Gå til innhold

Ta lektorutdanning? Har master i norsk

Villsvin

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg har gått GLU 1-7 (grunnskolelærerutdanning) og tatt master i norsk. Lurer litt på å ta lektorutdanning, men vil jeg få kortere utdanningsløp enn 5 år? Jeg har jo allerede 360 STP. 

Noen som vet noe om dette? 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Villsvin skrev:

Hei, 

jeg har gått GLU 1-7 (grunnskolelærerutdanning) og tatt master i norsk. Lurer litt på å ta lektorutdanning, men vil jeg få kortere utdanningsløp enn 5 år? Jeg har jo allerede 360 STP. 

Noen som vet noe om dette? 😬

Du er jo lektor..? 

Anonymkode: 251ed...73f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godkjent lektor for 8-13 klasse. Har gått for 1-7. Ifølge universitetet kvalifiserer vi ikke til lektortittel, kun lønnsmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fullført GLU-utdanningen og tatt master senere? Du er selvfølgelig kvalifisert for lektortittel i tilfelle. Det er jo bare en tittel du har i lønnssystemet, du kan ikke lønnes som lektor uten å tituleres som lektor. Har du master og er lærerutdannet er du lektor, sjekk med fagforeninga. 

Dersom du ønsker å kvalifisere deg til å undervise i videregående, holder det med all sannsynlighet å ta en årsenhet i to undervisningsfag ved et universitet. Jeg har f.eks. fullført tre år av GLU 5-10, deretter master i norsk, og jeg fikk både lektortittel og jobb i videregående uten årsenhet (men jeg har tatt den likevel for å styrke egen kompetanse), men jeg har kollegaer som har gått 1-7 og de har bygget på med årsenheter på UiO etter master. Det er opp til hver enkelt arbeidsgiver å vurdere kompetansen din, og dette er slik det fungerer i Oslo.

Anonymkode: de421...eef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PPU vil gi deg undervisningskompetanse for 5-13.-trinn. 

Anonymkode: 9215e...7e8

Personen er jo allerede pedagogisk utdannet, så dette gir jo ingen mening.

Om du vil styrke dine sjanser ville jeg tatt enkeltfag som inngår i lektorutdanninga på universitetet, for det er mer fagspesifikk dybde enn på 1.-7. eller 5.-10-studiet. 

Jeg selv har 5.-10.studiet i bunnen, og fikk jobb på vgs uten mer etterutdanning. Nivået opp fra ungdomsskolen var ikke så stort.. Nå underviser jeg kun på yrkesfag, da. 

Endret av PepsiFlax
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange flotte svar. Jeg har tatt 3 år på GLU 1-7 utdanningen og så tok jeg overgangsmaster, samtidig som jeg tok ekstra fag for å få tilleggslønna😝 

Synes selv det virker rart det de sa på universitetet, planen min var i utgangspunktet å bare fortsette å ta enkeltfag, slik at jeg utvider kompetansen min. 

Anonymkode: 0ae01...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange flotte svar. Jeg har tatt 3 år på GLU 1-7 utdanningen og så tok jeg overgangsmaster, samtidig som jeg tok ekstra fag for å få tilleggslønna😝 

Synes selv det virker rart det de sa på universitetet, planen min var i utgangspunktet å bare fortsette å ta enkeltfag, slik at jeg utvider kompetansen min. 

Ikke meningen å være anonym 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket universitet er dette? Det de sier er feil. Du kan kalle deg lektor. https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/lektor

Min forrige arbeidsplass forsøkte først å lønne meg som adjunkt med opprykk, men da fikk jeg veldig god støtte fra fagforeningen og de måtte gi seg med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med master er du lektor, men det er ikke det samme som at du har undervisningskompetanse på vgs. Det pleide kanskje å være slik at lektor = jobber på videregående, men sånn er det ikke lenger. Hvor tok du masteren? GLU 1-7? Det er en helt annen master enn å ta master i nordisk et annet sted enn på GLU. Du mangler faglig dybde for å kunne jobbe på vgs, men femårig lektorprogram virker ganske overkill. Men jeg vet ikke om du trenger ped-påbygg i tillegg til enkeltemner, det er jo stor forskjell på småskolen og vgs...

Anonymkode: bd589...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet selvsagt at det ikke er det samme som rett til undervisning på vgs. Det var studieplassen min som sa at vi ikke fikk lektortittel. Ønsker å utvide utdanningen min slik at jeg kan jobbe på de fleste trinn, derfor jeg spurte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok bachelor + master + ppu = lektor. Spørs om du ikke har nok fordypning, ift forskning på masternivå. Kan det være det? 

Jeg vurderte å ta samfunnsfag via nett nå, men fikk vite at det ikke var nok for å undervise, da det var 30 stp 1-7 + 30 stp 7-10. Jeg synes det har blitt mer innsnevret ift hva man kan ta, og ser at man må bestemme nivå før man i det hele tatt begynner på utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, liljene skrev:

Jeg tok bachelor + master + ppu = lektor. Spørs om du ikke har nok fordypning, ift forskning på masternivå. Kan det være det? 

Jeg vurderte å ta samfunnsfag via nett nå, men fikk vite at det ikke var nok for å undervise, da det var 30 stp 1-7 + 30 stp 7-10. Jeg synes det har blitt mer innsnevret ift hva man kan ta, og ser at man må bestemme nivå før man i det hele tatt begynner på utdanningen.

Helt enig. Planen min vari utgangspunktet bachelor +ppu +master i spesped. Sånn som det er nå må jeg enten ta en bachelor i spesped til, eller to mastere. Synes det er helt utrolig lite fleksibelt.

Anonymkode: 25f3a...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Planen min vari utgangspunktet bachelor +ppu +master i spesped. Sånn som det er nå må jeg enten ta en bachelor i spesped til, eller to mastere. Synes det er helt utrolig lite fleksibelt.

Anonymkode: 25f3a...0e8

Det ligger nok noe bak, men jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor. I alle år har jeg tilpasset undervisningen etter elever, lokale og nasjonale læreplanmål. I tillegg til at vi har samfunnsendringer, som også påvirker innholdet i undervisningen over tid. Så å spesialtilpasse undervisning som vi vet vil endre seg innholdsmessig i løpet av noen år, er for meg veldig rart og unaturlig. 

Leit å lese at du med fem års utdanning ikke har nok... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du fullført GLU-utdanningen og tatt master senere? Du er selvfølgelig kvalifisert for lektortittel i tilfelle. Det er jo bare en tittel du har i lønnssystemet, du kan ikke lønnes som lektor uten å tituleres som lektor. Har du master og er lærerutdannet er du lektor, sjekk med fagforeninga. 

Dersom du ønsker å kvalifisere deg til å undervise i videregående, holder det med all sannsynlighet å ta en årsenhet i to undervisningsfag ved et universitet. Jeg har f.eks. fullført tre år av GLU 5-10, deretter master i norsk, og jeg fikk både lektortittel og jobb i videregående uten årsenhet (men jeg har tatt den likevel for å styrke egen kompetanse), men jeg har kollegaer som har gått 1-7 og de har bygget på med årsenheter på UiO etter master. Det er opp til hver enkelt arbeidsgiver å vurdere kompetansen din, og dette er slik det fungerer i Oslo.

Dette stemmer ikke. Man kan lønnsmessig ligge likt med for eksempel lektor uten å inneha tittelen. 

Selv ligger jeg likt med adjunkt med tilleggsutdanning lønnsmessig, men er ansatt som lærer ugu (enn så lenge). 

Ellers enig med deg. 

Anonymkode: dba67...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Man kan lønnsmessig ligge likt med for eksempel lektor uten å inneha tittelen. 

Anonymkode: dba67...143

Selvfølgelig, men å ha samme lønn er ikke det samme som å lønnes som lektor. Å lønnes som lektor betyr å ha tittelen og koden lektor i lønnssystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, PepsiFlax skrev:

Personen er jo allerede pedagogisk utdannet, så dette gir jo ingen mening.

Jo, ped og didaktikk TS har er rettet mot 1.-7., det er ikke det samme som ped og didaktikk på ungdomsskolen og videregående.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, ped og didaktikk TS har er rettet mot 1.-7., det er ikke det samme som ped og didaktikk på ungdomsskolen og videregående.

Det spiller ingen rolle. Ped er ped. Ingen som krever at en pedagogisk utdannet innen skoleverket skal ta mer ped dersom undervisningsfagene er i orden (sett bort ifra barnehagelærere opp mot skole, og motsatt kanskje). Gi meg gjerne eksempel på ansettelsesprosesser hvor dette blir gjort, slik at jeg får bevis på at jeg eventuelt tar feil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...