Gå til innhold

Bare halvparten så mange kvinnlige programmere og systemanalytikere i dag som i 1984

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merkelig egentlig, stadig mer og mer likestilling, men færre og færre kvinner som tar IT-utdanning.

https://www.wired.co.uk/article/women-in-computer-programming

In the 1940s, 50s and 60s, some 90 per cent of computer programmers and systems analysts were female. 

As recently as 1984, women made up nearly 40 per cent of all computer science majors at US universities. Now women make up just 17 per cent.

Anonymkode: b53f6...841

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være fordi de fleste kvinner ikke ønsker å jobbe som programmere og systemanalytikere?

Er det liksom menn sine feil at kvinner ikke vil jobbe med de yrkene?

Anonymkode: a300e...e9e

• Liker 2
Skrevet

Jeg arbeidet med data på 90 tallet, men det var ikke lett å få fast jobb alså, det var alltid meg og alle gutta på slike samlinger, og gutta var alltid førstevalget. Jeg ble visst litt usynlig som eneste jente. Så jeg gikk på virkariater i åresvis, fikk min første faste jobb da jeg valgte et annet karriereløp.

Anonymkode: a5c23...e60

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig egentlig, stadig mer og mer likestilling, men færre og færre kvinner som tar IT-utdanning.

https://www.wired.co.uk/article/women-in-computer-programming

In the 1940s, 50s and 60s, some 90 per cent of computer programmers and systems analysts were female. 

As recently as 1984, women made up nearly 40 per cent of all computer science majors at US universities. Now women make up just 17 per cent.

Anonymkode: b53f6...841

I 40 og 50 -årene var vel de fleste menn i USA involvert i en eller annen krig, var de ikke? Ikke så rart kvinnene var i flertall. Og dermed ble de kanskje også værende gjennom 60- tallet?

I 1984 var vel data litt sånn "up and comming" og det var programmerer man skulle være om man skulle jobbe med data.

Nå er det vel mye mindre behov for programmerer og IT som spesiell utdanning. Kanskje kvinner har valgt utdanning i en retning der det er mer behov for arbeidskraft i fremtiden?

Dette er dessuten tall fra USA. Finnes det tilsvarende, relevante tall fra Norge?

Anonymkode: ea745...972

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

På den tida var det jo en helt annen jobb å være "programmerer" det handla vel om å punche hull i hullkort 😀

Programmering er virkelig en av de tingene menn liker bedre og er mye flinkere til. De færreste damer som studerer IT jobber med programmering etter noen år i arbeidslivet.

Og hva så? Kvinner er flinkere til andre ting

Anonymkode: c13d5...5fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...