Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt på en en del i sommer, og har nå 15 kg jeg skal ned. Har lyst til å gå ned mellom 5 og 10 kg til jul, og resten til 17.mai. Tror det bør la seg gjøre 🤔

Men, jeg er alene med 3 barn annenhver uke, og har ikke så altfor mye igjen etter regninger er betalt. Jeg har ikke råd til å kjøre diett på meg, og vanlig kosthold på barna. Har noen forslag til hvordan jeg kan gå ned gitte kg som en god og billig måte? 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, Diana skrev:

Jeg har lagt på en en del i sommer, og har nå 15 kg jeg skal ned. Har lyst til å gå ned mellom 5 og 10 kg til jul, og resten til 17.mai. Tror det bør la seg gjøre 🤔

Men, jeg er alene med 3 barn annenhver uke, og har ikke så altfor mye igjen etter regninger er betalt. Jeg har ikke råd til å kjøre diett på meg, og vanlig kosthold på barna. Har noen forslag til hvordan jeg kan gå ned gitte kg som en god og billig måte? 😊

Logisk : Spise litt mindre og bevege deg litt mere. Trenger ikke å koste noe ekstra det, tvert i mot.

Anonymkode: cb76a...ee6

• Liker 12
Skrevet

Du trenger da ikke gå på en såkalt «diett» for å gå ned i vekt? Du må spise mindre enn du forbrenner, noe som gjør at du i praksis sparer penger fremfor å bruke mer. Regner med du gir barna dine sunn, god mat. Sunne og gode råvarer koster heller ikke nødvendigvis mye. Jeg forsto ikke helt hvorfor du mener det koster så mye å gå ned i vekt?

Anonymkode: 79ecb...c62

• Liker 3
Skrevet

Det er jo så mange måter man kan gå ned i vekt. Jeg kan fortelle hvordan jeg endelig har klart å gå ned litt. Jeg har gått ned 6 kg på 1,5 mnd. Da spiser jeg To rugsprø med kremost til frokost og fire til lunsj. Spiser frukt som mellommåltid. Spiser litt mindre middag enn tidligere og spiser litt forskjellig godt til kvelds (salat, speltlomper, speltlompepizza osv.). Jeg går til og fra jobb hver dag (totalt 40 min) og ellers orker jeg ikke så mye trening. Anbefaler deg å laste ned en app der du kan registrere kaloriinntaket ditt, det var det som hjalp for meg og samboer. Nå registrerer jeg ikke lenger for jeg vet ca hvor mye jeg kan spise for å gå ned. Jeg er aldri stappmett og føler jeg kanskje går rundt med en litt sulthetsfølelse innimellom i løpet av dagen, men det går veldig greit og får motivasjon når jeg ser det hjelper :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis du spiser linser/kikerter + et protein (kylling, tunfisk, egg) til lunch, holder du deg mett helt til kvelden. Unngår mye småspising og impulshandling før middag. 

Skrevet

Du trenger jo ikke kjøpe inn dyre slankevarer, spis vanlig mat. 

Grønnsaker er ikke så dyrt, særlig ikke hvis du kjøper grønnsaker i sesong. Og har du innvandrerbutikk der du bor så er ofte grønnsaker mye billigere der. Har dere pastamiddag eller middag med ris så spis heller mere grønnsaker enn ris og pasta. Og bruk fullkornpasta og fullkornsris. Det kan også barna spise, barn har bare godt av mere fiberrik kost. Det smaker litt annerledes i starten, men det er en vanesak. 

Hvis du drikker brus, saft og juice så sparer du penger på å kutte ut det. Drikk vann fra springen. Liker du kullsyreholdig vann som farris så kan du spare mye på å investere i ei kullsyremaskin. Koster litt når du kjøper den, men på sikt så sparer du penger på det. 

Bytt ut brødmat til deg selv med grove knekkebrød. Mindre kalorier i knekkebrød og det er heller ikke dyrt. Lag gjerne knekkebrød selv hvis du har overskudd til det 

Dropp hel og halvfabrikat, mye usunt der og som oftest mye salt. Og lettere å få oversikt over hva du får i deg når du lager alt selv. 

Innfør gjerne flere kjøttfrie middager hver uke. 

Anonymkode: 69a30...917

• Liker 1
Skrevet

Det er gratis å gå :) Ta deg en times kveldstur noen ganger i uka, i hvert fall når du ikke har barna. Drikk et glass vann før måltidene, ellers har vel alle kjedene lavprisutgaver av div frukt. Og grønnsaker trenger heller ikke være dyrt.

Skrevet

"Diett til meg og vanlig kosthold til barna" er uansett et dårlig utgangspunkt. Du skal selvfølgelig spise det samme som barna dine. Og da kan du enten regulere mengder gjennom prosjonskontroll eller gjøre grep som å ta mer grønnsaker på tallerken, ta mindre saus, ect. 

Sunn mat betyr ikke dyr mat. Grønnsaker er billig, basisvarer som pasta og ris er billig. Fisk kan være billig. Brød kan du bake selv. 

Anonymkode: 8ddfb...7db

• Liker 2
Skrevet

du spiser mindre om du slanker deg, ergo er det billigere.

Anonymkode: 3862d...25e

• Liker 1
Skrevet

Jeg sparer masse nå etter at jeg begynte å gå ned i vekt! Har matbudsjett på kanskje 400kr i uka. Veksler mellom høykaloridager, OMAD og fasting. Funker fjell og har plutselig mye mer på sparekontoen 👍

Anonymkode: 2ea24...bc6

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Diana skrev:

Hva er det barna spiser som du ikke kan spise? Som flere her sier - spis mindre porsjoner og vanlig, sunn mat.

Skrevet

Er alene med to barn på fulltid og slanker meg. Kjøper kyllingkjøttdeig til taco og sper på med bønner. Da holder den til to middager. Spiser mye havregryn, mens ungene spiser brød. Kjøp store kvanta av sunn mat på salg og frys ned. Linser og bønner er super mat til en billig penge. Spis små porsjoner av sunn mat og frys ned restene, så har du til dager der ungene skal ha mer usunn mat eller du er alene. 

Anonymkode: 8930c...456

Skrevet

Anbefaler å bruke MyFitnessPal til å telle kalorier, det er gratis. 

Anonymkode: 97e61...aca

Skrevet
På 25.9.2019 den 7.22, AnonymBruker skrev:

Du trenger da ikke gå på en såkalt «diett» for å gå ned i vekt? Du må spise mindre enn du forbrenner, noe som gjør at du i praksis sparer penger fremfor å bruke mer. Regner med du gir barna dine sunn, god mat. Sunne og gode råvarer koster heller ikke nødvendigvis mye. Jeg forsto ikke helt hvorfor du mener det koster så mye å gå ned i vekt?

Anonymkode: 79ecb...c62

Dere har rett. Jeg må nok jobbe med matvanene mine. Spiser relativt sunt, men sliter med porsjonskontroll. Er også noen matvarer jeg kan bytte ut, feks brød med knekkebrød. 

Det henger sammen med at min ex mente jeg var stor, og at jeg måtte gå på diett for å gå ned. Og da ble det dyrt.

Skrevet

5:2 funker for meg :). Går ned ganske raskt.

Anonymkode: e428e...86a

Skrevet
11 timer siden, Diana skrev:

Dere har rett. Jeg må nok jobbe med matvanene mine. Spiser relativt sunt, men sliter med porsjonskontroll. Er også noen matvarer jeg kan bytte ut, feks brød med knekkebrød. 

Det henger sammen med at min ex mente jeg var stor, og at jeg måtte gå på diett for å gå ned. Og da ble det dyrt.

Øk på med grønnsaker. Det som er i sesong er billig og bra. Feks kålrot, gulrot. Kjempe godt rå som snacks med eller uten en mager kesam dip, og Helt supert å kutte i biter og bake det i ovnen med krydder. Det pleier også barn å like. 

Anonymkode: 97e61...aca

Skrevet

Jeg har gått ned masse på OMAD, (et måltid om dagen), og det er jo veldig billig i tillegg😊

Skrevet
6 minutter siden, Wilmus skrev:

Jeg har gått ned masse på OMAD, (et måltid om dagen), og det er jo veldig billig i tillegg😊

Den hørtes ikke særlig sunt ut 🤔 hvordan blir det når du begynner å spise igjen da?

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er da ikke dyrt å gå ned i vekt. For å gå ned i vekt må du spise mindre mat, det er billigere.

Mange som veier for mye er vant til å spise typisk gatekjøkkenmat o.l., det er jo svindyrt, så å kutte ut sånt gjør jo at du sparer masse penger.

Spis vanlig mat (følg kostholdsrådene), i mindre mengder enn før.

Skrevet
9 timer siden, Diana skrev:

Den hørtes ikke særlig sunt ut 🤔 hvordan blir det når du begynner å spise igjen da?

Nei, hvis man har det for seg at man er nødt til å spise hele tiden for å være sunn så høres det nok usunt ut. Men fasting har veldig mange helsefremmende egenskaper, og har blitt gjort av mennesker (og andre dyr) i all tid. Det er bare nå de siste 50 åra at vi har kunnet spise så mye som vi gjør nå, og vi har da aldri vært feitere? Det er helt naturlig for en menneskekropp å faste. Det er jo nettopp derfor kroppen lagrer fett ; for energi når vi ikke har tilgang på mat.

Jeg fastet i fjor høst til jul ca, og har tatt en pause til nå. I løpet av de 9 mnd har jeg gått opp 3 kg. Nå er jeg i gang igjen får å ta de av meg:) 1 kg på to døgn, just saying😎 (og JADA jeg vet at det er vannvekt og det ikke fortsaetter sånn, men fortsatt digg!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...