Gå til innhold

Tettere Nav-oppfølging av familier med lavinntekt ga overraskende resultat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både forskerne og Nav trodde at tettere og mer helhetlig oppfølging av familier med lavinntekt skulle føre til at flere kom i arbeid og bedret sin økonomiske situasjon. Det skjedde ikke.

- De har språkproblemer og lav utdannelse. Det er vanskelig for denne gruppen å få arbeid, uansett oppfølgingsmetode.

- Det var overraskende, og vi ble litt skuffet selv. Hovedfunnet går imot det som var hypotesen, sier Ira Malmberg-Heimonen, professor ved OsloMet.

I grunnen er det noe overraskende at forskerne blir overrasket?

https://www.dagsavisen.no/moss/tettere-nav-oppfolging-av-familier-med-lavinntekt-ga-overraskende-resultat-1.1590387

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du glemte å nevne et vesentlig poeng: "Det har nok også med arbeidsgiversiden å gjøre og diskriminering på arbeidsmarkedet."

Skrevet

Jeg er overrasket at noen er overrasket over funnene. Det er ingenting overraskende i resultatene, bare ren logikk. Noen antirasister ble kanskje overrasket, OK.

• Liker 4
Skrevet

Man kan være overrasket eller ikke, men dårlig språk er en såpass drøy kostnad på en arbeidsplass at det lønner seg å ansette folk med godt språk i stedet.

• Liker 9
Skrevet

Jeg er 100% norsk men får ikke lønnet arbeid, hvordan skal en som nesten ikke kan norsk få seg lønnet arbeid da? Jeg regner med å måtte jobbe gratis noen år bare for å få mulighet til å ta utdanningen min ferdig før jeg kan tjene 1 eneste krone.

• Liker 3
Skrevet (endret)
14 timer siden, libbloom skrev:

Du glemte å nevne et vesentlig poeng: "Det har nok også med arbeidsgiversiden å gjøre og diskriminering på arbeidsmarkedet."

Hvem vil ansette noen med språkproblemer og lav utdannelse i Norge? Når det er 50 søkere ++ på butikkjobber så hadde jeg valgt de som kunne snakke norsk, ville ikke du?

At denne forskeren, som hadde en hypotese i strid med sunn fornuft, kaster ut en slik påstand uten substans er tåpelig. «Det er nok...» forteller meg at dette har ikke vært en del av forskningsprosjektet deres. Ergo er det en subjektiv påstand hun kaster ut for å dra fokus vekk fra det egen forskning viser.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 4
Skrevet
2 hours ago, Grandidosa83 said:

Hvem vil ansette noen med språkproblemer og lav utdannelse i Norge? Når det er 50 søkere ++ på butikkjobber så hadde jeg valgt de som kunne snakke norsk, ville ikke du?

At denne forskeren, som hadde en hypotese i strid med sunn fornuft, kaster ut en slik påstand uten substans er tåpelig. «Det er nok...» forteller meg at dette har ikke vært en del av forskningsproskekyey deres. Ergo er det en subjektiv påstand hun kaster ut for å dra fokus vekk fra det egen forskning viser.

I Norge er det faktisk en fordel å ha mørk hud. Det er mange som snakker gebrokkent norsk med mørk hud som jobber i butikk. Arbeidsgivere gjør det for å fremstå som solidarisk. Det er jo egentlig diskriminerende, men i land hvor Politisk Korrekthet er regelen, så er det solidarisk å gi fordeler basert på farge og land.

Kjenner flere hvite norske menn som snakker kjempegodt norsk som ble enten byttet ut med en mørkhudet eller ikke fikk jobben fremfor en. 

Jeg har ingenting imot andre nasjonaliteter, men synes at alle skal ha like muligheter i utgangspunktet. Og at det ikke er hudfargen som skal bestemme om man får jobben eller ikke. Det er rasisme, og det liker jeg ikke.

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Sidabmao skrev:

Jeg har ingenting imot andre nasjonaliteter, men synes at alle skal ha like muligheter i utgangspunktet. Og at det ikke er hudfargen som skal bestemme om man får jobben eller ikke. Det er rasisme, og det liker jeg ikke.

Som en utlending er jeg helt enig med deg.

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Grandidosa83 said:

At denne forskeren, som hadde en hypotese i strid med sunn fornuft, kaster ut en slik påstand uten substans er tåpelig. «Det er nok...» forteller meg at dette har ikke vært en del av forskningsprosjektet deres. Ergo er det en subjektiv påstand hun kaster ut for å dra fokus vekk fra det egen forskning viser.

Språk og arbeidsoppgaver kan læres og med litt godvilje kan man få til ganske mye. Det er også ofte de som har stått på utsiden av samfunnet som er de mest motiverte arbeidstakerne fordi de vet hva det vil si å ikke ha noe og bare stå med lua i hendene på NAV. Å gi folk en mulighet til å bevise at de har arbeidsvilje og litt tak i seg burde vært en selvfølge og det finnes mange jobber som ikke krever utdannelse for å kunne gjøres.

Skrevet
På 25.9.2019 den 17.19, libbloom skrev:

Vi blir ofte kontaktet av NAV om vi kan ha personer i arbeidstiltak hos oss. Utfordringen er at Det er ganske krevende å jobbe med barn og det fordrer relativt gode kunnskaper i norsk. Selv som assistent. Dermed er de fleste utelukket. Vi har litt for mange ansatte som ikke snakker god nok norsk til at vi kan ta inn personer på tiltak som heller ikke snakker godt norsk. Og med mange elever som har behov for gode språkmodeller blir svaret nei.

• Liker 4
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Kanutte said:

Vi blir ofte kontaktet av NAV om vi kan ha personer i arbeidstiltak hos oss. Utfordringen er at Det er ganske krevende å jobbe med barn og det fordrer relativt gode kunnskaper i norsk. Selv som assistent. Dermed er de fleste utelukket. Vi har litt for mange ansatte som ikke snakker god nok norsk til at vi kan ta inn personer på tiltak som heller ikke snakker godt norsk. Og med mange elever som har behov for gode språkmodeller blir svaret nei.

Det kan være at det er riktig å si nei i din bransje, men i mange bransjer er det annerledes.

Men det blir ganske merkelig når folk som er utdannet kirurger i Syria plutselig ikke er god nok for en eneste jobb. Dette var riktig nok i Sverige, men det er den samme tendensen her.

Endret av libbloom
Skrevet
3 minutter siden, libbloom said:

Det kan være at det er riktig å si nei i din bransje, men i mange bransjer er det annerledes.

Men det blir ganske merkelig når folk som er utdannet kirurger i Syria plutselig ikke er god nok for en eneste jobb. Dette var riktig nok i Sverige, men det er den samme tendensen her.

At du er kirurg betyr jo ikke at du automatisk også er en glimrende rørlegger, kjørelærer eller skredder, for å ta noen tilfeldige "lavere" yrker. Og skal de jobbe som kirurger uten å ha noe felles språk med - og mulighet til å kommunisere med - sykepleierne?

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Nuith said:

At du er kirurg betyr jo ikke at du automatisk også er en glimrende rørlegger, kjørelærer eller skredder, for å ta noen tilfeldige "lavere" yrker. Og skal de jobbe som kirurger uten å ha noe felles språk med - og mulighet til å kommunisere med - sykepleierne?

Nei, det er mulig, men har man fullført en legeutdannelse så har man potensiale vil de fleste mene. Mye av problemet ligger i at folk fra "feil" del av det sosialelaget blir sett som et problem og snakket ned ganske konstant.

Skrevet
12 minutter siden, libbloom skrev:

Språk og arbeidsoppgaver kan læres og med litt godvilje kan man få til ganske mye. Det er også ofte de som har stått på utsiden av samfunnet som er de mest motiverte arbeidstakerne fordi de vet hva det vil si å ikke ha noe og bare stå med lua i hendene på NAV. Å gi folk en mulighet til å bevise at de har arbeidsvilje og litt tak i seg burde vært en selvfølge og det finnes mange jobber som ikke krever utdannelse for å kunne gjøres.

Dette er fine tanker, men rimelig virkelighetsfjernt under normale omstendigheter. For de fleste ledere må tenke rasjonelt og ikke følelsesbasert når man ansetter. Ja, å ansatte folk har mange momenter ved seg, men når det er så mange som søker på jobber som ikke krever utdannelse blir nåløyet likevel trangt.

Så er spørsmålet: hva forventer man arbeidsgiverne skal gjøre? Vanlige butikker, eksempelvis, i dag er på minimumsbemanning. Da er det vanskelig å «dra» noen i gang som mangler språk og basisutdannelse. Kanskje skal det bare være 1-2 per skift. Spesielt hvis man skal ta det valget når det er en søker der som kan språket osv.

En anekdote fra mitt liv var når jeg var student og jobbet på lageret til en av de største møbelkjedene i landet. Sjefen var en hyggelig dame som sa ja til å gi arbeidslivserfaring til flyktninger på tiltak. De kunne ikke jobbe i butikken fordi de ikke kunne snakke med kundene. Dermed endte de bak hos meg. I utgangspunktet var dette en enkel jobb hvor esker ble lagt på gitte plasser fra paller. Vel, uten språk, lesekunnskaper og enkel forståelse for logistikk ble det et mareritt for meg som skulle prøve å holde system. Alt ble lagt i hyller type «assortert», man leverte ut manglende kollier fordi man ikke forstod kolli 1/2, 2/2 osv, Feile møbler ble gitt fordi at det på bildene (strektegningene på eskene) så likt ut osv.. Etter vi hadde 4-5 stykker innom så hun seg nødt til avslutte samarbeidet med nav.

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, libbloom skrev:

1. Å verifisere utenlandske utdannelser er vanskelig. 

2. Utdannelsene i mange land oppfyller ikke norske krav. Ville du blitt operert av noen som på enkelte områder bedriver «kvakksalveri»?

3. Det er veldig vanskelig å finne ut hvilke huller en med utdannelse fra X land eventuelt har. Ergo kan man ikke bare ta snarveier for å fylle de tenkte hullene.

Og når det kommer til «å være god nok for en eneste jobb», så gjelder dette alle. Utdannelse og erfaring er jo bare relevant for stillinger hvor det er behov for det. Det er nok av etnisk norske som tar utdannelser som gjerne ikke er etterspurt og derfor sliter med å finne jobb. Man er for godt utdannet til enklere jobber, mens det er mangel på jobber som det man er utdannet til. Ergo faller man mellom stolene. Legger man da til manglende språkkunnskaper blir det selvfølgelig enda vanskeligere.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Grandidosa83 said:

Dette er fine tanker, men rimelig virkelighetsfjernt under normale omstendigheter. For de fleste ledere må tenke rasjonelt og ikke følelsesbasert når man ansetter. Ja, å ansatte folk har mange momenter ved seg, men når det er så mange som søker på jobber som ikke krever utdannelse blir nåløyet likevel trangt.

Så er spørsmålet: hva forventer man arbeidsgiverne skal gjøre? Vanlige butikker, eksempelvis, i dag er på minimumsbemanning. Da er det vanskelig å «dra» noen i gang som mangler språk og basisutdannelse. Kanskje skal det bare være 1-2 per skift. Spesielt hvis man skal ta det valget når det er en søker der som kan språket osv.

En anekdote fra mitt liv var når jeg var student og jobbet på lageret til en av de største møbelkjedene i landet. Sjefen var en hyggelig dame som sa ja til å gi arbeidslivserfaring til flyktninger på tiltak. De kunne ikke jobbe i butikken fordi de ikke kunne snakke med kundene. Dermed endte de bak hos meg. I utgangspunktet var dette en enkel jobb hvor esker ble lagt på gitte plasser fra paller. Vel, uten språk, lesekunnskaper og enkel forståelse for logistikk ble det et mareritt for meg som skulle prøve å holde system. Alt ble lagt i hyller type «assortert», man leverte ut manglende kollier fordi man ikke forstod kolli 1/2, 2/2 osv, Feile møbler ble gitt fordi at det på bildene (strektegningene på eskene) så likt ut osv.. Etter vi hadde 4-5 stykker innom så hun seg nødt til avslutte samarbeidet med nav. 

Jeg ser absolutt poenget ditt og vet at verden ikke er rosenrød. At det er kalde tall det som oftest koker ned til og at det kan være en presset situasjon på en arbeidsplass eller i en bransje som gjør det vanskelig å frigi tid til opplæring fordi kravet til inntjening er stort. Hvis man skulle prøve å endre noe vil man kanskje måtte se på det som en slags felles dugnad mellom flere parter.

Vet ikke hva slags opplæring dine tidligere kolleger ble gitt, men ser utfordringen hvis de ikke klarte å lese varenummer og lokasjoner. Det er synd at det blir slik fordi det blir nedtur både for arbeidsgiver og de selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...