Gå til innhold

Trene Taekwondo?

Fremhevede innlegg

Gjest Nybegynnern
Skrevet

Hei.

Et treningssenter i nærheten (Mudoinstituttet) tilbyr trening i Taekwondo. Kunne tenkt meg å bare lære litt og bruke det som mosjonstrening, ikke graderinger og sparring o.l. Ser de har noe som heter Mudokick (skal være blanding av taekwondo og aerobic) og Life begins (mosjonstrening for voksne).

Er det noen som har vært borti dette og kan fortelle litt om hva det er?

Er forholdsvis voksen (32 og småbarnsmor) og ikke særlig trent lengre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboeren min trener taekwondo (og han er forøvrig 35, men han tar graderinger og slikt), og på hans parti er det alle slags folk. Det er kvinner og menn opp til 50 år, og i alle størrelser også, og de klarer seg like bra som de andre. Akkurat de to typene du nevnte vet jeg dessverre ingenting om, men jeg kan i allefall forsikre deg om at du ikke vil skille deg ut. :)

Gjest gamma
Skrevet

Jeg tror at tekwondo blir veldig kjedelig dersom du ikke ønsker å gradere. Du må gradere for å få lære nye slag, spark osv. Dersom du ikke graderer, vil du bare holde på med de samme basistingene hele tiden, og det blir vel kjedelig.

Gjest gjest26
Skrevet

Hei

Jeg har trent tkw i mange år. Det er super gøy og du burde helt klart gå for gradering. Det er den morsomte delen. Men det er hard og dissiplinert trenning. Folk begynner i alle aldre og alle mulige former.

Mudo har ikke gradirng det er som du sier en blanding av arobic med tkw. Kjempe gøy. Du burde absolutt bestille en prøvetime.

Lykke til.

Gjest the imp
Skrevet

Jeg trente en stund på Mudo-instituttet. Mudokick var veldig bra, men opplegget rundt taekwondo treningene var elendig her jeg bor. Jeg kan absolutt anbefale mudokick, men ikke nødvendigvis taekwondo gjennom mudoinstituttet.

Skrevet

Mudoinstituttet er i tillegg dyrt, uten at man får noe bedre trening der enn andre steder. Det finnes nok av bra taekwondoklubber.

Skrevet

Jeg kan absolutt anbefale Taekwon-Do! Jeg begynte å trene i voksen alder, og har hatt kjempeutbytte av dette.

TKD-trening er kjempebra, du får grunnleggende trening i alle muskelgrupper (også muskler du ikke visste at fantes :wink: ), veldig bra for rygg, ankler, balanse, kroppskontroll!

Jeg skjønner at du er skeptisk til sparring, men det er faktisk veldig bra kondisjonstrening! Jeg trener en TKD-retning med skin-touch, da slipper man de verste utslagene av full-kontakt.

Forøvrig så anbefaler jeg på det sterkeste å følge systemet med graderinger - det er nervepirrende, men utrolig stimulerende når man greier det! Jeg tok sort belte etter at jeg fylte 40, og det har vært en utrolig boost for selvtilliten at jeg greide det! :sjarmor:

Jeg synes at TKD har en kjempefordel sammenlignet med aerobic, nemlig at du jobber deg oppover i vanskelighetsgrad, og får lov til å lære mer etterhvert som du behersker de grunleggende nivåene. De aerobic-partiene jeg har gått på, kan du hoppe rett inn i etter lang pause, uansett nivå (joda, jeg vet de har begynt med nivåinndeling der også, men det blir liksom ikke det samme). Jeg har forsøkt meg på ulike "combat"-partier med aerobic, men synes det blir for mye "sleivspark" - man sparker i vei fullstendig ukontrollert, på TKD er det teknikk og presisjon det handler om, og da får man en helt annen kroppskontroll og muskelbruk også. TKD er hard trening uansett hvilket nivå du er på , men sammensetning av øvelser er avhengig av nivået ditt.

Det er ulike retninger innen TKD, noen klubber er medlem av idrettsforbundet, noen er det ikke. Uansett så er det mye rimeligere å trene i en klubb enn på et mudo-institutt. Jeg har bare trent i klubb, synes det er utrolig bra miljø og veldig motiverende!

Her har du link til "min" TKD-retning: Under "klubber" finner du kart og oversikt over klubber i Norge: www.ntkd.no (Her er det masse flinke og hyggelige folk!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...