine motdebatanter ikke er enig i dette for så være sin sak. Men da får de angripe de punktene de mener jeg gjør feil i debattene fremfor å si at jeg avsporer. For på det punktet tror jeg de fleste andre er minst like gode.
Gjest *Fiona* Skrevet 19. mai 2005 #15 Skrevet 19. mai 2005 Jeg har sagt at jeg forstår hennes reaksjon, men ikke hennes metode for å unngå at tilsvarende skal skje igjen. Jeg kan faktisk ikke forstå at dette er så kontroversielt som noen ønsker å fremstille det. Såfremt jeg ikke kaster meg på hylekortet kan det synes som om noen isteden snur seg mot meg og roper "korsfest, korsfest". Jeg synes som sagt ikke at jeg har angrepet denne moren, bare sagt at jeg er uenig og hvorfor jeg er uenig. Husk hvilken tråd du er i, først og fremst. Vi snakker ikke om moren med 17. mai-krisen nå, vi snakker om noe annet. Jeg for min del snakket generelt, og kan sikkert finne titalls andre mødre behandlet på samme viset. Hvis jeg får virkelig god tid en annen dag. Har hørt deg si spade for en spade noen ganger nå. Jeg er usikker på hvor mange typer spader det er mulig å presentere, men jeg tror jeg har vært innom opptil flere. Normalt har jeg svært lite problemer med å gjøre meg forstått, så jeg tror jeg lar det stå for din regning at du ikke forstår hva tilbakemeldinger til deg går ut på (du har fått flere enn fra meg også). Ordtaket å kalle en spade for en spade går vel på å si ting i klartekst, meg bekjent. Hvor mye klarere det kan sies enn å bruke dine egne eksempler på det du gjør, vet jeg ikke. Da er det bedre å "ta meg" for mitt språkbruk (evt. språkmisbruk) enn å angripe en av personene (i dette tilfellet meg) for å avspore debatten. Ja, dette var jo ikke selvmotsigende.. hvis du i en tråd drar inn avsporinger, er det en avsporing (i forhold til et gitt tema) å kommentere det enten kommentaren går på ditt språk eller din person... Nei, du høres ikke ut som en furten unge, du høres mer ut som en som ikke forstår seg selv veldig godt, og det er nesten verre.
Far til 2 Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #16 Skrevet 19. mai 2005 Har hørt deg si spade for en spade noen ganger nå. Jeg er usikker på hvor mange typer spader det er mulig å presentere' date=' men jeg tror jeg har vært innom opptil flere. Normalt har jeg svært lite problemer med å gjøre meg forstått, så jeg tror jeg lar det stå for din regning at du ikke forstår hva tilbakemeldinger til deg går ut på (du har fått flere enn fra meg også). Ordtaket å kalle en spade for en spade går vel på å si ting i klartekst, meg bekjent. Hvor mye klarere det kan sies enn å bruke dine egne eksempler på det du gjør, vet jeg ikke. [/quote'] Vi er kansje inne på en av årsakene til vår lille uenighet, og igjen er det muligens min manglende fremstillingsevne som er årsaken til dette. Jeg er enig med deg i at å kalle "en spade for en spade" ofte forbindes med å si ting i klartekst. Men jeg brukte det sansynligvis feil da jeg EGENTLIG mente at motdebatantene burde si den REELLE årsaken til angrepene på meg. Jeg mener altså at hvis det var min måte å argumentere på eller fremstillingsevne (provoserende og manipulerende er bl.a. nevnt), ja da synes jeg de skal si det. Ikke angripe meg for avsporinger. Det er tydligvis ikke det som er årsaken til angrepene på meg ettersom avsporinger nødvendigvis også skjer blandt andre debatanter. Si at jeg er provoserende eller manipulerende. Men ikke kall det noe annet. Det var det jeg mente med "å kalle en spade for en spade" Det må da være mulig å si hva en er uenig i. Om noen kaller sin ex for en drittsekk (kun et eksempel) må det være mulig å spesifisere dette noe mer. Jeg kan ikke klappe og heie på slike påstander uten å forstå hvorfor. Jeg kan heller ikke kaste meg applauderende inn i diskusjonen når jeg synes mottiltakene (den praktiske gjennomføringen av hevnen) går for langt. Du sier jo selv at det er mine provokasjoner som irriterer deg. Kan du da ikke si det rett ut fremfor å beskylde meg for ensidig å avspore debatten. For det å trekke debatten ut av fokus kan jeg ikke klare alene uten "hjelp" fra motdebatantene. Og jeg kan ikke se at motdebatantene har fått så mye som en kommentar om dette. Da er det altså ikke det at debatten har avsporet som er årsaken til angrepene på meg.
Varja Skrevet 19. mai 2005 #17 Skrevet 19. mai 2005 Det er trist når alt en sier skal bli vridd og vendt på og brukt mot en. Siden dette er et forum der man diskuterer barn og familie synes jeg det er på sin plass å nevne at særlig overfor barn skal man være veldig forsiktig med å bruke en slik taktikk. (Bare nevner det)
Gjest minmening Skrevet 20. mai 2005 #18 Skrevet 20. mai 2005 jeg synes generelt man skal være svært forsiktig med å legge seg borti og prøve å tolke og analyserer andres familiesaker/problemer, og ihvertfall ikke gå så til verks at man MÅ vite hver minste lille detalj for å kunne svare eller ta folk her inne seriøst. Men synes også moderatorene tolererer alt for mye av slikt, der den som har problemer blir den som får alle mot seg...synes vel egentlig at dette ikke er noe bra forum å ta opp slike ting, det sitter ikke alltid særlig kompetente folk her inne - hverken som bruker eller moderatorer! Etter min mening kan det også synes som om visse holdninger er mer tillatt enn andre. Forøvrig mener jeg at alle må gjøre det som er best for DE, og ikke for alle andre, eller hva en eller annen statistikk/meningsmåling måtte vise.
Gjest *Fiona* Skrevet 20. mai 2005 #19 Skrevet 20. mai 2005 Da er det altså ikke det at debatten har avsporet som er årsaken til angrepene på meg Og det er ikke en tilbakemelding i seg selv? Du sier jo selv at det er mine provokasjoner som irriterer deg. Kan du da ikke si det rett ut fremfor å beskylde meg for ensidig å avspore debatten Nei, jeg har ikke sagt at det er dine provokasjoner som irriterer meg (Here we go again...). Jeg har sagt at det virker provoserende når du mistenkeliggjør folk. Jeg har allerede brukt teskjeer og spader, så jeg tror ikke jeg gidder mer, jeg bare avslutter med å si du kanskje bare bør ta til deg de tilbakemeldingene du får - særlig når du rent ut ber om dem. Når det er sagt, siden jeg har være snill dagen idag, så er du inne på mye bra også, med hva du mener om barns rettigheter.
Laila Skrevet 20. mai 2005 #20 Skrevet 20. mai 2005 Far til to. Du bruker ordet angrepet. Nå har jeg lest og fulgt med.Og jeg kan ikke se noe som helst angrep hverkan på saken din eller deg. Folk prøver bare å fortelle deg.Du vil ha spade for en spade.Men den ærligheten har du fått,og du har fått det på en okei måte fra brukerene her. Synes ikke du kan kalle det angrep.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå