AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #21 Skrevet 27. september 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Men velger du menn ut fra hårfarge da? Jeg synes personlighet overkjører det meste av fysiske egenskapre, både hos dyr og mennesker. Noen egenskaper er rare i starten, fordi man ikke er vant til dem, men alt kan vokse på meg, så lenge personligheten er en match. Nå har jeg en nakenkatt, og det syntes jeg aldri var noe fint, og det var helt tilfeldig at jeg kikket på denne. Men så hadde han verdens beste personlighet, og jeg tok han med hjem, og nå synes jeg jo at han er den kjekkeste katten i verden. Det eneste jeg bevisst unngår er langhårede katter/hunder, fordi jeg ikke ønsker det pelsstellet. (Langhårede/skjeggete menn går fint, så lenge de steller seg selv. 😂) Når det gjelder hunder blir det annerledes enn med katter, siden man gjerne velger rase ut fra andre egenskaper, og så må man på en måte forholde seg til de fargene de kommer i. Med katter er ofte fargen det eneste som skille de ulike fra hverandre, sånn overfladisk. Men hos hunder ser man også tydeligere hvor sykelig denne trangen til det uvanlige er hos mennesket. Feks farger som blå hos staffer, eller merle generelt er knyttet opp til gener som gir høy risiko for sykdom, og likevel renavler man dette og avler det inn i raser hvor det ikke hører hjemme, fordi mennesker vil ha noe spesielt. Jeg ville aldri kjøpt huns hos en oppdretter som går etter bestemte farger, fordi dette vil gå på bekostning av andre egenskaper. Et tegn på riktig fokus hos en oppdretter er at majoriteten av valpene kommer i de dominante fargene i rasen, med en og annen som skiller seg ut. Anonymkode: c6d84...33b På en måte. Siden jeg faktisk kun blir intr i menn med den spsielle håefargen😊 Ang dyr så har jeg aldri valgt dyr, da jeg tar de jeg "får". Men forstår veldig godt det er lett å velge utifra bilder og farger. Det er jo ikke slik at vi blir kjent med dyrenenfør de kommer hjem til oss, altså ettr vi har valgt. Er litt sånn ang hund også. Skulle jeg få velge hadde jeg valgt sjokoladefarget retriver. Sjokoladefarget fordi jeg synes det er pent. Retriver fordi jeg har lyst på en "enkel" hund som ikke krever så mye som de jeg har hatt, som jo har mye i ryggsekken og må jobbes mye med psykisk for å bli hunder som har det greit i hode. Anonymkode: d67ff...e53
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #22 Skrevet 27. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det det kollektive svaret, eller et én som har sagt det? Det eneste som plaget meg med min sorte hest var at hun hadde det verre i varmen enn sine fjordingkompiser. Anonymkode: daff4...319 Kollektiv svar dyrebeskyttelsen i norge har fått, og tilsvarene organisasjoner i andre land. Selv ment som deg, varmen i sola så derfor. Anonymkode: 89d25...79f
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #23 Skrevet 27. september 2019 Alle svarte kjæledyr har det problemet om det så er katter, hunder eller kaniner. Så på et program på animal planet for mange år siden og da var de negative til en svart valp for den var svart og ingen ville ha det. Anonymkode: f3df1...ac7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #24 Skrevet 28. september 2019 Av samme grunn som at folk finner enkelte ting mer attraktive, eller legger raskere merke til dem; fordi det er mer sjeldent. Om noe er mindre attraktivt fordi det er vanligere er jo et annet spørsmål. Sort er en dominant farge, og vil derfor "overskygge" eventuelle andre farge-gen som dyret bærer, i stort sett alle arter. For mer info om fargegenetikk finnes det mange artikler på nett. Her er en på norsk: http://www.nchk.no/attachments/category/9/Fargegenetikk-artikkel-Del_1.pdf Anonymkode: ecfe5...846
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå