AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #1 Skrevet 25. september 2019 Har flyttet inn i et nytt hus fra leilighet. I den gamle leiligheten kunne vi lukke dørene og ha det stille, mens i huset merker vi det er ekstremt lytt mellom etasjene. Trappeløpet er midt i huset, soverommene oppe, stue/kjøkken i midten og kjellerstue nede. Hvis mannen sitter nede i kjelleren og ser på TV, kan jeg ligge i 2. egt og høre GODT hva han ser på, kan til og med høre ordene som blir sagt på TV’n. Blir gal!! Barna våkner også ekstremt lett både på kvelden og morgenen. Hva kan vi gjøre for å forbedre akustikken? Vi tenker flere myke møbler kan gjøre en forskjell (har bare bodd her et par uker, så er ikke helt pakket ut ennå). Kanskje flere gulvtepper? Bilder på veggene? Hva med teppefliser i trappa? Det er topp isolert (hører ikke tramping i gulvet feks), men det virker som om lyden bærer utrolig godt i trappeløpet. Gipsvegger og tretrapp. Kom gjerne med tips! Anonymkode: 65728...46b
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #2 Skrevet 25. september 2019 Det kan nok være gipsen som er problemet. Har god lydisoleringsevne mellom rom, men akustikken blir dårlig pga hard overflate. Har dere i tillegg harde gulv blir saken enda verre. Flere møbler, gardiner, tepper og bilder vil bedre det. Egentlig alt som bryter lydbølgene. Hvis man ønsker ytterligere demping kan man gå til innkjøp av akustikkplater eller lignende. Anonymkode: ee6f3...9f9
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #3 Skrevet 25. september 2019 Akustikkplater (kan like gjerne bruke selvlagde fordi de er dyre) på vegg i trappeoppgangen. https://www.ikea.com/no/no/news/for-et-bedre-lydmiljo-pub31920390 og søk på pinterest på «acoustic wall ideas». ps, men jeg ville allikevel prøvd å sjekke, om mulig, om ikke utbyggere «juksa litt» og sparte på isolasjon i innervegger og imellom etasjene.. Det fant vi nå når vi pusset opp, at det var bare luft i veggene, men gammelt hus da. Anonymkode: ad88b...989
newman01 Skrevet 26. september 2019 #4 Skrevet 26. september 2019 Har du åpen trapp med gipsvegger rundt? Kan være tilstrekkelig å henge noen bilder i trappeoppgangen og et teppe i nederste etasje. Hvis du har plantegning er det lettere å skjønne situasjonen
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #5 Skrevet 26. september 2019 Det er vel dårlig lyddemping , dere ønsker vel mindre akustikk? Ikke forbedre den? Anonymkode: adfb5...e1e 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #6 Skrevet 26. september 2019 Har dere åpne eller tette trappetrinn? Anonymkode: 79fd2...e3a 1
Gjest loveli Skrevet 26. september 2019 #7 Skrevet 26. september 2019 Hvis det er helt åpent mellom kjellerstue og 2 etg, altså ingen dører, så er det ikke rart at lyden bærer helt opp. Det blir jo som å stå 4-5 meter unna hverandre og snakke, man hører selvfølgelig alt da. Og så tar det tid å bli vant til lydene i nye boliger. Sånn var det for meg iallefall. Nå sover jeg søtt i mitt trehus, men overgangen fra betongblokk var stor.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #8 Skrevet 26. september 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel dårlig lyddemping , dere ønsker vel mindre akustikk? Ikke forbedre den? Anonymkode: adfb5...e1e Ja, det lurte jeg på og. Hvis man synes det er for lydt er det jo veldig dumt å forbedre akustikken? Anonymkode: 6fd11...c52 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #9 Skrevet 27. september 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det lurte jeg på og. Hvis man synes det er for lydt er det jo veldig dumt å forbedre akustikken? Anonymkode: 6fd11...c52 Bedre akustikk betyr ikke mer lydt. disse "acoustic wall" er for å dempe klang og ekko, og for å dempe lydspredning. Så å forbedre akustikk i nytt hus, med gips vegger og hardt gulv (laminat, parkett, fliser) vil forbedre livskvaliteten. Anonymkode: ad88b...989
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #10 Skrevet 27. september 2019 her forklares det kanskje bedre: https://rom-tonik.no/nyheter/2017/4/19/lyddemping-i-hjemmet Anonymkode: ad88b...989
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #11 Skrevet 27. september 2019 Åkler, gardiner, gulvtepper og flere myke møbler 😃 Anonymkode: fb973...7e0
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #12 Skrevet 28. september 2019 Slik var det her også da jeg flyttet inn i nytt hus. Slik løste jeg det. Masse bøker i bokhyller tunge ulltepper på gulvene. Problem solved! Bøker blir ofte undervurdert- og folk- de som liker å tro at de tilhører eliten- vil ofte ha det tomt og kaldt og stilrent og følge moten slavisk. Bøker er utrolig lyddempende og det at det er lyddempende skaper hygge og en koselig atmosfære. Et ærlig tilbakelent laidback hjem fritt for snobbethet.Bøker med omslaget på slik at man kan se hva innholdet er i stedet for intetsigende tomme utstillingsskall. Anonymkode: 70f2f...724 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå