Nr. 4 Skrevet 25. september 2019 #1 Skrevet 25. september 2019 Hei, Jeg har nå fullført forbehandling med Tostran/progynova og sitter her nå med et virvar av sprøyter som jeg visstnok skal sette selv (sprøyteskrekk 😔). Har lest bruksanvisning opp ned og i mente, men likevel så innmari redd for å gjøre noe feil. Fikk resept på både menopur (1pk) 600IU og (2pk) 1200IU. Står dose på 375 i 9 dager fra første syklusdag (som er i dag). Kan ikke skjønne at jeg skal ta alt det her.. 🙄 Har prøvd å ringe klinikken men vakt tlf er ikke åpen enda. Hentet medisinen på apoteket i dag (tanta kom før tiden så det ble helt på sparket..) Joda man burde forberede seg, men pga litt småpanikk for hele regimet har jeg nok bare gjemt det bak i hodet. Hvordan skal dette gå? Noen her som har erfaring, tips og litt beroligende ord å komme med? På forhånd takk 🙂
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #2 Skrevet 25. september 2019 Første forsøk? Jeg stod på Menopur 180 IU daglig i 9 dager, men ble nesten kraftig overstimulert. Så synes din dose var ganske heavy. Når skal du inn på første ultralyd? Anonymkode: d6715...bac
Nr. 4 Skrevet 25. september 2019 Forfatter #3 Skrevet 25. september 2019 Ja første runde, har ikke fått noen beskjed om når jeg skal ta ul, skal høre med dem etterpå. Men ja, syntes også det var mye jeg skulle ta.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #4 Skrevet 25. september 2019 4 minutter siden, Nr. 4 skrev: Ja første runde, har ikke fått noen beskjed om når jeg skal ta ul, skal høre med dem etterpå. Men ja, syntes også det var mye jeg skulle ta. De vet nok hva de driver med 🙂 Nå hadde jeg kort protokoll, kanskje det er forskjellig dose da? Men greit å ringe og snakke med de. Oppdaterer gjerne her etterpå. Og lykke til, jeg kjente absolutt ingenting når jeg tok sprøytene. Stikk fort og sprøyt sakte inn så går det helt fint. Anonymkode: d6715...bac
Nr. 4 Skrevet 25. september 2019 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2019 Ringte og fikk beskjed om å ringe igjen morgen.. 🙄 Øøøh sa jeg, <poenget er at jeg skal begynne med sprøyter i dag.> Fikk bare til svar, søk det opp på YouTube. Den hadde jeg jo sett i utgangspunktet, men så den et par ganger til. Først av alt så var det ingen "alcohol pads" i noen av mine pakker. Erhh, pyrisept får holde. Så viser de hvordan man skal sprøyte væsken bort i siden på glasset (ikke direkte ned, viktig!) Ok. Hmm sprøytespissen var jo aldeles ikke lang nok slik som vist på video, så da endte det jo slik det absolutt ikke skulle gjøres.. Ikke riste glasset bare rotere det slowly. Alles i orden. Stikk engangssprøyten ned i glassen, snu det på hodet og trekk ut angitt mengde. Skjelvinger og keitete hender så må jo det ha sett komisk ut 😂 Tro ned til 375, ut av glasset knips, knips, knips og litt flere knips (ja det var jo endel bobler) Sakte få ut luft og den dråpen. Men da var jo ikke dosen 375 lenger 🤔 Øøøhh?? Så mens man underveis har preppet seg høylytt, <dette klarer jeg!!> x antall ganger, stikkstedet vasket og klargjort, knepet ut en bulb, full fart før hjernen fikk sjangs til å vurdere.. Stikk!! Det kjente jeg så og si ikke. Fantastisk! Sprøyte sakte.. Igjen keitete, føltes som om jeg forsøkte å stikke resten av sprøyten inni huden 😂 Fort ut og gni litt. Det gikk jo etter forholdene smurt. Easy. Hahaha. For så få sekunder senere begynte å prikke og svimle, fomlet meg ned på gulvet. Summende og tiltagende lyder i ørene. Hva søren skjer nå? Tydelig at jeg reagerte på det. Ble liggende en stund, kvalmen tok over. Tenkte et øyeblikk på at nå dør jeg, sikkert fått luft inni systemet (ok det hørtes jo veldig dramatisk ut da 😂) Men der og da var jo ingenting umulig. Etter en lengre stund gikk det over og alt er ok. Det var jo en ioverkant spennende førstemøte med IVF sprøyter (og selvsatt sprøyte i det hele tatt). Ok må si jeg for øyeblikket er stolt over meg selv og utført arbeid. Dette kan jeg gjøre igjen, øvelse gjør mester. Når det kom til mengden, så sa legen bare at jeg skal ha mye. Ok, men føkte vel at jeg var til bry for han. Satser på at forholdene er annerledes når jeg ringer på dagtid og klinikken er åpen.. Har jo hørt så mye bra om dem, men slik jeg oppfattet telefonsamtalen var langt unna det. Jaja. Får vel mer svar imorgen da.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #6 Skrevet 25. september 2019 Har hørt flere si at Menopur er noe styr. Jeg brukte Gonal-F og Fyremadel, det var veldig enkelt og greit! (Fyremadel'en var litt ubehagelig, menmen). Kanskje det er et alternativ? Anonymkode: a5b72...73e
Nr. 4 Skrevet 25. september 2019 Forfatter #7 Skrevet 25. september 2019 En annen ting er jo når man forklarer at man har fått både 600 og 1200 hvor en spør hva en skal starte med? Trodde jo det var ulik styrke jeg da, så svarer han at jeg skal begynne med 900. Hææ? What? Min konklusjon var at hn hadde hodet alle andre plasser 😂
Nr. 4 Skrevet 25. september 2019 Forfatter #8 Skrevet 25. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hørt flere si at Menopur er noe styr. Jeg brukte Gonal-F og Fyremadel, det var veldig enkelt og greit! (Fyremadel'en var litt ubehagelig, menmen). Kanskje det er et alternativ? Anonymkode: a5b72...73e Skal bruke fyremadel fra 6 dagen 😉
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #9 Skrevet 25. september 2019 Fikk du ikke noe opplæring først i det hele tatt? Er dette vanlig at folk får sette sprøyter første gang på seg selv uten opplæring på legekontoret først? Hva om du var allergisk mot legemiddelet og ikke visste det på forhånd? Anonymkode: efef9...a7a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #10 Skrevet 25. september 2019 23 minutter siden, Nr. 4 skrev: Ringte og fikk beskjed om å ringe igjen morgen.. 🙄 Øøøh sa jeg, <poenget er at jeg skal begynne med sprøyter i dag.> Fikk bare til svar, søk det opp på YouTube. Den hadde jeg jo sett i utgangspunktet, men så den et par ganger til. Først av alt så var det ingen "alcohol pads" i noen av mine pakker. Erhh, pyrisept får holde. Så viser de hvordan man skal sprøyte væsken bort i siden på glasset (ikke direkte ned, viktig!) Ok. Hmm sprøytespissen var jo aldeles ikke lang nok slik som vist på video, så da endte det jo slik det absolutt ikke skulle gjøres.. Ikke riste glasset bare rotere det slowly. Alles i orden. Stikk engangssprøyten ned i glassen, snu det på hodet og trekk ut angitt mengde. Skjelvinger og keitete hender så må jo det ha sett komisk ut 😂 Tro ned til 375, ut av glasset knips, knips, knips og litt flere knips (ja det var jo endel bobler) Sakte få ut luft og den dråpen. Men da var jo ikke dosen 375 lenger 🤔 Øøøhh?? Så mens man underveis har preppet seg høylytt, <dette klarer jeg!!> x antall ganger, stikkstedet vasket og klargjort, knepet ut en bulb, full fart før hjernen fikk sjangs til å vurdere.. Stikk!! Det kjente jeg så og si ikke. Fantastisk! Sprøyte sakte.. Igjen keitete, føltes som om jeg forsøkte å stikke resten av sprøyten inni huden 😂 Fort ut og gni litt. Det gikk jo etter forholdene smurt. Easy. Hahaha. For så få sekunder senere begynte å prikke og svimle, fomlet meg ned på gulvet. Summende og tiltagende lyder i ørene. Hva søren skjer nå? Tydelig at jeg reagerte på det. Ble liggende en stund, kvalmen tok over. Tenkte et øyeblikk på at nå dør jeg, sikkert fått luft inni systemet (ok det hørtes jo veldig dramatisk ut da 😂) Men der og da var jo ingenting umulig. Etter en lengre stund gikk det over og alt er ok. Det var jo en ioverkant spennende førstemøte med IVF sprøyter (og selvsatt sprøyte i det hele tatt). Ok må si jeg for øyeblikket er stolt over meg selv og utført arbeid. Dette kan jeg gjøre igjen, øvelse gjør mester. Når det kom til mengden, så sa legen bare at jeg skal ha mye. Ok, men føkte vel at jeg var til bry for han. Satser på at forholdene er annerledes når jeg ringer på dagtid og klinikken er åpen.. Har jo hørt så mye bra om dem, men slik jeg oppfattet telefonsamtalen var langt unna det. Jaja. Får vel mer svar imorgen da. Så flink du har vært, du har lov å være stolt av deg selv 😊 Høres ut som du har gjort alt helt som du skal, om det er pittelitt bobler så er ikke det farlig. Nå har du vært igjennom det verste, første stikket er det verste. Anonymkode: d6715...bac
Nr. 4 Skrevet 25. september 2019 Forfatter #11 Skrevet 25. september 2019 Han spurte om jeg ikke hadde fått en innføring på første besøket, det hadde jeg jo ikke. Noe mannen min bekrefter. Syntes personlig at bare tanken på å sette en sprøyte på seg selv uten noen kunnskap rundt det var litt skummelt. Nå har jo jeg sprøyteskrekk i tillegg.
Nr. 4 Skrevet 25. september 2019 Forfatter #12 Skrevet 25. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så flink du har vært, du har lov å være stolt av deg selv 😊 Høres ut som du har gjort alt helt som du skal, om det er pittelitt bobler så er ikke det farlig. Nå har du vært igjennom det verste, første stikket er det verste. Anonymkode: d6715...bac Takk for det 🤗
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #13 Skrevet 25. september 2019 4 timer siden, Nr. 4 skrev: Hei, Jeg har nå fullført forbehandling med Tostran/progynova og sitter her nå med et virvar av sprøyter som jeg visstnok skal sette selv (sprøyteskrekk 😔). Har lest bruksanvisning opp ned og i mente, men likevel så innmari redd for å gjøre noe feil. Fikk resept på både menopur (1pk) 600IU og (2pk) 1200IU. Står dose på 375 i 9 dager fra første syklusdag (som er i dag). Kan ikke skjønne at jeg skal ta alt det her.. 🙄 Har prøvd å ringe klinikken men vakt tlf er ikke åpen enda. Hentet medisinen på apoteket i dag (tanta kom før tiden så det ble helt på sparket..) Joda man burde forberede seg, men pga litt småpanikk for hele regimet har jeg nok bare gjemt det bak i hodet. Hvordan skal dette gå? Noen her som har erfaring, tips og litt beroligende ord å komme med? På forhånd takk 🙂 Du har sprøyteskrekk men prøver bli gravid? Du har ikke skjønt at du må føde hvis du blir gravid eller? 💉✂️ Anonymkode: 7ed77...bb0
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #14 Skrevet 25. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har sprøyteskrekk men prøver bli gravid? Du har ikke skjønt at du må føde hvis du blir gravid eller? 💉✂️ Anonymkode: 7ed77...bb0 For et tåpelig svar. For det første er det egentlig bare en blodprøve som trengs i et svangerskap om alt annet er bra. Det er heller ikke sprøyter involvert i en vanlig fødsel uten smertelindring. Og nå har ts trosset frykten og satt sprøyte på seg selv, det er stort! Anonymkode: d6715...bac 4
Nr. 4 Skrevet 25. september 2019 Forfatter #15 Skrevet 25. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har sprøyteskrekk men prøver bli gravid? Du har ikke skjønt at du må føde hvis du blir gravid eller? 💉✂️ Anonymkode: 7ed77...bb0 Til opplysning så går det fram av brukernavn at vi forsøker på nr. 4. Så ja har 3 fødsler bak meg, hvorav den siste var uten smertelindring what so ever 😉 Av den erfaringen må jeg på det varmeste anbefale vannfødsel 👍🏻. Nå kan det for noen virke pysete å være redd for en sprøyte, men vi er alle forskjellige. Ofte handler dette om tidligere dårlige erfaringer. Det er mulig å komme over det meste, bare ting blir gjort riktig og man får opparbeidet trygghet. Og voilà, jeg satte sprøyte på meg selv idag! Alt er mulig 😁 1
Neutral90 Skrevet 25. september 2019 #16 Skrevet 25. september 2019 Vi fikk heller ikke opplæring før sprøytestart. Etter siste ul så var det sååå viktig at de viste meg hvordan ovitrelle ble satt, jeg bare tenkte «to uker for sent» 🙄
Nr. 4 Skrevet 25. september 2019 Forfatter #17 Skrevet 25. september 2019 1 minutt siden, Neutral90 skrev: Vi fikk heller ikke opplæring før sprøytestart. Etter siste ul så var det sååå viktig at de viste meg hvordan ovitrelle ble satt, jeg bare tenkte «to uker for sent» 🙄 Hahaha 😂 Dagens 👍🏻
Fiiol Skrevet 25. september 2019 #18 Skrevet 25. september 2019 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har sprøyteskrekk men prøver bli gravid? Du har ikke skjønt at du må føde hvis du blir gravid eller? 💉✂️ Anonymkode: 7ed77...bb0 Skulle ikke vært mulig å slenge ut anonyme kommentarer. Godt jobba, TS. Har ikke sprøyteskrekk, men jeg var så kvalm og hadde skyhøy puls før det første stikket. Det er jo noe unaturlig over det å måtte sette sprøyter på seg selv. Samboeren min er kjempeimponert over hvor flink jeg har blitt, jeg føler meg som en ekspert nå. 🤭 Det blir du også! Lykke til videre! Endret 25. september 2019 av Fiiol Autocorrect 🤦🏼♀️ 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå