Gå til innhold

Skatt ved utleie av rom i egen bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett hus, borettslag, med 3 soverom. Jeg leier ut to av dem.   Huset er ca på 100kvm.

Vi bor i huset som "familie". Kjøkken og bad deles. Huset er nedbetalt, jeg har kun fellesutgifter på ca 3000,-

Jeg tar 2500,- pr. rom

Har hatt 1 beboer som betalte 7500,- i ett år. Da leide jeg ut kun det ene. 

Vi har ikke leiekontrakter, kun muntlige avtaler. 

Må jeg (skulle jeg ha) betale noen skatt av dette?

Anonymkode: 395e3...c8a

Skrevet

Nei, du betaler ikke skatt av dette. Men du burde ha leiekontrakten. 

• Liker 2
Skrevet

Ettersom du leier ut mer enn halvparten av boligen din, er ut leieinntektene skattepliktige (forutsatt at arealet er representativt for utleieverdi). Kapitalinntekter skattlegges med en sats på 22 %. 

Se mer info på Skatteetatens nettsider: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/

Anonymkode: fe2bd...4a9

• Liker 4
Skrevet

Om du leier ut mer enn 50% av det du bor i selv må du skatte 22%. Men du leier kun ut soverommene, så da behøver du ikke det. Men kontrakt SKAL du ha

Anonymkode: a519d...988

• Liker 1
Skrevet

Om du totalt leier ut mer enn halvparten av boligen din er det skattepliktig, så dersom du f. eks. leier ut to av tre soverom (det siste bruker du og evt. samboer/mann/kone) og dere i tillegg deler fellesarealer med utleiere (slik at man i praksis leier ut halvparten av dette også), så kan det hende du går over grensa. Snakk med skatteetaten for hvordan du beregner dette, det er bedre å gjøre det nå enn å få en heftig baksmell ved kontroll. 

Anonymkode: 1ddc6...aab

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom du leier ut mer enn halvparten av boligen din, er ut leieinntektene skattepliktige (forutsatt at arealet er representativt for utleieverdi). Kapitalinntekter skattlegges med en sats på 22 %. 

Se mer info på Skatteetatens nettsider: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du leier ut mer enn 50% av det du bor i selv må du skatte 22%. Men du leier kun ut soverommene, så da behøver du ikke det. Men kontrakt SKAL du ha

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du totalt leier ut mer enn halvparten av boligen din er det skattepliktig, så dersom du f. eks. leier ut to av tre soverom (det siste bruker du og evt. samboer/mann/kone) og dere i tillegg deler fellesarealer med utleiere (slik at man i praksis leier ut halvparten av dette også), så kan det hende du går over grensa. Snakk med skatteetaten for hvordan du beregner dette, det er bedre å gjøre det nå enn å få en heftig baksmell ved kontroll. 

Nå tar dere ganske feil her. Det handler om hvis man leier ut for mer enn 50% av markedsverdien på hele boligen som utleieobjekt. Dvs, hvis hun skulle leid ut hele leiligheten, en bolig på 100m2 med tre soverom, så hadde vel det kostet fort 10-12000 pr måned. Ergo er hun innenfor så lenge hun tar så lite som 2500 pr rom, da er det under 50% av markedsverdien. 

Anonymkode: 2c92d...594

Skrevet

Screenshot_20190926-001601_Chrome.jpg

Anonymkode: 7f649...c5d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå tar dere ganske feil her. Det handler om hvis man leier ut for mer enn 50% av markedsverdien på hele boligen som utleieobjekt. Dvs, hvis hun skulle leid ut hele leiligheten, en bolig på 100m2 med tre soverom, så hadde vel det kostet fort 10-12000 pr måned. Ergo er hun innenfor så lenge hun tar så lite som 2500 pr rom, da er det under 50% av markedsverdien. 

Dette er HELT feil. 

Anonymkode: 8dac6...1b5

• Liker 2
Skrevet

Hun går over grensa. 

Skrevet

Nei. Hun leier ut soverommene pluss 2/3 av resten av huset (fellesrommene). Altså over 50% av det hun bor i selv. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Screenshot_20190926-001601_Chrome.jpg

Anonymkode: 7f649...c5d

👆

Skrevet

lat som du ikke vet reglene, funker alltid like godt. snyltere og kriminelle har det alltid bedre enn syke og gamle i norge. :kjempesinna:

Anonymkode: be3ba...8a8

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her bommer du. Avgjørende er utleieverdi, ikke faktiske leieinntekter. Regelen er utformet slik nettopp for å unngå omgåelsesmuligheten ved å leie ut til en pris under markedsverdi. 

Skrevet

Hadde jeg ikke oppgitt til noen. De leier soverom med tilgang til bad og kjøkken. Så er det ingen skattemyndighet son sjekker hvor ofte de er på besøk i stua. 

Det er vel du som har flest ting i stua, og kjøkkenet? Møbler etc.?

Anonymkode: ef975...42c

• Liker 1
Skrevet
På 26.9.2019 den 15.09, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg ikke oppgitt til noen. De leier soverom med tilgang til bad og kjøkken. Så er det ingen skattemyndighet son sjekker hvor ofte de er på besøk i stua. 

Det er vel du som har flest ting i stua, og kjøkkenet? Møbler etc.?

Anonymkode: ef975...42c

Det spiller ingen rolle hvor ofte de er i stua eller hvem som har flest ting der. Det eneste som har noe å si er at de har tilgang til arealene, og TS leier dermed ut for en større utleieverdi enn det hun bor på selv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...