Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nylig utdannet helsefagarbeider, og går nå påbygg dette skoleåret. Da jeg søkte om stipend og lån fikk jeg kun innvilget studielån på 3000 kr i mnd. Jeg trodde først at det måtte ha skjedd en feil, men Lånekassen sier at jeg ikke har krav på noe mer. Jeg leier leilighet sammen med samboer og har bil, sier jo seg selv at 3000 bare er småpenger ifht. utgifter. Foreldrene mine bor i samme kommune.

Men så ser jeg på Lånekassen sine sider at det står at man kan ha "rett på bostipend hvis det er særlige forhold av personlig eller sosial karakter, som gjør at du ikke kan bo hjemme".

For øyeblikket jobber jeg ved siden av skolen, men pga lavt stoffskifte blir jeg veldig fort sliten og har behov for mye hvile etter enhver aktivitet. Merker at jobbingen går utover skolearbeidet og karakterene, men allikevel må jeg jobbe for å få det til å gå opp. Det sosiale livet er så og si ikke-eksisterende da jeg ikke har energi til noe annet enn skole, jobb og hvile.

For meg er det uaktuelt å bo hjemme. Min mor sliter selv med flere sykdommer og er ufør på grunn av dette. Pga dette har hun dårlig økonomi, og ikke råd til å ha meg boende hjemme. Da hadde hun krevd å få betalt. Vi har et greit forhold, men vi hadde ikke hatt det om jeg skulle bodd hos mamma og hennes samboer. I sommer bodde jeg hos dem i noen mnd før vi fant oss plass å bo, forholdet vårt gikk i negativ retning og vi begynte å gå hverandre på nervene.

Faren min og damen hans bor også i samme kommune, men han har jeg lite kontakt med. Snakker sjeldent med han og kunne aldri tenke meg å bo der. De røyker også inne, noe jeg synes er ekkelt.

Det jeg lurer på er om dette kan gå under "særlige forhold"? At jeg ikke kan bo hjemme pga hensyn til min sykdom og mammas sykdommer, og ikke ønsker å bo hos far på grunn av røyking inne? Noen av dere som har fått bostipend på grunn av dette før eller vet av noen som har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du over 18 år og går VGs kan du søke om underholdningsbidrag fra både din mor og din far. 

Anonymkode: 8d6e1...b78

• Liker 7
Skrevet

Jaja, det sies at uføre avler uføre, så da ser du hva du har i vente. Jeg tror du er klar over dette selv siden du tar det som en selvfølge at samfunnet skal forsørge deg så du slipper å jobbe og bli sliten. Sliten er forresten vanlig å bli etter jobb, i tillegg har du valgt deg sliteryrke. 

Anonymkode: 0db6a...315

• Liker 9
Skrevet
På 25.9.2019 den 17.09, _h_e skrev:

Er nylig utdannet helsefagarbeider, og går nå påbygg dette skoleåret. Da jeg søkte om stipend og lån fikk jeg kun innvilget studielån på 3000 kr i mnd. Jeg trodde først at det måtte ha skjedd en feil, men Lånekassen sier at jeg ikke har krav på noe mer. Jeg leier leilighet sammen med samboer og har bil, sier jo seg selv at 3000 bare er småpenger ifht. utgifter. Foreldrene mine bor i samme kommune.

Men så ser jeg på Lånekassen sine sider at det står at man kan ha "rett på bostipend hvis det er særlige forhold av personlig eller sosial karakter, som gjør at du ikke kan bo hjemme".

For øyeblikket jobber jeg ved siden av skolen, men pga lavt stoffskifte blir jeg veldig fort sliten og har behov for mye hvile etter enhver aktivitet. Merker at jobbingen går utover skolearbeidet og karakterene, men allikevel må jeg jobbe for å få det til å gå opp. Det sosiale livet er så og si ikke-eksisterende da jeg ikke har energi til noe annet enn skole, jobb og hvile.

For meg er det uaktuelt å bo hjemme. Min mor sliter selv med flere sykdommer og er ufør på grunn av dette. Pga dette har hun dårlig økonomi, og ikke råd til å ha meg boende hjemme. Da hadde hun krevd å få betalt. Vi har et greit forhold, men vi hadde ikke hatt det om jeg skulle bodd hos mamma og hennes samboer. I sommer bodde jeg hos dem i noen mnd før vi fant oss plass å bo, forholdet vårt gikk i negativ retning og vi begynte å gå hverandre på nervene.

Faren min og damen hans bor også i samme kommune, men han har jeg lite kontakt med. Snakker sjeldent med han og kunne aldri tenke meg å bo der. De røyker også inne, noe jeg synes er ekkelt.

Det jeg lurer på er om dette kan gå under "særlige forhold"? At jeg ikke kan bo hjemme pga hensyn til min sykdom og mammas sykdommer, og ikke ønsker å bo hos far på grunn av røyking inne? Noen av dere som har fått bostipend på grunn av dette før eller vet av noen som har?

Men om det er fulltidsutdanning har du vel krav på mer i lån/stipend?

Anonymkode: 942d9...8bd

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du over 18 år og går VGs kan du søke om underholdningsbidrag fra både din mor og din far. 

Evt. Søke nav om støtte. Men du må først ha søkt om barnebidrag fra foreldrene dine :) dersom de ikke har penger til å forsørge deg vil du muligens ha krav på sosialhjelp. 

Anonymkode: 49d00...a22

• Liker 1
Skrevet

Hvis du kan få en legeerklæring på at du ikke kan jobbe ved siden av studier, så kan hende.

Anonymkode: 093db...041

Skrevet
På 25.9.2019 den 17.09, _h_e skrev:

Ta en teleton til lånekassen i morgen. Her inne tår du svar etter som hvilken hatt folk tar på seg. 

Dernest vil jeg tro du må ha legeerklæring på egen sykdom og argumentere for hvorfor du mer du skal behandles særskilt. 

Diskuter og med legen din om du kan ha rett på aap pga helsen din.

Anonymkode: 36aff...bb1

Skrevet
På 26.9.2019 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Trodde dette bare var opptil 20 år, men utifra NAV sine sider ser det ut som det gjelder uansett alder. 

Jeg søkte om barnebidrag første halve året av lærlingetiden for å få det til å gå rundt, men jeg skal love deg at min pappa (som da måtte betale) var ikke fornøyd. Det hadde hjulpet masse for min del, men kommer ikke til å få meg selv til å gjøre det igjen. 

Skrevet
På 26.9.2019 den 19.41, AnonymBruker skrev:

Jaja, det sies at uføre avler uføre, så da ser du hva du har i vente. Jeg tror du er klar over dette selv siden du tar det som en selvfølge at samfunnet skal forsørge deg så du slipper å jobbe og bli sliten. Sliten er forresten vanlig å bli etter jobb, i tillegg har du valgt deg sliteryrke. 

Anonymkode: 0db6a...315

Unødvendig kommentar og til null hjelp. Håper virkelig ikke du jobber med mennesker, isåfall synes jeg utrolig synd på de som må møte på deg!😔

Handler ikke om at jeg ønsker å slippe å jobbe. Jeg liker egentlig å jobbe, men denne mnd har jeg jobbet 50% ved siden av skolen og jeg blir så sliten at det går utover skolearbeidet. Vet ikke hvor lenge jeg klarer å fortsette slik. 

Skrevet
På 26.9.2019 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Men om det er fulltidsutdanning har du vel krav på mer i lån/stipend?

Anonymkode: 942d9...8bd

Trodde det jeg også, men tydeligvis er det forskjell på videregående utdanning og høyskole f.eks. 

Skrevet
På 26.9.2019 den 20.41, AnonymBruker skrev:

Evt. Søke nav om støtte. Men du må først ha søkt om barnebidrag fra foreldrene dine :) dersom de ikke har penger til å forsørge deg vil du muligens ha krav på sosialhjelp. 

Anonymkode: 49d00...a22

Tror kanskje jeg hadde fått innvilget bidrag fra min pappa, men jeg har ikke samvittighet til å leve på foreldrene mine i en alder av 20 år. Dropper heller ut enn å gå å ha dårlig samvittighet hver dag for at jeg lever på pengene til noen som står meg nær. Pappa skal slippe å jobbe for mine penger fordi jeg evt. ikke klarer det. 

Skrevet
På 27.9.2019 den 0.42, AnonymBruker skrev:

Hvis du kan få en legeerklæring på at du ikke kan jobbe ved siden av studier, så kan hende.

Anonymkode: 093db...041

Men jeg klarer jo å jobbe, men ikke altfor mye som jeg gjør nå. Vet at man kan søke om sykestipend hvis man ikke kan jobbe ved siden av studier, men det stipendet er på ca. 3000 kr og jeg trenger litt mer enn 6000 kr å leve på i mnd.

Skrevet
På 27.9.2019 den 0.50, AnonymBruker skrev:

Ta en teleton til lånekassen i morgen. Her inne tår du svar etter som hvilken hatt folk tar på seg. 

Dernest vil jeg tro du må ha legeerklæring på egen sykdom og argumentere for hvorfor du mer du skal behandles særskilt. 

Diskuter og med legen din om du kan ha rett på aap pga helsen din.

Anonymkode: 36aff...bb1

Har snakket med Lånekassen og de sier at det ikke er noe de kan gjøre. 

Kan man få aap etter to års læretid?

Skrevet
5 minutter siden, _h_e skrev:

Tror kanskje jeg hadde fått innvilget bidrag fra min pappa, men jeg har ikke samvittighet til å leve på foreldrene mine i en alder av 20 år. Dropper heller ut enn å gå å ha dårlig samvittighet hver dag for at jeg lever på pengene til noen som står meg nær. Pappa skal slippe å jobbe for mine penger fordi jeg evt. ikke klarer det. 

Da må du droppe ut da. Du får mindre lån/stipend på vgs nettopp fordi dine foreldre har en plikt etter loven til å forsørge deg.

Anonymkode: 09227...66a

• Liker 2
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du droppe ut da. Du får mindre lån/stipend på vgs nettopp fordi dine foreldre har en plikt etter loven til å forsørge deg.

Ja, var det Lånekassen sa også. Helt på trynet spør du meg. Når man fyller 18 regnes man som myndig/voksen, men allikevel skal foreldrene forsørge deg så lenge man går videregående opplæring, uansett alder? Hadde jeg bodd hjemme måtte jeg uansett betalt husleie, får faktisk ikke lov til å bo hjemme heller haha. Jaja, vi får se hvordan det går. Om jeg dropper ut har jeg jo en utdanning fra før å gå til, men er jo en grunn til at jeg tar studiekompetansen. Vil så gjerne klare det.. 

Endret av _h_e
Skrevet
4 minutter siden, _h_e skrev:

Ja, var det Lånekassen sa også. Helt på trynet spør du meg. Når man fyller 18 regnes man som myndig/voksen, men allikevel skal foreldrene forsørge deg så lenge man går videregående opplæring, uansett alder? Hadde jeg bodd hjemme måtte jeg uansett betalt husleie, får faktisk ikke lov til å bo hjemme heller haha. Jaja, vi får se hvordan det går. Om jeg dropper ut har jeg jo en utdanning fra før å gå til, men er jo en grunn til at jeg tar studiekompetansen. Vil så gjerne klare det.. 

Jeg er helt uenig i at det er på trynet, men det er en annen diskusjon. 

Foreldrene dine har ikke lov til å kreve husleie fra deg når de fortsatt er forpliktet til å forsørge deg. 

• Liker 4
Skrevet

Hva med han samboeren du nevner da? Kan ikke han forsørge deg for en periode mens du fullfører skole? Istedenfor å begynne og snakke om foreldrene dine, som du har flyttet fra, du er jo et voksent menneske?

Litt trangt vil det vel bli om samboeren din må forsørge dere, men det går vel på et vis i en kortere periode? Og han er vel villig til å gjøre det for sin egen partner?

Anonymkode: 3def1...f19

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, _h_e skrev:

Har snakket med Lånekassen og de sier at det ikke er noe de kan gjøre. 

Kan man få aap etter to års læretid?

Du vil ikke få AAP fordi du ikke er i stand til å gå 100% på skole OG jobbe 50%! Da er du oppe i 150% stilling. 

Hvis du ikke vil be om penger fra foreldrene  dine, må du enten leve på samboer, låne i banken/av noen andre, eller ta påbygg over to år slik at du kan jobbe mer. 

Anonymkode: c86ac...5e3

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, _h_e said:

Så da må resten av samfunnet gjøre det? Faren din har i det minste produsert deg, la han ta ansvar for at han pulte uten kondom og fikk seg barn.

Anonymkode: 777e4...b6e

• Liker 3
Skrevet

At far røyker inne og du ikke liker det er selvsagt ikke "særlige forhold". 

Hvis du allerede har fagbrev så skal du ha grei nok lønn i 50% stilling vil jeg tro. Jeg regner med at du har ordnet deg jobb i yrket du har utdannet seg til?

Hvordan ser budsjettet ditt ut? Hvordan deler du utgiftene med samboeren? 

Anonymkode: 80ca4...687

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...