Gå til innhold

Svarte katter og svarte hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at folk flest ikke vil ha hel svarte katter eller svarte katter med litt hvitt på. De er jo så søte.

Er det sånn at folk flest ikke ønsker hel svarte hunder eller svarte hunder med litt hvitt på også? Eller betyr det ikke noe på hunder? Hva tror du?

Anonymkode: ccf81...448

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel fordi alle vi ha en katt som ser spesiell ut, sort og hvit katt er vel den fargen dom er vanligest, og når folk ikke steriliserer kattene sine, så kan alle velge.

Nok ikke så stort utvalg i hunder, derfor ikke samme "problem"

Anonymkode: d67ff...e53

Skrevet

Det har jeg aldri tenkt over. Har en helsvart og en svart og hvit katt og snart en helsvart hund også. 

Anonymkode: fa38b...184

Skrevet (endret)

Det eneste jeg kan tenke på er at sorte dyr kan slite mer i varmen (solen). 

Og så er det jo slik at mange har preferanser på utseende.

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet

Hunder med feks. Merle farge ser mer spesiell ut enn en hel svart hund.

Jeg synes alle farger er fine.

Anonymkode: ccf81...448

Skrevet

Tror nok grunnen til at mange ikke vil ha helsvarte katter er gammel overtro om hekser og ondskap. Så selv om de ikke egentlig er overtroiske selv henger det igjen fra gammelt av. Se bare hvilken farge det er på kattene på all Halloween-pynt :P

Svarte hunder har ikke samme rykte selv om uttrykket "black dog" faktisk brukes om depresjon på engelsk.

Jeg liker både svarte katter og svarte hunder :)

Anonymkode: be71e...297

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en helt svart katt. Det er ikke sikkert at det hadde blitt svart katt hvis vi hadde valgt, det hadde nok ikke blitt katt overhode da jeg ikke er noe kattemenneske, men katten adopterte oss. 

Den var blitt etterlatt etter at forrige eier flyttet og har nå bodd hos oss i 13 år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt flere hunder og katter i mitt liv. Noen ble bestemt og valgt av mine foreldre og jeg elsket dem like mye som de jeg valgte ut selv. Sånn at det er sagt. For både hunder og katter så er langhåret hunder min favoritt (ikke ala langhåret mynde-langhåret). Det er snakk om korthåret chihuahua vs langhåret chihuahua, siste nevnte er den type pels jeg snakker om. 
Det er forskjell på preferanser og ønsker, og det man kan kalle for "krav" eller "ikke valg" fordi man ikke er noe spesielt glad i det utsende. 

Øverst på min liste av den optimale, perfekte hunden utsendemessing er helsvart med blå øyne eller helvit med brune øyne, langhårete så klart. Katter er det samme, helsvart og helvit langhårete katter er bare helt nydelige! Jeg fatter ikke at folk kan kalle de for kjedelige. Ingen av mine nåværende er innad i den perfekte kategorien, og jeg valgte faktisk vekk en helsvart hund til fordel for den jeg har. På grunn av personlighet. Det var en i kullet som var helsvart og langhåret, men jeg falt bare pladask for den lille klumsete tullekoppen som hadde andre farger og tegninger. Utsende kommer ikke først hos meg altså. Sånn at det er sagt, det handler bare om preferanser. 

Den mest kjedeligste pelsvarianten hos katter for min del, er svart og hvit som er korthåret. Jeg finner dem bare ikke søte, de er så alminnelige og kjedelige at jeg ser rett forbi dem. Jeg har hatt en slik katt og jeg elsket han like mye som de andre, men jeg hadde aldri valgt han i et kull selv, det var foreldrene mine som valgte han. 
Svart og hvit katt som er langhåret, det går an. De er absolutt nydelige i mine øyne og jeg hadde valgt en slik en uten å tenke meg om. 

tuxedo-cat.jpg17647f82ccc372edb1ebf666818e5568.jpg
Se på disse to, helt forskjellige! Fargene og tegningene er det samme, selv øynene er de samme. Men pelsen gjør de totalt forskjellige for meg. Andre ser kanskje det samme, jeg gjør ikke det. Den første er  2 av 10. De andre er for meg 8 av 10. 
Samme i helsvart og andre farger. 

Folk er forskjellige. Noen vil si at svart og hvit langhåret katter er like kjedelige som korthåret, noen synes langhåret er stygge og kjedelige. Folk er forskjellige, men jeg forstår godt hvorfor noen mener svart og hvit korthåret katt er kjedelig, det synes jeg også. Men jeg forstår meg ikke på de som ikke vil ha helsvart, for helsvart i langhåret er jo perfekte! 

Anonymkode: a6427...de6

• Liker 1
Skrevet

Jeg begriper ikke at noen kan se på en katt eller hund som kjedelig, uansett pelsfarge. De er jo fantastiske alle sammen!

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begriper ikke at noen kan se på en katt eller hund som kjedelig, uansett pelsfarge. De er jo fantastiske alle sammen!

Absolutt. Men nå kan man jo faktisk velge. Nå tar jeg til meg dyr som ikke får andre hjem, dyr med veldig mye å jobbe med. Da det er det jeg brenner for. Men skulle jeg valgt en katt, så ville jeg hatt rød katt, da jeg synes de er finest å se på. Akkurat som jeg liker en hårfarge på menn bedre enn andre.

Skrevet

Jeg har hatt rød korthåret katt, svar og hvit langhåret katt og nå helsvart korthåret katt. Min svarte katt har helt fantastisk pels, tykk og blank. Virkelig fin. Og det er jo virkelig ikke utseende som er viktig. 

Anonymkode: 797d8...714

Skrevet

Vi har en helt vanlig korthåret svart katt med typiske hvite tegninger. Var sikkert minst 20 helt like katter inne i dyrebeskyttelsen da vi skaffet ham derfra, men jeg syntes han er nydelig og unik uansett :) Han har vakker skinnende pels og et uttrykksfullt ansikt 🥰

Ktten jeg vokste opp med fra jeg var 12-29 år hadde like tegninger men var langhåret. Nydelig han også,men det der pelsstellet ble drepen etterhvert. Så vil ikke langhåret katt igjen! 

Anonymkode: f3d23...b24

• Liker 1
Skrevet

Ingenting er så vakkert som en blank, helsvart pels 😍 Spesielt på hund.

Anonymkode: 9452d...b24

Skrevet

Hunden vår er sort med en hvit flekk på brystet. Det eneste negative jeg har å si om sorte hunder er at jeg er avhengig av at de har på seg gul refleksvest i mørket og når det begynner å bli mørk så jeg ser dem. Det kan være veldig upraktisk når man ikke har tid til å ta på refleksvesten fordi voffern må ut NÅ! :fnise:

Anonymkode: 38c8b...63e

• Liker 1
Skrevet

Svarte katter er helt nydelige. Om de har en kortere pels så skinner pelsen så fint og øynene blir godt fremhevet. De ser litt mystiske ut synes jeg.

Min katt er langhåret og svart og grå. Han er utrolig fin.

Skrevet

Svart er pent, men grå er finest. Katter er fine uansett farge. Hun hadde jeg aldri skaffet meg uansett farge.

Anonymkode: daff4...319

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt. Men nå kan man jo faktisk velge. Nå tar jeg til meg dyr som ikke får andre hjem, dyr med veldig mye å jobbe med. Da det er det jeg brenner for. Men skulle jeg valgt en katt, så ville jeg hatt rød katt, da jeg synes de er finest å se på. Akkurat som jeg liker en hårfarge på menn bedre enn andre.

Men velger du menn ut fra hårfarge da? Jeg synes personlighet overkjører det meste av fysiske egenskapre, både hos dyr og mennesker. Noen egenskaper er rare i starten, fordi man ikke er vant til dem, men alt kan vokse på meg, så lenge personligheten er en match. Nå har jeg en nakenkatt, og det syntes jeg aldri var noe fint, og det var helt tilfeldig at jeg kikket på denne. Men så hadde han verdens beste personlighet, og jeg tok han med hjem, og nå synes jeg jo at han er den kjekkeste katten i verden. Det eneste jeg bevisst unngår er langhårede katter/hunder, fordi jeg ikke ønsker det pelsstellet. (Langhårede/skjeggete menn går fint, så lenge de steller seg selv. 😂)

Når det gjelder hunder blir det annerledes enn med katter, siden man gjerne velger rase ut fra andre egenskaper, og så må man på en måte forholde seg til de fargene de kommer i. Med katter er ofte fargen det eneste som skille de ulike fra hverandre, sånn overfladisk. Men hos hunder ser man også tydeligere hvor sykelig denne trangen til det uvanlige er hos mennesket. Feks farger som blå hos staffer, eller merle generelt er knyttet opp til gener som gir høy risiko for sykdom, og likevel renavler man dette og avler det inn i raser hvor det ikke hører hjemme, fordi mennesker vil ha noe spesielt. Jeg ville aldri kjøpt huns hos en oppdretter som går etter bestemte farger, fordi dette vil gå på bekostning av andre egenskaper. Et tegn på riktig fokus hos en oppdretter er at majoriteten av valpene kommer i de dominante fargene i rasen, med en og annen som skiller seg ut. 

Anonymkode: c6d84...33b

Skrevet

Samme glelder helt svarte og helt hvite kaniner. Årsak; folk mener de ikke eier personlighet. Jeg trodde folk ikke ville ha svarte dyr pga sola og varmen. Men var 0 personlighet som var grunnen.

Anonymkode: 89d25...79f

Skrevet

Min første hund var hvit. Den gangen var det helt tilfeldig. Bor i et område med mye (!) flått, og det har vist seg at fargen er praktisk, så jeg får tatt flåtten fort. Hundene her er både i senger og sofaer. Det er faktisk hovedårsaken til at neste hund også ble lys. Hun jeg har nå er rød, da. 

Anonymkode: cbc20...a32

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme glelder helt svarte og helt hvite kaniner. Årsak; folk mener de ikke eier personlighet. Jeg trodde folk ikke ville ha svarte dyr pga sola og varmen. Men var 0 personlighet som var grunnen.

Anonymkode: 89d25...79f

Er det det kollektive svaret, eller et én som har sagt det? Det eneste som plaget meg med min sorte hest var at hun hadde det verre i varmen enn sine fjordingkompiser.

Anonymkode: daff4...319

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...