AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #1 Skrevet 25. september 2019 For eksempel bøkene til Anne B. Ragde. Ifølge bok-omslaget så skulle en bok viss nok handle om en kvinne som blir vinte til en gammel mann og en annen ung kvinne som seiler avgårde i to små gummibåter på en fjord. Men ett par dager seinere blir den gamle mannen funnet død, samtidig som den unge kvinnen han var sammen med fremdeles lever. Hadde forfatteren utelukkende holdt seg til denne ene historien, så kunne hun sannsynligvis kuttet godt over hundre sider fra hele denne historien. Problemet er at forfatteren blant annet skriver om sement. I Vestlandetså er det viss nok veldig mye mer sement,eå enn for eksempel i Buskerud. De som distribuerer sement på Vestlandet har nok høyere lønn, større bil, svartere penger, mer velkledd kone, flere bortskjemte barn og flere andreting enn de som styrer med sement i Buskerud. Hva som er sement, mørtel eller betong blir også tatt opp. I for eksempel Buskerud så brukes det også en del treverk, i steden for sement. Bla bla bla, om sement og stein. I tillegg til å skrive om rein på Svalbard og sennepsgul tundra. Med linjer og landksap, og hvordan en kalv ser ut. Alt dette har jo absolutt null og niks med selve historien å gjøre. I tillegg til tåpelig "poesi" som ikke gjør annet enn å ta opp plass i boken. For eksempel den hreia om en isbjørn: Sult, jakt. Sel, spekk PCB globalt Formeringsevne Offer for Turist. Død, verdighet Drøm Frost, varm Polar natt. Også videre, og så videre. Flere linjer til om, det samme tullet. Hvordan i all verden har egentlig Anne B. Ragde klart å selge så utrolig mange bøker, når en 10-åring sannsynligvis kunne ha akrevet LANGT bedre, og sannsynligvis klarte å holde seg til den historien som faktisk er relevant - og som leserne sannsynlivis er interessert i. Anonymkode: aae98...a94
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #2 Skrevet 25. september 2019 Tror du kanskje ikke har rett hjerne til å lese. Man lever seg inn i bildet man leser om, og da trenger man detaljer. Jeg klarer ikke se filmer, rett og slett fordi tanker og detaljer ikke er en del av en film. Anonymkode: f5bec...249 2
Aragorn ll Elessar Skrevet 25. september 2019 #3 Skrevet 25. september 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du kanskje ikke har rett hjerne til å lese. Man lever seg inn i bildet man leser om, og da trenger man detaljer. Jeg klarer ikke se filmer, rett og slett fordi tanker og detaljer ikke er en del av en film. Anonymkode: f5bec...249 Alle har hjerne til å lese. Det at noen ikke har hjerne til å lese må være noe av det mest idiotiske jeg har lest på KG og det sier sitt. Det er selvsagt ikke alle som liker å lese, men alle kan lære seg og like å lese man må bare finne en sjanger man liker. 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #4 Skrevet 25. september 2019 Litteratur er så mangt. Noen ganger er mye beskrivelser og bakgrunn nødvendig for å forstå historien, danne seg et bilde av et sted eller en dynamikk, eller forstå konteksten. Andre ganger blir det bare babbel og ræl. Det handler nok en del om hvilken bakgrunn man selv har, hvordan man er som leser og hvilken forfatter/sjanger man leser. Personlig er jeg ikke så begeistret for Anne B. Ragde, så da leser jeg heller noe annet. Grunnen til at hun er blitt stor handler nok om at bøkene hennes er lettlest, de har situasjoner en del kjenner seg igjen i, og forfatteren har også utdannelse i kommunikasjon og vet hvordan hun skal fenge massene. Jeg mener det finnes bøker av betydelig bedre litterær kvalitet å bruke tiden på, men folk vil helst ikke lese noe som krever mye tankevirksomhet, har et uvant språk eller ikke er på norsk. Liker du ikke forfatter og skrivestil så finn noe annet er mitt tips, det er så mye bra å velge mellom! Anonymkode: 92010...cf7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #5 Skrevet 25. september 2019 Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev: Alle har hjerne til å lese. Det at noen ikke har hjerne til å lese må være noe av det mest idiotiske jeg har lest på KG og det sier sitt. Det er selvsagt ikke alle som liker å lese, men alle kan lære seg og like å lese man må bare finne en sjanger man liker. Kan noe misforståes så skal man jo. Det å se ting i bilder, lage et eget bilde utifra hva man leser. Det er ikke alle som får til.Dette trodde jeg faktisk kom godt frem Men meg om det. Anonymkode: f5bec...249
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #6 Skrevet 25. september 2019 Da liker du bare ikke Anne B. Ragde, da? Mange bøker og forfattere jeg ikke liker, men da leser jeg bare noe annet. Anonymkode: 79d4a...cec 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #7 Skrevet 25. september 2019 24 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev: Alle har hjerne til å lese. Det at noen ikke har hjerne til å lese må være noe av det mest idiotiske jeg har lest på KG og det sier sitt. Det er selvsagt ikke alle som liker å lese, men alle kan lære seg og like å lese man må bare finne en sjanger man liker. Enig! Anonymkode: 70d6d...f71
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #8 Skrevet 25. september 2019 Det er ikke alle bøker som er sånn. Det finnes mange forskjellige bøker med ulik skrivemåte. Vi liker forskjellig. Og det kommer også an på hva vi er vant med. Anonymkode: 70d6d...f71
Khloe P.T Skrevet 25. september 2019 #9 Skrevet 25. september 2019 Vi liker nok bare forskjellige fortellerstiler. Selv liker jeg Anne B Ragde godt og har aldri reagert på mye detaljer i romanene hennes. Dan Brown derimot, i hans bøker synes jeg det er så mye detaljer at jeg ikke orker lese bøkene hans.
Gerd Berta Grøse Skrevet 25. september 2019 #10 Skrevet 25. september 2019 Gadd ikke å lese innlegget ditt, beklager. For mange unødvendige detaljer. Mvh. Gerd 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #11 Skrevet 25. september 2019 I American Psycho gjør han et poeng ut av alle detaljene, men det er jo på et helt annet litterært nivå enn Ragde. Anonymkode: d9706...c11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå